Työtön, menisitkö työvoimakoulutukseen?
Jos työvoimakoulutuksen kautta olisi EHKÄ mahdollista saada työjaksoharjoittelun jälkeen työpaikka, menisitkö tällaiseen koulutukseen?
Itse mietin tuollaista vaihtoehtoa (FEC-koulutus), mutta epäilyttää, josko tuossa vain halutaan halpaa työvoimaa harjoittelujakson ajaksi ja sitten ei työllistykään.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko akateemisten työvoimakoulutukset jotenkin nöyryyttäviä?
Minulla on sellainen mielikuva, että FM-yliopistotutkinnon suorittaneet tyypit, jotka joutuvat/pääsevät työvoimakoulutuksiin, ovat jotenkin onnettomia reppanoita, jotka eivät muutoin ole työllistyneet.
Mistä ihmeestä minulle on muodostunut tälläinen ylimielinen asenne työvoimakouluksia ja niihin osallistujia kohtaan?
Koska olet paskantärkeä ja LUULET olevasi jotakin!
Aika tosi moni työtön menee työvoimakoulutukseen vaikka on ihan selvää että sen jälkeen ei työllisty.
En menisi, koska kukaan ei ole työllistynyt tuon koulutuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mies meni vuosi sitten työvoimakoulutukseen oma-aloitteisesti jo 4kk:n työttömyyden jälkeen. Hän sai vinkkiä parista suunnasta työvoimapula-alasta ja pääsikin koulutukseen. Opettajat ja kaikki hehkutti, että kaikki ovat työllistyneet. (erikoisammattitaito, tarvii luvat) Mies oli superoppilas. Teki työharjoittelun erinomaisesti, teki kaiken presiis ja enemmänkin, sai suositukset joka paikasta jne. Lopputuloksena nyt taas työtön. Eikä kurssilta kukaan päässyt töihin...
Joo, noissa tosi usein hehkutetaan ihan sikana jotain aivan mahtavaa työllistymistä, tyyliin "99.99% työllistyy"! Se on tosi outoa. Ei kertakaikkiaan voi pitää paikkaansa että niin hyvin työllistyttäisiin niin monessa paikassa. Eli toisin sanoen nuo kouluttajat puhuu ihan silkkaa potaskaa, silkkaa valhetta kaikki työllistymislupaukset. Outoa, outoa. Miksi ihmeessä ne tekee niin?
Haluaisin opiskella työvoimakoulutuksella lähihoitajaksi mutta en pääse työttömäksi. Aina vaan töitä ja töitä.
Suosittelen lämpimästi. Saa päivärahan ja 9€/pv verotomana päälle. Mahdollisesti opiskelijaruokailun halvalla ja ennen kaikkea töitä. Työharjottelupaikassa kun viitsii panostaa, kutsu käy töihin. Meitä valmistui juuri 11, joista puolet jatkoi suoraan työssäoppimispaikoissaan kesätyöntekijänä ja kaikki vakinaistettiin.
Julia86 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menetettävää sulla on? Voithan jatkaa työn hakua samaan aikaan ja lähteä jos löytyy jotain.
Noin olen itsekin asiaa ajatellut. Mutta ainakin ensimmäinen paikka, jossa kävin haastattelussa oli sellainen, johon en olisi halunnut, koska näin, että siellä olisi tullut ongelmia. Toki haastattelussa en tätä ilmi tuonut, mutta näin sen aika nopeasti, että yrityksellä oli suuret odotukset minun suhteen, mutta ei välttämättä mitään tarjottavaa minulle kurssin jälkeen.
Jos paikkaa tarjotaan, ei siitä ilman karenssia voi kieltäytyä. Eikä harjoittelusta voi lähteä ilman karenssia (siis jos haluaa keskeyttää ilman, että on saanut muualta työtä). Mikä on sinänsä OK, mutta toisaalta paikan pitäisi tuntua sitten oikealta myös itselle.
Ap
Joo, siis yleissääntö karenssien välttämiseksi on: ole työkkärin kanssa mahdollisimman vähän tekemisissä äläkä vapaaehtoisesti/omatoimisesti hae yhteenkään työkkärin palveluun/koulutukseen/harjoitteluun. Koska jos niissä mikä hyvänsä menee pieleen niin saat karenssia.
Eli karenssiuhan kannalta on loogista jos haet työvoimakoulutukseen vain jos oikeasti uskot että sulla on hyvät mahikset onnellisesti työllistyä koulutuksen ansiosta.
Itse en karenssiuhan vuoksi todellakaan uskalla kokeilla mitään sillä asenteella että "hyvähän tätäkin on kokeilla, eihän sitä koskaan tiedä - voihan tästäkin jotain hyvää seurata".
Hyppisin ja kiljuisin riemusta, jos työvoimakoulutukseen onnistuisin pääsemään.
Olen hakenut parikymmentä kertaa, mutta en vain kelpaa.
Ainoa kokemukseni työvoimakoulutuksesta oli 10 vuotta sitten järjestetty rekry-koulutus, josta sai vartijan ja järjestyksenvalvojan kortin. Koulutus oli laadukas, ja siitä seurasi automaattisesti työpaikka. En kuitenkaan kestänyt niitä työaikoja ja sain potkut koeajalla. Tämä oli kuitenkin alan eikä koulutuksen ongelma. (En suosittele vartijan työtä kenellekään, surkeat palkat, nollatuntisopimukset, huonot työajat ja joissain tehtävissä äärimmäinen tylsyys.)
Jos sellainen tilanne tulisi, niin ilman muuta menisin. Näkisi uusia ihmisiä, oppisi jotain uutta ja saisi kaikenlaisia ideoita omiin projekteihin. Aikakin kuluisi paremmin kuin sohvalla. Viimeksi olin kurssilla 2014 ja hauskaa oli. En työllistynyt, mutta se ei haittaa. Periaatteeni on aina ollut ottaa kaikki ilmainen vastaan mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
En menisi. Mutta menin 2000-luvun alkupuolella. Enää en menisi, koska en koe olevani ekaa tai tokaa työpaikkaani etsivä aloittelija. Okei, olen työtön, mutta se taas ei kerro kyvyistäni mitään.
Puhe oli työvoimakoulutuksesta, ei työnhakukoulutuksesta.
Ainakin omalla alallani tulee uutta opittavaa sellaista vauhtia, että kouluttautumaan joutuu joka tapauksessa koko ajan. Ei voi jäädä lepäämään laakereilleen, että en ole enää mikään aloittelija, osaan jo. Koko ajan tulee uutta niin että oikeastaan jokainen on aloittelija.
Vierailija kirjoitti:
Julia86 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menetettävää sulla on? Voithan jatkaa työn hakua samaan aikaan ja lähteä jos löytyy jotain.
Noin olen itsekin asiaa ajatellut. Mutta ainakin ensimmäinen paikka, jossa kävin haastattelussa oli sellainen, johon en olisi halunnut, koska näin, että siellä olisi tullut ongelmia. Toki haastattelussa en tätä ilmi tuonut, mutta näin sen aika nopeasti, että yrityksellä oli suuret odotukset minun suhteen, mutta ei välttämättä mitään tarjottavaa minulle kurssin jälkeen.
Jos paikkaa tarjotaan, ei siitä ilman karenssia voi kieltäytyä. Eikä harjoittelusta voi lähteä ilman karenssia (siis jos haluaa keskeyttää ilman, että on saanut muualta työtä). Mikä on sinänsä OK, mutta toisaalta paikan pitäisi tuntua sitten oikealta myös itselle.
Ap
Joo, siis yleissääntö karenssien välttämiseksi on: ole työkkärin kanssa mahdollisimman vähän tekemisissä äläkä vapaaehtoisesti/omatoimisesti hae yhteenkään työkkärin palveluun/koulutukseen/harjoitteluun. Koska jos niissä mikä hyvänsä menee pieleen niin saat karenssia.
Eli karenssiuhan kannalta on loogista jos haet työvoimakoulutukseen vain jos oikeasti uskot että sulla on hyvät mahikset onnellisesti työllistyä koulutuksen ansiosta.
Itse en karenssiuhan vuoksi todellakaan uskalla kokeilla mitään sillä asenteella että "hyvähän tätäkin on kokeilla, eihän sitä koskaan tiedä - voihan tästäkin jotain hyvää seurata".
Jäänä kaupunkilegenda tämä, että työkkärin kautta pääsee harjoitteluun. Ehkä pääsi silloin, kun olit vielä vaipoissa, ei enää vuosiin.
Niin kauan kuin tämä orja bisnes pyörii on turha odottaa vakio duunia kurssin jälkeen. En minäkään palkkaa maksaisi, jos ilmaiseksikin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2018 alusta alkaen työvoimakoulutuksen nykymallissaan katoavat. Enää ei siis pääse kursseille, pitää mennä nuorisopuolen kanssa samoille oppitunneille ja samaan opiskelurytmiin.
Täh, kyllä meillä täällä Pirkanmaalla ainakin on työvoimakoulutuksia ihan kuin ennenkin. Ehkä ollaan hitaita hämäläisiä kun ei ole älytty lopettaa?
Vai onko nyt niin, ettet tiedä, mitä työvoimakoulutus tarkoittaa? Ei se ole mitään koulumaista opiskelua oppitunnilla.
Vierailija kirjoitti:
En enää pääse oman alani koulutuksiin kun olen ollut yli 2,5v työttömänä opiskelujen jälkeen. Toki noilla on paljon hakijoita muutenkin mutta silti. Minut esikarsitaan jo ennen kuin firmat pääsevät valkkaamaan sopivat hakijat. Tämän tekevät työkkärin virkailijat jotka eivät ole minua koskaan tavanneet, ainoastaan näkevät entiset työni ja koulutukseni. Sitä nuo eivät tiedä että mitä olen tehnyt viimeiset yli 2v, eivät tiedä mitään motivaatiostani tai kyvyistäni.
Pelkkä koulutuksesta ja edellisestä työstä (ennen koulua) on liian kauan riittää. Ainoa ongelmani on työttömyys ja työttömyyden perusteella minulta näemmä voidaan evätä lisäkoulutuskin. Hyvinvointivaltio tosiaan.
Samaan aikaan Mikrosoftilta irtisanotuille järkättiin pikavauhtia omat koulutusputkensa että ei vaan rupea ahistamaan 1-2kk työttömyyden jälkeen.
No mikset sitten laita yhteydenottopyyntöä Te-toimistoon ja pyydä tapaamista tai ainakin sitä, että voit puhelimessa kertoa tilanteestasi kunnolla ja päivittää suunnitelmaasi tarpeen lisäkoulutukselle? Saisit päivitettyä kykysi ja motivaatiosi ja kun tietosi ovat kunnossa, on helpompi päästä työvoimakoulutukseenkin.
Olisin mennyt, mutta en päässyt koska ei ole tarpeeksi työkokemusta alalta. Koulutukseen sitten pääsi jo työssä olevia kouluttautumaan lisää.
Näiden opiskelupaikkojenhan pitäisi olla työttömille ja työttömyysuhan alaisille? Miten joku rekkakuski on työttömyysuhan alainen.