Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain Mensan älykkyystestistä hyvän tuloksen mutta...

Vierailija
04.05.2016 |

Sain Mensan älykkyystestistä tulokseksi 140. Se harmittaa minua koska sain lukion lyhyen matematiikan numeroksi viitosen.

Minulle sanottiin jo pikkulapsena ettei naisten tarvi osata matematiikkaa tai ymmärtää raha-asioita. No, senpä vuoksi lähinnä piirtelin vihkoon kaikki matematiikantunnit. Rikas en ole mutta minulla ei ole myöskään velkaa puhumattakaan maksuhäiriöistä tai luottotietojen menetyksestä.

Minua surettaa se, että elämäni voisi olla todella erilaista (esim. opiskelu ja ammatinvalinta) jos minulla olisivat olleet matematiikan oppimiseen ja raha- asioiden hoitamiseen kannustavat vanhemmat. Minulle jauhettiin jatkuvasti vain hyvän miehen löytämisestä elättäjäksi.

Sokerina pohjalla on sekin, ettei minusta tullut koskaan miesten makuun olevaa pimua. Pariuduin myöhään rakkaudesta enkä miettinyt laisinkaan mitään elättämisjuttuja.

Onko noloa jos yrittää oppia matematiikkaa alkeista lähtien? Löytyykö netistä materiaalia, jonka avulla voisin prepata matematiikkaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän. lukion oppimäärää ainakin on vaikka kuinka, pitkää ja lyhyttä.

Vierailija
2/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.khanacademy.org/

Tuolta voit opiskella matikkaa ihan yliopiston huipputasolle asti ilmaiseksi. Löytyy videotutoriaalia ja sitten tehtäviä, joita voi suorittaa, ja näkee missä menee ja näppärästi eri matikan osa-alueita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös pärjännyt Mensan testissä hyvin, sain enemmän kuin 140, olen lukenut pitkän matematiikan ihan menestyksekkäästi, mutta silti olen melkoinen epäonnistuja - työkyvytön hoitsu. Eli opetus on: älykkyys ja koulumenestys, varallisuudesta tai hyvästä ulkomuodosta puhumattakaan, eivät takaa onnea tai menestystä elämässä. Turha siis murehtia menneitä. Jos haluat matikkaa opetella, on se varmasti mahdollista.  Mieti kuitenkin, että mikä tekee sinut onnelliseksi ja on hyödyllistä.

Vierailija
4/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että minulla ovat varsin heikot jolleivat jopa olemattomat tiedot matematiikasta.

Vierailija
5/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele Internetixissä joku lukion tai peruskoulun matikkakurssi tai jos enkku sujuu niin Khan academy on hyvä.

Vierailija
6/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi osallistua iltalukion kursseille? Ja saahan koulukirjoja kirjakaupoistakin, jos haluat aloittaa ala-astetasolta. Yksityistutoreiltakin voi varmasti ostaa myös yksittäisiä tunteja, jos se sopii budjettiin ja asut kaupungissa.

Vierailija
7/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kävit testin? Mä tein sen nettitestin ja sain siitä joku 130 vaikka vastasin 10 viimeiseen silmät kiinni. Kaikki tuntemani juopotkin ovat saaneet siinä huimia tuloksia.

Ilmeisesti sen nettitestin tarkoitus on houkutella ihmisiä tekemään se maksullinen testi.

Vierailija
8/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että minulla ovat varsin heikot jolleivat jopa olemattomat tiedot matematiikasta.

Lukion lyhyt matikka ei ihmeitä vaadi, lähinnä harjoittelua. Pitkä vaatii hieman enemmän teoriaopiskelua ja tietty sitä harjoittelua.

Vierailija
9/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattiset laskut kertovat oletko oikeasti älykäs vai et. Siinä on oikea ongelmanratkaisu kyseessä. Älykkyyttä ei voi mitata kysymällä mikä kuvio tulee seuraavaksi. Täyttä huuhaata koko Mensa ja tehty vain viemään tolloilta rahat.

Vierailija
10/10 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testi ei ole huuhaata vaan mittaa juurikin älykkyyttä/nopeita hoksottimia/tms. Ilmankin tässä maailmassa pärjää eikä joku 130-150 pinnaa siitä testistä vielä tarkoita muuta kuin sitä, että tajuat tietyt asiat muita nopeammin, joten oppiminen voi olla myös työlästä, kun ryhmässä pitää edetä hitaiden ehdoilla.

Korkea älykkyysosamäärä ei korreloi lukiomatemaattisen lahjakkuuden kanssa, koska siihen tarvitsee korkean työmoraalin ja ennemmin kielipäätä. Älykkyys toki voi avittaa, muttei ole vaadittava tekijä.