Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi huokailet ja tuhahtelet äänekkäästi hiljaisissa tiloissa?

Vierailija
29.04.2016 |

Mistä teitä haukottelijoita ja tuhahtelijoita oikein tulee? Ettekö tajua, että puuskauksenne kuulostavat mielenosoituksellisilta, ja häiritsevät muiden keskittymistä ja työskentelyä lukusaleissa, arkistoissa ja tietokoneluokissa? Mikä vaivaa oikein? Jos väsyttää tai kyllästyttää, niin menkää pois, älkääkä häiritkö muita.

Alkaa jo vituttaa tämä ilmiö kun väännän gradua, ja näitä häiritsijöitä on joka paikassa, jossa yritän työskennellä. Enkä nyt tarkoita mitään oikeita, rauhallisia väsyneitä haukotuksia, joita jokaiselta pääsee jos väsyttää, vaan sellaisia kyllästyneitä painokkaita huokaisuja ja tuhauksia, jotka toistuvat ja toistuvat ja toistuvat ja joiden tarkoitus on osoittaa muille jotain, mutta mitä? Miksi meidän muiden pitää osallistua näiden kyllästymiseen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku syy pitää löytää miksi gradu ei etene, mielellään ulkoinen syy koska itsetutkiskelu satuttaa. Olen expertti lukemaan rivien välistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säätelen hengitystäni ja verenpainetta. Mikset käytä tulppia?

Vierailija
4/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä VOINU kuulla! Justiin täällä kotonani huokailin ja puhisin.

Vierailija
5/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne välttämättä halveksi sun gradua, ehkä niillä on nuha.

Vierailija
6/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei sitä kukaan kuule kun hiljaisessa salissa vähän niistelen nenää joka toinen minuutti ja huohottelen kun ei se metroasemallakaan häiritse ketään

Vierailija
7/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä olet itse jotenkin ärsyttävä jos aina sun ympärilläsi huokaillaan. En itse ole törmännyt tuohon ilmiöön vaikka paljon aikaa kirjastojen lukusaleissa vietänkin.

Vierailija
8/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joku syy pitää löytää miksi gradu ei etene, mielellään ulkoinen syy koska itsetutkiskelu satuttaa. Olen expertti lukemaan rivien välistä.

Graduni etenee, siitä ei ole kysymys.

Huomaan, että puuskuttajat ja huokailijat eivät yksinkertaisesti tajua, miten ärsyttäviä ovat, mutta nyt kun siitä sanoo, niin heräävät puuskutushorteestaan.

Käytöstapoja hiljaisissa tiloissa! Jos et saa happea, mene ulos reippailemaan. Muiden ei tarvitse kärsiä.

Vierailija
9/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säätelen hengitystäni ja verenpainetta. Mikset käytä tulppia?

En ota tulppia mukaan, kun menen varta vasten hiljaiseen työskentelytilaan.

Hiljaisen työskentelyn tilat kuten arkistot, lukusalit ja tietokoneluokat eivät ole paikkoja hengitysharjoitusten tekemiseen synnytystä varten. Omia puheluita ei myöskään kaliteta siellä, vaan poistutaan tiloista muualle puhumaan. Tiedoksi tämä uusavuttomille, jotka elävät kuulokkeet päässä.

Vierailija
10/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä ovat myös ulisevasti "vooii kauhheeta kun väsyttää" haukottelevat ihmiset . Myös iskän rotarikaveriproffan säälistä varasijalta tiedekuntaan hyväksymät kikattelijatytöt kirjastossa ärsyttävät.

Vierailija
11/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haukotukselle mitää voi! :D

Vierailija
12/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä ovat myös ulisevasti "vooii kauhheeta kun väsyttää" haukottelevat ihmiset . Myös iskän rotarikaveriproffan säälistä varasijalta tiedekuntaan hyväksymät kikattelijatytöt kirjastossa ärsyttävät.

Jep, juuri noita teatraalisia voihkivia haukotuksia tarkoitin. Väsyttää itseäkin, mutta yritän silti haukotella niin, etten hirveästi häiritsisi muita. Joillekin vaan se on niin vaikeaa, koska minäminäminä ja musiikki pauhaa kuulokkeissa täysillä.

Vierailija
13/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies huokailee ja haukottelee, onneksi ei tuhahtele kuiteskaan.

Mutta vuosia olen tökkinyt tuota milloin lapsen kevätjuhlassa, milloin elokuvissa, ja useinkin hääpäivänä ravintolassa tuon huokailun suhteen.

En käsitä, miksi pitää haukotella just niissä hiljaisissa hetkissä, kun jokainen narinakin kuuluu.

Oon kotianalysoinut, että se on epävarmuuden merkki. Huokailee kun ei muutakaan voi..=))

Vierailija
14/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekn pidä siitä, että selvästi kommunikoidaan muille voihkimalla, venyttelemällä ynisten ja elehtimällä paikassa jossa pitäisi saada keskittyä rauhassa.

Mutta jos paikassa saa tehdä gradua, siellä pitää myös saada hengittää ilman että rytmiä on säädelty. Oletko huomannut, että esim. jos valitsee suuresta taulukosta hiirellä tarkkaa aluetta, pitää pidätellä hengitystä että valinta ei heilahda. Sen jälkeen alkaa huimata, jos ei pääse nopeasti hengittämään ulos ja korvaamaan pidettelyä puhtaalla uudella ilmalla. Siinä ei ole mitään mielenosoituksellista. Ja vaikka ei olisi juuri tästä kyse, niin ihminen aika usein keskittyessään voimakkaasti pidättelee hengitystään, joten työtiloissa on normaalia kuulua välillä huokauksia.

Se nyt vain kertoo siitä, että siellä tehdään muutakin kuin luetaan Aku Ankkaa.

Vierailija
15/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tahdon kaikkien tietävän miten äärettömästi minua vituttaa.

Vierailija
16/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän sosiopaatit käyttävät tuollaista sanatonta viestintää uhreihinsa

Vierailija
17/21 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Ap, mäkin oon neurootikko.  Ihmisillä on kuitenkin oikeus huokailla ja tehdä kaikkea muutakin ärsyttävää hiljaisissakin tiloissa. Itseäni häiritsee eväiden kaivelu ja syönti, RUMMUTTAMINEN, purkan mässytys, hiusten jatkuva sukiminen, niiskuttelu, tavaroiden äänekäs käsittely... Kannattaa oman mielenterveyden kannalta pitää niitä korvatulppia.

Vierailija
18/21 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekn pidä siitä, että selvästi kommunikoidaan muille voihkimalla, venyttelemällä ynisten ja elehtimällä paikassa jossa pitäisi saada keskittyä rauhassa.

Mutta jos paikassa saa tehdä gradua, siellä pitää myös saada hengittää ilman että rytmiä on säädelty. Oletko huomannut, että esim. jos valitsee suuresta taulukosta hiirellä tarkkaa aluetta, pitää pidätellä hengitystä että valinta ei heilahda. Sen jälkeen alkaa huimata, jos ei pääse nopeasti hengittämään ulos ja korvaamaan pidettelyä puhtaalla uudella ilmalla. Siinä ei ole mitään mielenosoituksellista. Ja vaikka ei olisi juuri tästä kyse, niin ihminen aika usein keskittyessään voimakkaasti pidättelee hengitystään, joten työtiloissa on normaalia kuulua välillä huokauksia.

Se nyt vain kertoo siitä, että siellä tehdään muutakin kuin luetaan Aku Ankkaa.

Älkää hyvät ihmiset yrittäkö käyttää hiirtä tarkkaan työskentelyyn. Käyttäkää shift + nuolinäppäimiä ja ctrl + nuolinäppäimiä, tabulaattoria ja enteriä.

Varsinkin äänekäs rullahiiren rullalla skrollaaminen pitkässä asiakirjassa on typerintä, mitä voi tehdä hiljaisissa tiloissa. Nuolella pääsee ees taas, tai sitten voit tarttua hiirellä vierityspalkkiin. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttämään niitä tietokoneita ja läppäreitä. Varsinkin hiiren hakkaaminen kovalla alustalla jotta yhteys hiiren ja osoittimen välillä taas löytyisi, on idioottimaista.

Huokailijat taas taitavat olla kyllästyneitä omaan graduunsa, ja koska kärsimys on tavaton, ilmaisevat sen myös muille äänekkäästi.

Vierailija
19/21 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap, mäkin oon neurootikko.  Ihmisillä on kuitenkin oikeus huokailla ja tehdä kaikkea muutakin ärsyttävää hiljaisissakin tiloissa. Itseäni häiritsee eväiden kaivelu ja syönti, RUMMUTTAMINEN, purkan mässytys, hiusten jatkuva sukiminen, niiskuttelu, tavaroiden äänekäs käsittely... Kannattaa oman mielenterveyden kannalta pitää niitä korvatulppia.

Hiljaisissa tiloissa kuten lukusaleissa ei rummuteta pöytää tai tärisytetä jalalla lattiaa. Eväitä voinee hiljaa syödä, kunhan ei ole pakannut niitä rapiseviin papereihin. Jos on, eväät mennään muualle avaamaan. Turhaa edestakaisin ravaamista kuitenkin vältetään. Puhelut mennään tarpeeksi etäälle puhumaan, välittömästi tilan oven takana ei ole hyvä paikka. Tavaroita ei myöskään siirrellä äänekkäästi, vaan mahdollisimman hiljaa, esimerkiksi laukusta kaivettua kirjaa ei läväytetä pöydälle suureen ääneen, vaan se asetetaan siihen ihan rauhallisesti.

Käsittämätöntä, miten vaikeaa joillekin on ottaa muut huomioon, ja toisaalta, miten vaikeaa on ystävällisesti huomauttaa, jos joku on niin törppö ettei itse tajua. Minä huomautan aina. Fiksu ottaa onkeensa ja pahoittelee, typerä loukkaantuu.

Vierailija
20/21 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Sampolan lehtilukusalissa ainakin yksi kovaääninen pappa puhui estotta kännykkäänsä, eikä yksi puhelu riittänyt edes, vaan piti ottaa toinenkin. Toivottavasti kyse on sukupolvierosta. Vanhemmille ihmisille kännykkä ja tavoitettavissa oleminen on vieläkin niin suurta ja ihmeellistä, että ajetaan vaikka ojaan, kun pitää kesken autolla ajon vastata puhelimeen. Voihan siellä olla joku tärkeä, jolle ei ikinä enää voi soittaa takaisin.