Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon olet lihonut masennuslääkkeillä?

Vierailija
02.05.2016 |

Itse 14 kg 7 kk aikana eli +2 kg/kk. Huh :( Hirveää. Enkä jaksa tehdä liikakiloilleni mitään kun koko ajan väsyttää eikä mikään kiinnosta. Muita?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkuin ylläoleva sanoi niin ei masennuslääkkeet itsestään lihota useita kymmeniä kiloja vaan kyllä se on se syöminen. Toki jotkin lääkkeet aiheuttavat sitä himoa siihen syömisee mutta syöminen vasta lihottaa, ei lääke. Jos sitä himoa ei pysty vastustamaan niin ehkä silloin olisi parempi kokeilla toista lääkettä. Itse sanoin jo alkuun psykiatrille että en halua syödä lääkkeitä jotka tiettävästi aiheuttavat tarvetta syödä enemmän. Ja löytyikin hyvä lääke joka masennukseen auttoi, mutta ilman tuota haittavaikutusta,

On monta eri mekanismia liittyen lihomiseen:

- ruokahalun lisääntyminen

- aineenvaihdunnan hidastuminen

- väsymys / fyysisen aktiivisuuden romahtaminen

Vähintäänkin näillä kolmella eri tavalla tai joillakin näiden kombinaatiolla voi lääke aiheuttaa lihomista henkilössä riiippuen ihan lääkkeestä.

Vierailija
22/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut yhtään kiloja lisää. Mulla käytössä escitalopram ja olen energisempi kuin pitkään aikaan.

Sama kokemus escitalopramista täällä! :) En ole lihonut, nukun paremmin ja ylipäätään paljon parempi olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääke seroquel prolong 200mg lihoin jonkun 15-17kg vuodessa.. :/ Tulivat aika nopeasti ja salakavalasti ja nyt kun olen lopettanut ja laihtunut paljon niin on jäänyt kivat raskausarvet muistuttamaan lisäkiloista. Noh, ainakin olen hengissä vielä. :D

Vierailija
24/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaako mirtatsapiini myös 7, 5mg pienellä annostuksella unettomuuteen? Auttaako Nesteenpoistolääkitys?

Vierailija
25/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pyytänyt lääkkeen joka ei lihota. Esim mirta on paha lihottaja, samoin keti. Onneksi ei ole ollut pakkoa niitä käyttää.

Vierailija
26/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että jos mainitsee lihoneensa masennuslääkkeillä, saa sellaiset vastaulset alapeukkua, miksiköhän? Se nyt vaan on niin että suurin osa niistä lihottaa, Ketipinorin ollessa  kärjessä, se kuulema nostaa reilusti painoa, nämä sanat tulivat lääkärin suusta.

Vierailija
27/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinorilla tuli 10kk 3 kuussa. Lopetin ja turvotus hävisi parissa kuussa.

Vierailija
28/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte lihonu ainakin 20kg viimeisen puolen vuoden aikana. Johtuu satavarmasti masennuslääkkeistä, vaikka en kyllä oo koskaan syönyt masennuslääkkeitä.

Vierailija
29/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Kun seitsemän vuotta sitten olin ekaa kertaa lääkärillä masennukseen liittyen ja mietittiin masennuslääkityksen aloittamista, pyysin lääkettä joka ei lihota ja vie seksihaluja ja sellaisen sain. Käytän moklobemidia eli MAO-A-estäjää.

Vierailija
30/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään. Sen verran vähän on kaloreita niissä pillereissä, että vaikea niillä on itseään lihottaa, vaikka kuinka paljon niitä lappais.

No jopas olet nokkela... Ymmärrätkö elämästä yleensä mitään?

Vierailija
31/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu 10kg tuli nukkumiseen määrätyllä mirtazapiinillä parissa kuukaudessa. Toki ihan itse söin sen ruoan mistä lihoinkin, mutta se lääkkeen aiheuttama lisäys ruokahaluun ja nälkään oli jotain ihan uskomatonta. Siinä tuli aidosti sellainen olo, että kuolee nälkään jos ei ole koko ajan jotain ruokaa vetämässä.

Tätä pitäisi syöttää SSSS:lle ja antaa kokeilla, onko syy lihomiseen biokemiaa vai tahtoa olla lihava :)

Vierailija
32/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkuin ylläoleva sanoi niin ei masennuslääkkeet itsestään lihota useita kymmeniä kiloja vaan kyllä se on se syöminen. Toki jotkin lääkkeet aiheuttavat sitä himoa siihen syömisee mutta syöminen vasta lihottaa, ei lääke. Jos sitä himoa ei pysty vastustamaan niin ehkä silloin olisi parempi kokeilla toista lääkettä. Itse sanoin jo alkuun psykiatrille että en halua syödä lääkkeitä jotka tiettävästi aiheuttavat tarvetta syödä enemmän. Ja löytyikin hyvä lääke joka masennukseen auttoi, mutta ilman tuota haittavaikutusta,

Valitettavasti olet väärässä. Tutkimusten mukaan kaikki SSR/NI lääkkeet lihottavat. Eli alkusyy ei ole se, että ihminen tahtoo lihoa, vaan lääke sekoittaa biokemian, joka ohjaa kylläisyyttä jne.

Vierailija
33/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen LAIHTUNUT 12 kiloa.

Olen saanut oman fiksun ja iloisen itseni takaisin sen ahdistuneen ja pelokkaan tilalle, joka mm. ei uskaltanut urheilla, koska sydän alkoi hakata..

Vierailija
34/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monta eri mekanismia liittyen lihomiseen:

- ruokahalun lisääntyminen

- aineenvaihdunnan hidastuminen

- väsymys / fyysisen aktiivisuuden romahtaminen

Vähintäänkin näillä kolmella eri tavalla tai joillakin näiden kombinaatiolla voi lääke aiheuttaa lihomista henkilössä riiippuen ihan lääkkeestä.

Lisätään vielä:

- hormonitoiminnan häiriintyminen,

- neuroendokriinisten vasteiden (kylläisyys/energiabalanssi) häiriintyminen/vioittuminen

- suolistobakteereiden vinoutuminen (syy vai seuraus)

- mitokondrionaaliset muutokset lääkeaineen vuoksi (aivojen pieneen osaan tarkoitettu aine päätyy kaikkialle kehoon)

- välittäjäaineiden ja niitä lukevien reseptoreiden epäsuhta

- geenien ohjelmoituminen väärin

Vierailija
35/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkomielle joillakin ihmisillä on väkisin pitää kiinni siitä olettamuksesta että lihominen on aina laiskuutta ja tyhmyyttä? Miksi se koetaan uhkaksi omaa paremmuutta kohtaan, jos läskiepidemialle löytyisikin muita syitä kuin tahdonvoiman puuttuminen ja huonommuus ihmisenä?

Vierailija
36/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle joillakin ihmisillä on väkisin pitää kiinni siitä olettamuksesta että lihominen on aina laiskuutta ja tyhmyyttä? Miksi se koetaan uhkaksi omaa paremmuutta kohtaan, jos läskiepidemialle löytyisikin muita syitä kuin tahdonvoiman puuttuminen ja huonommuus ihmisenä?

Vastaus on yhtä helppoa kuin heinän teko: haukkumalla toista saa itsensä näyttämään paremmalta! Oli kyse läskistä tai mistä tahansa muusta aiheesta.

Vierailija
37/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysyisin että vaikuttaako lihomiseen lääkkeen määrä? Juuri unettomuuteen määrätään pieni annos mirtatsapiini. Lihottaako nämä miniannokset myös?

Vierailija
38/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kysyisin että vaikuttaako lihomiseen lääkkeen määrä? Juuri unettomuuteen määrätään pieni annos mirtatsapiini. Lihottaako nämä miniannokset myös?

Ei varsinaisesti. Tästä voit kaivaa lisää dataa http://www.hindawi.com/journals/jobe/2011/893629/

Huomaa tärkeä lause: "This paper has reviewed the risks of and possible causes of psychotropic-induced obesity and concluded with some potential treatment options designed to help manage this side effect, while ideally maintaining patients on effective, psychotropic regimens. There are no FDA approved agents for reversing or preventing this iatrogenic weight gain, and all options reported above are therefore considered off-label at this time."

Vierailija
39/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti vaihtaa lääkitys. Ei esim. escitalopram (esim. cipralex) erityisesti lihota tai väsytä. Totta kai pitää hoitaa liikunta + terveellinen syöminen myöskin. Sitä paitsi liikunta toimii vielä sekin usein jo sinänsä masennuslääkkeenä ellei ole kyse sitten todella vakavasta masennuksesta.

Painon nousu on Pharmacan mukaan Cipralexin yleinen haittavaikutus.

Vierailija
40/50 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta sakkia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi