Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua!! Olen unohtanut ottaa eilen pillerin, pitääkö hakea jälkiehkäisy?

Vierailija
01.05.2016 |

Käytän e-pillereitä. Olin syönyt tauon jälkeen seitsemän pilleriä, kahdeksas jäi eilen ottamatta ja huomasin vasta nyt kun on piti ottaa tämän päivän pilleri. Otin nyt eilisen sekä tämän päivän pillerin samaan aikaan.
Olen ollut yhdynnässä edellisinä päivinä sekä viimeksi tänään. Pitääkö hakea huomenna jälkiehkäisypilleri vai miten toimin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olisi kahta ottanut samana päivänä.

Itse en yhdestä pilleristä hötkyile, jos jää niin jää. Eikä ole seuraamuksia ollut. 

Vierailija
2/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sieltä pillerien mukana tulevasta ohjeistuksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet jälkiehkäisyn, jos raskautta et toivo.

Vierailija
4/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt yhdistelmäehkäisypillereitä, menee yleensä näin:

Viikko 2: Viimeinen unohtunut tabletti otetaan heti muistettaessa, vaikka tällöin olisikin otettava kaksi tablettia samalla kertaa. Seuraavat tabletit otetaan tavanomaiseen aikaan. Jos tabletteja on otettu säännöllisesti ohjeen mukaan 7 päivän ajan ennen ensimmäistä unohtunutta tablettia, lisäehkäisyä ei tarvita. Jos nainen on unohtanut useamman kuin yhden tabletin, häntä on kehotettava käyttämään lisäehkäisyä seuraavien 7 päivän ajan.

Mutta lue vielä oman lääkkeesi pakkausseloste.

Vierailija
5/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa lukee että "Ota unohtamasi tabletti heti, kun muistat asian, vaikka jotuisitkin ottamaan kaksi tablettia yhtä aikaa.", siksi otin kaksi kerralla. Mietin vain kun viikko 2. vasta alkoi pillereissä, ja ohjeissa lukee että jos ensimmäisellä viikolla unohtaa pillerin ja on ollut yhdynnässä unohtunutta tablettia edeltäneen viikon aikana, saattaa tulla raskaaksi.. Kondomin käyttö seuraavan viikon ajan kyllä onnistuu, mutta entä kun seksiä on ollut, tänäänkin?

Pahoittelen jos teksti on sekavaa, olen hieman paniikissa sillä lasta en vielä halua, mutta en aborttiinkaan pystyisi..

ap

Vierailija
6/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa pillereissäni jos unohtaa pillerin 2. viikolla, sen ei pitäisi vaikuttaa ehkäisytehoon. Pakkausselosteessa lukee, heikentyykö ehkäisyteho vai ei.

Vierailija
7/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on itellä unohtunut kolmekin pilleriä ja monesti unohtuu 1 tai 2 ihan missä vaiheessa kiertoa tahansa eikä koskaan tapahtunut mitään.

Vierailija
8/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, selvittäkääpä itsellenne e-pillereiden toimintamekanismi.

2. viikolla unohdus ei haittaa, koska munasolu ei voi yhden päivän unohduksen vuoksi yhtäkkiä päästä kypsymään. (Unohdus 1. viikolla eri asia, koska juuri on ollut pitkä taukoviikko.)

Älä hae jälkiehkäisypilleriä, sekoitat sillä vain hormonitoimintasi.

Vierailija
9/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkanko nyt siis pillereiden syöntiä normaalisti? Eikä jälkiehkäisypillerille tai tuplaehkäisylle seuraavaan viikkoon ole tarvetta?

ap

Vierailija
10/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vielä neuvoa?:/

Vierailija
11/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy esim apteekista, älä täältä.

12/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Jälkiehkäisyn käyttö ehkäisypillerin unohtuessa

Jälkiehkäisyä voi käyttää myös ehkäisypillerin unohtamiseen liittyen. Jos ehkäisypilleri unohtuu taukoviikkoa seuraavan viikon aikana, jälkiehkäisyä suositellaan. Lisäksi on syytä käyttää kondomia, kunnes ehkäisypillereitä on otettu seitsemän peräkkäistä päivää säännöllisesti. Jos yksittäinen pilleri unohtuu myöhempinä pillerijakson päivinä, ei jälkiehkäisyn tarvetta ole. Jos useampi pilleri unohtuu, jälkiehkäisy kannattaa käyttää ja kondomia pitää käyttää loppukierron ajan. Jälkiehkäisyn käytön jälkeen jatkuva hormonaalinen ehkäisy voidaan aloittaa heti, kun seuraavat kuukautiset alkavat.

Vierailija
13/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskautuminen on nyt täysin poissuljettua niin eihän nuo pilleritkään 100 % varmoja ole vaikka söisi säännöllisesti. Voisi olla siis ideaa käyttää joka tapauksessa tuplaehkäisyä. Minulla ainakin lisäsi mielenrauhaa vaikka ei mikään ehkäisykeino ole sataprosenttisen luotettava.

Vierailija
14/14 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi kahta ottanut samana päivänä.

Itse en yhdestä pilleristä hötkyile, jos jää niin jää. Eikä ole seuraamuksia ollut. 

Sama periaate kuin venäläisessä ruletissa. Jos on yksi luoti kuudestilaukeavassa revolverissa niin aika todennäköisesti eli 83.3% ekalla yrityksellä jää henkiin. Eli ei siis ole seuraamuksia.