Vauvan huoltajuuden määräytyminen
Minulla on nelikuinen poika entisen miesystäväni kanssa. Erosimme jo alkuraskaudessani. Entinen avopuoliso ei osallistunut raskausaikana mihinkään vauvaan liittyvään, esimerkiksi ultriin kutsusta huolimatta. Hän ei ole myöskään koskaan ostanut lapselle mitään. Mies tavannut lapsen kolme kertaa. Hänellä on tulossa aika lastenvalvojalle isyyden selvittämiseksi. Sen jälkeen meidän tulisi sopia vauvan huollosta, elatuksesta sekä tapaamisista. Minulle on ihan okei, että hän haluaa tavata lasta ja osallistua hänen elämäänsä, mutta yhteishuoltajuutta en halua. Tiedän, että mies voisi halutessaan alkaa tekemään asioista vaikeita. Onko minun pakko suostua hänen kanssaan yhteishuoltajuuteen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Et voi oikeasti olla noin lapanen.
Keskustele lastenvalvojan kanssa. Yhteishuoltajuuteen ei ole mikään pakko suostua. Se mies olisi ollut myös huoltaja niin halutessaan jo ensi rääkäisystä.
Millä perustein? Olimme avoliitossa.
No olisi ehkä kannattanut miettiä naimisiin menoa ennen syntymää. Aviomies on automaattisesti huoltaja. Nyt on myöhäistä.
Itse en ole suostunut mihinkään ehkäisyn jättämiseen ilman avioliittoa. Maistraatissa mentiin kahdestaan juuri lakiasioiden takia.
t: 1
Mies ei ole avoliitossa "ensi rääkäisystä" huoltaja. Pitää sopia aina erikseen. Voit estää yhteishuoltajuuden lähinnä oikeusteitse, jos mies keksii sitä haluta. Pääsääntönä on yhteishuoltajuus, jos kummatkin haluavat olla huoltajia. Koita esittää miehelle asia niin, että käytännön syistä on helpompaa, että sinä olet yksinhuoltaja ja mies saa tapaamisoikeuden. Esim. passia, koulua ym et pysty muuten yksin päättämään tai lapsen terveydenhoidosta. Ja miesasiamiehille todettakoon, että kannatan yhteishuoltajuutta muuten, mutta tässä isä ei ole kiinnostunut lapsestaan niin huoltajuus olisi lähinnä kiusantekoa ja vaikeuttaa lapsen arkea.
Vierailija kirjoitti:
No olisi ehkä kannattanut miettiä naimisiin menoa ennen syntymää. Aviomies on automaattisesti huoltaja. Nyt on myöhäistä.
Itse en ole suostunut mihinkään ehkäisyn jättämiseen ilman avioliittoa. Maistraatissa mentiin kahdestaan juuri lakiasioiden takia.
t: 1
Tässähän on nimenomaisesti hyvä asia ettei naimisissa oltu ja ap:lla on mahdollisuus pitää yksinhuoltajuus. Tällä hetkellähän ap on lapsensa ainoa huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole avoliitossa "ensi rääkäisystä" huoltaja. Pitää sopia aina erikseen. Voit estää yhteishuoltajuuden lähinnä oikeusteitse, jos mies keksii sitä haluta. Pääsääntönä on yhteishuoltajuus, jos kummatkin haluavat olla huoltajia. Koita esittää miehelle asia niin, että käytännön syistä on helpompaa, että sinä olet yksinhuoltaja ja mies saa tapaamisoikeuden. Esim. passia, koulua ym et pysty muuten yksin päättämään tai lapsen terveydenhoidosta. Ja miesasiamiehille todettakoon, että kannatan yhteishuoltajuutta muuten, mutta tässä isä ei ole kiinnostunut lapsestaan niin huoltajuus olisi lähinnä kiusantekoa ja vaikeuttaa lapsen arkea.
Kiitos!
Stressaa jo nyt tuo tuleva koitos. Yhteishuoltajuus ei tosiaan ole lapsen eduksi tässä tilanteessa, kun entinen on katkera ja voi tahallaan vaikeuttaa asioita. Kuinka kauan siitä dna-testistä menee, että isyys vahvistuu pääkaupunkiseudulla?
Itse tappelin itselleni yhteishuoltajuuden että kaikki on miehestäsi kiinni
Aikaa meni 2.5 v mutta sain sen minkä halusin, lasteni iät oli 3 v ja 5 v silloin.
Enkä maksa elareita pitää osata vaan hommat.
Aikaa mennyt jo 10v joten hyvin hoidin asiat
Lapset on joka toinen viikko itselläni.
Ei mies saa minkäänlaista huoltajuutta, jos sinä sen kiellät. Nythän hänellä ei huoltajuutta ole ollenkaan.
Kannattaa olla yksinhuoltajuuden kannalla ja perustella se järkisyillä. Olette eronneet jo ennen lapsen syntymää ja mies ei ole aikaisemminkaan osallistunut. Lisäksi käytännön asiat sinun helpompi hoitaa itse. Jos haluaa tapaamisia, niin sitten se joka toinen viikonloppu, kun lapsi on isompi. Aluksi lyhyempiä vain sinun läsnäollessasi sopimassanne paikassa. Täytyy muistaa, että lapsi vierastaa, kun ei voi edes tunnistaa henkilöä aluksi. Elatustuki kelan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mies saa minkäänlaista huoltajuutta, jos sinä sen kiellät. Nythän hänellä ei huoltajuutta ole ollenkaan.
Tässä tapauksessahan ei ole ollut edes avoliittoa lapsen syntyessä. Tällöin miehellä ei ole huoltajuutta. Ei hän sitä nytkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa meni 2.5 v mutta sain sen minkä halusin, lasteni iät oli 3 v ja 5 v silloin.
No olen yrittänyt hänelle perustella miksi yhteishuoltajuus ei tilanteessamme ole se lapsen kannalta paras ratkaisu. Hän ei ole oikein asiaan ottanut kantaa. Tottakai lapsi voisi tavata isäänsä, mutta lapsen asioista sopiminen yhdessä ei mielestäni ole hyvä asia. Toivon, että mies itsekin ymmärtää tämän.
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen yrittänyt hänelle perustella miksi yhteishuoltajuus ei tilanteessamme ole se lapsen kannalta paras ratkaisu. Hän ei ole oikein asiaan ottanut kantaa. Tottakai lapsi voisi tavata isäänsä, mutta lapsen asioista sopiminen yhdessä ei mielestäni ole hyvä asia. Toivon, että mies itsekin ymmärtää tämän.
Ja millähän perusteella sopiminen ei ole hyvä asia????
Vierailija kirjoitti:
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olemme eronneet jo alkuraskaudessani. Mies ei ole ollut kuvioissa koko raskausaikana. Hänellä on myös hieman oman elämän hallitsemisessa ongelmaa. Hän voi esimerkiksi ilmoittaa tulevansa katsomaan vauvaa, mutta ei ilmaannu sovittuna ajankohtana. Hän ei myöskään ole täysin toipunut erosta, jonka takia saattaa jättää asioita tahallaan hoitamatta.
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olemme eronneet jo alkuraskaudessani. Mies ei ole ollut kuvioissa koko raskausaikana. Hänellä on myös hieman oman elämän hallitsemisessa ongelmaa. Hän voi esimerkiksi ilmoittaa tulevansa katsomaan vauvaa, mutta ei ilmaannu sovittuna ajankohtana. Hän ei myöskään ole täysin toipunut erosta, jonka takia saattaa jättää asioita tahallaan hoitamatta.
Tuo juuri tapaamisasioissa kannattaa ottaa huomioon. Jos ei ole tullut klo 18 mennessä, niin tapaaminen katsotaan peruuntuneeksi.
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit kuitenkin muksun sen hunksin kanssa.
Miten pääsitte seksistä yhteisymmärrykseen?
Väitätkö / luuletko / kuvitteletko / uskotko, että mies haluaisi jostakin merkillisestä syytä ryhtyä huoltajaksi pienelle vauvalle, jonka kanssa ei ole ollut missään tekemisissä? '
Keksitkö mitään muuta syytä kuin elatusmaksujen välttelyn? No, se ei varmaan ole riittävän hyvä peruste.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähivanhempi (eli yhteishuoltajuus) ja koulut, terveydenhuollot jne olen päättänyt yksin. Ainut mitä en saa hankittua lapselle yksin on passi. Sille ei ole tarvetta ainakaan vielä.
Mummie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele lastenvalvojan kanssa. Yhteishuoltajuuteen ei ole mikään pakko suostua. Se mies olisi ollut myös huoltaja niin halutessaan jo ensi rääkäisystä.Millä perustein? Olimme avoliitossa.
No sillä perutein, että jos olisi halunnut olla lapsensa huoltaja, mutta ei ilmeisesti halunnut, kun ei osallistunut.
Keskustele lastenvalvojan kanssa. Yhteishuoltajuuteen ei ole mikään pakko suostua. Se mies olisi ollut myös huoltaja niin halutessaan jo ensi rääkäisystä.