Olen 38-vuotias nainen ja mua pidetään yleisesti vanhana
Mm. työpaikalla vitsaillaan iästäni ja pidetään "mummona". Olen tiettävästi hieman ikäistäni nuoremman näköinen, mutta tuntuu silti huolestuttavalta. En vissiin löydä enää tämän ikäisenä ketään miestäkään. Pitäisikö mennä plastiikkakirurgille vai tehdä itsari?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen aloitus. Itselleni tuli tästä mieleen, että näköjään nainen on aina joko "liian nuori" tai "liian vanha". Pari-kolmekymppistä naista saatetaan tytötellä työelämässä sekä miesten että vanhempien naisten toimesta. Eräs nainen kutsui minua työpaikallani kaikkien kuullen nimityksellä "rakas lapsi", kun en tiennyt jotain asiaa. (Olin 34-vuotias.) Toisaalta 30-40 -vuotiasta naista saatetaan pitää ikäloppuna: irvaillaan vaihdevuosien alkamisesta jne., vaikka niistä ei olisi vielä merkkiäkään. (Ja kun kyseessä on normaali biologinen tapahtuma, miksi siitä pitää edes irvailla?)
Olin tosiaan itsekin ennen naimisiin menoa vielä siinä "tyttö-kategoriassa". Nyt saman painoisena, melkein samalla tavalla pukeutuvana ja edelleen pitkähiuksisena ym. kahden lapsen äitinä olenkin vaihdevuotinen "mummo". Aika surullista. :( T. Ap
Mikä ihme työpaikka toi on, ap? Olen 35 v. ja kukaan ei töissä kutsu mua mummoksi tmv. Päinvastoin 35-50 v. on se koko organisaation moottori, jota arvostetaan. Okei kyllä päälle viiskymppisetkin on arvostettuja, ja monet johtotehtävissä. 20-vuotiaita on itse asiassa meillä vähän, vaativa asian tuntijaorganisaatio. Vaihda työpaikkaa. Valtiolla on hyvä olla, eikä nuoriso hypi silmille. Ja siis 38 v. on suurin osa työuraa vielä edessä! Miehellesi voit sanoa, että ihan yhtä vanha setämies hänkin on.
Olen sua vanhempi enkä todellakaan tunne olevani vanha. Ystäväpiiristä löytyy alle kaksikymppisiä ja yli seitsemänkymppisiä, ehkä se antaa perspektiiviä.
Nyt pää pois persiistä nainen! Sanoit, että olet eroamassa: hyvä, miehesi vitsailut kuulostavat idioottimaisilta. Nuoremmista työkavereista ja niiden kommenteista on turha välittää, jokainen meistä on varmaan lukioikäisenä pitänyt kolmekymppistä ikäloppuna, mutta mieli kummasti muuttuu, kun itselle tulee ikää. Sä olet nainen parhaassa iässä - joka ikinen päivä.
Jos sinua harmittaa elämätön elämä,aloita se eläminen tänään.Kukapa muukaan sitä tekee?Todellisia esteitä esim.vakava sairaus,syöpä tms. tuossa iässä,sinulla ei ilmeisesti ole.Silloin iloitsisit esim.syöpähoitojen seurauksena alkaneista vaihdevuosista,iästäsi ja sen karttumisesta,koska saisit sentään elää.Eikä olisi mitään väliä jonkun tietämättömän kommenteilla naisen iästä tai muusta.Sori mahdollinen syyllistäminen, mutta asiat on vähän mihin niitä vertaa.
Sinulla on väärä nimi, siitä se vain johtuu. Jos olisit Jenni 39 v. asia olisi täysin toisin. Suomen media olisi täynnä "lapsivaimo" huumoria ja tytöttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen aloitus. Itselleni tuli tästä mieleen, että näköjään nainen on aina joko "liian nuori" tai "liian vanha". Pari-kolmekymppistä naista saatetaan tytötellä työelämässä sekä miesten että vanhempien naisten toimesta. Eräs nainen kutsui minua työpaikallani kaikkien kuullen nimityksellä "rakas lapsi", kun en tiennyt jotain asiaa. (Olin 34-vuotias.) Toisaalta 30-40 -vuotiasta naista saatetaan pitää ikäloppuna: irvaillaan vaihdevuosien alkamisesta jne., vaikka niistä ei olisi vielä merkkiäkään. (Ja kun kyseessä on normaali biologinen tapahtuma, miksi siitä pitää edes irvailla?)
Kyllä, naisia kohtaan sovinistisesti ja alentuvasti käyttäytyvät MUUT NAISET ovat niitä pahimpia naisen arvon syöjiä työelämässä. Minua itseäni nuorempi esinainen kutsuu sanoilla "kulta pieni" ja onpa käyttänyt samaista "rakas lapsi" nimitystä myös. Olemme molemmat yli 30.
Suuri osa ihmisistä ovat kuitenkin niin huonoitsetuntoisia ja riippuvaisia muiden ihmisten mielipiteistä, että korottavat itseään ikävillä keinoilla, alistamalla muita. Tämän yläpuolelle täytyy vain jotenkin nousta ja jättää heidät omaan arvoonsa.
Tosi outoa. 38-vuotias on mun mielestä vielä nuori. Tuossa on selkeästi taustalla miehen kiusaaminen. Jos kehtaat alentua hänen tasolleen voisit kuittailla "pakenevasta hiusrajasta" tai "kasvavasta mahasta" tai miten komeita nuoria raksamiehiä näit työmatkalla ja vinoilla sitten, että ne virolaiset miehet varmaan säilyvät paremmin kuin suomalaiset...sanaakaan tuosta ei tarvitse olla totta, mutta tajunnee ukko vilkaista peiliin ennen kuin seuraavalla kerralla avaa suunsa.
Eihän nainen ikinä ole sopivan ikäinen (ainakaan toisen naisen mielestä). Itse olen 36 v. ja sain juuri kuulla olevani niin juniori että en voi muistaa 80-luvun muotia. Olisi ehkä pitänyt kysyä minkä ikäisenä ne hieman yli 40-vuotiaat rouvat mua piti... ja tämän palstan mukaan olen liian vanha 2-vuotiaan lapsen äidiksi. Omasta mielestäni olen ihan sopivan ikäinen.
Mä olen 40v ja mua pidetään nuorena. Lääkäritkin aina sanomassa että "koska olet vielä niin nuori" -perusteluita, kun kertovat tulevista toimenpidevalinnoistaan.
Jaaa. Itse olen 37-vuotias enkä tunne itseäni vanhaksi, en edes näytä siltä - eikä ole pelkästään subjektiivinen kokemus.Suomessa nyt on vaan niin tiukat raamit kaikelle.
Miedänkin pitäisi kai olla harmita vanhusaikuisia, mutta minä saan inspiraatiota katsomalla esim. ulkomaalaisia tähtiä, jotka samanikäisiä.
Tietenkin joitakin varmaan kohenneltu, mutta monet silti älyttömän freshejä. Saan inspistä siitä, että Suomesta huolimatta on meitä nuorekkaita 30+ vuotiaita maailma täynnä.
Pienten lasten vanhemmuus on kyllä kuluttanut aika paljon varmaankin. Ja stressi on saanut sydänoireita aikaan. Muuten olen hoikka ja sutjakka ja iho on raikas ja sileä. Ja molemmat lapset saivat alkunsa suunnilleen tokasta kierrosta pari vuotta sitten. Jotenkin mua hävettää se koko aihe, niin en kehtaa kysyä mitään vastakysymyksiä, vaan yritän ottaa asian huumorilla, vaikka se mua oikeasti ketuttaa ja nolostuttaa. T. Ap