Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan huoltajuuden määräytyminen

Mummie
10.05.2016 |

Minulla on nelikuinen poika entisen miesystäväni kanssa. Erosimme jo alkuraskaudessani. Entinen avopuoliso ei osallistunut raskausaikana mihinkään vauvaan liittyvään, esimerkiksi ultriin kutsusta huolimatta. Hän ei ole myöskään koskaan ostanut lapselle mitään. Mies tavannut lapsen kolme kertaa. Hänellä on tulossa aika lastenvalvojalle isyyden selvittämiseksi. Sen jälkeen meidän tulisi sopia vauvan huollosta, elatuksesta sekä tapaamisista. Minulle on ihan okei, että hän haluaa tavata lasta ja osallistua hänen elämäänsä, mutta yhteishuoltajuutta en halua. Tiedän, että mies voisi halutessaan alkaa tekemään asioista vaikeita. Onko minun pakko suostua hänen kanssaan yhteishuoltajuuteen?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tappelin itselleni yhteishuoltajuuden että kaikki on miehestäsi kiinni

Aikaa meni 2.5 v mutta sain sen minkä halusin, lasteni iät oli 3 v ja 5 v silloin.

Enkä maksa elareita pitää osata vaan hommat.

Aikaa mennyt jo 10v joten hyvin hoidin asiat

Lapset on joka toinen viikko itselläni.

No olen yrittänyt hänelle perustella miksi yhteishuoltajuus ei tilanteessamme ole se lapsen kannalta paras ratkaisu. Hän ei ole oikein asiaan ottanut kantaa. Tottakai lapsi voisi tavata isäänsä, mutta lapsen asioista sopiminen yhdessä ei mielestäni ole hyvä asia. Toivon, että mies itsekin ymmärtää tämän.

Ja millähän perusteella sopiminen ei ole hyvä asia????

Ensinnäkin olemme eronneet jo alkuraskaudessani. Mies ei ole ollut kuvioissa koko raskausaikana. Hänellä on myös hieman oman elämän hallitsemisessa ongelmaa. Hän voi esimerkiksi ilmoittaa tulevansa katsomaan vauvaa, mutta ei ilmaannu sovittuna ajankohtana. Hän ei myöskään ole täysin toipunut erosta, jonka takia saattaa jättää asioita tahallaan hoitamatta.

Tuo juuri tapaamisasioissa kannattaa ottaa huomioon. Jos ei ole tullut klo 18 mennessä, niin tapaaminen katsotaan peruuntuneeksi.

Jos tapaaminen olisi esimerkiksi jo klo 14 ja ei ilmaantuisiis viimeistään klo 15, niin en odottaisi klo 18 saakka. En varsinkaan, kun ei ilmoita mitään. Suututtaa tälläset "isät", jotka ei pysty sitoutumaan.

Vierailija
22/25 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö / luuletko / kuvitteletko / uskotko, että mies haluaisi jostakin merkillisestä syytä ryhtyä huoltajaksi pienelle vauvalle, jonka kanssa ei ole ollut missään tekemisissä? '

Keksitkö mitään muuta syytä kuin elatusmaksujen välttelyn? No, se ei varmaan ole riittävän hyvä peruste.

Lapsi on ensimmäiseni. Minulla ei ole käytännön kokemusta tälläisistä asioista. Mitä miehen puheista olen nyt ymmärtänyt niin hän haluaisi kai yhteishuoltajuuden, vaikka ei varsinaisesti ole kantaansa ilmaissut. Mitä olen asiaa tutkinut, niin yhteishuoltajuushan ei kai poistaisi hänen elatusvelvollisuuttaan. Isyyden hän kuitenkin haluaa tunnustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla yksinhuoltajuuden kannalla ja perustella se järkisyillä. Olette eronneet jo ennen lapsen syntymää ja mies ei ole aikaisemminkaan osallistunut. Lisäksi käytännön asiat sinun helpompi hoitaa itse. Jos haluaa tapaamisia, niin sitten se joka toinen viikonloppu, kun lapsi on isompi. Aluksi lyhyempiä vain sinun läsnäollessasi sopimassanne paikassa. Täytyy muistaa, että lapsi vierastaa, kun ei voi edes tunnistaa henkilöä aluksi. Elatustuki kelan kautta.

Kun isä tunnustaa lapsen, ei elatustukea tule Kelalta vaan sovittava summa siltä isältä!

Vain jos jätetään isä tunnistamatta/tunnustamatta, maksaa Kela elatustuen.

Vierailija
24/25 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö / luuletko / kuvitteletko / uskotko, että mies haluaisi jostakin merkillisestä syytä ryhtyä huoltajaksi pienelle vauvalle, jonka kanssa ei ole ollut missään tekemisissä? '

Keksitkö mitään muuta syytä kuin elatusmaksujen välttelyn? No, se ei varmaan ole riittävän hyvä peruste.

Lapsi on ensimmäiseni. Minulla ei ole käytännön kokemusta tälläisistä asioista. Mitä miehen puheista olen nyt ymmärtänyt niin hän haluaisi kai yhteishuoltajuuden, vaikka ei varsinaisesti ole kantaansa ilmaissut. Mitä olen asiaa tutkinut, niin yhteishuoltajuushan ei kai poistaisi hänen elatusvelvollisuuttaan. Isyyden hän kuitenkin haluaa tunnustaa.

Minulla oli 10 vuotta sitten suurinpiirtein vastaava tilanne ja isä tunnusti lapsen ilman mitään dna-testejä eli sekin on mahdollista.

Sovimme yksinhuoltajuudesta ja elarin summan samalla siellä lastenvalvojalla. Tapaamisista emme sopineet mitään ja ovat olleet satunnaisia.

Vierailija
25/25 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 10 vuotta sitten suurinpiirtein vastaava tilanne ja isä tunnusti lapsen ilman mitään dna-testejä eli sekin on mahdollista.

Sovimme yksinhuoltajuudesta ja elarin summan samalla siellä lastenvalvojalla. Tapaamisista emme sopineet mitään ja ovat olleet satunnaisia.

Kiitos!

Kauanko teillä meni isyyden vahvistamisesta siihen, että menit sopimaan asioista? Onko tässä tilanteessa edes yhteishuoltajuus mahdollinen?