Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit kysyä asianajajalta?

Fatalji
30.04.2016 |

Vastaan, jos ei sellainen kysymys, mikä vaatii pitkää ja monimutkaista vastausta eli lähinnä neuvontaa.

Miksi, et ole mennyt asianajajan luo kysymään ongelmaasi? (tämä ns. nro 2 kysymys)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvoisit. Ero ehkä tulossa, puolisolla omaisuutta joka vanhempiensa puolelta suojattu erossa eli puolisolla (minulla) ei ole siihen oikeutta. Meillä ei ole avioehtoa. Minä perin omaisuutta lähiaikoina, sitä ei ole suojattu puolisoltani. Olen sijoittanut myös omaa perintöäni yhteiseen omaisuuteemme (taloon), onko mitään mahdollisuutta saada talon myynnissä siitä "hyvitys"? Mitä mun kannattaisi tehdä.

Valitettavasti ei ole hyvitykseen mahdollisuutta, mikäli puoliso ei siihen suostu. Perintö voidaan suojata testamentissa olevalla määräyksellä, mutta sinä et sitä jälkikäteen voi tehdä. Sijoituksesi omaisuuteen katsotaan perheen hyväksi tehdyksi. Sinun olisi tullut tehdä omistusosuuksissa siihen merkintä (esim. omistat asunto-osakkeesta 65 % ja puoliso 35 %). Nyt et ole oikeutettu hyvitykseen.

ap

Vierailija
22/29 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttamassa britteihin rakkauden perässä. Suhde kukoistaa hyvin, ja avioliitto on ehkä jonain päivänä ajankohtainen.

Haluaisin suomen avioehdon, koska Englannin oma avioehto ei ole leskeksi jäämisen tai avioeron sattuessa kohdalle välttämättä lainvoimainen tosin kuin Suomen. Voinko mennä Suomessa naimisiin, vaikka en ole tämän maan kansalainen(pysyvä registeerimised löytyy ja vanhemmat asuvat täällä), mutta lähtiessäni täältä asunut 17 vuotta kyseisessä maassa? Jos ero tai leskeys tulisi, niin kuinka kauan mun tulisi asua Suomessa vai voiko Suomen avioehtoa soveltaa Englannissa näiden tilanteiden sattuessa eteen? Miehelle avioliitto olisi toinen, jos naimisiin mentäisiin.

En ole erikoistunut kansainväliseen oikeuteen. Muistaakseni kuitenkin asuinmaa määrää sovellettavan lain. En mene vannomaan, joten kannattaa kääntyä kv.perheoikeuteen perehtuneeseen juristiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko provo?? Kukaan asianajaja ei ilmaiseksi mitään neuvo.... Porvoohomma

Vierailija
24/29 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä oon poikkeus :) Ei neuvojen antaminen minulta pois ole. Se on vain mun korvien väliä eikä maksa mulle mitään. Huomenna menossa asianajajapäivystykseen 2,5 tuntia eikä siitäkään makseta.... Jos jotain pystyn auttamaan, ei minulta se pois ole....

Tai jos maksat mieluummin, niin kyllä sekin käy :D

Vierailija
25/29 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvoisit. Ero ehkä tulossa, puolisolla omaisuutta joka vanhempiensa puolelta suojattu erossa eli puolisolla (minulla) ei ole siihen oikeutta. Meillä ei ole avioehtoa. Minä perin omaisuutta lähiaikoina, sitä ei ole suojattu puolisoltani. Olen sijoittanut myös omaa perintöäni yhteiseen omaisuuteemme (taloon), onko mitään mahdollisuutta saada talon myynnissä siitä "hyvitys"? Mitä mun kannattaisi tehdä.

Valitettavasti ei ole hyvitykseen mahdollisuutta, mikäli puoliso ei siihen suostu. Perintö voidaan suojata testamentissa olevalla määräyksellä, mutta sinä et sitä jälkikäteen voi tehdä. Sijoituksesi omaisuuteen katsotaan perheen hyväksi tehdyksi. Sinun olisi tullut tehdä omistusosuuksissa siihen merkintä (esim. omistat asunto-osakkeesta 65 % ja puoliso 35 %). Nyt et ole oikeutettu hyvitykseen.

ap

Kiitos!

Vierailija
26/29 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen hei!

Kuten tuossa tulikin jo esille monesti auttaminen(ilmainen ta maksullinen) ei ole mahdollista jos ei näe jutun papereita... Pitää tutkia ennen kuin hutkii.. Tällaisessa ilmaisessa verkkoneuvomisessa ei lähtökohtiasesti ole mitään pahaa, mutta on ammattieettisesti aika vastuutonta sanoa jotain ehdotonta, esim ei et ole oikeutettu hyvitykseen, jos ei ensin asiaa tutki perusteellisesti.. Tällaisesta saattaa jollekin aiheutua oikeasti Tooodellla isoa oikedenmenetystä. Itse olen myös juristi ja muutama vuosi asianajokokemusta takana ja varatuomarin arvonimikin löytyy.. Sen olen urani aikana oppinut, ettei kannata sanoa oikeastaan mitään ennen kuin on itse nähnyt paperit...

Sitten mielipiteeni tuohon kysymykseen, eli Voinko saada hyvitystä...

Siis jos teillä ei ole avioehtoa ja olet sijoittanut (avio-oikeuden alaista) omaisuuttasi yhteiseen taloonne, niin miksi sinun edes pitäisi saada hyvitystä? Ymmärrän siis asian näin: Sinulla on ollut esim 10.000 tilillä, jotka olet sijoittanut taloon ja talon arvo on ehkä noussut tuon 10.000 euroa, jos talo myydään siitä saadaa parempi kauppahinta, joka tietysti osituksessa laitetaan puoliksi. Aivan sama lopputulos olisi jos et olisi teettänyt remonttia niin silloinkin tuo tilillä oleva 10.000 laitettaisiin osituksessa puoliksi. Tilanne voisi olla eri, jos olet saanut sen 10.000 euroa perintönä  niin, ettei toisella olisi siihen avio-oikeutta, silloin sinulla olisi ehkä mahdollisuus saada hyvitystä siinäkin tapauksessa, että olet sijoittanut sen taloon.

Eli tarkista oletko saanut tuon 10.000 euroa perintönä niin, ettei toisella ole siihen avio-oikeutta. Monesti testamenttissa käytetään tällaista klausuulia "perinnön saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perillisen saamaan omaisuuten, eikä tällaisen omaisuuden tuottoon tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen".  Tämä sijaan tullut omaisuus siis tarkoittaa sitä, että jos olet perinnönjaossa saanut metsä palan, jonka olet myynyt niin nämä rahat ovat sijaan tullutta omaisuutta, jos siin olet sijoittanut näitä sijaan tulleita varoja yhteiseen taloonne niin todennäköisesti tämä tulee sinulle hyvittää.

Kerroit myös siitä, että olet lähitulevaisuudessa saamassa perintöä, niin jos  tuleva perinnön jättäjä on vielä elossa ja oikeustoimikelpoinen (ei esim pahasti dementoitunut) niin pyydä nyt herran jumala että hän tekee sellaisen testamentin, jossa todetaan tuo edellä mainitsemani kalusuuli.

Jos avio-oikeuden poissulkeminen ei ole testamentin tekemisellä enään mahdollista niin todellakin suosittelen, että pyydät, että kummpanisi suostuu avioehtosopimukseen jossa lahjat ja perinnöt suljetaan pois, ihan tasapuolisuuden nimessä, koska hänelläkin sellaista on, jos ei suostu, niin ehkä kannattaisi harkita eron vireillepanemista, jotta avio-oikeus tässämielessä päättyisi. Tässä muutamia neuvoja. mutta sokerina pohjalla paras neuvoni: Ota yhteyttä lainoppineeseen avustajaan ja käy hänen luonaan papereitten kanssa. 200 euroa + alv voi äkkiseltään tuntua paljolta, mutta nyt tilanne näyttää siltä, että sinun kannattaa todellakin maksaa juristille tunnin tai parin työ... Voi olla, että tulet säästämään tällä melkoisesti..

Ystävällisesti, OTM, VT

Vierailija
27/29 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leskeksi jäänyt muuttaa pois kuolinpesästä, meneekö asunto/koko kuolinpesä silloin jakoon?

Ei vielä ajankohtaista.

Siis niinhän se elämä vaan menee, että ensin lapset muuttaa pois pesästä ja sitten leski pois kuolinpesästä. Siis leski muuttaa pois "kuolinpesästä" AAAAWWW mä en kestä! :D:D:D

Vierailija
28/29 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki yhtä ahneita ja laiskoja kuin avioerojuristini?

Vierailija
29/29 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetkö treffeille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän