Ero tulossa, mies vaatii maksamaan takautuvasti 'vuokraa'
Eli, oon hakenu omaa asuntoa miehen alkoholismin ja peliriippuvuuden vuoksi. Asutaan tällähetkellä miehen omistamassa omakotitalossa, olen muuttanut tähän n. 3vuotta sitten. Silloin ja ennen tätä asumuseropäätöstä, kaikki raha asiat on ollu selkeitä, ollaan oltu niistä sovussa eli ei ole tarvinu riidellä kuka maksaa mitäkin. Peliriippuvuuden myötä mä olen se joka on ostanut ruuat, maksanu sähkö ym laskut ja ostanu lapsen vaatteet ym. Noh, tänään mies ilmoitti että mun pitäis maksaa hänelle takautuvasti tästä kolmesta vuodesta vuokraa kun en oo osallistunu (muka) menoihin. En siis omista tästä talosta neliötäkään eikä tällaisesta ole sovittu kun muutin tänne.
Onko tuo totta mitä mies väittää? Kuulemma kaverinsa on saanu käräjiltä päätöksen vastaavasta...
Kommentit (30)
eukko kirjoitti:
No nytpä tunnen itteni ihan ääliöksi ku ees hetkenkään kuvittelin et vois noin olla :D seura tekee kaltaisekseen?? Toivottavasti pian löydän asunnon ja pääsen herrasta ja hänen upeasta läävästään eroon... Kehtaanko kysyä tuolta kaverilta joka muka saanu tuollein perittyä eksältä..? Että mikä oli oikeasti homman nimi..?
Ehkä parempi ettet kysele, mitä vähemmän kyselyjä sun muuta sen parempi. ja maksaa ei tarvitse. Jos herra ei ole vaatinut koskaan mitään nion ei niitä vaatimuksia voi yhtäkkiä esittää.
Saahan sitä uhota vaikka mitä. Nimeäsi ei ole missään vuokrasopimuksessa, joten se siitä. Pikemminkin voisit itse karhuta häneltä maksamiasi velkoja tms. varsinkin, jos maksut on tehty tililtä eli niistä löytyy tilitapahtuman tiedot.
Selvästikin kyseessä tapaus, josta olisi kannattanut hankkiutua eroon jo aiemmin.
No enkai mä ala oikeesti mitää vuokraa maksaa herranen aika, omasta kodista jossa mun on "pakko" asua.. Osallistun kuluihin samalla tavalla nyt kuin aina ennenkin. :O ja en mä voi antaa mitään päivämäärää millon muutan koska en tiedä millo saan kämpän.
eukko kirjoitti:
No nytpä tunnen itteni ihan ääliöksi ku ees hetkenkään kuvittelin et vois noin olla :D seura tekee kaltaisekseen?? Toivottavasti pian löydän asunnon ja pääsen herrasta ja hänen upeasta läävästään eroon... Kehtaanko kysyä tuolta kaverilta joka muka saanu tuollein perittyä eksältä..? Että mikä oli oikeasti homman nimi..?
Anna olla. Puhukoon mies jatkossakin hölmöjä. Onneksi sinun ei tarvitse välittää hänen puheistaan, koska olet maksanut osasi kuluista.
eukko kirjoitti:
No enkai mä ala oikeesti mitää vuokraa maksaa herranen aika, omasta kodista jossa mun on "pakko" asua.. Osallistun kuluihin samalla tavalla nyt kuin aina ennenkin. :O ja en mä voi antaa mitään päivämäärää millon muutan koska en tiedä millo saan kämpän.
No mutta pitäähän sun nyt jotain suuntaviivoja antaa, jos asut toisen asunnossa ettekä ole enää yhdessä. Onko muutto kuukauden vai kahden vai kolmen sisällä? Ja jos aika kovasti venyy niin ihan asiallista olisi maksaa läsnäolostaan jotain, jos sillä selviää. Pitäähän sun muuallekin maksaa jotain.
Taitaa mies jäädä miinukselle, kun sanot että olet maksanut luonnossa vuokrat ja kirjanpitosi mukaan mies on velkaa 18000€.
Tämä on minimi arvioni. Laskin että olet maksanut kerran viikossa luonnossa.😂
Jos sinun pitää nyt alkaa maksaa vuokraa, muista myös vaatia elatusmaksua.
Suosittelen, ettet lähde tämmöiseen sekoiluun, vaan muutat asap. Kaupungin vuokra-asunnon saat varmasti nopeasti, kun ilmoitat erosta ja sinulla on vauva. Lapsiperheet on näissä etusijalla: ei kaupunki halua jättää äitiä ja pientä lasta taivasalle.
Oletan, että olet äitiyslomalla ja tulot ovat pienet. Kun olet muuttanut pois, voit saada asumistukea ja tietysti elatusmaksua mieheltä lapsesta. Jos mies on riidanhaluinen, siinä voi kestää, ennen kuin maksaa, mutta siinä välissä Kela maksaa jotain elatusmaksun tapaista ja perii sen mieheltä myöhemmin takaisin.
Nyt kun miehellä on tuommoisia luonteenpiirteitä, suosittelen todellakin hoitamaan kaikki virallisia teitä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
eukko kirjoitti:
No mutta pitäähän sun nyt jotain suuntaviivoja antaa, jos asut toisen asunnossa ettekä ole enää yhdessä. Onko muutto kuukauden vai kahden vai kolmen sisällä? Ja jos aika kovasti venyy niin ihan asiallista olisi maksaa läsnäolostaan jotain, jos sillä selviää. Pitäähän sun muuallekin maksaa jotain.
Öö, oikeesti? Läsnäolosta pitäis viel maksaa? Mä en todellakaan ala maksamaan mitään vuokraa siitä et armeliaasti saan tiskata, laittaa ruuan, hoitaa lapsen, pyykit, siivouksen ja lisäksi vielä maksaa sähköt, veden, jätemaksut jne omasta vanhempainpäivärahasta josta pitäis vielä säästää mm takuuvuokraan ja tulevan kämpän kalusteisiin jne.. Sithä munki pitäis perii ukolta elarit lapsesta vai? Jos kehtaaki vaatia ni muutan ennemmi vaik äitini nurkkiin kunnes kämppä löytyy. Ei pitäis mennä muutenkaan kauaa tällaisessa tilanteessa, ja kyse myös lapsen kodista...
Ja tosiaan, me tullaan ihan kivasti toimeen tosin riitoja toki useasti mut ei mulla oo tarvetta nalkuttaa tai muutenkaan olla herralle häiriöks. Eikä oo mitää tarvetta heittäytyä lapselliseks ja inistä jotain "osta oma vessapaperi" tai "tee ite oma ruoka" juttuja :D
Joo ja kaupungilta haen kämppää ja selitin jutun heille kyllä, et pitäs nopeesti löytyä jotain. Lastenvalvojaan yhteys maanantaina. Aika tuore päätös tää siis on, tälläviikolla vasta vein asuntohakemuksenkin.. Mitää avioeroakaan ei ollu tarkotus laittaa vielä vireille, jotenki aattelen et olis liika kova sokki miehelle kerralla.. Rakastan häntä siis kyllä vaikka idiootti onkin nykyään. Syytän riippuvuuksia. Ne kun näköjään pilaa hyvänkin ihmisen salamannopeasti :'( onneks oon vahva ja vaikka kiltti, en ainakaan jää kynnysmatoks kattelee ku toinen tuhoaa oman ja yhteisen elämän. Tärkeintä kuitenkin että lapsella on ainakin yksi tasapainoinen vanhempi, ja tällämenolla en olis tasapainonen minäkään kauaa :(
Asianajajalle kaikki ovat potentiaalisia asiakkaita. Vastapuolikin.