Olen tässä tapauksessa "kiusaajien" puolella
Viidesluokkalaisen tyttäreni luokalla on todella outo poika. En tiedä, onko mitään diagnoosia, mutta asperger käsitykseni mukaan olisi mahdollinen.
Odotin viime viikolla tyttöäni koulun pihalla, kun tämä poika tuli luokseni. Tuntee minut entuudestaan tyttäreni äidiksi. Poika tervehtimättä töräytti:
-minkälaisia alusvaatteita Miina (tyttöni) käyttää? Onksillä jo rintsikat?
Sanoin, että kysymys on epäasiallinen ja en aio vastata.
-no minkälaisii sä käytät, niinku mitä merkkiä, onksulla stringit?
Sanoin, ettei tämä kysymys ole yhtään sen asaillisempi ja että olisi hiljaa. Poika jatkoi omituista jankkaamistaan kunnes suutahdin ja sanoin, että " pidä suusi kiinni ja häivy". Ei mihinkään lähtenyt, mutta tyttäreni tuli ja jatkoimme matkaa. Kerroin tytölle tämän ja sanoi, että on aina tuollainen.
Ei tässä mitään, mutta opelta tuli viestiä, että poika on valittanut minun olleen tosi inhottava ja käskenyt hänen painua helvettiin. Asia kuulemma pitäisi selvittää. Näin viestin perjantaina ja en ole vielä tehnyt asialle mitään.
Poika on syrjitty ja ns. kiusattu eli hänelle vähintäänkin hihitellään ja kai haukutaankin. Mutta enpä ihmettele. Sen lisäksi, että on seksuaalisesti kieroutunut jo tuossa iässä, kehtaa kannella minusta opettajalle. Ei kai voi vaatia, että 11-vuotiaat naama peruslukemilla kuuntelevat moista tyyppiä. Ihan varmasti syrjitään ja syystä.
Kommentit (44)
Lapsen luokalla on muutama jankuttajapoika, jotka eivät kuulemma saa pidettyään suutaan kiinni koskaan. Miten tuollainen voi olla mahdollista? Opettaja ei saa hiljaiseksi millään keinolla, jankuti jankuti.
Tapauksen lapsi tarvitsee apua, joten ihan hyvä että opettaja otti yhteyttä ja asia tulee nyt ilmi. Näin käsittelyyn nousee myös se, miksi toiset hyljeksivät, sillä syyhän on epäasiallisessa käyttäytymisessä. Kun poika saa tukea käyttäytymiseensä, on hänellä myös paremmat mahdollisuudet tulle toimeen toisten kanssa.
Tärkeää on vastaavissa tilanteissa, että aikuinen selkeästi ja napakasti, jopa tuomitsevasti tuo esiin jos kommentti tai kysymys on epäasiallinen JA lisäksi käntää keskustelun sopivaan aiheeseen. On äärimmäisen tärkeää etenkin erityisen tuen lapsilla, tarjota oikea malli, mutta tarpeen myös tavallisille lapsille.
Eli pojan tarkoitus saattoi olla rupatella niitä näitä. Joten hänelle olisi voinut sanoa hyvinkin napakasti, että "hyvänen aika, eihän tuollaisia kysytä keneltäkään, tuohan on toista loukkaavaa ,etsinä noin voi kysyä keneltäkään, koska se liittyy yksityisasioihin, mutta katsopas, onpas tuolla paljon lintuja, oletko sinä nähnyt jo monta muuttolintua, eikö ole hienoa kun on tulossa jo kevät, mukavan lämmintäkin ollut tänään jne." Ja jos poika ei olisi vaihtanut (asperger jää jumiin eikä niin vaan vaihda aihetta) vaan jatkanut alusvaateasiaa, olisi konkretia toiminut: "Nyt minua loukkaa, kuten jo sanoinkin, kun puhut asiattomia ja silloin ihmiset lähtevät luotasi ja niin minäkin joudun nyt tekemään, hyvää pivänjatkoa" ja kävellyt pois vain. Jos poika oisi seurannut, olisi pitänyt todeta, että minun on puhuttava opettajallesi, jos seuraat täällä pihalla toisia ihmisiä, pitää antaa kaikkien olla omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon lapsen parhaaksi olisi, että hän saisi jo nyt ongelmia tuosta seksuaalisesta ahdistelusta. Asperger kun ei opi pienistä vihjailuista vaan vasta, kun asia väännetään loogisesti rautalangasta.
Mitä pidemmälle tuo käytös jatkuu, sitä suurempi tulee olemaan pysäytyksen aiheuttama isku. Kun poika täyttää viisitoista, hän joutuu tuomiolle tuollaisista puheista. Nyt tarjolla on vielä pehmeämpiä keinoja.
Eli ilmoitat lapsen syyllistyneen seksuaaliseen ahdisteluun, jotta hän saa siihen apua.
Mutta oliko kyse seksuaalisesta häirinnästä? Hänhän kysyi vain yksityiskohtaisia tietoja tytön ja naisen alusvaatteista. Hän saattoi yksinkertaisesti vain olla kiinnostunut siitä mitä naisilla ja tytöillä on vaatteiden alla. Koska hänellä on ongelmia sosiaalisten viestien lukemisessa, hän ei tajunnut, että tuollaisia ei ole sopivaa mennä kyselemään. Aspergerille on tyypillistä takertua johonkin asiaan ja selvittää se perusteellisesti. Hän ei tajua ihmisten signaaleista, että olisi aihetta jo lopettaa. Hönelle pitää selittää, että alusvaatteet on yksityisasia ja on loukkaavaa udella niistä. Jos hän silti jatkaa kyselyään alusvaatteista, hän tekee väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tapauksen lapsi tarvitsee apua, joten ihan hyvä että opettaja otti yhteyttä ja asia tulee nyt ilmi. Näin käsittelyyn nousee myös se, miksi toiset hyljeksivät, sillä syyhän on epäasiallisessa käyttäytymisessä. Kun poika saa tukea käyttäytymiseensä, on hänellä myös paremmat mahdollisuudet tulle toimeen toisten kanssa.
Tärkeää on vastaavissa tilanteissa, että aikuinen selkeästi ja napakasti, jopa tuomitsevasti tuo esiin jos kommentti tai kysymys on epäasiallinen JA lisäksi käntää keskustelun sopivaan aiheeseen. On äärimmäisen tärkeää etenkin erityisen tuen lapsilla, tarjota oikea malli, mutta tarpeen myös tavallisille lapsille.
Eli pojan tarkoitus saattoi olla rupatella niitä näitä. Joten hänelle olisi voinut sanoa hyvinkin napakasti, että "hyvänen aika, eihän tuollaisia kysytä keneltäkään, tuohan on toista loukkaavaa ,etsinä noin voi kysyä keneltäkään, koska se liittyy yksityisasioihin, mutta katsopas, onpas tuolla paljon lintuja, oletko sinä nähnyt jo monta muuttolintua, eikö ole hienoa kun on tulossa jo kevät, mukavan lämmintäkin ollut tänään jne." Ja jos poika ei olisi vaihtanut (asperger jää jumiin eikä niin vaan vaihda aihetta) vaan jatkanut alusvaateasiaa, olisi konkretia toiminut: "Nyt minua loukkaa, kuten jo sanoinkin, kun puhut asiattomia ja silloin ihmiset lähtevät luotasi ja niin minäkin joudun nyt tekemään, hyvää pivänjatkoa" ja kävellyt pois vain. Jos poika oisi seurannut, olisi pitänyt todeta, että minun on puhuttava opettajallesi, jos seuraat täällä pihalla toisia ihmisiä, pitää antaa kaikkien olla omassa rauhassa.
En ole tuollainen superkasvattaja, että jaksaisin olla joka tilanteessa juuri sellainen kuin "pitää" olla puolitutulle lapselle. Hermostuin ja koen, että on oikeinkin hermostua täysistä asiattomuuksista, kun ne jatkuvat ja jatkuvat...
Tämän pojan kasvatusvastuu on hänen vanhemmillaan ja nyt tosiaan asia viimeistään tulee esiin. Eli ensi viikolla tietysti olen yhteydessä opettajaan hänen pyynnöstään.
Vierailija kirjoitti:
Tuon lapsen parhaaksi olisi, että hän saisi jo nyt ongelmia tuosta seksuaalisesta ahdistelusta. Asperger kun ei opi pienistä vihjailuista vaan vasta, kun asia väännetään loogisesti rautalangasta.
Mitä pidemmälle tuo käytös jatkuu, sitä suurempi tulee olemaan pysäytyksen aiheuttama isku. Kun poika täyttää viisitoista, hän joutuu tuomiolle tuollaisista puheista. Nyt tarjolla on vielä pehmeämpiä keinoja.
Eli ilmoitat lapsen syyllistyneen seksuaaliseen ahdisteluun, jotta hän saa siihen apua.
Ihmettelen tällaisia vanhempia. Siis koulumaailmassa muksut kiroilee ja puhuu epäasiallisuuksia yhtä sujuvasti kuin niiden "fiksut" vanhemmat. Päiväkodeissa tehdään hartiavoimin töitä, että niitä huonoja tapoja kitketään pois, mutta koulussa ollaan jo hampaattomia. Jos lapsi käyttää epäasiallista kieltä, se ohitetaan. Voihan siitä mainita kerran, mutta kun ne kaikki muutkin kultamussukat käyttävät v-,h- , s- sanoja puheissaan, niin yhtä tehokasta on kuin kantaisi vettä kaivoon.
Jos joku nyt vetää tuollaisesta kommentista herneen nenäänsä tai kuvittelee, että sellaiset puheet ovat seksuaalista häirintää, niin voin kertoa, ettei se sitä ole. Muksu vain kokeilee, minkälaisen vaikutuksen saa puheillaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset lapset ei kuulu normiluokalle, uskomatonta...
Eivät minunkaan mielestäni. Porukalla käyvät vammaisen kimppuun.
"Poika on syrjitty ja ns. kiusattu eli hänelle vähintäänkin hihitellään ja kai haukutaankin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuollainen superkasvattaja, että jaksaisin olla joka tilanteessa juuri sellainen kuin "pitää" olla puolitutulle lapselle. Hermostuin ja koen, että on oikeinkin hermostua täysistä asiattomuuksista, kun ne jatkuvat ja jatkuvat...
Tämän pojan kasvatusvastuu on hänen vanhemmillaan ja nyt tosiaan asia viimeistään tulee esiin. Eli ensi viikolla tietysti olen yhteydessä opettajaan hänen pyynnöstään.
Eikä tarvitsekaan jaksaa. Sinun kasvatusvastuusi tulee hyvin täytetyksi, kun kerrot asiasta lapsen opelle/vanhemmalle. He voivat lasta sitten opastaa soveliaista keskustelunaiheista, kuten tärkeää on, Niinkuin joku jo edellä kommentoi.
Nollatoleranssi kiusaamiselle. Ei ole koskaan oikein kiusata heikompaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset lapset ei kuulu normiluokalle, uskomatonta...
Eivät minunkaan mielestäni. Porukalla käyvät vammaisen kimppuun.
"Poika on syrjitty ja ns. kiusattu eli hänelle vähintäänkin hihitellään ja kai haukutaankin."
Ei ole siis mitään näyttöä, että tämä poika olisi vammainen. Vaikka olisikin asperger, ei se mikään vamma ole.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa lähinnä syrjimällä, haukkumalla ja vittuilemalla. Kun sitä oli kestänyt muutaman vuoden niin aloin kuvittelemaan että se on normaalia kommunikointia. Ainakin minua aikuiset olivat syyttäneet liian herkkänahkaiseksi ja huumorintajuttomaksi.
Ryhdyin sitten kommunikoimaan samalla tavalla itsekin ja kas kummaa. Muut olivat ihan yhtä herkkänahkaiseksi kuin minäkin. Mutta nyt minä olinkin ilkeä ja ihan selvästi ansainnut kiusatuksi tulemisen.Oikeasti kiusatulle ei jää hirveästi keinoja saada kiusaamista loppumaan. Ja sitten kun hän alkaa oireilemaan, liittyvät aikuiset kiusaajien porukkaan mukaan. Sairasta.
Mulla oli tilanne äitini kanssa näin. Äiti kiusasi ja kohteli väärin. Kun tein samoin kodin ulkopuolisille ihmisille, äiti saikin sitten kotona raivarin, ettei tuollainen ole sopivaa. Sitten äiti saikin minun loppuelämäni ajan ihan oikeutetusti haukkua, huutaa ja moittia minua huonoksi ihmiseksi ja pitää itseään hyvänä. Luulen, että tuon kaiken takana oli äidin tarve voida nähdä itsensä hyvänä koko ajan riippumatta siitä, että kiusasi ja kohteli minua väärin, eli oli siis huono äiti. Se hänen väärinkäyttäytymisensähän olisi tullut ilmi ellen minä olisi "alentunut" samaan, jolloin äiti sai häivytettyä sen, mikä itse oli ja kasvattajana puuttua vain siihen mikä mä olin.
Vierailija kirjoitti:
Nollatoleranssi kiusaamiselle. Ei ole koskaan oikein kiusata heikompaa. Piste.
Miksi tämä poika olisi "heikompi"? Mikä viittaa siihen?
Ja on ihan oikein torjua eli kiusaamiskielellä syrjiä sosiaalisiin normeihin sopeutumatonta, joka käytöksellään aiheuttaa hämmennystä ja pahaa mieltä.
Paha on myös tämän ikäisiä kieltää hihittelemästä näille seksiväritteisille jutuille rintsikoista tms. Vähän liikaa vaadittu alakoululaisilta.
Kokee juuri sen terveen reaktion mitä käytöksensä aiheuttaa. Jos joku haukkuu vaikka pervoksi tuollaista lasta, niin ihan ymmärrettävää sekin on. Nollatoleranssi hänen käytökselleen ei koko muun maailman.
Vierailija kirjoitti:
Viidesluokkalaisen tyttäreni luokalla on todella outo poika. En tiedä, onko mitään diagnoosia, mutta asperger käsitykseni mukaan olisi mahdollinen.
Odotin viime viikolla tyttöäni koulun pihalla, kun tämä poika tuli luokseni. Tuntee minut entuudestaan tyttäreni äidiksi. Poika tervehtimättä töräytti:
Sanoin, ettei tämä kysymys ole yhtään sen asaillisempi ja että olisi hiljaa. Poika jatkoi omituista jankkaamistaan kunnes suutahdin ja sanoin, että " pidä suusi kiinni ja häivy". Ei mihinkään lähtenyt, mutta tyttäreni tuli ja jatkoimme matkaa. Kerroin tytölle tämän ja sanoi, että on aina tuollainen.
Ei tässä mitään, mutta opelta tuli viestiä, että poika on valittanut minun olleen tosi inhottava ja käskenyt hänen painua helvettiin. Asia kuulemma pitäisi selvittää. Näin viestin perjantaina ja en ole vielä tehnyt asialle mitään.
Poika on syrjitty ja ns. kiusattu eli hänelle vähintäänkin hihitellään ja kai haukutaankin. Mutta enpä ihmettele. Sen lisäksi, että on seksuaalisesti kieroutunut jo tuossa iässä, kehtaa kannella minusta opettajalle. Ei kai voi vaatia, että 11-vuotiaat naama peruslukemilla kuuntelevat moista tyyppiä. Ihan varmasti syrjitään ja syystä.
Ei pitäisi tehdä omia diagnooseja, jos ei oikeasti tiedä mikä jotain henkilöä oikeasti vaivaa. Voihan hän olla narsisti tai muuten kieroon kasvatettu.
Tiedän että tämä kommentti aiheuttaa mammaraivoa, mutta tämänkaltainen koulukiusaaminenhan on vain luonnonvalintaa käytäntöön pantuna. Heikkoja ja erilaisia sorretaan ja laumaankuulumattomat ajetaan pois. Koulut ja vastaavat sosiaaliset rakenteet ovat vääristyneitä, pakotettuja yhteisöjä, joten ei ihme että niissä tapahtuu "kiusaamista". On kamalaa että ihmiset pakotetaan viettämään aikaa epäsopivien yksilöiden seurassa. Vaikka se olisi niin kovin mukava kieltää, me olemme kuitenkin vain eläimiä.
TurhiaOlettamuksia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi tehdä omia diagnooseja, jos ei oikeasti tiedä mikä jotain henkilöä oikeasti vaivaa. Voihan hän olla narsisti tai muuten kieroon kasvatettu.
En minä tehnytkään. Ajattelin vain, että JOS diagnoosi olisi Aspergerin syndrooma, niin en yllättyisi. Kuten sanottu, en tiedä ollenkaan. Poika on ollut kaksi vuotta tyttäreni luokalla ja tyttö on kertonut, että on perin outo ja jossain määrin sen vuoksi suljettu porukoiden ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
minä olisin kyllä jo tuon tapahtuneen jälkeen ollut yhteydessä itse opettajaan. Olisi saattanut jotain tapahtuakin. Nyt olet itse kusessa.
Miksi olisi kusessa ja kinkälaisessa? Itse olisin käyttäytynyt samalla tavalla. Minua ei seksuaaliset ahdistelijat pidä pellenään, etenkään kun ikää pojalla on sen verran, että vielä voisi saada kaverin ehkä raiteilleen.
Heh, ihan samaa miettii ne koulukavereiden isätkin. Sekä sinusta että lapsestasi. Tosin useimmat tajuavat pitää ajatukset omana tietonaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh, ihan samaa miettii ne koulukavereiden isätkin. Sekä sinusta että lapsestasi. Tosin useimmat tajuavat pitää ajatukset omana tietonaan.
Onko tämä sitä kuuluisaa palstan miesvihaa?
En kyllä usko, että tavalliset perheenisät noin pääsääntöisesti pohtivat 11-vuotiaan alusvaatetusta? Minun sitten ehkä vähän enemmän. Enpä kyllä ole tullut ajatelleeksi, että kovasti päätänsä vaivaisivat silläkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tämä kommentti aiheuttaa mammaraivoa, mutta tämänkaltainen koulukiusaaminenhan on vain luonnonvalintaa käytäntöön pantuna. Heikkoja ja erilaisia sorretaan ja laumaankuulumattomat ajetaan pois. Koulut ja vastaavat sosiaaliset rakenteet ovat vääristyneitä, pakotettuja yhteisöjä, joten ei ihme että niissä tapahtuu "kiusaamista". On kamalaa että ihmiset pakotetaan viettämään aikaa epäsopivien yksilöiden seurassa. Vaikka se olisi niin kovin mukava kieltää, me olemme kuitenkin vain eläimiä.
Onko se "sortoa" , jos täysin epäsopivasti käyttäytyvälle osoitetaan, että läsnäolonsa ei tuossa muodossa ole yhteisössä suotavaa?
Tässä mielessä äärimmilleen ajateltuna vankila se vasta sortoa onkin.
ap
Eikä edes tavalliseen kouluun.