Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on testamentti. Mitä siinä on?

Vierailija
29.04.2016 |

Ja millaisessa elämäntilanteessa teit sen?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskinäinen testamentti.

Vierailija
42/49 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla mitään varmaa keinoa estää testamentin tuhoaminen ja toteuttamatta jääminen, jos se joutuu sellaisiin käsiin, joka haluaa sen tuhota. Pankin tallelokerosta se kyllä löytyy, mutta pesään kuuluva ja tallelokeron sisällön haltuunsa saava sukulainen voi sen myös pimittää. Sehän on tietysti laitonta, koska perunkirjoituksessa pesän ilmoittajan pitää ilmoittaa kaikki tiedossaan oleva omaisuus ja myös mahdollinen testamentti, mutta milloinkas kaikki ovat lakeja noudattaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamentissa lukee näin: Me allekirjoittaneet aviopuolisot ilmoitamme viimeisenä tahtonamme ja  testamenttinamme, että toisen meistä kuoltua jälkeenjäänyt saa omistusoikeuden kaikkeen ensin kuolleen omaisuuteen, olkoonpa se minkä nimistä tai laatuista tahansa.

Toivomme rintaperillisiemme pidättäytyvän vaatimasta lakiosiaan lesken eläessä.

Lastemme aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta lastemme meiltä perimään omaisuuteen, sen sijaan tulleeseen omaisuuteen eikä omaisuuden tuottoon.

Teimme testamentin noin 15 vuotta sitten, kun pankissa kehoitettiin näin tekemään asuntolainaa hakiessamme.

Kun pankki astuu perillisten varpaille.

Vierailija
44/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12:lle

Eikös se ole niin, että jos vammaiselle tulee rahaa, niin se kuluu hukkaan, kun otetaan sitten korkeampaa hoitomaksua.

Jos vammainen saa kiinteistöjä, ei pysty niitä käyttämään (tai menevät myyntiin, jotta saadaan ne hoitomaksut maksettus)

Eli vammainen pakotetaan tuhlaamaan perintö hoitoon, jota muuten saisi ilmatteeksi.

Mieluummin siis perintö toiselle lapselle, joka voi oikeesti hyötyä perinnöstä.

Jos vammainen asuu palvelutalossa, kuten suuri osa ei-itsenäisesti asuvista vammaisista nykyisin asuu, eivät tulot vaikuta maksujen suuruuteen. Ne kyllä vaikuttavat vammaisen saamaan asumistukeen, mutta asumistuen vähennys on kuitenkin selvästi pienempi kuin lisätulo.

Tämä systeemi on ainakin siinä palvelutalossa, jossa päämieheni asuu ja käsittääkseni näin se on muissakin palvelutaloissa.

Se edunvalvoja

Itselläni on kehitysvammainen tyttö, ja olen kirjannut testamenttiini että hän perii ensisijaisesti rahaa jos sitä on säästössä, tai sitten omistamani mökki myydään jotta hänet voidaan maksaa pesästä ulos.  Olen töissä kehitysvammaisten sosiaalityöntekijänä ja mieleni jäi tilanne, jossa asiakas omisti 1/5 vanhempiensa kodista jota asutti yksi sisaruksista. Asiakas ei itse pystynyt viettämään siellä aikaa, mutta joutui kuitenkin osallistumaan kuolinpesän osakkaana remontteihin. Tämä oli johtanut tilanteeseen, jossa asiakas ei enää pystynyt tilaamaan sanomalehteä tai ostamaan riittävästi uusia vaatteita puhkikuluneiden tilalle, koska hänen eläkkeestään joku putkiremontin 1/5 oli niin iso raha. En halua ikinä sitä omalle lapselleni. Siksi perinnöksi vain rahaa, ei rasitteita.

Vierailija
45/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään tahoa, jotta voisi varmistaa testamentin löytymisen?

Eipä oikeastaan. Jotkut lakitoimistot ottavat testamentteja säilyttääkseen, mutta jonkun pitäisi ilmoittaa säilyttäjälle kuolemastasi...

Vierailija
46/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaimoni kanssa keskinäinen testamentti. Olemme lapsettomia, ja syy testamentin laatimiseen on se, etten halua sisaruksieni pääsevän toissijaisina perillisinä käsiksi omaisuuteeni, jos kuolen ennen vaimoani.

En tiedä, mitä tekisin, jos vaimo kuolisi ennen minua. Pitäisi varmaan laatia testamentti joillekin orpojen kissojen ystäville.

Vierailija
47/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni ja minulla on keskinäinen testamentti. Eli siis meistä ensimmäisenä kuolevan perii puoliso, eikä lapset kokonaan. Lapset tietenkin saavat lain mukaan lakiosansa, jos sitä vaativat.

Vasta leskenkin kuoltua lapset perivät loputkin.

Ja sekä lesken että lasten puolisot on rajattu ulos perinnöstä.

Vierailija
48/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti löytyy tietenkin parhaiten, kun sen säilytyspaikan tietää se joka perii.

Vierailija
49/49 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sulkenut testamentissa lasten puolisot pois, vaikka ihan mukavia ovatkin. Heidän vanhempansa kun ovat myös tehneet näin. Lisäksi olen testamentannut yhden rahaston varat suoraan lapsenlapsille. Kun lapsia on kolme ja lapsenlapsia seitsemän, tulee tasapuolisuudesta ongelma. Testamentissa on määräys, että kukin sukulinja (eli siis 3 linjaa) perii yhtä paljon, jolloin se lapsistani, jolla on itsellään eniten lapsia, joutuu ns. antamaan omasta osuudestaan lapsilleen enemmän. Testamentin tein, kun lapset alkoivat perustaa perheitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme