Mitä tarkoittaa: cervix kääntymässä johtoviivaan?
Kommentit (8)
Mitäpä kun istukka on kalkkeutunut? Viikkoja ei vielä edes 37. Olen ymmärtänyt että kalkkeutuu lopussa ja yliajalla?
Lapsella ei kuitenkaan ole vielä hätää, mutta verisuonet eivät enää toimi kunnolla kalkkeutuneilla alueilla.
Jos kalvorakko pullottaa, kohdunsuun täytyy olla jonkin verran auki, jotta pääsee pullottamaan. Toisin sanoen sikiökalvot työntyvät hiukan ulospäin kohdunsuulta. Pääset todennäköisesti synnyttämään ennen laskettua aikaa.
Muuten voi kalkkeutua esim, jos äiti tupakoi tai jos on raskausmyrkytystä.
Yleensä sitä seurataan suht tiiviisti ja esim.minulta käynnistettiin vähäisen raskausmyrkytyksen JA selvästi kalkkeutuneen istukan vuoksi synnytys rv 40+2
ja kanavaa oli jäljellä 1cm. Kukaan ei minulle maininnut kalkkeutuneesta istukasta eikä mistään muusta kuin tuosta 3cm auki olosta. Tänään tuli postissa sairaskertomus ja siinä luki nuo loput tiedot. "istukka etuseinässä kalkkisena" Noin lukee paperissa, minulle ei mitään mainintaa asiasta :( En polta eikä oli mitään yrkytykseen viittaavaakaan. Eikä tosiaan ole yliajallakaan. Huomenna on kyllä kontrolli äitipolilla lapsen kasvun takia, pitää sitten kysellä lisää. Kipeitä supistuksia siis on ollut paljon niin sen takia kävin to-pe olemassa sairaalassa. Sain lääkittynä nukuttua, kotona nukkuminen ei ole oikein onnistunut.
Ap
jossa on nähnyt kalkkeutumat istukassa. Tuo lapsen kasvun hidastuminen (?) sopisi tuohon kalkkeutumaan, istukan toiminta on hiipumassa. Kannattaa varautua käynnistykseen, sillä kohdunsuun tilanne vaikuttaa hyvältä, jos vauva ei ole kasvanut. Voi myös olla, että jatketaan vielä seuraamista, jos vauvalla kaikki hyvin. Huomenna olet hiukan viisaampi.
Vaan sen takia koska on liian iso. Tai no ei liian iso, mutta aivan yläkäyrällä kasvaa ym... Ennen oli myös vettä liikaa, nyt just ja just riittävästi. En ymmärrä näitä...
enää niin takana.. vaikea selittää.
Kalvorakko pullottaa = suurempi mahdollisuus, että lapsivesi menee, tämäkin yleensä viittaa siihen, ettei synnytykseen mene enää kauaa