Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka muu kiintyy (kotipihan/kaupungin..) puihin ja tekee pahaa katsoa kun ne kaadetaan?

Vierailija
23.04.2024 |

Minulla on tämä.. mistälie johtuu. Ärsytti kun vanhempani halusivat kaataa mökiltä koivuja, joo ne oli huonossa kunnossa jo mutta silti, maisema on nyt jotenkin eri enkä vielä kahdessa vuodessakaan oikein ole tottunut. Sitten kotipihaltaan ovat leikanneet pensasaidan juurta myöten, leikanneet ison lehtipuun ihan kynityksi ja minua harmittaa vaikken ole asunut siellä enää useisiin vuosiin. Taloyhtiöni pihalta kaadettiin muutama puu ja minä en olisi halunnut jos olisin saanut päättää jne. Kaupunki leikkasi yhdeltä "kuusikujalta" paljon vanhoja kuusia pois ja vain muutama jäi sinne tänne, ei se katu näytä enää yhtä kauniilta kuin ennen.

En varmaan pystyisi olla metsänomistaja kun en raaskisi teetättää hakkuita siellä 😂Joillakin ihmisillä hirveä tarve poistaa puut ja pensaat pihoiltaan että jäljelle jää vaan aukiota.  

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama juttu. Itkin pientä vaahterantaimea, joka vahingossa tuli leikatuksi. Enkä pysty katsomaan, kun joitakin kotipihan puita on kaadettu.

Vierailija
2/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Avohakkuut pahimpia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, todellakin. Kirpaisee aina, kun jostain on puut vedetty matalaksi. Esimerkiksi hautausmaalta, kauniit vanhat koivut kaikki kaadettiin pois, ja nyt on puuton maa. Rakastin sitä puistomaisuutta joka siellä oli, vaikka tottakai ymmärrän että lahot puut on kaadettava ennen kuin ne kaatuu.

Lenkkeilen päivittäin metsässä ja pienen polun varrella oli yksi valtavan suuri, vanha kuusi, jonka runko kasvoi sammalta ja oli niin paksu, ettei käteni sen ympäri yltäneet. Pysähdyin joka kerta puun alle ja siinä oli jotain tosi rauhoittavaa. Kerran olin ollut viikon kipeänä ja kun menin metsään, sieltä oli kaikki hakattu. Myös tämä puu. Kyllä, itku pääsi, hullua tai ei.

Myös mökkipihasta kaadettiin isoja lehtikuusia, itse vielä päätin että ne kaadetaan (olivat alle 5 m päässä talon seinästä) mutta kyllä näin 10 vuotta jälkeenkin välillä kaduttaa. Vaikka järkiratkaisu olikin.

Vierailija
4/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka hankkivat ja istuttavat puita ja pensaita, mutta sitten ovat aina leikkaamassa ne kannon tyngäksi, ja aina kun ne kasvit yrittävät kasvaa, niin ne sitten taas leikataan ihan kannon tyngäksi. Mitä järkeä sitten on niitä istuttaa, jos haluavat vain paljasta nurmea joka paikkaan? Itse pidän niistä pihoista, joissa puitten ja pensaitten annetaan kasvaa.

Vierailija
5/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka hankkivat ja istuttavat puita ja pensaita, mutta sitten ovat aina leikkaamassa ne kannon tyngäksi, ja aina kun ne kasvit yrittävät kasvaa, niin ne sitten taas leikataan ihan kannon tyngäksi. Mitä järkeä sitten on niitä istuttaa, jos haluavat vain paljasta nurmea joka paikkaan? Itse pidän niistä pihoista, joissa puitten ja pensaitten annetaan kasvaa.

Sama juttu. Vanhempieni kadulla tuntuu olevan trendi että ennen korkeat talojen välissä olevat pensasaidat pidetään noin polven korkuisina. En todellakaan ymmärrä että miksi, eikös sen idea ole nimenomaan tuoda suojaa ja yksityisyyttä pihoille. Ap

Vierailija
6/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Vanhojen puiden kaataminen esimerkiksi kaupungissa muuttaa kaupunkikuvaa kymmeniksi vuosiksi. Yksittäisen virkamiehen päähänpistot näkyvät melkein yhden sukupolven, joten kyllä tuollaisiin asioihin pitäisi suhtautua tietyllä harkinnalla. Samoin puita pitäisi kasvattaa etukäteen, jos puille on odotettavissa kaatotarpeita seuraavien kymmenien vuosien aikana.

Vierailija
7/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen katsonut kun metsät kaadettu kahdesta paikasta ja tilalle asuntoja, asuntoja, asuntoja... IHAN KAMALIA JA ILMAN KAUNEUSSUNNITELMAA...

Olen katsonut kuinka koko Hesa ja Espoo - kaikki alueet RAISKATTU elämäni aikana. IHAN HIRVEÄÄ JA RAISKAUS ON OIKEA SANA. Metsät ja kalliot - kaikki poissa! YÖK!

Metsään pääseminen erittäin hankalaa kun lapsuudessani kanttarelleja kasvoi kotipihalla!

Vierailija
8/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

istutimme yli 35v sitten pihaan 12 servian kuusta, olivat oikeinkin komeita aikansa, mutta se saminen aika tekee tehtävänsä ja ränsistyttää puut alaosastaan harvoiksi ja rungon vierestä oksat myös, joten ei tehnyt yhtään huonoa kaataa niitä papin puun vuosivahdilla. 4 on jäljellä, joista 1 saa mahdollisesti lähdöt syksyllä, kun istutusten päälle/yli voi kaataa. Tammi kasvaa yhden kuusen paikalle oravan istuttamana, on jo liki 150sm korkea. Se saa jatkaa kasvuaan, ei tule liian suureksi ihan hetkeen, eli jää vielä meidän jälkeemmekin siihen.

Vierailija
9/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään kestä puiden kaatamista. Tosin olen maksanut oman pihan puihin arboristin arvioimaan niiden kuntoa, koska naapuritonteille rakennetaan uusia taloja. Aina sieltä joku uhoaa, että puut pitää kaataa niiden iän vuoksi. Nyt minulla on mustaa valkoisella puiden hyvästä kunnosta ja heiluttelen todistusta naapurille.

Pensaiden suhteen ei kannata surra. Monet pensaat pitää tietyn ajan jälkeen leikata alas ja jotta ne voivat kasvattaa uudet, vahvat oksat ja vihreää. Kasvu tietysti voi viedä aikaa jonkun vuoden, mutta pensaan juuret tykkäävät kun kasvin maanpäällinen osa pystyy tehokkaasti tuottamaan happea juurille ja jota juuret tarvitsevat. Kannattaa kerrata biologiaa, niin ymmärtää paremmin pensaidenkin "sielunelämää!:

Puitakin pitää harventaa kasvutilan vuoksi. Tämän voi huomioida jo puita istuttaessa, jolloin niiden kaatamista ei tapahtuisi.

Vierailija
10/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha puuhan ei automaattisesti ole huonokuntoinen.

Naapuri valitti kovasti, että kyllä tuo erittäin vanha valtava kuusi nyt ihan varmasti kaatuu heidän talonsa päälle. No, se kaadettiin, ja puu oli sisältä aivan loistavassa kunnossa.

Vierailija
11/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri valitti kovasti, että kyllä tuo erittäin vanha valtava kuusi nyt ihan varmasti kaatuu heidän talonsa päälle. No, se kaadettiin, ja puu oli sisältä aivan loistavassa kunnossa.

Ei, mutta uskon että esimerkiksi tämä seurakunta on ne hautausmaan puut tutkituttanut ennen kaatoa. En ainakaan halua ajatella muuta.

Vierailija
12/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta uskon että esimerkiksi tämä seurakunta on ne hautausmaan puut tutkituttanut ennen kaatoa. En ainakaan halua ajatella muuta.

En haluaisi rikkoa lapsenuskoasi, mutta puut kaadetaan hautausmaalta siksi, ettei lehtiä tarvitse haravoida.

Vierailija
13/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa kyllä surettaa kun puita ei juurikaan missään istuteta kaadettujen tilalle.

Kaadetaan, kaadetaan ja rakennetaan. Tilalle tulee korkeintaan joku köppäin tuija tms. tai ei mitään.

Pikkuhiljaa alueet muuttuvat autioiksi kentiksi.

Vierailija
14/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Avohakkuut pahimpia. 

Miksi ne on sinusta pahoja? Enemmän minua kauhistuttaa myrskyssä talojen päälle kaatuvat puut kuin joku metsäläntti, jossa 10 vuoden kuluttua on 20 000 puuta hehtaarilla.

Vierailija
15/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi rikkoa lapsenuskoasi, mutta puut kaadetaan hautausmaalta siksi, ettei lehtiä tarvitse haravoida.

Ja siksi, että niiden juuret rikkovat arkkuja.

Vierailija
16/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Kotipihan vanhat puut piti poistaa kun alkoivat jo olla vaarallisia. Halasin ne kaikki hyvästiksi. Piha muuttui mutta ei välttämättä huonoon suuntaan. Kaikella on aikansa. 

Vierailija
17/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puita kaadetaan hautausmailta kuten muualtakin julkisilta paikoilta myös ihmisten turvallisuuden vuoksi. Kuka korvaa kun vammaudut tai kuolet lahon koivunlatvan alle? 

Vierailija
18/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut on vain puita, tarkoitettu elämään aikansa. Moniko meistä suree sitä kalliota, josta autonsa metalliosat on louhittu tai sitä metsää, josta soijalatteen on saatu soija (metsä toki ensin kaadettiin kokonaan pois).

Vierailija
19/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin rivitalossa jonka pihapiirissä oli omenapuita. Ihania kaneliomenoita, valkeaa kuulasta ja Åkeroita. 

Ykskaks päättivät kaataa puut, tarvittiin lisää parkkipaikkoja. 

Ne puut oli minulle se viehättävä juttu alueella, muutin pois.

Vierailija
20/28 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on katsellut ikkunasta 20 vuotta naapurin upeiden puiden kasvua, tuntuu todella raastavalta, kun elävät terveet puut raiskataan parissa minuutissa työkoneilla. Koko paikan tunnelma muuttuu täysin ja tontin arvo ei enää koskaan palaa siihen, mitä se oli. Minkäänlainen puutarhasuunnitelma ei voi korvata vuosikymmeniä kasvaneita upeita terveitä puita ja niiden luomaa tunnelmaa.