Pelastakaa lapset mielivallalta jättikoulussa!
Allekirjoittakaa: http://www.adressit.com/meilahden_ja_pikku_huopalahden_ala-asteita_ei_s…
Kommentit (48)
Kävin allekirjoittamassa, vaikka en asu Helsingissä.
Tsemppiä Meilahteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu tuolla päinkään, eikä asia kosketa minua millään tavalla, mutta kommentteja luettuani on pakko kommentoida itsekin.
Olen hieman yllättynyt. En ole koskaan pitänyt itseäni rasistina (meillä on tuttavapiirissä monta ulkomaalaista, niin aikuisten kuin lastenkin kavereina), mutta en tahtoisi missään tapauksessa, että lapseni joutuisivat "tukioppilaiksi" maahanmuuttajakouluun! Tämä ei liity mitenkään siihen, että vastustaisin maahanmuuttajalasten sopeutumista tms. vaan ihan puhtaasti siihen, että omien lasteni oppimistulos ja tulevaisuuden mahdollisuudet kapenisivat huomattavasti, jos he joutuisivat opiskelemaan lasten kanssa, jotka eivät välttämättä osaa kieltä kunnolla tai muuten pärjää normaalissa koulunkäynnissä. Opettajien ja avustajien ajasta menee valtaosa niiden heikompien ohjeistamiseen, jolloin paremmat oppilaat eivät pysty etenemään yhtä hyvin, kuin he voisivat edetä "tasokkaammassa" luokassa. Kuinka paljon esim. valinnaiskieliä tuolla pystyy opiskelemaan, jos iso osa luokasta takeltelee jo suomenkin kanssa?
Ja kyllä, tiedän, että suomalaisistakin lapsista löytyy niitä, jotka eivät koulussa pärjää. Se on kuitenkin sattumaa jolle ei voi mitään, toisin kuin iso lauma lapsia, joille opiskelu alkaa kielen opettelusta ja täkäläiseen elämään sopeutumisesta.
Ja kyllä, tiedän myös, että sopeutuminen sujuu helpommin, kun pääsee mukaan suomalaisten joukkoon. Tähän ei kuitenkaan saisi pakottaa perheitä vaan hoitaa homma vapaaehtoisten kautta (nykyisen maahanmuuton puolustajista varmasti löytyy lapsiperheitä, jotka voivat hoitaa homman), sillä vastahakoinen asenne ei takuulla auta kotoutumisessa.
Jos tuota voivat äänestää muutkin kuin paikalliset, niin minä ymmärrän kyllä aloitusta ja annan ääneni. Tekisin samoin, jos kyseessä olisivat minun lapseni.
Kukaan ei voi äänestää yhtään mitään. Tmä kun ei ole mikään äänestysasia. Ap kerää nimiä pelkkään nettiadressiin, jolla ei todellakaan vaikuteta asiaan mitenkään.
Juu hups, pahoittelut kiireessä väärin valitusta sanasta, tarkoitin tietysti allekirjoittaa.
Samanlaista hysteeristä vastustamista oppilaaksiottoalueista oli Länsi-Pakilassa, kun uudelle alueella muuttaneet lapsiperheet eivät päässeetkään Pakilan ala-asteelle, vaan joutuivat Maunulaan.
Pakilaan muuttaakin kaikki ne, jotka eivät missään nimessä halua mitään erilaista kouluunsa. Pakilan kouluissa on vähiten maahanmuuttajataustaisia lapsia koko Helsingissä. Sinne ei noin vaan muuteta koulun takia, kun asunnot ovat pientaloja ja kalliita.
Lasteni koulu ja neljä muuta koulua yhdistyi pari vuotta sitten eikä se ole meidän kannalta mitään muuttanut. Koulurakennus pysyi samana, luokat, opettajat, ja vanhempainyhdistys toimivat lasten kannalta ihan samalla tavalla. Emme koe että lapsemme olisi mitenkään "massaan hukkuneita" muutoksen jälkeen. Yhdistymisellä saatiin hallinnollisia säästöjä. Jos kerran on pakko säästää niin mielummin sitten sellaisesta joka ei näy lasten arjessa. Tässä selkeesti vastustaminen johtuu juuri maahanmuuttotaustaisista lapsista eikä mistään "suurkoulun" vastustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Lasteni koulu ja neljä muuta koulua yhdistyi pari vuotta sitten eikä se ole meidän kannalta mitään muuttanut. Koulurakennus pysyi samana, luokat, opettajat, ja vanhempainyhdistys toimivat lasten kannalta ihan samalla tavalla. Emme koe että lapsemme olisi mitenkään "massaan hukkuneita" muutoksen jälkeen. Yhdistymisellä saatiin hallinnollisia säästöjä. Jos kerran on pakko säästää niin mielummin sitten sellaisesta joka ei näy lasten arjessa. Tässä selkeesti vastustaminen johtuu juuri maahanmuuttotaustaisista lapsista eikä mistään "suurkoulun" vastustamisesta.
Täsmälleen näin!
Vierailija kirjoitti:
Minä en asu Meilahdessa ja minun lapseni ei ole valkoinen. Kenenkään etu ei ole se, että lapset pannaan jättikouluun, eikä siellä ole enää mitään oikeuksia.
t. ap
Toinen vaihtoehto olisi, että kantaisit itse oman vastuusi siitä, että juuri oma lapsesi saa sitä mitä SINÄ haluat ottamalla vastuu lapsesi opettuksesta kotona. Koska pahasti näyttää siltä, että yhteiskunta ei pysty meille tarjoamaan tätä minulle kaikki hyvä nyt heti tässä nyt niin kuin minä haluan palveluja.
Vierailija kirjoitti:
En asu sielläpäin, mutta minusta jättikoulut ovat aina huono ratkaisu. Pienemmät.yksiköt kaikilla koulutasoilla ovat parempia.
Jättikoulu on aina vain taloudellisista syistä muodostettu. Siellä on oppilas hukuksissa massaan. Pienessä koulussa kaikki tuntee kaikki ja rehtoriin on matala yhteys.
Lapseni oli alakoulun pikkukoulussa (240 oppilasta). Opet tervehtivät kaikkia ja kaikki tunsivat kaikki. Vanhempainyhdistys oli hyvin virkeä ja sai paljon hyvää aikaan oppilaille.
(Saivat oppilaita kiusaavan rehtorin pois, saivat nopeasti homeisen koulutalon purkuun siirron hyviin väliaikaistiloihin)Lapseni on yläkoulussa jättikokoisessa yhtenäiskoulussa. Vaikka vanhempainyhdistys on yhteinen ylä- ja alakoululle, ei sinne saada väkeä. Ensi syksynä ehkä kaatuu koko yhdistys, kun puheenjohtaja lopettaa. Rehtoriin ei ole välitöntö yhteyttä eikä se edes viitsi käydä vanh.yhd. hallituksen kokouksessa. Tapahtumia ei järjestetä. Ei ole kevät- eikä joulujuhlaa
Kun tässä ei edelleenkään olla muuttamassa koulurakennuksia mihinkään, niin jättikoulu sanana on harhaanjohtava.
Ihan samat opettaja ja oppilaat jatkavat samoissa koulurakennuksissa, paitsi että jatkossa osa meilahtelaisista siirtyisi Pikku-Huopalahteen. Miten yhtäkkiä opettajat eivät muistaisi lasten nimiä, eikä kukaan tuntisi ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu tuolla päinkään, eikä asia kosketa minua millään tavalla, mutta kommentteja luettuani on pakko kommentoida itsekin.
Olen hieman yllättynyt. En ole koskaan pitänyt itseäni rasistina (meillä on tuttavapiirissä monta ulkomaalaista, niin aikuisten kuin lastenkin kavereina), mutta en tahtoisi missään tapauksessa, että lapseni joutuisivat "tukioppilaiksi" maahanmuuttajakouluun! Tämä ei liity mitenkään siihen, että vastustaisin maahanmuuttajalasten sopeutumista tms. vaan ihan puhtaasti siihen, että omien lasteni oppimistulos ja tulevaisuuden mahdollisuudet kapenisivat huomattavasti, jos he joutuisivat opiskelemaan lasten kanssa, jotka eivät välttämättä osaa kieltä kunnolla tai muuten pärjää normaalissa koulunkäynnissä. Opettajien ja avustajien ajasta menee valtaosa niiden heikompien ohjeistamiseen, jolloin paremmat oppilaat eivät pysty etenemään yhtä hyvin, kuin he voisivat edetä "tasokkaammassa" luokassa. Kuinka paljon esim. valinnaiskieliä tuolla pystyy opiskelemaan, jos iso osa luokasta takeltelee jo suomenkin kanssa?
Ja kyllä, tiedän, että suomalaisistakin lapsista löytyy niitä, jotka eivät koulussa pärjää. Se on kuitenkin sattumaa jolle ei voi mitään, toisin kuin iso lauma lapsia, joille opiskelu alkaa kielen opettelusta ja täkäläiseen elämään sopeutumisesta.
Ja kyllä, tiedän myös, että sopeutuminen sujuu helpommin, kun pääsee mukaan suomalaisten joukkoon. Tähän ei kuitenkaan saisi pakottaa perheitä vaan hoitaa homma vapaaehtoisten kautta (nykyisen maahanmuuton puolustajista varmasti löytyy lapsiperheitä, jotka voivat hoitaa homman), sillä vastahakoinen asenne ei takuulla auta kotoutumisessa.
Jos tuota voivat äänestää muutkin kuin paikalliset, niin minä ymmärrän kyllä aloitusta ja annan ääneni. Tekisin samoin, jos kyseessä olisivat minun lapseni.
Tuosta tummenetusta syystä johtuen Pikku-Huopalahden koulu on tyhjentynytkin tehokkaasti kantasuomalaisista. Kun pelätään tätä "heikompaa oppilasainesta", niin vaihdetaan koulua. Ja oravanpyörä on valmis.
Totuushan on se, että oppimistulokset eivät huonontuisi hyvillä oppilailla, vaan paranisivat huonommilla.
Ai että tuo on ihan totuus? Hienoa, että joku täällä pystyy kumoamaan ihmisten pelot julistamalla itsensä totuudentietäjäksi ja jopa pystymällä ennustamaan! Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin perustat tuon totuuden ja tiedon?
Onhan se ihan selvää, että jos ikäluokasta iso osa on maahanmuuttajia, joilla on työ ja tuska opiskella edes pakolliset kielet suomen lisäksi, niin on hyvin todennäköistä, ettei luokasta saada saksan, pitkän ruotsin, venäjän ja ranskan valinnaisryhmiä, vai mitä? Jolloin taas minunkaan lapseni ei pääse niitä opiskelemaan, eli hänen oppimisensa heikkenee. Siinä ei paljon lohduta se, että ne heikommat pärjäävät minun lapseni ansiosta paremmin.
Ulkomaillahan on jo olemassa tällaisia kouluja, joissa enemmistö on maahanmuuttajia. Googlaile vähän ja kerro sitten mitä mieltä olet, tahtoisitko omien lastesi opiskelevan niissä?
Ei tosiaan ole oikein laittaa kielitaidottomia tänne muuttaneita samalle luokalle. En halua lasteni oppimisen höiriintyvön ja hidastuvan siksi, että.osa ei osaa kunnolla suomea. Luokissa on muutenkin sekaisin entiset apukoululaiset ja oppimishaluiset.
(Ennen oli jako selvä. Aiemmin oppikoulusysteemin kautta ja myöhemmin tasokurssit. Pystyi luottamaan tehokkaaseen oppimiseen)
Varussuolla Turussa on enemmistö maahanmuuttajia koulussa. Ei tartte ulkomailta etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tuo on ihan totuus? Hienoa, että joku täällä pystyy kumoamaan ihmisten pelot julistamalla itsensä totuudentietäjäksi ja jopa pystymällä ennustamaan! Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin perustat tuon totuuden ja tiedon?
Onhan se ihan selvää, että jos ikäluokasta iso osa on maahanmuuttajia, joilla on työ ja tuska opiskella edes pakolliset kielet suomen lisäksi, niin on hyvin todennäköistä, ettei luokasta saada saksan, pitkän ruotsin, venäjän ja ranskan valinnaisryhmiä, vai mitä? Jolloin taas minunkaan lapseni ei pääse niitä opiskelemaan, eli hänen oppimisensa heikkenee. Siinä ei paljon lohduta se, että ne heikommat pärjäävät minun lapseni ansiosta paremmin.
Ulkomaillahan on jo olemassa tällaisia kouluja, joissa enemmistö on maahanmuuttajia. Googlaile vähän ja kerro sitten mitä mieltä olet, tahtoisitko omien lastesi opiskelevan niissä?
Nos tuo "jättikoulu" toteutuisi, niin kielivalinnathan olisivat paljon todennäköisemmin toteutumassa, koska oppilaita on paljon enemmän. Silloin kieliryhmiä tehtäisiin ja oppilaat jaettaisiin A-kielten mukaan eri kouluihin. On lapsellista väittää, että pienemmässä koulussa olisi enemmän mahdollisuuksia valita kieliä kuin isommassa koulussa.
Mielenkiintoinen keskustelu.
Tuntemani maahamuuttajaperheet kertovat välttelevänsä niitä kouluja joissa on paljon maahanmuuttajalapsia ja ymmärrän heidän kantansa oikein hyvin.
Tässä kun kovasti on puhuttu tasa-arvosta, niin tasa-arvoisinta olisi se, että ei keskitettäisi kaikkia kaupungin maahanmuuttajalapsia yhteen kouluun. Tämä pitäisi huomioida ensin siinä, että ei tehtäisi maahanmuuttaja-alueita vaan heidät sijoitettaisiin ympäri kaupunkia. Ja sitten lapset menisivät omien alueidensa kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tummenetusta syystä johtuen Pikku-Huopalahden koulu on tyhjentynytkin tehokkaasti kantasuomalaisista. Kun pelätään tätä "heikompaa oppilasainesta", niin vaihdetaan koulua. Ja oravanpyörä on valmis.
Totuushan on se, että oppimistulokset eivät huonontuisi hyvillä oppilailla, vaan paranisivat huonommilla.
Suomessa on yleisesti peruskoulussa ongelmana se, että lahjakkaat lapset jätetään ilman tukea kun suuri osa resursseista menee heikoimpien tukemiseen. Nämä lahjakkaat lapset laitetaan auttamaan heikompia ja kertaamaan niitä tylsiä perustason tehtäviä aina vaan uudestaan ja uudestaan. Pahimmassa tapauksessa lahjakkaat kadottavat motivaationsa, suoriutuvat koulusta rimaa hipoen ja syrjäytyvät.
Hyvällä luokalla nämäkin lapset saavat edes vähän tukea ja kannustusta. Ja sehän on ihan tuurista kiinni millaiselle luokalle sattuu pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nos tuo "jättikoulu" toteutuisi, niin kielivalinnathan olisivat paljon todennäköisemmin toteutumassa, koska oppilaita on paljon enemmän. Silloin kieliryhmiä tehtäisiin ja oppilaat jaettaisiin A-kielten mukaan eri kouluihin. On lapsellista väittää, että pienemmässä koulussa olisi enemmän mahdollisuuksia valita kieliä kuin isommassa koulussa.
Oppilaita on enemmän, mutta jos valtaosa heistä on apukoululaisten tasolla, ei kieliryhmiä tule. Oppilasmäärä ei ratkaise, vaan se, kuinka monella niistä oppilaista on resursseja opiskeluun. 30 fiksun joukosta löytyy riittävästi oppilaita kieliryhmään paljon helpommin, kuin 300 kielipuolen, niin se vaan on.
Meidän lastemme koulussa on järjestetty erilaisia vapaaehtoisia kerhoja oppilaille koulutyön lisäksi. On matikkakerhoa, enkkukerhoa jne. ja niissä lapset pääsevät hiomaan taitojaan huippuunsa ja soveltamaan niitä käytännössä. Kerhoissa käyvät poikkeuksetta lahjakkaat oppilaat ja taso on sen mukainen. Mitä luulet, jos lapseni opiskelisivat mamukoulussa, olisiko heillä tuollaista mahdollisuutta? Vai olisiko todennäköisempää, että kerhoresurssit varattaisiinkin niille heikkotasoisemmille?
Ei tietenkään tänne muuttaneet halua lapsiaan luokille, joilla valtaosa on muuttaneita. He tiedostavat ongelman. Totta kai he haluavat lapsensa luokalle, jossa omansa on ainoa kieltä osaamaton, jotta se oppii tehokkaimmin.
Silti alkuperäisen kansalaisen mielestä oma lapsi ei oli kotouttamisväline, vaan ansaitsee tehokkaa ryhmän, jossa kaikki osaavat kielen jo täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en asu Meilahdessa ja minun lapseni ei ole valkoinen. Kenenkään etu ei ole se, että lapset pannaan jättikouluun, eikä siellä ole enää mitään oikeuksia.
t. ap
Toinen vaihtoehto olisi, että kantaisit itse oman vastuusi siitä, että juuri oma lapsesi saa sitä mitä SINÄ haluat ottamalla vastuu lapsesi opettuksesta kotona. Koska pahasti näyttää siltä, että yhteiskunta ei pysty meille tarjoamaan tätä minulle kaikki hyvä nyt heti tässä nyt niin kuin minä haluan palveluja.
Kenenkään etu ei ole se, että oppilaat sijoitetaan jättikouluihin. Ei kenenkään, minkäänvärisen. Pienen koululaisen etu on yksi koulurakennus, jossa on tutut aikuiset, josta tiedät, että jatkat siellä sen alakoulusi loppuun.
Alakoululaisen ei kuulu elää kesää epätietoisuudessa, mihin hänet seuraavana syksynä paiskataan. Tai ravata edestakaisin kahden rakennuksen väliä.
Tämä yhdistäminen ei nimenomaan ole heikoimpien lasten etu. Hehän siellä ensimmäisinä ja alttiimmin heitteille jäävät! Minun kuitenkin hyväosainen lapseni kyllä pärjää, hänellä on myös tuo kotikoulumahdollisuuskin.
Älkää olko nyt niin tyhmiä, että luulette että kasvoton, hahmoton mielivaltainen jättilaitos olisi jokin pelastus. Please. Tai älkää menkö vastakkainasetteluihin tai juuttuko ihonväriin. Missään Helsingissä nämä jättikoulut eivät ole tuoneet mitään muuta kuin turvattomuutta ja eriarvoisuutta ja stressiä.
t. ap
Lapseni on koulussa, jossa on runsaasti tulleita. Sanottiin että resurssit ei riitä hänelle oppimisen tukeen, kun on niin paljon huonompiakin eli sellaisia, jotka ei meinaa päästä.luokiltaan. Omallani on hankala lukihäiriö.
Entisessä koulussa ei ollut mamuja ja sai runsaasti tukea. Nyt on ka tippunut puolellatoista numerolla.
Toinen syy on varmaan se, että uusi koulu on keskellä vuokrakerrostaloaluetta.
Kannattaa yrittää valita koulunsa ottamalla painotusaineita. Asumme pientaloalueella, josta joutuu tuon suuren lähiön kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan Meilahti/Pikku-Huopalahti-alueella nimenomaan lapset joutuisivat siirtymään. 1 - 4 luokat Meilahteen (siis myös Pikkiksen lapset) ja 5 - 6 luokat Pikkikseen (myös painotukset ja Meilahden lapset).
Eli 700 lasta seilaisi kahden kaupunginosan väliä.
Ja toistan vielä kerran, että minulla on omat lapset erivärisiä, heidän äidinkielensä ei ole suomi. Vanhempi lapseni on hakemalla haettu yläkouluun, jossa on 44 kansallisuutta. Nuorempani on siellä Meilahdessa juurikin sellaisella luokalla, jolla on esimerkiksi sitä jo nykyään käyvät Pikku-Huopalahden lapset.
t. ap
Koulualueita muutetaan koko ajan väestön jakaantumisen ehkäisemiseksi, joten ihan turhaan vastustatte siellä. Maahanmuutajien osuus helsinkiläisistä on kasvanut ja koulujen välisiä eroja tasoitetaan aika-ajoin. Isompi merkitys on sillä, että miten hyviä opettajia lapsenne saa; puuttuvatko epäkohtiin ja pitävätkö yllä työrauhaa.