Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus herättää niin paljon epävarmuutta ulkopuolisissa?

Vierailija
02.05.2016 |

On kummallista, että minulle on aina sanottu, kuinka mieleni muuttuu kun vanhenen. Ja nyt kun vanhenen, niin sanotaan, että kyllä se siitä, kun löydät jonkun oikean. Ja kun olen naimisissa, niin sanotaan että kohta kadut.

Miksi ihmeessä minun pitäisi hankkia lapsia, kun en pidä lapsista ja en niitä halua? Tiedän, että jos hankkisin lapsia, niin hyvin todennäköisesti kajoaisin heihin, kuten minuun kajottiin, kun olin lapsi. Tukistamiset, raivoamiset, ravistamiset ja läpsimiset ei kuulu lapsen elämään. Pitäisikö minun hankkia lapsi piestäväksi ja raivottavaksi, vaikka en halua? Luulen, että aika moni tätäkin lukeva on joskus ollut väkivaltainen lastaan kohtaan. Minusta sellainen ihminen on alinta pohjasakkaa, kuvottava epäihminen.

Miksi niin moni haluaa, että ihminen, joka ei pidä lapsista, hankkii niitä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako näitä ketjuja tarvitaan päivässä? Kellä se epävarmuus on?

Vierailija
2/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei varmaan uskalla olla hankkimatta niitä lapsia, ja ehkä vähän sitten jälkikäteen kadehtii velojen elämään. Pönkittää sitten omaa valintaansa ehkä tiedostamattaankin epävarmuuttansa. Siis sillä lapsista kaikille jankuttamisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako näitä ketjuja tarvitaan päivässä? Kellä se epävarmuus on?

Samaa mietin. Ja en oikeasti usko, että kenenkään lapsettomuutta ihan ylenmäärin kommentoitaisiin. Itselläni on lähipiirissä kymmenkunta eri ikäistä, 25-65-vuotiasta vapaaehtoisesti lapsetonta. Ei kukaan heidän valintojaan kyseenalaista koko ajan. Silloin tällöin uusien tuttavuuksien sattuessa kohdalle saattaa joku kysäistä, ja sen voi jättää omaan arvoonsa. Samalla tavalla omaa itse valittua yksilapsisuutta kommentoidaan aina silloin tällöin. En jaksa välittää. Minun elämä, ei niiden kommentoijien.

Vierailija
4/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vertautuu siihen että sokea voisi saada näkökyvyn mutta on sitä mieltä että on kivempaa olla sokea. Tuntuu pahalta jättää asia siihen edes yrittäättä sanoa että kyllä se näkeminen on kivempaa, usko huviksesi.

Vierailija
5/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vertautuu siihen että sokea voisi saada näkökyvyn mutta on sitä mieltä että on kivempaa olla sokea. Tuntuu pahalta jättää asia siihen edes yrittäättä sanoa että kyllä se näkeminen on kivempaa, usko huviksesi.

Aika moni on ollut sitä mieltä esim. täällä av-palstalla, että ei tietenkään haluaisi eroon lapsistaan ja rakastaa niitä, mutta olisi voinut elää ilman niitä. Siis tällaisissa "kadutko lapsiasi" keskusteluissa. Osa on ollut jopa sitä mieltä, että ei rakasta lapsiaan.

Sitten on ihmisiä, jotka tietävät olevansa äkkipikaisia ja väkivaltaisia. Onko sinulle tärkeämpää, että heillä olisi vähän kivempi elämä, kun hankkivat lapsia, kuin se lapsen hyvinvointi? Kunhan ne sokeat saa nähdä, niin ei haittaa että se näkökyky johtaa ihmisten hakkaamiseen? Et taida olla ihan terve.

Vierailija
6/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä en usko että tällaisia miettivät ihmiset kerää hakkaa. Kyllä ne hakkaajat sanoo että Tottakai hakkaan koska minuakin hakattiin ja katsokaa, minustakin tuli normaali. Having sais that, on ihan ok ettet tee lapsia jollet halua. Itse asiassa en edes tietäisi sinusta mitään jos et ihan itse tulisi kerjäämään mielipiteitä. En myöskään usko että niin kovasti hermostuisit ihmisten mielipiteistä jos et itse kokisi tästä suurta epävarmuutta.

Vierailija
7/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on niin paljon kaikkia "Mies hakkaa, juo, on narsisti/me erotaan, erottiin, tekis mieli erota/lapset on koko ajan mummilla/mummolla/hoidossa/" -viestejä, joiden kohdalla vaan toivoo, että olispa noi tyypit olleet yhtä fiksuja kuin velat on.

Vierailija
8/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se herättää vain sääliä ja surua:( eiköhän tää aihe ole nyt kolittu.

Vierailija
9/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä en usko että tällaisia miettivät ihmiset kerää hakkaa. Kyllä ne hakkaajat sanoo että Tottakai hakkaan koska minuakin hakattiin ja katsokaa, minustakin tuli normaali. Having sais that, on ihan ok ettet tee lapsia jollet halua. Itse asiassa en edes tietäisi sinusta mitään jos et ihan itse tulisi kerjäämään mielipiteitä. En myöskään usko että niin kovasti hermostuisit ihmisten mielipiteistä jos et itse kokisi tästä suurta epävarmuutta.

En ehkä ymmärtänyt tästä viestistä kaikkea, koska se on epäselvä, mutta minä puutun nimen omaan siihen, että joka ikiselle ihmiselle yritetään tuputtaa sitä vanhemmuutta. Vaikka jokainen pystyy näkemään, että se ei kaikille sovi. Meillä olisi niin paljon vähemmän onnettomia lapsia, jos olisi sosiaalisesti ihan okei, että kaikki ei hanki lapsia. Mun mielestä, jos joku sanoo että ei pidä lapsista, niin ei ole mitään perverssimpää kuin tuputtaa sille sitä lapsen hankintaa. Jos etsit lapsellesi hoitajaa, niin etsitkö sellaisen, joka ei pidä lapsista?

Noh, yhden tuputtajan sain sulkemaan suunsa, kun sanoin että voisin olla väkivaltainen ja en tiedä isompaa ihmissaastaa kuin aikuinen, joka tukistaa tai läpsii lastaan. Tämä oli kerren minulle myöntänyt näin tehneensä. Eipä ole paljoa aiheeseen palannut sen jälkeen.

Vierailija
10/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yh-vanhemmat on automaattisesti mun silmissä ihmisiä, joiden olisi pitänyt olla hankkimatta lapsia ja kunnioitan veloja siitä, että ne uskaltaa ymmärtää rajoitteensa toisin kuin nämä naimisiin sinkoilijat prinsessahäähaave -tyttelit ja pojat, jotka ei sitten pysty siihen parisuhteeseen ja vanhemmuuteen. Sääli lapsia. Todellä sääli.

Vierailija
11/36 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Kauheasti patistetaan hankkimaan lapsia ja samaan hengenvetoon saa kuulla koko ajan, miten rankkaa niiden kanssa on. Vähän niin kuin että "ota tätä kakkua, tää on ihan ...vtin pahaa".

Ihailen kyllä niitä, jotka sen kaiken jaksavat. Itse tiedän, etten jaksaisi.

Vierailija
12/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yh-vanhemmat on automaattisesti mun silmissä ihmisiä, joiden olisi pitänyt olla hankkimatta lapsia ja kunnioitan veloja siitä, että ne uskaltaa ymmärtää rajoitteensa toisin kuin nämä naimisiin sinkoilijat prinsessahäähaave -tyttelit ja pojat, jotka ei sitten pysty siihen parisuhteeseen ja vanhemmuuteen. Sääli lapsia. Todellä sääli.

Sääli ettet sinä ymmärrä omaa rajoittuneisuuttasi tajuta sellaisia asioita, että yksinhuoltajuuteen voivat viedä monet polut. Muutkin kuin se ettei nyt huvitakkaan seurustella ton tyypin kanssa ku tuo naapurin Pera onki ihkumpi tai tuore isä ei tiedäkään mitä haluaa elämältä. Mutta, parempihan se on ettei vaan ikinä koskaan ryhdy mihinkään elämässään ettei vaan vahingossakaan mitään sattuisi ja mikä parasta, voi pidättää itsellään oikeuden kutsua itseään viisaaksi, vaikka oikea sana olisi pelkuri.

Vierailija
13/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kummallista, että minulle on aina sanottu, kuinka mieleni muuttuu kun vanhenen. Ja nyt kun vanhenen, niin sanotaan, että kyllä se siitä, kun löydät jonkun oikean. Ja kun olen naimisissa, niin sanotaan että kohta kadut.

Miksi ihmeessä minun pitäisi hankkia lapsia, kun en pidä lapsista ja en niitä halua? Tiedän, että jos hankkisin lapsia, niin hyvin todennäköisesti kajoaisin heihin, kuten minuun kajottiin, kun olin lapsi. Tukistamiset, raivoamiset, ravistamiset ja läpsimiset ei kuulu lapsen elämään. Pitäisikö minun hankkia lapsi piestäväksi ja raivottavaksi, vaikka en halua? Luulen, että aika moni tätäkin lukeva on joskus ollut väkivaltainen lastaan kohtaan. Minusta sellainen ihminen on alinta pohjasakkaa, kuvottava epäihminen.

Ei herätä epävarmuutta, mutta vanhempi sukupolvi ajattelee, että lapsia kuuluu hankkia, varsinkin jos on naimisissa.

Yleensä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa tosiaan sitä vapaaehtoisuutta, sinulla kyse on peloistasi, että et osaisi kasvattaa lasta kuin oman kokemuksesi pohjalta. Mutta hyvä silti, että et taivu ympäristön painostukseen ja hanki lapsia, jos et niitä halua.

Vierailija
14/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vela nelikymppiseksi asti. Eipä tuo kauheasti herättänyt huomiota, aika harva koskaan asiasta edes kysyi. En siis tunnista ap:n epävarmuuskysymystä lainkaan. Ei ihmisten valinnat loppuviimeksi niin paljon ympäristöä kiinnosta.

Vierailija
15/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Kauheasti patistetaan hankkimaan lapsia ja samaan hengenvetoon saa kuulla koko ajan, miten rankkaa niiden kanssa on. Vähän niin kuin että "ota tätä kakkua, tää on ihan ...vtin pahaa".

Ymmärtäisitkö paremmin, jos joku kertoo sinulle unelmoineensa vaativasta yrittäjän työurasta ja elävänsä nyt sitä täysipainoisesti, mikä tarkoittaa myös sitä, että työ on helvetti rankkaa ja sitä tehdään 80-100 tuntia viikosta ja tingitään yöunista, lomista ja ihmissuhteista? Siirrä sitten analogia perhe-elämään. Asioilla on puolensa. Ja for the record, perheellistyminen ei muuten ole läheskään yhtä rankkaa kuin yrittäjyys ja ne vaativimmat vuodet hurahtavat nopeasti ohi kun lapset ovat pieniä. Sen jälkeen vuosi vuodelta helpottuu koko ajan.

Vierailija
16/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se epävarmuus oli?

Aika moni on ollut nuorempana sitä mieltä että ei hanki lapsia, mutta jossain vaiheessa mieli on muuttunut. Eli tuollaiset puheet perustuu usein omaan tai läheisten kokemuksiin.

Vierailija
17/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palstan velat uhriutuu? "Buuhuu, meitä painostetaan koko ajan eikä kukaan ymmärrä. Yhyy, lapsettomuus ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä" Missä te oikein elätte, jos lapsettomuus on noin iso tabu? Läheisissäni on useampi vela, eikä heistä koskaan kukaan ole valittanut tällaisia, vaikka puhumme kaikesta. Kiinnostaako lapsettomuus OIKEASSA elämässä ketään? Korkeintaan 70+ ikäiset ihmiset saattavat kommentoida, mutta tarvitseeko siitä välittää? Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin jollain ääliöllä on aina mielipide jonkun toisen elämäntyylistä, ihan sama miten elämänsä elää.

Vierailija
18/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei herätä epävarmuutta, mutta vanhempi sukupolvi ajattelee, että lapsia kuuluu hankkia, varsinkin jos on naimisissa.

Yleensä vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa tosiaan sitä vapaaehtoisuutta, sinulla kyse on peloistasi, että et osaisi kasvattaa lasta kuin oman kokemuksesi pohjalta. Mutta hyvä silti, että et taivu ympäristön painostukseen ja hanki lapsia, jos et niitä halua.

Ap kirjoittaa, että ei pidä lapsista eikä halua niitä. Sitten tulee joku sanomaan, että haluaisit lapsia mutta pelkäät :D tää on niin tätä, kun osa ihmisistä on ITSE niin hormonaalisten viettien vietävissä, että ei edes ymmärrä kuinka jollekin ihmiselle se lapsen hankkiminen olisi vankilaan verrattavissa oleva asia. Ottaisin mielummin vaikka hivin, kun tekisin lapsia.

Vierailija
19/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisitkö paremmin, jos joku kertoo sinulle unelmoineensa vaativasta yrittäjän työurasta ja elävänsä nyt sitä täysipainoisesti, mikä tarkoittaa myös sitä, että työ on helvetti rankkaa ja sitä tehdään 80-100 tuntia viikosta ja tingitään yöunista, lomista ja ihmissuhteista? Siirrä sitten analogia perhe-elämään. Asioilla on puolensa. Ja for the record, perheellistyminen ei muuten ole läheskään yhtä rankkaa kuin yrittäjyys ja ne vaativimmat vuodet hurahtavat nopeasti ohi kun lapset ovat pieniä. Sen jälkeen vuosi vuodelta helpottuu koko ajan.

Lapsiperhe-elämä on huomattavasti rankempaa kuin yrittäjyys. Asiakkeiden laskuttaminen palkan nostamisen sijaan ei ole iso juttu, vuosikausien kasvatus- ja huolenpitovastuu ilman mitään kiitosta tai palkkiota on.

Vierailija
20/36 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan for your information, nuo englanninkieliset pätkät keskellä suomenkielistä tekstiä antavat sinusta todella typerän kuvan.