En syö punaista lihaa, mies syö ja nyt saimme lapsen..
Meillä oli asiaan aivan selvät sävelet (kotiin ei edelleenkään osteta punaista lihaa kun ei aleta kokkaamaan kahta eri ruokaa) mutta nyt kun vauva on syntynyt niin mies on alkanut "skitsoilla" aiheesta.
Hänen mielestä olen hihhuli, on epä-äijämäistä (hänen mielestään äijäilyssä on jotain hienoa) olla mässäämättä punaisella lihalla, en saisi kertoa lapsellemme miksi en syö punaista lihaa (sitten joskus kun hän tulee asiasta syystä tai toisesta kysymään) ja jne..
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Toivoisin ettei meidän tarvitsisi lähteä puimaan asiaa palstan tapaa aivan auki (miksi en syö nisäkkäitä, miksi tällainen hihhuli on tuollaisen äijien äijän kanssa ja niin edelleen).
Kommentit (56)
Ja minkähän ihmeen takia ette keskustelleet asiasta ENNEN lapsen hankkimista??
Kun kerran kysyit mitä muut tekis tuossa tilanteessa, niin tässä yksi vastaus:jatkaisin ihan samalla tavalla kuin ennen lapsen syntymää. lisäksi hyväksyisin, jos mies haluaisi yhdessä lapsen kanssa herkutella välillä kunnon pihvillä. asia ei nimittäin mielestäni ole kovin vakava.
minä syön todella harvoin lihaa, mutta valmistan sitä kyllä perheelle ihan ongelmitta. kolme nopeasti kasvavaa, urheilevaa teiniä vaatii "kunnon liharuokaa" ja minä.saan ihan rauhassa piipertää salaattieni ja vihamneskeittojeni kanssa :-D
Vierailija kirjoitti:
Miksi siipieläinten syöminen on ok mutta nisäkkäiden ei? Jotenkin tekopyhää, tulee feikki vaikutelma.
Itse syön kaikenlaista lihaa, mutta koitan välttää punaista lihaa, koska sen tuotanto kiloa kohden pilaa ympäristöä moninkertaisesti siipieläimiin verrattuna.
"En syö punaista lihaa, mies syö ja nyt saimme lapsen.."
Tarkoitatko, että jos miehesi ei söisi punaista lihaa, ette olisi saaneet lasta? :)
Lapsen ehdoilla Hei nyt ! Syököön lihaa ja sit isona päättää mitä tekee
Minä en syö punaista lihaa, asumme lapsen kanssa kaksin. Kotona en koskaan kokkaa mitään punaisesta lihasta (en varmaan edes osaisi, koska hetken mielijohteesta lopetin punaisen lihan syönnin 11-vuotiaana eli en ole koskaan sitä valmistanut...), mutta isällään, päivähoidossa ja muualla vierailla lapsi kyllä syö sitä mitä on tarjolla eli kaikkiruokaisesti.
Hän on vasta 2-vuotias, myöhemmin päättäköön itse (kun on siihen kykenevä) miten haluaa ruokavaliotaan toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisin kirjoittaa hassusti tai sitten kukaan ei tainnut lukea aloitustani ajatuksella.
Ei meillä kotona kokata kahta eriä ruokaa, ollaan tosiaan keskusteltu asiasta jo aiemmin (ennen lasta), eikä kyse ole siitä mitä tulemme syöttämään lapsellemme kotona.Mutta kuten jo aloituksessa epäilin, on tää palsta vähän.. Tällainen :)
Hyvää illan jatkoa kaikille!
Ap.
Miksi ei? Jos miehesi nyt on sitä mieltä, että haluaa tempoa lihaa niin anna toisen syödä. Saa sitä aina muuttaa mielensä.
T. Vegaani, jonka muu perhe sekasyöjiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin kirjoittaa hassusti tai sitten kukaan ei tainnut lukea aloitustani ajatuksella.
Ei meillä kotona kokata kahta eriä ruokaa, ollaan tosiaan keskusteltu asiasta jo aiemmin (ennen lasta), eikä kyse ole siitä mitä tulemme syöttämään lapsellemme kotona.Mutta kuten jo aloituksessa epäilin, on tää palsta vähän.. Tällainen :)
Hyvää illan jatkoa kaikille!
Ap.
Miksi ei? Jos miehesi nyt on sitä mieltä, että haluaa tempoa lihaa niin anna toisen syödä. Saa sitä aina muuttaa mielensä.
T. Vegaani, jonka muu perhe sekasyöjiä
Siksi että ei ole mitään järkeä valmistaa kahta lämmintä ruokaa päivässä, eihän me muuta sitten tehtäisikään kuin kilpaa kokattaisi tuolla. Miehelle on todella ok ollut jo puolivuosikymmentä syödä kanssani samaa ruokaa kotosalla.
Mutta tosiaan, aloitustani ei tainnut kukaan lukea kunnolla, sinäkään.
Otsikon tosin yllättävän moni luki kunnolla ja hauskahan se on kieltämättä!
Okei, ap täällä vielä
HUUDAN JOTTA SAAN HUOMIONNE
lukekaa kommenttini, koska aloitus oli selkeästi vaikea ymmärtää, selitin huonosti, olen pahoillani ja niin edelleen.
Kotonamme kokataan vain yhtä ruokaa. On kokattu aina ja tullaan kokkaamaan jatkossakin. Kotona ei siis syödä punaista lihaa, mies syö punaista lihaa jos tilataan pizzaa tai käydään ravintolassa. Lapsi tulee siis kotona syömään vain kanaa ja kalaa. Päiväkodissa ja tulevaisuudessa koulussa saa syödä mitä haluaa. Emme koita vaikuttaa lapsemme päätöstä suuntaan taikka toiseen.
TULEE AIKA KUN LAPSI ITSE KYSYY ASIASTA että miksi äiti ei syö punaista lihaa tai miksi kotona ei ole sikaa, nautaa, lammasta, poroa, jne. ONGELMA ON SIINÄ että miehen mielestä en saisi vastata lapselle, koska lapsi saattaisi jättää punaisen lihan pois ruokavaliostaan vastaukseni perusteella ja miehen mielestä lapsen täytyy syödä punaista lihaa ettei leimaantuisi hihhuliksi, onhan lapsemmekin sentään kunnon äijä kuten isänsäkin.
Olemme keskustelleet asiasta jo vuosikausia sitten kun muutimme yhteen, uudelleen kun aloimme miettiä lapsia.
Hauskaa, että jo aloituksessa epäilin palstalaisten kykyä käsitellä aloituksen syvintä aihetta ja vastaukseksi sainkin suosituimmat;
-miksi eri uskontoiset ovat yhdessä (olen ilmeisesti muslimi mammojen mielestä???)
-miksi kokkaisimme kahta ruokaa tai miksi kokkaisimme lapselle erikseen (no, emme kokkaakaan)
-miksi lapsi ei voi myöhemmin itse päättää (no voi ja siitä tässä onkin kyse)
-miksi emme kokkaisi kahta ruokaa (koska olemme löytäneet useita hyviä reseptejä jotka käy molemmille)
-miksi emme ole keskustelleet tästä aiemmin (mutta kun olemme)
Hyvä av, hyvä mammat, kiitos!
Ap
Lihax kirjoitti:
Punainen liha on äärimmäisen luonnollinen ravintoa-aine. Kun ihmiset eivät vielä viljelleet maata, niin olimme metsärtäjä-keräilijöitä ja kyllä, olimme jo nykyihmisiä geneettisesti. Silloin söimme luonnollisesti ja se tarkoitti kalaa, riistaa (siis punaistakin jos kiinni sai), juureksia, hedelmi, marjoja...
Ns paleo-dieetti on ihmiselle kaikkein luonnollisin ja kiloja tippuu.
Punaisesta lihasta kieltäytyvät ovat siis luonnosta vieraantuneita. Usein kuitenkin nämä lihasta kieltäytyjät luulevat olevansa luonnon ystäviä… no nykyaika tekee helposki leikkiä mitä haluaa.
Mutta pääasia on, että punainen liha on täysin ok ja luonnollinen osa ihmisapinan ruokavaliota. kukaanhan ei sitäkään syö määräänsä enempää.
Pyritkö muuhunkin luolamiesajan luonnollisuuteen elämässäsi? Lapset 12-vuotiaana ja kuolema johonkin luonnottomilla lääkkeillä helposti hoidettavaan tautiin 30-vuotiaana. Paitsi jos ehdit sitä ennen kokea luonnollisen kuoleman esim. kylmyyteen luolasi perukoilla tai jäädessäsi petoeläimen saaliiksi. Oi niitä aikoja! Ps. Ei ollut tehomaataloudessa kasvaneita nautoja silloin, mutta kivien alta kyllä etsittiin toukkia ja kovakuoriaisia pahimpaan nälkään kuhan juurien ja muiden syötäviä kasvinosien tonkimiselta ehdittiin. Mikä on lempparisi niistä?
Mulla on sellainen kutina, että lapsi on poika, kun mies noin on ottanut asian puolustettavakseen. Mies taitaa olla näitä tyyppejä, jotka pitävät kasvissyöjämiehiä feminiinisinä tai neitimäisinä.
Itse asiaan. Jos mies haluaa alkaa syömään kotona myös lihaa, miksei hän saisi, varsinkin, jos itse sen myös valmistaa ("meillä on aina tehty näin" on vähän huono argumentti tätä vastaan). Tottakai saat kertoa lapselle, miksi olet kasvissyöjä. Minusta se on melkeinpä velvollisuutesi. Mutta koittakaa puhua lapselle molemmista vaihtoehdoista neutraalisti, niin olette molemmat tyytyväisiä.
Otsikosta sai kuvan että pelkäät että ukko syö lapsen. Petyin...
No voi hyvät hyssykät, että osaat tehdä asiasta vaikean. Meillä minä en syö lihaa, muu perhe syö. Kun lapsi on tuosta joskus kysynyt, niin olen vain todennut että äiti ei tykkää syödä lihaa. That's it , ilman mitään paasausta tai palopuheita - tämä riitti lapselle ainakin tuossa iässä eikä ole siitä sen jälkeenkään kysellyt. Lapsi saa itse asiasta päättää kun on tarpeeksi vanha ja ennen kaikkea osaa perustella, miksi haluaa alkaa kasvissyöjäksi.
Ja mikä ihmeen periaatekysymys sinulla on tuosta "tehdään vain yhtä ruokaa ja sillä selvä" -kuviosta? Mikä siinä on niin ylitsepääsemätöntä?
Onko lapsi siis vielä vauva? Älä huoli, kyllä mieskin varmaan huomaa pian että aika varhain lapset osaavan itsekin ilmaista mielipiteitään ja mieltymyksiään ja on suurempiakin kasvatuksellisia asioita mietittävänä kuin lapsen lihan syönti tai syömättömyys. Ja ehkä huomaat sen sitten itsekin ;)
Kamalaa jeesustelua tuo pelkkä punaisen lihan poisjättö ja siitä möykkääminen. Broilerintuotanto on jotain todella järkkyä... :(
Meillä tehdään yleensä perus-kasvisruoka, johon voi lisätä lihaa jos haluaa. Samaa ruokaa voi siis syödä ilman lihaa tai lihan kanssa. Ei tarvitse tehdä useita ruokia.
Aika harvoin on punaista lihaa, sillä yleensä syödään kalaa tai kanaa ja ne kelpaavat hyvin punaisen lihan ystävälle.
Mies ja toinen lapsi syövät punaista lihaa. Minä ja toinen lapsi emme.
Aikaisemmin kumpikin lapsi söi punaista lihaa, mutta toiselta se piti jättää pois suolistosairauden takia. Se aiheuttaa kivuliaan tulehduksen suolistoon. Terveyssyyt myös minulla syynä ruokavalioon.