Olen tässä tapauksessa "kiusaajien" puolella
Viidesluokkalaisen tyttäreni luokalla on todella outo poika. En tiedä, onko mitään diagnoosia, mutta asperger käsitykseni mukaan olisi mahdollinen.
Odotin viime viikolla tyttöäni koulun pihalla, kun tämä poika tuli luokseni. Tuntee minut entuudestaan tyttäreni äidiksi. Poika tervehtimättä töräytti:
-minkälaisia alusvaatteita Miina (tyttöni) käyttää? Onksillä jo rintsikat?
Sanoin, että kysymys on epäasiallinen ja en aio vastata.
-no minkälaisii sä käytät, niinku mitä merkkiä, onksulla stringit?
Sanoin, ettei tämä kysymys ole yhtään sen asaillisempi ja että olisi hiljaa. Poika jatkoi omituista jankkaamistaan kunnes suutahdin ja sanoin, että " pidä suusi kiinni ja häivy". Ei mihinkään lähtenyt, mutta tyttäreni tuli ja jatkoimme matkaa. Kerroin tytölle tämän ja sanoi, että on aina tuollainen.
Ei tässä mitään, mutta opelta tuli viestiä, että poika on valittanut minun olleen tosi inhottava ja käskenyt hänen painua helvettiin. Asia kuulemma pitäisi selvittää. Näin viestin perjantaina ja en ole vielä tehnyt asialle mitään.
Poika on syrjitty ja ns. kiusattu eli hänelle vähintäänkin hihitellään ja kai haukutaankin. Mutta enpä ihmettele. Sen lisäksi, että on seksuaalisesti kieroutunut jo tuossa iässä, kehtaa kannella minusta opettajalle. Ei kai voi vaatia, että 11-vuotiaat naama peruslukemilla kuuntelevat moista tyyppiä. Ihan varmasti syrjitään ja syystä.
Kommentit (44)
Se että kyseli alus- eikä päällysvaatteista, ei tee siitä seksuaalista häirintää. Vaatteista kyseleminen on vaatteista kyselemistä.
Olisiko ap käskenyt pojan painua helvettiin, jos tämä olisi kysellyt sukista tai merinovillakerrastoista?
Oli mikä tahansa syndrooma tai vamma tahansa, mutta ei todellakaan tarvitse kenenkään kuunnella heidän suustaan asiattomia kuten ei kenenkään muunkaan suusta. Tuollaiseen ahdistavaan kyselyyn ja käytökseen on puututtava tiukasti ja tarvittaessa jopa epäkohteliaasti, jos ei ymmärrä normaalia puhetta. Jos lähipiirin asenne on, että "pitää ymmärtää ja ei saa moittia eikä komentaa" niin millaisia ihmisiä näista kasvaa. Jos koti ei kasvata niin ympäristö sitten ja sitten onkin hankalampaa.
Todella järkyttävää, jos tämä poika koulun tytöiltä tuollaista kyselee. Entä kun poika kasvaa ja kyselyt lisääntyy ja menee todella sopimattomiksi, kun ajoissa ei ole puututtu. En tunne aspergereita enkä oikeastaan tiedä noista käytöshäiriöistä muutenkaan, mutta jos tavallisessa koulussa ovat niin tuskin mitään idiootteja kuitenkaan.
En pahastuisi, jos joku tuollaista kyselisi, vaikka voisin hämmästyä, ei ainakaan haittaisi jos jotain kiinnostaisi minun alusvaatteet. Alkuhämmästyksestä toivuttuani voisin kyllä sanoa, että et todellakaan halua tietää.
Itse asiassa mitä lapsellisempia ja tyhmempiä kysymyksiä, sitä iloisemmaksi minut saa, koska tuollaiset lapset harvemmin ovat kiusaajia, mitä ap selvästikin on provollaan, päivänselvää on että lapsensa ovat samoin. on niin kovin vaikeaa kun noin häntä kiusattu asiattomilla kysymyksillä ja nyt pitää kaikki saada kiusaamaan tätä yhtä.
Aloittajalla ei ole myöskään oikeutta käskeä ketään häipymään, ei tältä palstalta eikä portin takaa. Jos ei miellytä, ap kerää ihan itse iljettävärt kiusaajan luunsa.
Aina jos saan tietää että iso lapsi on sanonut jotain tosi typerää ja lapsellista, lapsellisempaa mitä omakaan samanikäinen voisi sanoa, lapsi sanoo kaverin sanoneen jotain pöllöä kuten vähän kehuneen itseään sivulauseessa, mutta niin läpinäkyvällä tavalla, mies ja minä hymyillään kilpaa. On vielä viattomuutta olemassa, ihmisiä, jotka ovat ylpeitä itsestään painamatta muita alas tai keräämällä ihmisiä porukassa kiusaamaan jotain toista.
Jos tämä ei olisi provo, niin toki jos tuon ikäinen tuollaista joka päivä tekisi eikä kokeilumielessä, voisi huoli olla aiheellinen, mutta siiehn ei kiusaaminen auta.
Toivon että aloittajan kaltaiset olisivat käyttäneet sitä ehkäisyä. Kiusaajia ei maailma kaipaa.
Lapsellani on aspergerin syndrooma, luokitellaan mm. Kelassa vaikeavammaiseksi. Ei älyllistä kehitysvammaa, kiitettäviä arvosanoja saa kouluaineissa.