Kellään skolioosia?
Mikä siihen auttaa? Selkä ihan vino nykyään ja olen kallellaan. Auttaako jäsenkorjaaja?
Kommentit (14)
Ei siihen tosiaan mikään jäsenkorjaaja auta. Ed viestissä summattiin hyvin mahdollisuudet. Hyvä lihaskunto on kaiken a ja o, eli kannattaa hommata asiantuntevalta fysioterapeutilta jumppaohjelma oman lihaksistosi "tukikorsetin" vahvistamiseksi ja sitten säännöllisesti loppuelämän jumpata.
Minulla on skolioosi, kaverini joutui kasvuiässä tuohon korsettihoitoon, minä juuri ja juuri en.
Itsellä jumppaaminen jäänyt viimevuosina. Skolioosiani ei ole koskaan korsetilla hoidettu, nyt vain on vanhemmiten ruvennut vetämään vielä vinompaan.
Ap
Ap. Onko sinulla milloin tuo skolioosi diagnosoitu? Outoa ettei lääkäri infonnut kunnolla
On todettu yläasteiässä ja silloin kävin jumpissa. Myös AMK aikoina tutkittiin Turussa mutta ei mitään tehty vaan liikuntaa suositeltiin hoidoksi. Olen jo jumppaohjeet hävittänyt muutoissa.
Ap
Minulla on skolioosi, jota hoidettu korsetilla teini-iässä. Tosin lääkärin mukaan hyöty jäi melko vähäiseksi koska hoito aloitettiin liian myöhään (pituuskasvu lähes loppu). Sen jälkeen "hoitona" on ollut vain lihaskunnon ylläpito (niin selkä -kuin vatsalihasten). Tuohon sain kunnon ohjeet fyssarilta. Silti tulee kausia, ettei meinaa sängystä päästä ylös kun selkä on niin kipeä.
Selkä ei ole niin paha, että sitä suostuttaisiin leikkaamaan mutta kyllä silti ulospäin näkyy että selkä on kiero kuin mikäkin.
Kyllä minulla jäsenkorjaus on auttanut. Ei se itse selkärankaa sinänsä suorista, mutta toisen puolen selkälihakset on skolioosin takia kestojumissa/kireät, mikä vetää selkää pahemmin vinoon. Jäsenkorjaus on tasapainottanut tilannetta itse asiassa niin paljon, että eron huomaa ihan silmilläkin. (Huom. Kalevalainen jäsenkorjaus. Näitä on useita "alalajeja". Ota mielellään sellainen jäsenkorjaaja, joka on myös fysioterapeutti)
Selkälihasten kunnosta huolehtiminen on tosi tärkeää. Suosittelen kuntosaliharjoittelua fysioterapeutin ohjauksessa. Lääkäriltä saat lähetteen.
Saako fysioterapeutille lähetteen ihan terkkarin lääkäriltä kun en vaivasta kehtaa työterveyteen mennä kun olen muusta siellä joutunut ramppaamaan.
Ap
Minulla oli osteopaatin mukaan paha skolioosi. Olin vinossa. Ajoittain todella kivulias 😖 Kävely tuskallista, kenkien ja sukkien jalkaan saaminen myös...
Kävin osteopaatilla kaksi kertaa ja sinne jäi kivut 😄
Voin suositella :) Pätevä osteopaatti osaa hoitaa vaivan pois.
Kannattaa hoidattaa silloin, kun kivuton vaihe ei ole päällä :)
Minulla oli skolioosi nuoresta asti, joka leikattiin ollessani 13-vuotias. Normaalisti leikataan vasta pituuskasvun loputtua, mutta minulla tilanne oli niin paha, että vaati leikkausta. Leikkaus itseasiassa ei ollut edes kovin paha kokemus, 2 viikkoa sairaalassa meni kovissa kivuissa, mutta sen jälkeen kotiin päästyä toipuminen oli todella nopeaa. Tosin sairaalassa saattoi myös vaikuttaa todella huono henkilökunta, joka aiheutti ainakin minulle suurta ahdistusta kun olin vielä noin nuori. Nyt siis olen 20 ja vieläkin jopa ehkä hieman traumoja.
Minäkin tosiaan sain korsetin skolioosiini, mutta päätin olla käyttämättä sitä. Johtuen ihan vain siitä, että korsetti vain hidastaa skolioosin etenemistä, eikä korjaa sitä ja minä taas halusin saada aikuisena terveen selän, joka ei vaikuta esimerkiksi työmahdollisuuksiini.
Jäsenkorjauksesta on monilla risritiitaisia mielipiteitä. Minulla jäsenkorjaus jopa auttoi. Kävin Nastolassa eräällä naisella joka oli jäsenkorjauksen ihan mestareita ja jopa lääkäreiden ihmetykseksi skolioosini hieman suoristui. Tosin samantien, kun tämä kyseisen vanhempi nainen joutui lopettamaan jäsenkorjauksen harjoittamisen ja vaihdoin eräälle toiselle ei niin oppineelle, pahentui selkäni taas. Eli sanoisin että tavallisten ns. rivijäsenkorjaajien avut eivät välttämättä auta. Ja myös mainittakoon, että jouduin käymään jäsenkorjaajalla joka toinen viikko parin tunnin ajan, joten ehkä sekään ei ollut sen arvoista.
Joka tapauksessa selkäni leikattiin ja nyt ei ole muita ongelmia kuin niskojen jumiutuminen (minulla selkäranka raudoitettu lähes alimmista nikamista melkein ylimpiin, joten selkälihaksetkaan eivät joudu töihin samalla tavalla), mutta sitä hoidan säännöllisellä hieronnalla. Sanoisin, että elämänlaatuni parani todella paljon leikkauksen myötä. Nyt tosin esim. kamppailulajit ja benji hyppy ovat kielletty listalla, mutta ei se ainakaan minua vaivaa.
Minulla on skolioosi.
Skolioosia on lääketieteessä tutkittu ja hoidettu erilaisin vekottimin ja menetelmin kymmeniä vuosia. Se tiedetään, että pysyviä tuloksia saa aikaan vain leikkauksella, jossa kiertyneen selkärangan viereen laitetaan metallinen sauva, joka vääntää sen suoraksi. Noin lyhyesti sanottuna.
Kasvuiässä käytetään jo todetun skolioosin pahenemisen ennaltaehkäisyyn ns. boston-korsettia. Pysyviä tuloksia sillä ei saa aikaiseksi, ja vakavissa tapauksissa joudutaan korsettihoidon jälkeen joka tapauksessa hoitamaan selkä leikkauksella.
Leikkaus on vaativa ja toipuminen hankalaa ja pitkäkestoista.
Jäsenkorjaajasta yms. ei ole apua skolioosissa, vaikka he mainospuheissaan mitä väittäisivät. ;)
Jäsenten säännöllinen venyttely, jonka voi opetella fysioterapeutin kanssa kotona tehtäväksi, auttaa pitämään lihakset vetreämpinä epäsymmetrisestä kuormituksesta huolimatta. Venyttely parantaa vointia, vaikkei korjaakaan skolioosia.
Lihaskuntoilu esim. painojen kanssa tai salilla voi auttaa epäsymmetrisessä lihaskuormituksessa. Jos esim. oikeanpuoleiset lantion alueen lihakset kuormittuvat skolioosin takia arjessa enemmän, lihaskuntoillessa voi tehdä vasemman puolisiin lihaksiin enemmän sarjoja.