Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin anoreksian diagnostiset kriteerit

Vierailija
09.05.2016 |

ICD-10 tautiluokituksen (F.50) mukaan.

- potilas laihtunut, bmi kork. 17,5, tavoite laihtua lisää (tavoite voi olla esim. bmi 15...)
- laihtuminen ruokavalion, liikunnan, oksentelun yms. avulla
- lihavuuden pelko muodostunut yliarvoiseksi ideaksi
- vääristynyt ruumiinkuva (eli laihuusdenialismi)
- kuukautisten poisjäänti

Kannattaa lukea myös http://www.lindahuhtinen.fi/sairaan-laiha/

Älkää ruokkiko anoreksiaa! Älkää turhaan väitelkö kehoihanteista sairaan lapsen kanssa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu älkää tölvikö. Tölviminen voi osua ja upota ei anorektikkoon, jota harmittaa, kun yrittää lihoa ja toiset ne vain väittävät, että tahtoo laihtua ja että on anorektikko. 

Tapasin töissä yhden tälläisen. Hän söi hyvin, synnytti terveitä himpun alle 3 kg lapsiakin, mutta ei lihonut sitten millään normaalipainon rajoihin. Hän kertoi, että näin on ja uskoin kun näin omin silmin. Hän ei ollut heikko, ei huimannut, hiukset kiilsivät, mutta näytti toki liian laihalta. Ei ollut kiire mennä vessaan oksentamaan, hammaskiillekin oli hyvä, hymyili paljon ja santsasi ruokaa yleensä toisenkin lautsellisen.

Vierailija
22/37 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi anoreksiaa sairastavilla pojilla ei niitä kuukautisia ole poisjääviksi. Ja ihan yhtä oikea se on silti.

Ja OMG, jopa ylipainoinen voi sairastaa anoreksiaa. Jos laihduttaminen menee ylitse ja tavoite on vaan olla niin laiha kuin mahdollista, se on anoreksiaa vaikka painoa olisikin aluksi 100kg. Anoreksia on mielen sairaus ja jos ihmisen mielessä pyörii lähinnä se, kuinka oksettava läski hän on ja kaikki ajatukset kuluvat sen ajatteluun, miten voisi laihtua mahdollisimman paljon, hänellä on anoreksia. Liian usein siihen havahdutaan sitten vasta, kun painoa on tullut alas se 70 kiloa ja huomataan että oho, laihduttelu onkin edennyt vähän pidemmälle.

Tämä on oikeasti todella tärkeä asia. Turha puolustella ettei anoreksiaa muka erota terveestä laihdutuksesta, kyllä erottaa jos näkee sen läheltä. Ylipainoisen anoreksiaa ei huomata, joten se ehtii kehittyä pitkälle kun perheenjäsenet ja kaverit vain ihastelevat painonpudotusta. Joka on tietysti saatu aikaan sairailla metodeilla, kuten täydellisellä syömättömyydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni sairasti nuoruudessaan anoreksiaa ja inhottaa, kun täällä annetaan sen yhden sairautensa huipulla olevan ihmisen julistaa asiaansa. Miksei siihen puututa? Ehkä banni saisi miettimään omaakin tilannetta. Useimmat anorektikot kai kuitenkin jossain vaiheessa havahtuvat siihen, että jokin on pielessä. Valitettavasti monen täytyy vain käydä pohjan kautta:(

Vierailija
24/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Kuten voit huomata, mieleni ei ole sairas.

Muutenvain olet tahallisesti oksennellut ja kertonut siitä täällä. Tervettä.

Vierailija
25/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Ettekö te pysty keskustelemaan aiheesta ilman, että sotkette minua asiaan?!

1: Kommenttejani ei tulisi ottaa vitsinä. Niin pitkään kuin näin tapahtuu, ei muutosta parempaa lihavuustilaistoissa ilmene. Suhtautumisenne on surullinen.

9: Se on proskinny ilman lainausmerkkejä.

11: Kriteerit eivät todellakaan täyty eikä aikeissani ole täyttää niitä.

Vertauksesi on aivan ääliömäinen, sillä fakta on, että hypetetyt mallit ovat suurempia mitä ne olivat 10v sitten.

17:.En halua vinkuheinä/luukasa -lookia, joten tuo on kaukana "kohteliaisuudesta". Tiedän kyllä, että proanat haluavat kuulla näyttävänsä sairailta, mikä on todella todella fucked up. Kuten voit huomata, mieleni ei ole sairas.

Mistä ihmeestä me huomaamme, ettei mielesi ole sairas? Oksentelet ja tavoittelet sairaalloista alipainoa. Voit ehkä vielä argumentoida, ettei bmi 17 ole katastrofi, mutta mikään ei saa ketään järjissään olevaa ihmistä uskomaan terveeksi tyyppiä, joka tavoittelee painoindeksiä 15. Lisäksi palstakäyttäytymisesi muuttuu koko ajan aggessiivisemmaksi ja maanisemmaksi. Huuto- ja kysymysmerkit lisääntyvät ja olet alkanut myös kiroilla. On päivänselvää, että voit todella huonosti. Jatkuva ravinnonpuute vaikuttaa aivotoimintaasi tavoilla, joita et itse taida edes huomata. Tarvitset apua!

Vierailija
26/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

1: Kommenttejani ei tulisi ottaa vitsinä. Niin pitkään kuin näin tapahtuu, ei muutosta parempaa lihavuustilaistoissa ilmene. Suhtautumisenne on surullinen.

Vertauksesi on aivan ääliömäinen, sillä fakta on, että hypetetyt mallit ovat suurempia mitä ne olivat 10v sitten.

17:.En halua vinkuheinä/luukasa -lookia, joten tuo on kaukana "kohteliaisuudesta". Tiedän kyllä, että proanat haluavat kuulla näyttävänsä sairailta, mikä on todella todella fucked up. Kuten voit huomata, mieleni ei ole sairas.

Se, että olet päättänyt itse nimittää tilaasi pro skinnyksi, ei muuta sitä tosiasiaa, että kyse on anoreksiadenialismista. Anoreksialle juurikin on tyypillistä denialismi ja mieleltään sairaille on tyypillistä se, että he projisoivat tunteensa muihin. Syytät muita kiihkeästi läskidenialismista, koska ainakin alitajuisesti tiedät itse kärsiväsi anoreksiasta, mutta et halua sitä myöntää. Anorektikko kokee usein sairauden alkuvaiheissa suurta voimantuntoa ja onnistumista, kuvittelee itsensä muita vahvemmaksi ja kurinalaisemmaksi. Se on harhaa, denialismia.

Vierailija
27/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, ssss, että keskustelu täällä menee henkilökohtaiselle tasolle, monelle tämänlainen oireilu on myös ollut henkilökohtainen kokemus. Kirjoittajilla täällä on kyllä se pointti, että anoreksia määritelmälisesti voidaan todeta jo silloin, jos sairastuneen BMI putoaa 17,5 tai alemmas tavoitteena pudottaa lisää painoa. Sairauden toteaminen ei edellytä sitä, että ollaan letkuissa ja nahka puskee untuvaa. Ne, joiden mielestä tuollainen on kaunista, ovat todennäköisesti sairastaneet jo aika pitkään. En tiedä ketään, joka olisi alkanut laihduttaa, koska haluaisi tulla todella luisen näköiseksi ja nukkaiseksi ja haluaisi sairaalaan. Voit tietysti olla sitäkin mieltä, että tuolle syömishäiriölle pitäisi mielestäsi asettaa uudet kriteerit, ehkä oletkin. Nykyiset eivät nähdäkseni ole yhteneviä näkemystesi kanssa. Nyt ihmisistä näyttää, että kannatat varhaiseen vaiheeseen ehtinyttä anoreksiaa.

Täällä kirjoittajien on myös vaikea uskoa, että joku sekä kannattaisi sellaista proskinny-ideologiaa että eläisi oikeasti niiden oppien mukaan ja olisi vielä oikeasti terve.

Vierailija
28/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei todettua anoreksiaa vaan ednos, juurikin noiden kuulautisten takia. Mutta riippunee varmaan tilanteesta ja miten hoitava lääkäri asian näkee.. :)

Vierailija
29/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen paskanjauhaja?!?! Tiedättekö, en käy tätä keskustelua kanssanne enää, sillä TEIDÄN aivotoimintanne ei riitä edes erottamaan proanaa -skinnysta.[/quote]

Pro skinny = anoreksiadenialisti/anoreksian alkuvaiheilija

Vierailija
30/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Mistä ihmeestä me huomaamme, ettei mielesi ole sairas? Oksentelet ja tavoittelet sairaalloista alipainoa. Voit ehkä vielä argumentoida, ettei bmi 17 ole katastrofi, mutta mikään ei saa ketään järjissään olevaa ihmistä uskomaan terveeksi tyyppiä, joka tavoittelee painoindeksiä 15. Lisäksi palstakäyttäytymisesi muuttuu koko ajan aggessiivisemmaksi ja maanisemmaksi. Huuto- ja kysymysmerkit lisääntyvät ja olet alkanut myös kiroilla. On päivänselvää, että voit todella huonosti. Jatkuva ravinnonpuute vaikuttaa aivotoimintaasi tavoilla, joita et itse taida edes huomata. Tarvitset apua!

Bmi17??

Tiedän erinomaisen hyvin mitä teen,ei tarvitse muistuttaa siitä. Käytökseni ei ole muuttunut mitenkään, sen sijaan TEIDÄN käytöäksenne on muuttunut. TE olette maanisia levittämään väärää tietoa MINUSTA. Tulin tähän ketjuun ja mitä helvettiä huomasin??? Seitsemässä kommentissa viittauksen minuun vaikka tiedätte hyvin, että olen anoreksiaa vastaan. Se ei ole reilua. Asiallista käytöstä teiltä olisi ollut käydä vaikka tuota menkkavääntöä tämän otsikon alla. Yritätte jatkuvasti sivuuttaa kaiken mitä kirjoitan hyökkäämällä minua vastaan.Minulle puolestani on päivänselvää, että keskustelu kanssasi on täysin hyödytöntä, sillä et halua nähdä hyviä pointtejani mitä tulee painoon jne.

Hyvä SSSS, olen lukenut paljon tekstejäsi, mutta en ole sieltä kyllä löytänyt yhtään "hyvää pointtia mitä tulee painoon". Mikä hyvä pointti se on, että pitää oksennella päästäkseen "terveeseen" painoon? Mitä hyvää pointtia on siinä, että haukut jatkuvasti läskeiksi aivan normaaleja, terveitä naisia ja jopa hoikkia mallityyppejä? Mitä pointtia on tavoitella vaarallisen alhaista alipainoa?

Haluat sitkeästi kuvitella, ettet ole anorektikko. Se johtuu siitä, ettei tautisi ole vielä "riittävän" pitkällä. Olet hyvää vauhtia matkalla sinne pro anaan ja bonesphon ja lanugokarvaan ja letkuihin.

Vierailija
31/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella koulun terveyshoitajan mielestä anorektikko ja soiteltiin vanhimmelle jne. Siis vaikka söin normaalisti ja en edes harrastanut mitään liikuntaa jne. Kyllä kiloja tuli sitten myöhemmin ja sain naisellisia muotoja (luojan kiitos), mutta vasta lukion jälkeen..

Vierailija
32/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yläasteella koulun terveyshoitajan mielestä anorektikko ja soiteltiin vanhimmelle jne. Siis vaikka söin normaalisti ja en edes harrastanut mitään liikuntaa jne. Kyllä kiloja tuli sitten myöhemmin ja sain naisellisia muotoja (luojan kiitos), mutta vasta lukion jälkeen..

Mitä sitten? Et selvästikään ollut anorektikko, koska et yrittänyt pudottaa painoa tai pitää sitä alhaalla sairaalloisin keinoin, kuten oksentelulla, jatkuvalla liikunnalla tai nälkiinnyttämällä. Laihuutesi liittyi ehkä myöhäiseen murrosikään.

Mielestäni terkkari toimi kuitenkin oikein. On parempi puuttua herkästi kuin vasta sitten, kun on päivänselvää, että oppilas on anorektikko. Joskus alkava syömishäiriö saadaan pysäytettyä, jos siihen puututaan ajoissa ja potilas saa apua.

Vierailija
33/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää olko anorektisia... Rinnat katoaa, naisen kruunu ;) *Tähkäpää Uhkea*

Mänö ny jo hornaan narsisti pelle.

Vierailija
34/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Bmi17??

Tiedän erinomaisen hyvin mitä teen,ei tarvitse muistuttaa siitä. Käytökseni ei ole muuttunut mitenkään, sen sijaan TEIDÄN käytöäksenne on muuttunut. TE olette maanisia levittämään väärää tietoa MINUSTA. Tulin tähän ketjuun ja mitä helvettiä huomasin??? Seitsemässä kommentissa viittauksen minuun vaikka tiedätte hyvin, että olen anoreksiaa vastaan. Se ei ole reilua. Asiallista käytöstä teiltä olisi ollut käydä vaikka tuota menkkavääntöä tämän otsikon alla. Yritätte jatkuvasti sivuuttaa kaiken mitä kirjoitan hyökkäämällä minua vastaan.Minulle puolestani on päivänselvää, että keskustelu kanssasi on täysin hyödytöntä, sillä et halua nähdä hyviä pointtejani mitä tulee painoon jne.

Älä nyt kimpaannu! Muista toki, että sinun itsesi mielestähän muiden keskustelijoiden diagnosoiminen sairaiksi on täysin hyväksyttävää ja asiallista käytöstä. Sinä harrastat sitä itsekin. Joten ei sinulla luulisi olevan syytä loukkaantua, kun saat itse olla sairausarviointien kohteena! 😊

Vierailija
35/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Bmi17??

Täällä KUKAAN ei tiedä tai ole sitä mieltä, että sinä et sairasta jonkinlaista syömishäiriötä. Sinun juttusi ovat lievästi sanoen ristiriitaisia. Linkität tänne kuvia laihoista naisista haukkuaksesi heitä läskeiksi. Kerrot tavoittelevasi itse alipainoa. Kuka tämän jälkeen enää pitäisi mitenkään uskottavana sitä, ettet ole syömishäiriöinen. Saat jankata naamasi siniseksi, ettet ole pro ana. Kuitenkin toimit kuten pro ana. Asiaa ei muuta, että yrität keksiä muita termejä kuvaamaan, mitä olet tai minne olet ainakin matkalla. Hanki apua ajoissa!

Vierailija
36/37 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ssss, oletko kopsannut tuon mottosi jostain, etkä ole kääntänyt sitä suomeksi? Käyttäydyt koko ajan päinvastaisella tavalla kuin mottosi lupaa. Sinähän välität niin hemmetisti! Mutta ei se mitään, on parempi välittää kuin olla välittämättä. Minä ainakin välitän sinusta ja toivon, että jotain jää täältä itämään mieleesi. Jotain muuta kuin niitä tölväisyjä. Moni meistä ihan oikeasti toivoo, että voisit paremmin ja saisit apua.

Vierailija
37/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia voidaan diagnosoida vaikka kuukautiset tulisi.

Kuinka niin? Mielestäni aiemmin vielä edellytettiin, että kuukautiset ovat jääneet pois yli puolen vuoden ajaksi.

Voi syödä e-pillereitä. Tai olla miespuolinen, pojillakin on anoreksiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi