Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttaneet, oletteko onnistuneet pysymään normaalipainossa?

Vierailija
04.05.2016 |

Otsikossa kysymys oikeastaan olikin. Kiinnostaisi tietää, että jos on laihduttanut, niin onko saanut pidettyä painon normaalina vai onko kilot tulleet takaisin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
2/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, laihdutin 40kg ja viis vuotta ollut ihannepainossani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen. Masennuksen aikana tulleet 15 kiloa kun sain pois, en ikinä ota niitä enää takaisin. Ihannepainossa olen pysynyt jo 8 vuotta laihdutuksen jälkeen. Mielestäni siinä ei ole edes mitään vaikeaa, kun tarkkailee ja tekee jotain heti kun näkee että pari kiloa tulee lisää.

Vierailija
4/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudutko koko ajan tarkkailemaan/laskemaan mitä syöt, vai voitko syödä ns. fiiliksen/nälän mukaan? Eli osaako sun keho jo itse ylläpitää nykyistä painoasi eikä turhaan huuda "nälkä, nälkä" vaikka olet syönyt jo tarpeeksi?

Vierailija
5/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai, mahtavaa! Onnittelut!

Vierailija
6/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä voin syödä fiiliksen tai sen mukaan miten on nälkä. Ei tarvitse enää vahtia syömisiä ja paino on silti pysynyt normaalina

2

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutko koko ajan tarkkailemaan/laskemaan mitä syöt, vai voitko syödä ns. fiiliksen/nälän mukaan? Eli osaako sun keho jo itse ylläpitää nykyistä painoasi eikä turhaan huuda "nälkä, nälkä" vaikka olet syönyt jo tarpeeksi?

Vierailija
7/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Laihdutin normaalipainon sisällä ja kilot tulivat viidessä vuodessa takaisin. Ihan omaa syytä, ei mitään lepoaineenvaihdunnan hidastumista. Nyt uusi yritys.

Vierailija
8/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastelkaa asiaa pitkällä aikavälillä. Huonolta vaikuttaa. Tässä uutinen eiliseltä http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-2000001171437.html

Uusi tutkimus paljastaa, ettei juuri laihtunutta lihota ennalleen pelkkä tahdonvoiman puute vaan kyse on vaikeammasta asiasta.

Danny Cahill voitti Yhdysvaltojen Suurin pudottaja -ohjelman kahdeksannen kauden laihduttamalla uskomattomat lähes 90 kiloa ainoastaan seitsemässä kuukaudessa.

New York Times kertoo, että iloinen Cahill julisti saaneensa elämänsä takaisin ja kiersi puhumassa urakastaan. Vuoden kuluttua painosta oli kuitenkin hiipinyt takaisin nelisenkymmentä kiloa, vaikka mies yritti kaikkensa.

Tarina on tuttu monille kotona laihduttaneille, joilla kilot ovat tulleet rymisten takaisin. Cahill ei ole yksin, sillä samalla kaudella ohjelmaan osallistuneista 16:sta kilpailijasta lähes jokainen oli saanut kilot takaisin, osa korkojen kera.

”Se on pelottavaa ja uskomatonta”

Tutkija Kevin Hall seurasi kilpailijoita kuuden vuoden ajan selvittääkseen, miksi näin käy. Obesity-lehdessä julkaistut tulokset paljastavat, kuinka vaikea kehon on luopua kiloista.

– Se on pelottavaa ja uskomatonta, Hall kommentoi New York Timesille.

Tutkimuksen mukaan kyse on kahdesta asiasta: hormoneista ja kehon lepokulutuksesta. Hallin tutkimuksen mukaan keho taistelee päästäkseen takaisin lähtöpainoonsa.

Pelkkä ruokavalion muuttaminen ei riitä pysyviin tuloksiin. (KUVA: Kristian Kirk Mailand/Maimento)

On tutkittu aiemminkin, että aineenvaihdunta hidastuu laihtuessa. Vuosien myötä Suurin pudottaja -ohjelmaan osallistuneiden lepokulutus ei kuitenkaan palautunut tavalliselle tasolle, vaan jäi pysyvästi hitaammaksi. Mitä hitaammaksi se kävi, sitä helpommin kilot kertyivät takaisin.

New York Times summaa, että Cahillin olisi pitänyt syödä päivässä noin 800 kilokaloria vähemmän kuin keskivertomiehen, jotta ei lihoisi ennalleen.

Hormonit pitävät huolen herkkuhimosta

Lepoaineenvaihdunta ei ole ainoa syy, miksi paino ei pysy poissa. Kilpailijoiden kehon näläntunnetta kontrolloivan kylläisyyshormoni leptiinin laskivat, kun he laihtuivat. Ohjelman päätteeksi heillä oli jäljellä hormonista vain rippeet. Tasot kohosivat, kun laihdutus loppui, mutta vain puoleen siitä, mitä ne olivat olleet. Toinen tutkimus selvitti, että samaan aikaan kehon syömishalua lisäävän hormonin pitoisuus nousee.

Herkkuhimoa lisäävät kylläisyyshormonin laskeminen kehossa ja samaan aikaan nälkähormonin kasvu. (KUVA: DimaSobko)

– Oli yllättävää, kuinka järjestäytynyttä toimintaa tämä on. Keholla on monta eri mekanismia, jotka ohjaavat palaamaan takaisin entiseen painoon, tutkijat toteavat.

Tutkijat lohduttavat, ettei ole kuitenkaan mahdotonta pudottaa hillitysti painoa. Eri ihmisten kehot reagoivat eri tavalla eri dieetteihin. Joku voi onnistua huijaamaan kehoaan karppaamalla, kun toiselle toimii vähäkalorinen dieetti. Väite siitä, että paino pudotetaan keittiössä, on kuitenkin harhaa.

Osa ihmisistä pystyy siihen varmasti, mutta tutkijoiden mukaan useimmille lisääntynyt nälkä yhdistettynä hitaaseen aineenvaihduntaa lihottaa vain takaisin.

Vierailija
9/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä voin syödä fiiliksen tai sen mukaan miten on nälkä. Ei tarvitse enää vahtia syömisiä ja paino on silti pysynyt normaalina

2

Onnekas! Mulla nimittäin ei toimi :(. Jos laihdutuksen jälkeen alan syödä nälän mukaan (ihan normaalia ruokaa, paljon proteiinia, kuitua, sopivasti rasvaa jne, ei siis mitään hiilarihöttöä), syön aina vähän liikaa ja alan lihoa takaisin. Pakko siis laskea, ilmeisesti loppuikä, kaikki mitä suuhunsa laittaa, koska muuten syön liikaa. Ja pikkuisen nälkä on koko ajan. Tasan ei käy onnenlahjat.

Vierailija
10/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi Suurimmat Pudottajat on ihan superlihavia, etenkin USAssa. Ja laihdutustavat ohjelmassa on mitä on. Ei siis ole mikään ihme, että loppupunnituspainossa pysyminen tulee olemaan vaikeaa.

"Normaalit" alle 20 kilon dieetit on tuohon verrattuna aika eri. Maailma on esim. täynnä naisia jotka lihoivat raskausaikana enemmän kuin olisi tarvinnut, mutta laihduttavat takaisin normipainoon ja pysyvät siinä.

Vierailija
11/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi Suurimmat Pudottajat on ihan superlihavia, etenkin USAssa. Ja laihdutustavat ohjelmassa on mitä on. Ei siis ole mikään ihme, että loppupunnituspainossa pysyminen tulee olemaan vaikeaa.

"Normaalit" alle 20 kilon dieetit on tuohon verrattuna aika eri. Maailma on esim. täynnä naisia jotka lihoivat raskausaikana enemmän kuin olisi tarvinnut, mutta laihduttavat takaisin normipainoon ja pysyvät siinä.

Niin, eihän ne hormonitoiminnotkaan ota huomioon sitä lihooko RASKAUDEN takia vai muista syistä, eihän?

Vierailija
12/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Reilu kolme vuotta sitten pudotin 25 kg, edelleen olen siinä painossa, mihin pääsin.

Vierailija
13/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 52 kg laihdutin ja tässä painossa ollut pari vuotta

Vierailija
14/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 16 vuotta sitten 18 kiloa. Olin normaalipainoinen tuon jälkeen 10 vuotta. Nyt paino on melkein sama kuin aloittaessani laihdutuksen enkä enää laihdu noin 1200 kilokalorin dieetillä. En tiedä mitä tekisin. Normaalipainon ylärajaan on noin 10 kiloa matkaa eikä grammaakaan lähde paino alaspäin.

Vierailija
15/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Onnekas! Mulla nimittäin ei toimi :(. Jos laihdutuksen jälkeen alan syödä nälän mukaan (ihan normaalia ruokaa, paljon proteiinia, kuitua, sopivasti rasvaa jne, ei siis mitään hiilarihöttöä), syön aina vähän liikaa ja alan lihoa takaisin. Pakko siis laskea, ilmeisesti loppuikä, kaikki mitä suuhunsa laittaa, koska muuten syön liikaa. Ja pikkuisen nälkä on koko ajan. Tasan ei käy onnenlahjat.

Normaaliin ruokaan ei kuulu paljon proteiinia.

Vierailija
16/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olin ollut koko elämäni ylipainoinen, jo vauvanakin muita isompi. Joskus myöhäisessä teini-iässä, noin 17-18 vuotiaana painoindeksini oli 37, jolloin aloitin painonpudotuksen, normaalipainon saavutin 19-20 vuoden tienoilla. Kyseessä oli noin 45 kilon prosessi.

Nyt 22v, bmi 23 ja terveet elämäntavat ja urheilu/fitness vieläkin osana arkea ja omaa identiteettiä. Joten kyllä, painonhallinta laihdutuksen jälkeen on mahdollista.

Kunhan laihdutuksen tekee muuttamalla omaa suhtautumista ruokaan ja liikuntaan, ilman dieettejä tai muita ihmekeinoja, paino kyllä pysyy omien elintapojen kautta siellä missä pitääkin. 

Vierailija
17/17 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olin ollut koko elämäni ylipainoinen, jo vauvanakin muita isompi. Joskus myöhäisessä teini-iässä, noin 17-18 vuotiaana painoindeksini oli 37, jolloin aloitin painonpudotuksen, normaalipainon saavutin 19-20 vuoden tienoilla. Kyseessä oli noin 45 kilon prosessi.

Nyt 22v, bmi 23 ja terveet elämäntavat ja urheilu/fitness vieläkin osana arkea ja omaa identiteettiä. Joten kyllä, painonhallinta laihdutuksen jälkeen on mahdollista.

Kunhan laihdutuksen tekee muuttamalla omaa suhtautumista ruokaan ja liikuntaan, ilman dieettejä tai muita ihmekeinoja, paino kyllä pysyy omien elintapojen kautta siellä missä pitääkin. 

Olet osannut tehdä muutoksen nuorena ja ajoissa. Riskisi on se, että kun loukkaannut tai muuten elämä muuttuu siten, ettei energiat riitä "skarppaamiseen", niin silloin ongelmat palaavat.