Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olitte työelämässä jo 70-80-luvulla muistatteko näitä tai olivatko tuttuja yleensä?

Vierailija
29.04.2016 |

Varsinkin jos olitte vähän isommissa firmoissa:
- Hakulaitteet, ne punaiset valot, joissa jokaiselle oli oma koodi ja jotka piipittivät, kun piti saada joku puhelimeen
- Telex (ei telefax, vaan telex, nuoremmat joskus sotkevat nämä)
- Frankkeerauskoneet, jotka laskivat "rahamäärän"

Mitä muuta muistatte, mitä ei enää ole?

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frankkeerauskonetta olen käyttänyt. Hakulaitteita on kyllä ollut vielä 2000-luvullakin. Telexiä en ole nähnyt. Sen sijaan reikäkortteja olen nähnyt käytössä.

Vierailija
2/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakulaite oli vielä 90-luvullakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leimattava kellokortti, sellainen pahviläpyskä. 

Vierailija
4/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmönen oli mulla kesätöissä 2001. 

Vierailija
5/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kykkä kuin teleksiä lähetettiin. Mun piti lähettää yksi Usaan, onneksi työpaikalta löytyi yksi, joka osasi teleksiä lähettää. Tämä vielä vuonna 1985. Meillä oli putkiposti, vastaavia näkee vielä apteekeissa joskus. Tuhkakupit, poltaahan sai työpöydän ääressa. Päivämääräleimadin ja muitakin leimasima oli. Pallokirjoituskone oli tekniikan huippua. Valtion virastossa olin harjoittelijana kesällä, niin koko toimisto kokoontui aamukahville pomo johdolla.

Vierailija
6/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhuoneissa sai tupakoida.

Vierailija
7/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin jonkin aikaa kirjastossa, siellä oli puisessa kaapissa pahvinen kortisto. Kirjan takasisäkannessa tasku, johon sujautettiin eräpäiväkortti, johon lyötiin päivämäärä leimauslaitteella. Samaan korttiin mahtui monta leimaa, ja niitä leimailtiin lainaustiskillä joutohetkinä valmiiksi. Sitten oli lainauslaite, eräänlainen jalkapolkimella toimiva kamera, johon asetettiin lainattava kirja ja lainaajan kortti, ja kuvattiin mikrofilmille.

Vierailija
8/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla edelleenkin (moderni) frankkeerauskone. Teleksille oli aikanaan oma huone kuten palvelimille nyt. Hakulaitteita ei ollut koskaan kaikilla, ainoastaan pomoilla ja sitten esim. sairaanhoitajilla, jotka olivat päivystysvuorossa. Mutta puhelinvastaaja oli melkein kaikilla kotona, sellainen, joka äänitti pienelle nauhalle. Rakastuneet soittelivat toisen vastaajaan kuullakseen toisen äänen...

Vierailija
9/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan pahvinen, mihin tuli leima ja piti saada uusi, kun tuli täyteen? 

Vierailija
10/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan telexin. Ja tsupparit, jotka jakoivat postia monta kertaa päivässä.

Vierailija
11/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämääräleimasimia on kyllä vielä tänä päivänäkin, siis leimataan saapuneet kirjeet. Ne ovat ehkä pisimpään pitäneetkin pintansa, sillä muistan ne 80-luvulta ja nykyisellä työpaikallanikin on vielä lähes samanlainen. 

Vierailija
12/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan telexin. Ja tsupparit, jotka jakoivat postia monta kertaa päivässä.

Ap itse oli tsupparina sekä ulkolähettinä että sisälähettinä. HArmi, ettei näitä paikkoja enää juurikaan ole, sillä se oli mielestäni loistava ensimmäiseksi siistiksi sisätyöpaikaksi. Tyypillinen välivuosipaikka. 

Vierailija
13/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos olitte vähän isommissa firmoissa:

- Hakulaitteet, ne punaiset valot, joissa jokaiselle oli oma koodi ja jotka piipittivät, kun piti saada joku puhelimeen

- Telex (ei telefax, vaan telex, nuoremmat joskus sotkevat nämä)

- Frankkeerauskoneet, jotka laskivat "rahamäärän"

Ei kait isommissa firmoissakaan ollut telexiä, koska sitä hoiti valtion omistama Lennätin Oy. Ja mitä tulee frankkeerauskoneeseen, niin se ei suinkaan laskenut mitään rahamäärää, vaan se oli postimaksukone ja monessa paikassa on edelleen käytössä.

Vierailija
14/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan pahvinen, mihin tuli leima ja piti saada uusi, kun tuli täyteen? 

Joo-o siihen tuli muistaakseni kellonaika et milloin tultiin töihin, muistan itsellän siinä yleensä 6.53 ja sitten tuli lähtöaika kanssa. Se kone nappasi jotenkin jonkun palan sieltä kulmasta. Kuun vaihtuessa joku sihteeri oli vaihtanut ne uusiin. Olivat ulko-oven vieressä sellaisessa puutelineessä aakkosjärjestyksessä. Tämän mä oon käsittänyt kellokortiksi.

Vierailija
15/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin yhdessä valtion virastossa talousosastolla, jossa mm. maksettiin laskuja. Uutuutena 80-luvulla tulivat tietokoneet. Ne eivät olleet henkilökohtaisia, vaan niitä oli 15 hengen porukkaa varten kaksi kappaletta omassa huoneessaan. Kun laskuaineisto oli käsin valmisteltu ja pomo allekirjoittanut kaiken, mentiin paperipinkan kanssa tietokoneen ääreen tallentamaan tiedot. Kun tuli valmista, avattiin puhelinsoitolla modeemiyhteys Tampereelle Valtion Tietokonekeskukseen Tampereelle, ja lähetettiin tiedot sinne käsiteltäväksi. Sieltä tuli päivittäin pääkirjanpitäjälle sitten rivikirjoittimella printattuja tuloslistoja kaikesta tallennetusta.

Rivi- ja matriisikirjoittimen rouskuttava ääni tuli sitten vähän myöhemmin tutuksi. Oi kun vielä joskus kuulisi! Ja ne tulostivat ketjulomakkeelle, jonka kääntöpuoli oli muuten mitä mainiointa piirustuspaperia: saattoi piirtää todella pitkiä kuvia ja jatkokertomuksia.

Vierailija
16/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hakulaitteen, ja niitä näki vielä pitkään amerikkalaisissa sarjoissa. Kun se piippasi, menin lähimmän (lanka) puhelimen luo ja soitin tiettyyn numeroon. Ei ollut siis kännykkää.

Vierailija
17/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kellokortit, Mobira Talkman, lankapuhelimet ja puhelinkopit ! Pomolla oli tuo kätevä " matkapuhelin" 😃 , oli aika äijää ! telexiä tuli käytettyä ahkerasti myös!

Vierailija
18/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin jonkin aikaa kirjastossa, siellä oli puisessa kaapissa pahvinen kortisto. Kirjan takasisäkannessa tasku, johon sujautettiin eräpäiväkortti, johon lyötiin päivämäärä leimauslaitteella. Samaan korttiin mahtui monta leimaa, ja niitä leimailtiin lainaustiskillä joutohetkinä valmiiksi. Sitten oli lainauslaite, eräänlainen jalkapolkimella toimiva kamera, johon asetettiin lainattava kirja ja lainaajan kortti, ja kuvattiin mikrofilmille.

Minä muistan eräpäiväkortit (niitä näki vielä ysärilläkin) ja tuon lainauslaitteen.

Ensimmäisen kirjastokorttini sain 80-luvun alussa 2-vuotiaana. Kortti oli sellainen pahvinen läpyskä johon kirjoituskoneella kirjoitettiin nimi-ja osoitetiedot (muistaakseni myös puhelinnumero) ja alhaalle sitten nimmari (pienten lasten kohdalla huoltajan nimmari). Osoitteen vaihtuessa kirjoituskoneelle vedettiin vaan XXXXX:t entisen osoitteen päälle ja alle kirjoitettiin uusi osoite. Lisäksi kortissa oli paikat vuosille eli korttiin kirjoitettiin, että minä vuonna kortti on voimassa. Minulla on tuo kirjastokortti vielä tallessa.

Vierailija
19/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla oli kyllä oma teleksnauhakirjoitin. Faksi oli jo yleisessä käytössä, mutta yhteen usalaiseen yliopistoon pitilähettää telex.

Olin myös sanomalehdessä kesätöissä, ja siellä oli kirjoittimia, jotka suolsi uutistoimistojen tekstejä. Niitä otti vastaan uutisten vastaanottaja, joka lajitteli ne eri toimituksiin, ja laittoi eteenpäin. Ne tulostui sellaiselle taitetuille paperille kuin laskoksina, ja siinä oli reikänauhar reunoissa. Oli sanelukoneen purkulaite, jota saattoi taoittaa polkimella.

Vierailija
20/127 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma työpaikka. 

Oli selvää, että vähänkin kun opiskelee, saa oman alan töitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä