Kuinka paljon olet lihonut masennuslääkkeillä?
Itse 14 kg 7 kk aikana eli +2 kg/kk. Huh :( Hirveää. Enkä jaksa tehdä liikakiloilleni mitään kun koko ajan väsyttää eikä mikään kiinnosta. Muita?
Kommentit (50)
13 kg, paino on jojoillut. Syön epäterveellisesti.
Olen syönyt ehkä noin sataa eri valmistetta ja on tullut huomattua selvästi, miten eri tavalla ne vaikuttavat painoon. Jotkut ovat lisänneet ruokahalua aivan tajuttomasti. Masentuneena kun ei muutenkaan jaksa tsempata niin ei varsinkaan jaksa taistella jatkuvaa syömisen tarvetta vastaan. Sitten on näitä, jotka eivät suoranaisesti ole lisänneet ruokahalua, mutta kroppa on paisunut kuin joku taikinapallo. Näistä esimerkkinä juuri Ketipinor + Lyrica.
Olen lihonnut varmaan sellaiset 10 kiloa lääkkeiden takia. Masennukseni ja ahdistukseni on sen laatuista, että liikun tosi paljon, koska se helpottaa ahdistukseen. Toisin sanoen kulutan oikeasti aika paljon energiaakin, ja olisin saattanut lihota ilman liikuntaa vielä ties kuinka paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti vaihtaa lääkitys. Ei esim. escitalopram (esim. cipralex) erityisesti lihota tai väsytä. Totta kai pitää hoitaa liikunta + terveellinen syöminen myöskin. Sitä paitsi liikunta toimii vielä sekin usein jo sinänsä masennuslääkkeenä ellei ole kyse sitten todella vakavasta masennuksesta.
Minä lihoin 10kg cipralexista..
"
Keskushermosto ja syömisen säätely
Keskushermostolla on energiatasapainon säätelyssä oleellinen merkitys (Pesonen ja Koulu 1994). Syömiskäyttäytymistä säätelee keskushermostossa nucleus arcuatus yhdessä muiden keskusten kanssa. Keskushermoston välittäjäaineet, kuten noradrenaliini ja serotoniini, sekä eräät peptidit ovat tärkeitä syömisen säätelyn kannalta. Neuropeptidi Y:tä, joka on voimakas ruokahalua lisäävä peptidi, erittyy useilta aivoalueilta, ja se välittää monien perifeeristen signaalien keskushermostovaikutusta (Woods ym. 2000). Neuropeptidi Y:n suhteen poistogeenisillä hiirillä ruokahalu säilyy, mikä osoittaa vaihtoehtoisten säätelyteiden olemassaolon. Ehkä tärkein näistä on "agouti-related"-proteiini, joka on äskettäin löydetty hypotalamuksen melanokortiinireseptoreiden antagonisti, jolla on syömistä lisäävä vaikutus (Williams ym. 2001). Melanokortiinit ovat peptidiperhe, joihin kuuluvat pro-opiomelanokortiini (POMC), adrenokortikotrooppinen hormoni ja alfamelanosyyttejä stimuloiva hormoni. Hypotalamuksessa melanokortiinit, kuten alfamelanosyyttejä stimuloiva hormoni, vaikuttavat ruokahalua vähentäen. Taulukossa 1 on lueteltu syömistä lisäävät ja vähentävät sentraaliset (aivojen) signaalit."
Lähde: Meguid MM, Fetissov SO, Varma M, ym. Hypothalamic dopamine and serotonin in the regulation of food intake. Nutrition 2000;16:843–57.
20 kg Olanzapin, enkä todellakaan syönyt paljoa, vaan max. 1500 kaloria päivässä. Kilot tulivat ihan muutamassa kuukaudessa. Kun lääkitys loppui n. 3 kk sitten, niin olen laihtunut nyt jo 3 vaatekokoa ilman, että varsinaisesti olisin yrittänyt laihduttaa. Tosin nyt mulla on univaikeuksiini yhtenä lääkkeenä tarvittaessa Mirtazapin, jota en haluaisi käyttää juuri sen sivuvaikutusten (hillitön nälkä -> lihoaminen) takia.
Minä lihoin vuodessa 20 kiloa kun söin ssri-lääkettä kipukynnyksen kasvattamiseen koska kärsin selkäsärystä. Ei auttanut yhtään ja selkä on entistä kipeämpi. Saisipa jotain ibuprofeenia ja parasetamolia parempaa kipulääkitystä!
Miten vaikuttaa pieni annos, jota määrätty unettomuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkuin ylläoleva sanoi niin ei masennuslääkkeet itsestään lihota useita kymmeniä kiloja vaan kyllä se on se syöminen. Toki jotkin lääkkeet aiheuttavat sitä himoa siihen syömisee mutta syöminen vasta lihottaa, ei lääke. Jos sitä himoa ei pysty vastustamaan niin ehkä silloin olisi parempi kokeilla toista lääkettä. Itse sanoin jo alkuun psykiatrille että en halua syödä lääkkeitä jotka tiettävästi aiheuttavat tarvetta syödä enemmän. Ja löytyikin hyvä lääke joka masennukseen auttoi, mutta ilman tuota haittavaikutusta,
Kyllä voi lihoa ihan lääkkeen sivuvaikutuksenakin: itselleni ketipinor aiheutti kilpirauhasen vajaatoimintaa - on muuten ihan siinä sivuvaikutusluettelossakin :-|
Kannattaa pyytää kilpirauhaskokeet, jos syötte sitä! Itse lopetin ja arvot palasivat normaaleiksi. Lisäksi kärsin jäätävästä väsymyksestä ja aineenvaihdunta oli sekaisin vielä kuukausia lopettamisen jälkeen! Varokaa sitä!
Noin 20kg, mutta toki myös osa oli ihan "omaa syytä" kun ei masentuneena enää jaksanut olla aktiivinen vaan vanha tuttu liikuntaharrastus vaihtuikin nukkumiseen. Vähintään puolet oli kuitenkin pakko olla ihan puhtaasti lääkkeistä johtuvaa koska 10kg lähti napit lopetettuani ihan yhtä nopeasti pois kun olivat aloittaessa tulleetkin. Kaikki lääkkeet kun eivät itsessään lihota tai edes lisää ruokahalua mutta keräävät nestettä, jonka voi nähdä jo naamasta kaukaa. Kun vertailen kuvia naamastani ennen ja jälkeen lääkkeiden käyttöä on vaikea tunnistaa kuvia edes samaksi ihmiseksi. Olin niin turvonnut ja pöhöttynyt että sellaista ei olisi mikään karkin vetäminen voinut selittää.
Mutta sitä tunnesyömistä(kin) tuomitessa kannattaa muuten muistaa aina myös se henkinenkin puoli, vaikka onkin helppoa huudella ihmisille anonyyminä mitä tahansa. Ei kukaan valitse olla masentunut, eikä syö huvikseen mitään lääkkeitä. Terve ihminen voi patistaa itseään liikkumaan ja syömään terveellisemmin, mutta siinä vaiheessa kun olet niin masentunut ettet halua edes elää ei mielessä pyöri ensimmäisenä mitkään kalorit. On vain niin ikävää että niitä jo kertyneitä kiloja on paljon vaikeampi pudottaa ja ne tuovat vain lisää ongelmia monesti jo valmiiksi tarpeeksi vaikeaan soppaan.