Työtön, menisitkö työvoimakoulutukseen?
Jos työvoimakoulutuksen kautta olisi EHKÄ mahdollista saada työjaksoharjoittelun jälkeen työpaikka, menisitkö tällaiseen koulutukseen?
Itse mietin tuollaista vaihtoehtoa (FEC-koulutus), mutta epäilyttää, josko tuossa vain halutaan halpaa työvoimaa harjoittelujakson ajaksi ja sitten ei työllistykään.
Kommentit (37)
Menisin. En jaksa enää maata kotona, että ihan jees ois välillä tehä muutakin vaikkei työpaikkaa lopuksi saisikaan.
Riippuu siitä, olisiko harjoittelujakso harjoittelijan palkalla vai työmarkkinatuella tms. Palkalla menisin. Orjaksi en.
Mitä menetettävää sulla on? Voithan jatkaa työn hakua samaan aikaan ja lähteä jos löytyy jotain.
Mies meni vuosi sitten työvoimakoulutukseen oma-aloitteisesti jo 4kk:n työttömyyden jälkeen. Hän sai vinkkiä parista suunnasta työvoimapula-alasta ja pääsikin koulutukseen. Opettajat ja kaikki hehkutti, että kaikki ovat työllistyneet. (erikoisammattitaito, tarvii luvat) Mies oli superoppilas. Teki työharjoittelun erinomaisesti, teki kaiken presiis ja enemmänkin, sai suositukset joka paikasta jne. Lopputuloksena nyt taas työtön. Eikä kurssilta kukaan päässyt töihin...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, olisiko harjoittelujakso harjoittelijan palkalla vai työmarkkinatuella tms. Palkalla menisin. Orjaksi en.
Ansiosidonnaisella tai peruspäivärahalla tuota tehdään. Korvauksen on mahdollista korotettuna, jos koulutus on sisällytetty työllistymissuunnitelmaan. Mutta korotusta on siis anottava kassalta tai Kelalta. Matkakorvauksen saa pyytämättä (9 €/ päivä, työssäkäyntialueen ulkopuolelle 18 €/päivä).
Ap
Minä menin ja sen ansiosta olen nyt töissä. Mutta riippuu alasta kannattaako mennä, onko kyseisellä alalla pulaa työvoimasta vai ei...
Olen niissä päiväkerhoissa käynyt. Yhtä tyhjän kanssa mutta välttää niillä karenssin.
En enää pääse oman alani koulutuksiin kun olen ollut yli 2,5v työttömänä opiskelujen jälkeen. Toki noilla on paljon hakijoita muutenkin mutta silti. Minut esikarsitaan jo ennen kuin firmat pääsevät valkkaamaan sopivat hakijat. Tämän tekevät työkkärin virkailijat jotka eivät ole minua koskaan tavanneet, ainoastaan näkevät entiset työni ja koulutukseni. Sitä nuo eivät tiedä että mitä olen tehnyt viimeiset yli 2v, eivät tiedä mitään motivaatiostani tai kyvyistäni.
Pelkkä koulutuksesta ja edellisestä työstä (ennen koulua) on liian kauan riittää. Ainoa ongelmani on työttömyys ja työttömyyden perusteella minulta näemmä voidaan evätä lisäkoulutuskin. Hyvinvointivaltio tosiaan.
Samaan aikaan Mikrosoftilta irtisanotuille järkättiin pikavauhtia omat koulutusputkensa että ei vaan rupea ahistamaan 1-2kk työttömyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä menetettävää sulla on? Voithan jatkaa työn hakua samaan aikaan ja lähteä jos löytyy jotain.
Noin olen itsekin asiaa ajatellut. Mutta ainakin ensimmäinen paikka, jossa kävin haastattelussa oli sellainen, johon en olisi halunnut, koska näin, että siellä olisi tullut ongelmia. Toki haastattelussa en tätä ilmi tuonut, mutta näin sen aika nopeasti, että yrityksellä oli suuret odotukset minun suhteen, mutta ei välttämättä mitään tarjottavaa minulle kurssin jälkeen.
Jos paikkaa tarjotaan, ei siitä ilman karenssia voi kieltäytyä. Eikä harjoittelusta voi lähteä ilman karenssia (siis jos haluaa keskeyttää ilman, että on saanut muualta työtä). Mikä on sinänsä OK, mutta toisaalta paikan pitäisi tuntua sitten oikealta myös itselle.
Ap
Menisin jos karenssilla uhattaisiin, muuten en. Minun kouluttamiseni olisi kansantaloudellista tuhlausta, koska ikää on 50+ ja lisärasitteena useampi perussairaus. Pahimmassa tapauksessa kuolisin ennen valmistumista, ja parhaassakin aktiivista työuraa olisi jäljellä hyvin lyhyen aikaa. Jätän suosiolla koulutukset nuoremmille ja terveemmille.
Minulla oli usein näitä ennustajan taitoa omaavia asiakkaita. Aina sama vastaus "Ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä".
Mä vastasin aina että "Mistä sitä voi etukäteen mitenkään tietää?"
Asiakas jankkaa: "Ei siinä ole mitään järkeä, ei siitä ole mitään hyötyä":
Minä: "No eihän sitä voi tietää. Sieltä voi poikia vaikka minkälaisia mahdollisuuksia ja yhteyksiä"
Asiakas kiermurtelee: "En usko että sieltä mitään tulee. Ei siellä ole mitään kuitenkaan"
Minä: "No sähän voit lopettaa sen kurssin heti samana päivänä siihen paikkaan, kun kirjoitat työsopimuksen uudesta työpaikasta. Ei tarvi jatkaa turhaa kurssia kun on työpaikka löydettynä. Sitä ennen ei näytä olevan oikein muutakaan vaihtoehtoa tässä."
Varmuuden vuoksi laitoin aina kurssit osoituksena eli pakollinen haku.
En menisi. Mutta menin 2000-luvun alkupuolella. Enää en menisi, koska en koe olevani ekaa tai tokaa työpaikkaani etsivä aloittelija. Okei, olen työtön, mutta se taas ei kerro kyvyistäni mitään.
Vierailija kirjoitti:
En menisi. Mutta menin 2000-luvun alkupuolella. Enää en menisi, koska en koe olevani ekaa tai tokaa työpaikkaani etsivä aloittelija. Okei, olen työtön, mutta se taas ei kerro kyvyistäni mitään.
Onhan noilla kursseilla yli 50-vuotiaitakin.
Luin joskus Suomi24:ltä, että noi FEC-koulutukset ei ole kovin hyviä. Usein niissä pääsee "harjoittelemaan" vastaavaa työtä kuin mihin jo on koulutus (=firma saa halvalla osaajan). Työllistymisprosentti oli niiden kokemuksien mukaan hyvin pieni. Kannattaa googlata ja lukea, itse olen vähän skeptinen niiden suhteen.
Esim. täältä voi lukea muiden kokemuksia: http://keskustelu.suomi24.fi/t/12034281/fec-koulutusohjelmat---tapa-kie…
-15
Kaksi tuttuani on mennyt, molemmat on nyt töissä. Toinen samassa firmassa, jossa oli harjoittelussa ja toinen työllistyi kilpailevaan yritykseen.
Ovatko akateemisten työvoimakoulutukset jotenkin nöyryyttäviä?
Minulla on sellainen mielikuva, että FM-yliopistotutkinnon suorittaneet tyypit, jotka joutuvat/pääsevät työvoimakoulutuksiin, ovat jotenkin onnettomia reppanoita, jotka eivät muutoin ole työllistyneet.
Mistä ihmeestä minulle on muodostunut tälläinen ylimielinen asenne työvoimakouluksia ja niihin osallistujia kohtaan?
Vuoden 2018 alusta alkaen työvoimakoulutuksen nykymallissaan katoavat. Enää ei siis pääse kursseille, pitää mennä nuorisopuolen kanssa samoille oppitunneille ja samaan opiskelurytmiin.
Menisin.