Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi pientä lasta ja raskaana, abortti vai mitä tehdä?

Vierailija
01.05.2016 |

Meillä on 2,5v ja 9kk ikäiset lapset ja nyt raskaustesti näytti plussaa. Oli jo päätetty, ettei lapsia enempää tule, koska mulla on muutaman kuukauden päästä edessä leikkaus (munasarjat ja mahdollisesti kohtu poistetaan kasvainten takia), jonka jälkeen raskaus ei ole enää mahdollinen. Ehkäisynä on ollut käytössä pillerit ja olen ne muistanut joka päivä ottaa.

Näiden kahden ensimmäisen lapsen kanssa on ollut todella rankkaa, molemmat on itkenyt melkeen vuorokauden ympäri melkeen ekan puol vuotta, esikoisella itkun syyksi paljastui allergiat, nuoremmalla ei löytynyt allergioita ym, mutta itku alkoi vähentyä ja uni maistua siinä puolen vuoden iässä ja nyt pääsääntöisesti nukkuu yöt ilman heräilyjä. Tämä oli suuri syy sille, että päätettiin kahden lapsen riittävän.

Olen aina vastustanut aborttia, mutta tässä tilanteessa sekin on käynyt mielessä. Ajatuskin siitä, että taas pitäis jaksaa valvoa vauvan kanssa mahdollisesti se puol vuotta, niin ei vaan jaksa. Tottakai on mahdollista, että tulokas olisikin helpompi tapaus kun nämä aikaisemmat. Kasvaimet eivät luultavasti olisi ongelma, vaikka raskauden antaisi jatkua. Leikkaus luonnollisesti siirtyisi myöhäisempään ajankohtaan.

Lopullinen päätös raskauden suhteen on tietysti meidän, mutta ollaan vähän umpikujassa, mies on enemmän lapsen pitämisen kannalla, minä taas abortin. Mies on aina osallistunut todella paljon lasten hoitoon ym, joten sen suhteen en usko tulevan ongelmia, mutta entä jos on yhtä huono tuuri ja tämä tulokaskin on todella itkuinen ja haastava vauva ekan puol vuotta tai pahimmassa tapauksessa jopa pidempään.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin tuota suurena lahjana. Leikkauksen jälkeen et voi tulla enää raskaaksi. Ehkä jossain tiedettiin että tulisit tulevaisuudessa kaipaamaan vielä yhtä lasta joten saatte sen nyt. Älä tee aborttia etenkin kun miehesi on lapsen pitämisen kannalla

Vierailija
2/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun päätös, mutta tässä olisi hyvä kuunnella miestäkin. Kuulostaa perheeltä johon voisi vielä lapsi tulla. Vauva-aika ei kuitenkaan kestä ikuisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienikin epäilys abortin suhteen, niin älä tee sitä. Jos et koskaan enää voi saada lapsia uskon että tulet todella katumaan sitä ja miettimään millainen se kolmas lapsi olisi ollut. Olet jo kahdesti selvinnyt vaikeasta ajasta, jos taas huono tuuri selviät varmasti. En usko että kadut kun lapset isompia. Tsemppiä päätöksentekoon!

Vierailija
4/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, uskon että se puoli vuotta voisi tuntua ikuisuudelta itkuisen vauvan kanssa, MUTTA onneksi se niin pitkä aika ei kuitenkaan oikeasti ole :) Ja vauvavuoden jälkeen optimistisesti ajateltuna monia vuosia mukavaa lapsiperheaikaa. Itselläni on kaksi lasta, nuorin vuoden ikäinen, ja tahtoisin vielä kolmannen. Mies vaan ei taida enää kolmatta haluta :/

Sinuna tai siis minuna pitäisin vauvan :)

Vierailija
5/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä pitää ennenkaikkea kuulla äitiä eli ap.ta. Äitihän läpikäy odotuksen synnytyksen imetyksen jne. eli kuitenkin on sen vauvan pääasiallinen hoitaja.Jos ei äiti jaksa enää raskautta ja vauva-aikaa niin kyllähän siinä äidin sana eniten painaa.

Vierailija
6/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että ehkäisy on pettänyt noin. Olet jotenkin todella hedelmällinen.

Meillä ehkäisy ei pettänyt koskaan, vaikka toivoin sitä joskus salaa...

Minäkin puhuisin miehen kanssa. Jos leikkaus olisi pian kolmannen vauvan syntymän jälkeen, millainen toipilasaikasi olisi. Ynnä muita kysymyksiä. Voisiko mies oikeasti ottaa lapsenhoitovastuun vai puhuuko lämpimikseen niin.

Vierailija
7/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni miettii täydellistä perhettä päässään ja osa miettii miehen mielipidettä. Äitiä pidetään syyntakeettomana, ja kielletään tekemästä aborttia jos yhtään mietityttää. No tottakai niin iso asia vaatii veulaamista, joten tuolla reseptillä ei uskaltaisi aborttiin lähteä kukaan.

Itse mietin asiaa kahden vanhimman lapsen kannalta. Jos on olemassa riski, että perhe menee yli jaksamisen rajan kolmannen lapsen myötä, miettisin erittäin vakavasti aborttivaihtoehtoa. Se on kuitenkin realismia. Jossain se jaksamisen raja useimmilla kuitenkin menee. Kärsijöinä on vähintään viisi ihmistä, jos tuli otettua liian iso riski.

Aborttikeskusteluissa harvemmin tästä puhutaan, mutta kun seuraa keskusteluja, joissa ihmiset kertovat kasvuympäristöstään, moni sanoo, että viimeinen sisarus oli liikaa, ja vanhemmat uupuivat ja sen jälkeen kaikki oli kurjaa.

Vierailija
8/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsi ja sen synnyttyä pyydät kunnalta perhetyöntekijää apuun jos et jaksa.

Vierailija
9/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään tapa lastasi. Vauvavuosi on nopeasti ohi ja hankit sitä varten apua tavalla tai toisella.

Vierailija
10/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut hirveän onnellinen kuopuksestani, joka oli vahinko. Justiinsa olin ajatellut ruveta hakemaan töitä ja elämään aikuisen ihmisen elämää, kun tajusin olevani raskaana. Kyllä siinä monenlaisia ajatuksia mielessä liikkui, mutta koska aborttikin tuntui mahdottomalta ajatukselta, niin päätin antaa raskauden jatkua. Raskaudessa tuli sitten isoja vaikeuksia ja jouduin tosissani pelkäämään sikiön puolesta. Jos olin jossain vaiheessa ollut epäröivä ja epätoivoinen, niin se unohtui kokonaan. Ja lapsi on  aina ollut helppo ja ihana.

Voimia sinulle tiukkaan paikkaan!

Vierailija
11/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattia kanssa. Jos on kasvaimet munasarjoissa ja vielä pilleri käytössä, ei tule raskaaksi. Ja että kasvain kohdussa ei vaikuttaisi raskauteen. Ja että pillereitä saisi syödä, jos on kasvaimia. Ja että kasvaimet sattumalta molemmissa munasarjoissa. Ja olisi turvallista antaa niiden kasvaa ja odotella leikkausta.

Vierailija
12/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni miettii täydellistä perhettä päässään ja osa miettii miehen mielipidettä. Äitiä pidetään syyntakeettomana, ja kielletään tekemästä aborttia jos yhtään mietityttää. No tottakai niin iso asia vaatii veulaamista, joten tuolla reseptillä ei uskaltaisi aborttiin lähteä kukaan.

Itse mietin asiaa kahden vanhimman lapsen kannalta. Jos on olemassa riski, että perhe menee yli jaksamisen rajan kolmannen lapsen myötä, miettisin erittäin vakavasti aborttivaihtoehtoa. Se on kuitenkin realismia. Jossain se jaksamisen raja useimmilla kuitenkin menee. Kärsijöinä on vähintään viisi ihmistä, jos tuli otettua liian iso riski.

Aborttikeskusteluissa harvemmin tästä puhutaan, mutta kun seuraa keskusteluja, joissa ihmiset kertovat kasvuympäristöstään, moni sanoo, että viimeinen sisarus oli liikaa, ja vanhemmat uupuivat ja sen jälkeen kaikki oli kurjaa.

Mä oon ite kolmilapsisen perheen vanhin ja neljän vuoden sisään ollaan synnytty kaikki. Ite olin ns. helppo lapsi ja kenties just siksi vanhemmat tekivät heti perään toisen joka syntyi vain puolitoista vuotta mun jälkeen. Mun veljellä olikin sit koliikki ja se valvotti koko perhettä koko vauva-aikansa ja myöhemmin kulutti valtavasti vanhempieni voimavaroja koska se on erityislapsi. Oon rehellisesti sitä mieltä että 4v nuorempi pikkusiskoni oli siihen tilanteeseen "liikaa" mutta en silti pystyisi ikinä antamaan vanhemmilleni anteeksi jos he olisivat tappaneet siskoni kohtuun. Mä ja mun veli ei olla yhtään sen tärkeämpiä ku mun siskoni joten en ymmärrä sun logiikkaasi että ap:n nuorin lapsi olisi muka jotenkin vähemmän arvokkaampi kuin kaksi vanhempaa ja että ois jollain tavalla hyväksyttävää abortoida se. Ei ole.

Vierailija
13/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa vielä eli lopulta kaikki järjestyi parhain päin ja nuorin oli helppo vauva. Keskimmäisen koliikki oli jo hellittänyt siinä vaiheessa ku nuorin syntyi joten yöt saatiin nukkua rauhassa.

Vierailija
14/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvain ei ole kohdussa, ainoastaan munasarjoissa. Lääkäri kuitenkin sanoi, että mahdollisesti myös kohtu poistetaan leikkauksen yhteydessä. Molemmissa munasarjoissa on kasvain, mutta tästä huolimatta mulla on tullut kuukautiset säännöllisesti ja lääkäriltä on varmistettu ennen kun pillerit aloitin, että raskaus on mahdollinen ilman ehkäisyä.

Kasvaimet eivät ole kasvaneet mitenkään aggressiivisesti, ovat tällä hetkellä samankokoisia mitä olivat sillon kun kuopusta odotin. Lääkärin mukaan ei ole myöskään odotettavissa, että raskaus nopeuttaisi kasvainten kasvua, koska näin ei edellisessäkään raskaudessa tapahtunut.

ap

Vierailija kirjoitti:

Kattia kanssa. Jos on kasvaimet munasarjoissa ja vielä pilleri käytössä, ei tule raskaaksi. Ja että kasvain kohdussa ei vaikuttaisi raskauteen. Ja että pillereitä saisi syödä, jos on kasvaimia. Ja että kasvaimet sattumalta molemmissa munasarjoissa. Ja olisi turvallista antaa niiden kasvaa ja odotella leikkausta.

Vierailija
15/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tosiaan mitenkään varma tuosta abortista ole, mutta se on pyörinyt mielessä, kun kahden aiemman lapsen kanssa alku ollut todella rankkaa. Nyt toki jo paljon helpompaa, mitä nyt esikoisella on tällä hetkellä uhmaa...

Tämä olis tosiaan se viimeinen mahdollisuus saada vielä lapsi, koska leikkaus tulee olemaan melko pian synnytyksen jälkeen.

ap

Vierailija kirjoitti:

Jos pienikin epäilys abortin suhteen, niin älä tee sitä. Jos et koskaan enää voi saada lapsia uskon että tulet todella katumaan sitä ja miettimään millainen se kolmas lapsi olisi ollut. Olet jo kahdesti selvinnyt vaikeasta ajasta, jos taas huono tuuri selviät varmasti. En usko että kadut kun lapset isompia. Tsemppiä päätöksentekoon!

Vierailija
16/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä kasvaimia. On myös vaarattomia kasvaimia, etenkin munasarjoissa. Kystiä tulee ja menee ja täällä panikoidaan, myoma ei ole syöpäkasvain. Ottaisin lapsen vastaan, so simple.

Vierailija
17/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, mulla oli samanlainen tilanne pari vuotta sitten! Olin viisi kuukautta aiemmin saanut kaksoset kun huomasin olevani uudestaan raskaana (käytimme kyllä kondomia) mutta olen silti erittäin iloinen tästä pikkukolmosestamme joka osoittautui huomattavasti rauhallisemmaksi kuin kaksoset. Taloudellinen tilanne oli mitä oli ja avioliittommekin tila oli kehno mutta nyt kaikki on hyvin ja olen kiitollinen siitä etten tehnyt aborttia. Minäkin olin siis alunperin kaksosten jälkeen miehen kanssa sopinut ettei enää enempää lapsia meille kun mulla oli jo silloin ikää 43v ja miehellä 50v mutta niinhän se on että lapsia voi tulla vaikka niitä ei suunnittelisikaan.

Vierailija
18/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osaa hoitaa vauvojasi oikein niin että ne saavat nukahtaa kylläisinä ja tyytyväisinä?

Sen lisäksi aiot tapattaa heidän sisaruksen.

Vierailija
19/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ne kasvaimet sitten raskausaikana? Ettei puhkea tms, kannattaa nyt kysyä lääkäriltä kun mietit raskauden jatkoa. Lapsen pitämistä tuskin voi katua, se pikkulapsiaika on niin lyhyt.

Vierailija
20/37 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus tulisi hyvin todennäköisesti olemaan melko pian synnytyksen jälkeen. Leikkauksen jälkeen on täydellinen nostelukielto on ainakin kuukauden eli lastenhoito ei siis onnistu. Riippuu, miten toipuu, että millon saa alkaa nostelemaan vähitellen ym.

Uskon, että mies olisi valmis osallistumaan enemmänkin vauva-arkeen ja tuollon olisi pakkokin, kun minä en saisi tehdä mitään. Oli suunniteltu, että lapsille tulis miehen töissä olon ajaksi hoitaja kotiin ja muuten sitten mies hoitais lapset leikkaukseni jälkeen. Luultavasti ainakin osittain samalla tavalla tehtäisiin, mikäli päädytään pitämään vauva tai vaihtoehtoisesti mies vois pitää isyysvapaata tuollon, kun mä toivun leikkauksesta.

ap

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että ehkäisy on pettänyt noin. Olet jotenkin todella hedelmällinen.

Meillä ehkäisy ei pettänyt koskaan, vaikka toivoin sitä joskus salaa...

Minäkin puhuisin miehen kanssa. Jos leikkaus olisi pian kolmannen vauvan syntymän jälkeen, millainen toipilasaikasi olisi. Ynnä muita kysymyksiä. Voisiko mies oikeasti ottaa lapsenhoitovastuun vai puhuuko lämpimikseen niin.