Onko järkeä ostaa asunto stadista yksin alle 3000 € kk-tuloilla?
Olisikohan järkeä? Säästöt saisin kasaan nopeasti, jos isovanhemmat vähän avustaa.
Kommentit (4)
Onko järkeä? Rahatilanteen tiedät itse parhaiten, mutta jos haluat asua stadissa, haluat omistaa asunnon ja olet valmis tekemään valintoja sen perusteella, niin mielestäni on järkeä.
En voisi asua Suomessa muualla kuin stadissa (kotikaupunkini. Olen asunut mm. Tampereella ja Vaasassa myös). Koska meillä on lapsia tuntui järkevältä ostaa asunto. Jos eläisin yksin voisin asua vuokrallakin, matkustaa, muuttaa kaupunginosasta ja ehkä maastakin toiseen. Sillä onhan neliöhinnat täällä ihan järjettömät, mutta se nyt vain on niin. En oikein tiedä mitä sille voisi tehdä.
On sikäli, että asunnon arvo siellä säilyy. Ainakin useimmissa tapauksissa.
Mikäs siinä, jos löydät edullisen tai saat pankit suostuteltua. Minulle sanottiin ASP-tiliä avatessani pankissa, että sen tilin lisäksi pitäisi olla ainakin 3000 € tulot jos haluaisi ostaa 200 000 € kaksion (siis saadakseen lainaa siihen).
Miksei olisi?
Itsellä brutto 2700-2800/kk ja ei tee millään lailla tiukkaa. Vähemmän mulla nyt menee lainanlyhennykseen ja korkoon kuin pari vuotta sitten vuokraan.