Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mua haukutaan kaikenlaisilla nimityksillä vain siksi, koska en osaa esim. prosenttilaskuja jne?

Vierailija
06.05.2016 |

Vähän pöljän kuulonen otsikko... Mutta siis, mä oon aina ollu todella huono matikassa ja matikka on melkein ihan ala-asteelta lähtien ollut mukautettua. Eli oon menny helpomman oppimäärän mukaisesti. Mulle tuottaa vaikeuksia mm. prosenttilaskut ja todella monet muunlaisetkin laskut. Kertolaskutkin lasken käyttämällä sormia mukana. Plus ja miinuslaskut osaan laskea päässä, mutta se on mulla hitaampaa kuin monilla muilla jne.

Mulle tuottaa myös vaikeuksia ymmärtää esim leivonnassa vaikkapa "3/4 dl sokeria". Tiedän paljon on 1/2 dl mutta en osaa laskea desimitan kanssa, että paljon siihen desimittaan laitetaan sokeria, jotta se on se 3/4.

Miksi mua pitää haukkua tämän asian takia? Oon saanut kuulla olevani vajaa älyinen, idiootti, tyhmä, ääliö yms ja naurua päälle. Ja kaikkea tyyliin "Siis miten sä et voi osata tällästä yksinkertasta asiaa??" "Siis sä et voi olla noin tyhmä oikeesti??"

Oon ihan hemmetin järkyttyny, että monet ihmiset voi olla niin tajuttoman julmia! Koulu oli todella rankkaa aikaa, koska muut luokkalaiset kiusasi mua tämän takia.

Koen olevani muuten täysin normaalilla älyllä varustettu 25vuotias nainen, jolla nyt vaan sattuu olemaan oppimisvaikeuksia juuri matikassa. Joku muu voi olla pirun hyvä matikassa, mutta huono jossain toisessa aineessa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä aika tyhmältä vaikuttaa jos ei osaa tuolaisia perusasioita.

Vierailija
2/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on varmasti se, että dyskalkylia on paljon huonommin tunnettu asia kuin dysleksia.

Mutta pilkataanhan dysleksikkojakin, joten painavampi syy on ihmisten yleinen moukkamaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä ihmisiä tunnet jos aikuisenakin tuolla tavalla haukkuvat toista päin naamaa! Itse en kyllä tunne ketään noin juntteja. Toki monikiin voi itsekseen ajatella, että taitaa olla vähän yksinkertainen, jos joku ei osaa esim. prosenttilaskua, mutta en ole kuullut kouluiän jälkeen kenenkään oikeasti haukkuvan päin näköä noin törkeästi!

Vierailija
4/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sinne mittakuppiin on merkitty se 3/4 kohta, katso siitä paljonko pitää sitä täyttää. Aurinkoinen luonne paikkaa muita puutteita, hymyile ja nauti alkavasta kesästä :)

Vierailija
5/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole äitini käyttänyt koskaan mitään päihteitä, ei raskausaikana eikä sen jälkeen. Ei alkoholia tippaakaan, ei tupakkaa, eikä muutakaan koko elämänsä aikana.

AP

Vierailija
6/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan rakentaa talon. Mun yks kaveri ei osaa ollenkaan, ei edes vähänkään. Kyllä täytyy olla aika tyhmä, jos ei osaa tuollasia perusasioita kuin talon rakentaminen.

Osaan myös lypsätä lehmiä. Mun yks kaveri ei osaa ollenkaan. Ei sitten kertakaikkiaan tiedä miten lehmiä lypsetään. Luuli, että robotit lypsää aina lehmät, kaikkialla, joka navetassa. Kyllä täytyy olla aika tyhmä, jos ei osaa tuollaisia perusasioita kuin lehmän lypsäminen.

Vierailija
7/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samaa. Olen aina ollut huono matikassa, ihan ala-asteelta lähtien. Kerto-, jako- ja prosenttilaskut on aina olleet vaikeita. Kellon opin kunnolla vasta yläasteella. Jotenkin en vain hahmota helposti numeroita ja niiden suhteita toisiinsa. Päässälasku on välillä todella hidasta, jos joku tulee kysymään minulta esimerkiksi että mitä on 7 x 8, en osaa siihen todellakaan vastata. Kamalinta oli, kun jouduin yhdessä vapaaehtoishommassa vastaanottamaan ihmisten lounasrahoja, enkä osannut siinä paineen alaisena laskeaa yhtään, mitä minun pitäisi antaa takaisin. Vieraat joutuivat sitten kertomaan minulle, mitä maksoivat, kuinka monesta ja paljonko pitää antaa takaisin. Kyllä nolotti. Onneksi minut tuli toinen vapaaehtoinen pelastamaan siitä hommasta.

Onneksi minua ei kukaan laskuvaikeuksieni takia ole haukkunut sen kummemmin. Itselle tulee välillä vain tyhmä olo, kun ei osaa laskea muille niin helppoja laskuja. Mutta olen ajatellut asian niin, että samalla tavalla, kuin joillekin on esimerkiksi kielet vaikeita, voi toisille olla matikka. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
8/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä osaan rakentaa talon. Mun yks kaveri ei osaa ollenkaan, ei edes vähänkään. Kyllä täytyy olla aika tyhmä, jos ei osaa tuollasia perusasioita kuin talon rakentaminen.

Osaan myös lypsätä lehmiä. Mun yks kaveri ei osaa ollenkaan. Ei sitten kertakaikkiaan tiedä miten lehmiä lypsetään. Luuli, että robotit lypsää aina lehmät, kaikkialla, joka navetassa. Kyllä täytyy olla aika tyhmä, jos ei osaa tuollaisia perusasioita kuin lehmän lypsäminen.

Normaali ihminen oppii kyllä rakentamaan talon ja lypsämään lehmän. Dysleksiaa tai dyskalkuliaa sairastava ei opi kirjoittamaan/lukemaan/laskemaan normaalisti vaikka kuinka tahtoisi. Siinä ero.

Vierailija
9/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska talon rakentaminen ja 5×7 laskun laskeminen ovat sama asia.

Vierailija
10/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka teiltä kyselee prosenttilaskuja? tai ylipäätään pyytää laskemaan mitään?  Itse törmään prosenttilaskuihin vain kaupassa kun lasken mitä tuote maksaa alennuksen jälkeen. Laskemista varten käytän Exceliä tai kännykkää, jos päässä en jaksa laskea.

Vierailija
11/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa ongelmaa. Kävin tosin normaalin matematiikan ja läpäisin ilman ylittämättömän suuria ongelmia, mutta sanoisin, että vain hyvän muistin takia. Nyt kun ei tarvi kouluun enää opetella niin osaan varmaan huonommin kuin keskiverto ala-asteelainen. En tosin osaa enää hävetä tätä vaikka en nyt ympäri kyliä mainostakaan. Tuohan on vain yksi pieni osa minua, oon paljon muutakin kuin paska laskija. Esimerkiksi taitoani oppia vieraita kieliä on kehuttu jopa parhaaksi mitä kyseissä koulussa on koskaan ollut.

Kannattaa muistaa, että monesti ihmiset vaan haluaa olla ilkeitä ja sillon ne etsii sun aran paikan ja iskee siihen. Käsittele asia itsesi kanssa ja ymmärrä, että jokaisella on omat heikkoutensa. Sitä paitsi kumman heikkous kuulostaa huolestuttavammalta: se joka ei osaa hyvin matematiikkaa vai se jonka mielestä on ok nauraa ja pilkata edellä mainittua?

Vierailija
12/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä aika tyhmältä vaikuttaa jos ei osaa tuolaisia perusasioita.

Ei oppimisvaikeudet korreloi älykkyyden kanssa millään tavalla, sinun tietämättömyytesi ironisesti saa sinut näyttämään ihan pirun yksinkertaiselta. Yksi älykkäimmistä ihmisistä joita tiedän, kärsii oppimisvaikeuksista mitä tulee matematiikkaan mutta hän loistaa muilla osa-alueilla, mm. kielellinen lahjakkuus on hänellä huippuluokkaa.

Vierailija
13/13 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka toisesta ihmisestä joku asia olisi maailman helpoin asia, ei se sitä välttämättä ole jollekin muulle. On minunkin vaikeaa ymmärtää, miksi joku ei osaa vaikkapa yhdyssanoja ja muita kielioppiin liittyviä asioita. Mutta en voi tietää, onko sillä ihmisellä vaikka lukihäiriö tms. Samalla tavalla ihmisellä voi olla matematiikan kanssa ongelmia.

Tämä on ollut myös hyvä opetus itselle. Aina, jos alan miettiä esimerkiksi että "miten tuo voi olla niin tyhmä, että ei osaa yhdyssanoja", mietin seuraavaksi, miltä minusta tuntuisi, jos joku arvostelisi vaikkapa minun päässälaskutaitojani ja haukkuisi niiden perusteella tyhmäksi.