Työkaveri on sairaan lapsen takia poissa, mutta hänellä ei ole lasta?!
Pomo tuli tänään aamulla ilmoittamaan, että työkaverini on ainakin tänään pois, koska lapsi on sairas. Menin ihan sanattomaksi, koska tällä kyseisellä työkaverilla ei ole lasta! Olemme molemmat olleet tuossa työpaikassa kymmenisen vuotta, eikä hän ole koskaan kertonut mitään siihen viittaavaakaan, että olisi muka lapsi. Myöskään ei ole luonnollisestikaan ollut äitiyslomalla tuona aikana. Esimies on meillä uusi, aloittanut vuoden alussa, eikä tietenkään itse tiedä, kenellä on lapsia ja kenellä ei. Työkaverini työmoraali ei ole kaikkein korkein, ja nyt epäilen että hän huijaa. Mietin, että pitäisikö mainita asiasta esimiehelle vai vaan antaa olla...
Kommentit (34)
Älä esimiehelle, kuittaa suoraan kaverille.
No, sä et voi tietää. Ei kaikki tykkää lörpöttää lapsistaan koko aikaa.
2 jatkaa. Sanomalla työkaverille selviää myös mahdolliset esim. Puolison lapset tms. Et joudu tällöin noloon tilanteeseen myöskään pomon kanssa, kun lavertelit jostain mistä luulit tietäväsi.
Vähän myöhäistä nyt. Olisit vaan heti sanonut hämmästyneenä ai silläkö onkin lapsi, en oo tiennytkään.
No jos on adoptoinut niin voihan sillä olla pieni lapsi ilman äitiyslomaa tai en tiedä jos ovat sijaisvanhempia niin sekin selittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä on lapsipuolia? Niitä saa ilman raskautta ja kaikki nyt vaan ei kaikkea kerro työkavereille.
Saako lapsipuolen takia jäädä kotiin hoitamaan lasta? Eikös hänen omien vanhempiensa kuuluisi hoitaa sairas lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä on lapsipuolia? Niitä saa ilman raskautta ja kaikki nyt vaan ei kaikkea kerro työkavereille.
Saako lapsipuolen takia jäädä kotiin hoitamaan lasta? Eikös hänen omien vanhempiensa kuuluisi hoitaa sairas lapsi?
Adoptoitu lapsipuoli?
Jos hän tykkääkin samasta sukupuolesta ja (oletuksena, että on nainen) vaimo on ollut raskaana ja heillä on sitä kautta lapsi.
Mä en muuten puhu oikeastaan ikinä lapsistani tai miehestäni töissä kuin parille läheisimmälle työkaverille, joiden kanssa oon muutenkin tekemisissä. Työ- ja vapaa-aika on mulla niin erillään, aivan eri maailmoja. Yhdelle tuli yllätyksenä, että mulla on lapsia vaikka pari-kolme kertaa viikossa juodaan yhdessä kahvit tai syödään lounas.
Häh, mitäs helvettiä. En kyllä tiedä mitä tekisin itse tuossa tilanteessa - varmaan sanoisin hälle kun palaa töihin, että en tiennytkään että sulla on lapsi, että minkäs ikäinen ja onko tyttö vai poika jne. Jos vastaukset tulee kuin apteekin hyllyltä niin ehkä hänellä sitten tosiaan on lapsi. Jos epäröi, niin sitten sanoisin esimiehelle. Täytyy muistaa että työpaikalla saa ja täytyykin "kannella". Jos on selviä viitteitä siitä että joku lusmuilee, niin se pitää saattaa esimiehen tietoon. On sitten esimiehen asia päättää mitä asialle tekee.
Esimies ei koskaan saisi sanoa muille työntekijöille poissaolon syytä. Eli jos nyt oli työtoveri tehnyt väärin, niin kyllä esimieskin.
Mä sain tietää kahden vuoden päästä, että työkaverilla on lapsia. Ei koskaan puhu itsestään.
Tästä tulee mieleen kysymys, miten työnantaja saa tiedon siitä että alaisella on lapsia? Työhaastattelussa sitä kait ei saa kysyä, vai saako? Lähinnä siis vaan mietin että voiko työnantaja tarkistaa jostain, vaikka väestörekisteristä, että onko alaisella lapsia vai ei, vai onko nämä aina sellaisia tilanteita että uskotaan sanaa tai että työnantaja ei välttämättä edes tiedä onko henkilöstöllä lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adoptoitu lapsipuoli?
Adoptiossa lapsesta tulee vanhemman lapsi se "puoli" jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee mieleen kysymys, miten työnantaja saa tiedon siitä että alaisella on lapsia? Työhaastattelussa sitä kait ei saa kysyä, vai saako? Lähinnä siis vaan mietin että voiko työnantaja tarkistaa jostain, vaikka väestörekisteristä, että onko alaisella lapsia vai ei, vai onko nämä aina sellaisia tilanteita että uskotaan sanaa tai että työnantaja ei välttämättä edes tiedä onko henkilöstöllä lapsia vai ei.
Sairaslomasta saa aina pyytää sairaslomatodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako?
Jos työehdoissa on, että omalla ilmoituksella saa olla pois kolme päivää sairastuttuaan ja kaksi päivää alle 10-vuotiaan lapsen sairastuttua, niin onko oikeutta erikseen pyytää todistus?
En tosiaan tiedä, mutta tiedätkö sinä? Ihan kiinnostava kysymys.
Minun työkaveripa on migreenin takia poissa, vaikkei hän kärsi migreenistä. Keksi tuon migreenin minulta koska minulla on oikeasti migreeni ja lääkitys siihen. Kaikki keinot näköjään keksitään ja käytetään siihen että pääsee lusmuamaan.
Omalla ilmoituksella poissaolot perustuu luottamukseen, mutta työnantaja voi vaatia todistuksen niin halutessaan.
Jos voi olla omalla ilmoituksella pois, ei siinä tarvita mielikuvitus lapsia vaan voi olla pois oman sairauden takia. Ei Kai kukaan ota riskiä keksimällä itselleen sairaan lapsen, koska työnantaja voi halutessaan pyytää todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu tämä on toki totta. Mutta tämä on reaktiivinen tapa, mutta onko työnantaja kuitenkin jo tätä ennen tietoinen henkilökunnan lapsista (ja minkä ikäisiä lapset ovat, poissahan saa olla vain max 10-vuotiaan lspen sairaudesta), vai meneekö se tosiaan niin että työt aloittaessaan sitä ei kysytä eikä sitä tarvitse kertoa, ja lasten olemassaolo tulee ilmi vasta siinä vaiheessa jos työnantaja alkaa epäillä ja pyytää todistusta?
Kysyn siis ihan vaan uteliaisuudesta kun en tosiaan tiedä. Itsellä ei ole lapsia niin en ole koskaan tullut ajatelleeksi :) Toki sitten työantaja tietää lapsesta jos henkilö jää äitiys- tai isyyslomalle työsuhteen aikana.