Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisin kiinnostunut miesvaltaisista ajanvietteistä, mutta niiden harrastaminen naisena on tehty vaikeaksi

Vierailija
04.05.2016 |

On surullista, miten sukupuoli edelleen vaikuttaa negatiivisesti harrastus-, ja ammatinvalintoihin. Olisin todella kiinnostunut esimerkiksi tietotekniikasta ja pienkoneista sekä fysiikasta, mutta naisena alalle tai edes jollekin kurssille hakeutuminen olisi ainoastaan kärsimystä miesten aggressiivisuuden takia.

Tämä on mielestäni todellinen ongelma. Kuvittele että olisit asian parissa josta nautit, mutta saisit koko ajan passiivis-aggressiivisia heittoja, haukkuja ja olisit "erityistarkkailun" kohteena. Jokainen inhimillinen virhearvio laitetaan sukupuolesi piikkiin. Nauttisitko enää ajanvietostasi?

On totta, että ignooraaminen on vaihtoehto ja kaiken asiattoman pitäisi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Etenkin harrastustoimintaan kuuluu kuitenkin hauskanpito työnteon ohella ja hyvä palaute, jota naisena ei miehisessä ympäristössä saa.

Sitten ihmetellään kun naisia ei ole tekniikan aloilla eikä heidän osaamisensa arjessa kehity. Miehenä naisvaltaisella alalla on huomattavasti helpompaa.

Miehet, miksi ihmettelette naisten osaamisen puutetta kun teette sen kehittämisestä niin vaikeaa ja epämiellyttävää?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaasi. 

T. koneinsinöörinainen

Vierailija
2/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen nainen it-alalla, enkä ole kokenut tällaista ollenkaan. Ihan samalla tavalla minua on aina kohdeltu kuin "nörtit" muutenkin ihmisiä kohtelevat. Sukupuoleen ei ole otettu koskaan mitään kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko sulla omaa kokemusta tuosta miesten aggressiivisesta suhtautumisesta vai kuvitteletko vain mielessäsi näin?

Opiskelin Otaniemessä ja siellä oli kaikissa harrastuskerhoissa kyllä niin miehiä kuin naisiain ja ihan sulassa sovussa harrastivat. Eikä varmasti ole ainoa paikka.

Vierailija
4/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen nainen it-alalla, enkä ole kokenut tällaista ollenkaan. Ihan samalla tavalla minua on aina kohdeltu kuin "nörtit" muutenkin ihmisiä kohtelevat. Sukupuoleen ei ole otettu koskaan mitään kantaa.

Erittäin mukava kuulla. Olisiko sinulla suositella alan kirjallisuutta? Omat kokemukseni ovat päinvastaisia, ehkä olen vain joutunut huonoon seuraan.

Vierailija
5/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet tällaisiin asenteisiin törmännyt? Esim. metsästysseuroihin (perinteinen miesten harrastus) kuuluu paljon naisia eikä se aiheuta mitään skismaa porukalle.

Vierailija
6/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono miesviha-provo.

Tuollaista ilmiötä ei ole olemassakaan. 

Vierailija
7/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutumisulinaa. Perusta oma harrastekerhosi tai yrityksesi.

Vierailija
8/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että joillakin tekniikan allalla toimivilla naisilla on kova tarve päteä, joka taas johtaa siihen että ei myönnetä virheitä ja peitellään seitä että ei tiedetä tai osata jotain. Mutta ehkä se sitten on seurausta siitä että heitä on vähätelty tai mitätöity aikaisemmin.

Vierailija
9/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutumisulinaa. Perusta oma harrastekerhosi tai yrityksesi.

Miesten tehtäviä! -Käsi ojossa vapaamatkustava feministi-

Vierailija
10/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin että haluat tulla mun kanssa autoja rassaamaan, samalla olisi voitu hieman paneskella.

Miehisissä harrastuksissa on naisia ihan liian vähän ja pillua ei saa ikinä mistään.

Vierailija
11/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä meillä suhtaudutaan oikein hyvin naisiin koneensuunnitteluhommissa. Tai ei oikein hyvin, mutta samalla tavalla kuin miehiin.

Vierailija
12/12 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa uhriutumista tollanen, mene vaan sekaan ja sano takaisin jos kettuilevat. Itse harrastan miesvaltaista lajia, treeneissä olen monesti ainoa nainen ja vetäjät usein käyttävät esimerkeissä termejä "jätkä", "äijä" tms. En anna tämän häiritä vaan keskityn treenaamiseen. Jos naiset eivät koskaan lakkaa kitisemästä ja uhrautumasta, ei meitä koskaan tulla pitämään tasa-arvoisina ja kommenteista ei päästä ikinä eroon. Siitä on kai ihan tutkimuksiakin että ne asiat mitkä kielletään (esim pyytämällä olemaan käyttämättä tiettyjä sanoja tms) on just niitä mitä ihmiset yleensä tekee.