Minkälainen ihminen mielestäsi on jo menettänyt ihmisarvoa?
Mun mielestä ainakin jos on selvästi wt,
Jos miehellä on lapsia jo 2 eri naiselle ja vielä kolmannen kanssa haikailee lapsista, on jo jokin pahasti pielessä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte nyt niin isosta sanasta, ettette tajua. Ihmisarvo on ikuinen. Sitä ei oteta pois jonkun teon takia. Ihmisarvo on ja pysyy. On ihan eri juttu olla ns. "kakkosluokan kansalainen", kuten huumeriippuvaiset, rikolliset ja muut syrjäytyneet. Jos olisitte katsoneet Armanin Pohjantähden alla -ohjelmaa, ette kuitenkaan puhuisi niin, että näillä ihmisillä ei ole ihmisarvoa, vaikka heidän elämänsä on mennyt niinkuin se on mennyt. Puhutte ihmisistä kuin hyttysistä: se on turha ja häiritsee minua, sen joutaa kuolla pois.
Miksi ihmisarvo olisi ja pysyisi? Miksi sitä ei voisi ottaa pois?
Olet vain tietyn ajattelumallin omaksunut ja et pääse ns. boxin ulkopuolelle.
Koska tällöin se otettaisiin sinulta pois. Ensimmäisenä. Olisit vain tavara, jonka me muut omistaisimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinä ihmisarvon absoluuttisuuden kannattajille;
Huoneessa on nappi jota painamalla koko maailma tuhoutuu. Huoneessa on myös pahis joka aikoo juuri painaa nappia. Olet itse toisessa huoneessa, sinulla on näköyhteys pahikseen mutta tämä ei voi nähdä eikä kuulla sinua. Sinulla on nappi jota painamalla laukeaa ase joka tappaa pahiksen. Jos painat nappia, pahis kuolee ja maailma säästyy. Jos et paina, maailma tuhoutuu.
Painatko nappia? Jos painat niin entä pahiksen ihmisarvo? Vai onko yhden pahiksen ihmisarvo niin tärkeä ettet painaisi, vaikka siitä tuhoutuisi koko maailma.
Oikein söpö pikku ajatusleikki 7-luokkalaisten ensimmäiselle muka-filosofiahetkelle. Jos nyt kuitenkin puhuttaisiin ihan aikuisten tasolla?
Pänniikö se kun ihmisarvo ei enää tunnukaan niin järkähtämättömältä?
No eikö saman asian ajaisi kun kuristettaisiin kaikki vastasyntyneet? Jos olet valmis tappamaan, kyllähän tuokin onnistuisi sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Puhutte nyt niin isosta sanasta, ettette tajua. Ihmisarvo on ikuinen. Sitä ei oteta pois jonkun teon takia. Ihmisarvo on ja pysyy. On ihan eri juttu olla ns. "kakkosluokan kansalainen", kuten huumeriippuvaiset, rikolliset ja muut syrjäytyneet. Jos olisitte katsoneet Armanin Pohjantähden alla -ohjelmaa, ette kuitenkaan puhuisi niin, että näillä ihmisillä ei ole ihmisarvoa, vaikka heidän elämänsä on mennyt niinkuin se on mennyt. Puhutte ihmisistä kuin hyttysistä: se on turha ja häiritsee minua, sen joutaa kuolla pois.
Joku narkki voi olla vielä ihmisarvon ansainnut, mutta jos joku, kuka tahansa, kiduttaa ja tappaa muita ihmisiä, on luopunut siitä ihmisyydestä jonka minä ihmisyytenä tunnen. Maailmassa kuolee viattomia ihmisarvon omaavia ihmisiä jatkuvasti kuin hyttysiä, eikä heistä kovinkaan moni mitään piittaa, heitä vaan on liikaa, ihmisiä on yleensäkin liikaa, jokaisesta ei riitä huolehtimaan vaikka periaatteessa pitäisi. Tsunamissakin kuoli jonkin verran suomalaisia, heitä me täällä surtiin ei niitä kymmeniä tuhansia paikallisia jotka meni samassa katastrofissa. Sama juttu muissakin, kymmeniä tuhansia kuolee ja ensimmäinen mitä täällä tiedotetaan on että oliko siellä joukossa suomalaisia. Esim. USAlaiset eivät edes tiedä mitä maailman köyhille tapahtuu, hyvä jos tietävät suurkaupungissa mitä heidän omille köyhilleen tapahtuu. Elämä on raakaa peliä, toisille on vaan käynyt huono tuuri syntyä köyhän maan köyhäksi ja vähäiseksi ja elämä luultavasti on melko surkeaa ja arvotonta ihmiselämäksi verrattuna rikkaan maan rikkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
kannabiksen käyttäjät ja kannabiksen hyväksyjät. Siinä menee raja jos huumeita aletaan ihannoiumaan tai käyttämään niin oksat pois ja saunan taakse.
Sokeri, alkoholi, tupakka, kahvi. Niiden hyväksyjät myös saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinä ihmisarvon absoluuttisuuden kannattajille;
Huoneessa on nappi jota painamalla koko maailma tuhoutuu. Huoneessa on myös pahis joka aikoo juuri painaa nappia. Olet itse toisessa huoneessa, sinulla on näköyhteys pahikseen mutta tämä ei voi nähdä eikä kuulla sinua. Sinulla on nappi jota painamalla laukeaa ase joka tappaa pahiksen. Jos painat nappia, pahis kuolee ja maailma säästyy. Jos et paina, maailma tuhoutuu.
Painatko nappia? Jos painat niin entä pahiksen ihmisarvo? Vai onko yhden pahiksen ihmisarvo niin tärkeä ettet painaisi, vaikka siitä tuhoutuisi koko maailma.
Miten ihmeessä tämä liittyy aiheeseen?
Jos painan nappia ja tapan pahiksen, jotta maailma pelastuu tai jos en niin miten se liittyy ihmisarvoon?
Pahiksella on ihmisarvo, mulla on ihmisarvo, sulla on ihmisarvo jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannabiksen käyttäjät ja kannabiksen hyväksyjät. Siinä menee raja jos huumeita aletaan ihannoiumaan tai käyttämään niin oksat pois ja saunan taakse.
Sokeri, alkoholi, tupakka, kahvi. Niiden hyväksyjät myös saunan taakse.
Entäs jos ajattelee väärin?
Ja kuka saa päättää?
Stalin oli tässä aikas perusteellinen!
Ei ihmisarvo mihinkään häviä.