Mihin ilmoittaa kun opettaja repostellut lapsen sairaudella luokan edessä?
Kertokaa! :( Tilanne se, että ope on sanonut lapseni olleen sairaalassa, koska luokkakaverit ovat härnänneet häntä. On ollut masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia psyk. osastolla, siihen vaikuttanut mm. luokassa kiusaaminen josta kerroin luokkiksellekin. Oli sitten luokan edessä selittänyt, että lapseni on sairaalassa koska hän ottaa härnäämisen herkästi itseensä... Mihin ilmoittaa? Rehtori ei ole vastannut viikonkaan kuluessa, laitoin tänään toisen viestin.
Kommentit (39)
Kyllä sen varmasti saikin kertoa. Mutta ei saa sanoa, että lapsi ottaa "härnäämisestä itseensä" helposti. Mistä härnäämisestä? Kiusaamista se on! Eikä saa loukkaantumista kuitata sillä että lapsi "otti itseensä". Opettaja tuntui syyllistyvän kiusattua kun tuolla tavalla sanoi. Nyt kiusaajat eivät saa huonoa omatuntoa siksi että heidän uhrinsa on sairaslomalla heidän takiaan, vaan päinvastoin ymmärtävät että opettaja on heidän puolellaan, he eivät ole tehneet mitään väärää, vaan uhri sattuu olemaan tavallista herkempi "ottamaan itseensä".
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa! :( Tilanne se, että ope on sanonut lapseni olleen sairaalassa, koska luokkakaverit ovat härnänneet häntä. On ollut masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia psyk. osastolla, siihen vaikuttanut mm. luokassa kiusaaminen josta kerroin luokkiksellekin. Oli sitten luokan edessä selittänyt, että lapseni on sairaalassa koska hän ottaa härnäämisen herkästi itseensä... Mihin ilmoittaa? Rehtori ei ole vastannut viikonkaan kuluessa, laitoin tänään toisen viestin.
Ota koulutoimen johtajaan yhteys ja sitten aluehallinnon lakimieheen.
Nyt pitää käyttää järeitä aseita. Opettajat eivät siedä, että he eivät ole täydellisiä. Tämän olen huomannut.
Koulussamme kiusattu lähetettiin kuraattorilla hakemaan apua ja kiusaajaa suojeltiin. Ihan rehtorin toimesta. Rehtori ei halunnut että hänen koulussa on jotain vikaa vaan asiat haluttiin peitellä.
Yhteys koulutoimeen ja aluehallinnon lakimieheen (entinen lääninhallitu).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen varmasti saikin kertoa. Mutta ei saa sanoa, että lapsi ottaa "härnäämisestä itseensä" helposti. Mistä härnäämisestä? Kiusaamista se on! Eikä saa loukkaantumista kuitata sillä että lapsi "otti itseensä". Opettaja tuntui syyllistyvän kiusattua kun tuolla tavalla sanoi. Nyt kiusaajat eivät saa huonoa omatuntoa siksi että heidän uhrinsa on sairaslomalla heidän takiaan, vaan päinvastoin ymmärtävät että opettaja on heidän puolellaan, he eivät ole tehneet mitään väärää, vaan uhri sattuu olemaan tavallista herkempi "ottamaan itseensä".
Tässä näkee suomalaisten opettajien ammattitaidon...korkeasti koulutettuja puupäitä. Mihin se koulutus oikein katoaa ja tuollaiset saavat vielä opettaa. Ja näitä opettajia on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa kertoa lapsen henkilökohtaisia juttuja. Olisiko kiva jos oma esimiehesikin kertoisi alaisilleen että joo, siellä se on kotona kun sillä on kauhea endometrioosi ja aivosyöpä, mieskin kuoli niin on paha mieli. Niin, ei kenenkään henkilökohtaisia asioita saa levitellä. Missään nimessä, ne ovat salassapidettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ainoa kaveri luokassa oli tästä kertonut ja oikein kehottanut kertomaan rehtorille, joten tuskinpa valehtelisi - joutuisi itsekin kiipeliin, jos puhuisi palturia. Luokanvalvoja ei ole muutenkaan suhtautunut kauhean asiallisesti tilanteeseen, lääkärin ja koulupsykologin lausunnosta huolimatta vaatinut esim. tehtävien tekoa, vaikka rehtorikin on hyväksynyt että lapsi vain tenttii tehtävänsä.
- Ap
opettaja itse tarvitsee apua.
Olen samoilla linjoilla kuin nro 10. Ei se ollut repostelua, vaan opettaja kertoi luokalle karun totuuden: näinkin voi käydä, jos kiusataan. Toivottavasti kiusaajat ottavat opikseen. Parempi kertoa rehellisesti ja suoraan, ennen kuin kylillä alkaa kierrellä ties minkälaisia juoruja asiasta. Olisiko se ollut parempi? Millä tavalla tällainen muuten lisää kiusaamista?
Repostelua olisi ollut selvittää luokalle hoitomenetelmiä ja lääkityksiä jne. Samoin tarkkakuvaus lapsen reaktioista.
Poliisille. Tee tutkintapyyntö virkasalaisuuden rikkomisesta. (Ks. rikoslaki) Samalla voi vaatia vahingonkorvausta. (Ks. vahingonkorvauslaki.)
Jos poliisi ei ala millekään, tee opettajasta kantelu. Kanteluratkaisuun vedoten voit vaatia sitten vahingonkorvausta suoraan opettajan työnantajalta eli kunnalta.
Mitä jos kysyisit ensin ihan siltä opettajalta? Jos lapsesi ystävä on esimerkiksi ensin kertonut kaikille, että lapsesi on sairalassa ja laverrellut kaikki syyt, niin sen jälkeenhän koko luokka on asian tiennyt. Tämän jälkeen opettaja on katkaissut huhupuheet ja ehkä sanonut oppilaan olevan sairaalassa (mikä on ihan ok sanoa) ja ylimalkaisesti todennut ihmisten kärsivät kiusaamisesta ja muiden kohtelusta. Ja tämänhän lapsesi ystävä on taas käsittänyt ihan omalla tavallaan.
Eli ensin yhteys opettajaan, ja hänen kertomuksensa jälkeen rehtoriin.
Rehtori ei hoida virkaansa. Laita sähköpostia hänelle ja jos ei näihin vastaa niin sulla on printattaavaa materiaalia todisteena.
Meidän koulussa oli käytäntö, että koulu päätti että missä tapauksissa kotiin otetaan yhteyttä. Jätti koulu ilmoittamatta lievän pahoinpitelyn. Puskaradion kautta vanhemmat saivat kuulla.
Rehtori syyllisti hakatun pojan vanhemmat ja rankaisi poikaa, joka oli tämän asian kotonaan kertonut. Ja josta tapaus alkoi selvitä.
Että näin...tämä on nykypäivää siitä, että miten koulu hoitaa ongelman...
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla kuin nro 10. Ei se ollut repostelua, vaan opettaja kertoi luokalle karun totuuden: näinkin voi käydä, jos kiusataan. Toivottavasti kiusaajat ottavat opikseen. Parempi kertoa rehellisesti ja suoraan, ennen kuin kylillä alkaa kierrellä ties minkälaisia juoruja asiasta. Olisiko se ollut parempi? Millä tavalla tällainen muuten lisää kiusaamista?
Repostelua olisi ollut selvittää luokalle hoitomenetelmiä ja lääkityksiä jne. Samoin tarkkakuvaus lapsen reaktioista.
Eli sinunkin pomos saa kertoa kaikki sun sairauslomat ja niiden syyt perinpohjin. Ihan vaan rehellisyyden nimissä, eihän sulla nyt mitään yksityisyyttä tarvi olla. Vai onko niin, että sulla toki pitää olla oikeus yksityisyyteen, mutta lapsella ei?
Vierailija kirjoitti:
Poliisille. Tee tutkintapyyntö virkasalaisuuden rikkomisesta. (Ks. rikoslaki) Samalla voi vaatia vahingonkorvausta. (Ks. vahingonkorvauslaki.)
Jos poliisi ei ala millekään, tee opettajasta kantelu. Kanteluratkaisuun vedoten voit vaatia sitten vahingonkorvausta suoraan opettajan työnantajalta eli kunnalta.
Ja tosiaan aluehallinnon (avi) lakimieheen yhteys, jotta saat sinä ja lapsesi oikeutta!
Koulu voi saada huomautuksen tai vähintääkin alkaa rullat koululla pyörimään kun viet asiaa eteenpäin.
Juuri tätä olin tulossa sanomaan! Selvitä ensin mahdollisimman tarkasti, mitä kukakin on oikeasti sanonut.
Sitten toisekseen, olen aina toivonut, että lapsille voitaisiin puhua avoimemmin siitä, millaisia elämäntilanteita ja ongelmiakin luokkalaisilla on. Muut lapset voivat paljon paremmin osata ottaa heidät huomioon ja jopa varoa puheitaan. Totta nimittäin on sekin, että sama kommentti on toiselle sanottuna pelkkää härnäämistä ja toiselle sanottuna kiusaamista. Omassa luokassani olen nähnyt monta kertaa, kuinka vaikeaa kiusaajien ja myös "kiusaajien" on erottaa, kenelle voi puhua milläkin tavalla. Parasta olisi, jos pojat lopettaisivat tietynlaisen, toisia koettelevan puhetyylin kokonaan, mutta eiväthän he sitä tee.
Ekaluokkalaiset ehkä varovat puheitaan, ysiluokkalaiset taas etsivät heikkoudet ja naljailevat niillä.
Siis nro 32 peesasi aiempaa kirjoittajaa, joka kehotti kyselemään ensin, mitä opettaja on sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä olin tulossa sanomaan! Selvitä ensin mahdollisimman tarkasti, mitä kukakin on oikeasti sanonut.
Sitten toisekseen, olen aina toivonut, että lapsille voitaisiin puhua avoimemmin siitä, millaisia elämäntilanteita ja ongelmiakin luokkalaisilla on. Muut lapset voivat paljon paremmin osata ottaa heidät huomioon ja jopa varoa puheitaan. Totta nimittäin on sekin, että sama kommentti on toiselle sanottuna pelkkää härnäämistä ja toiselle sanottuna kiusaamista. Omassa luokassani olen nähnyt monta kertaa, kuinka vaikeaa kiusaajien ja myös "kiusaajien" on erottaa, kenelle voi puhua milläkin tavalla. Parasta olisi, jos pojat lopettaisivat tietynlaisen, toisia koettelevan puhetyylin kokonaan, mutta eiväthän he sitä tee.
Opettaja ei nyt vaan ole se joka yksin päättää kuinka avoin sairaalassa olevan lapsen/nuoren pitää omasta terveydentilastaan muulle luokalle olla. Luulis tämän olevan ihan selvä juttu jokaiselle, mutta eipä näköjään tämänkään ketjun mukaan ole.
Kaikki lapsen terveydentilaan liittyvät asiat salassapidettäviä. Opettajien keskenkään ei anneta tietoa, jos ei opeta kyseistä oppilasta. Missään nimessä ei muille oppilaille kuulu jonkin oppilaan terveydentila. Rehtoria pommittaisin ja tietysti:aina itse ko opettajaan kuuluu ottaa yhteys ensiksi ja kysyä, mitä oikeasti on sanonut. T. Ope
Tämä nyt ihan aiheen vierestä tuli vain mieleen tapauksesta. Olin ala-asteella ja ramppasin tuntien aikana suhteellisen usein vessassa. Luokanopettajani tiesi virtsatulehduksestani mutta otti silti puhutteluun. Hänen mielestään olisi parempi, jos koko luokalle kerrotaan virtsatulehduksesta ettei kukaan oppilaista ihmettele miksi ramppaan vessassa niin usein.
Ensinnäkään kukaan tuskin edes huomasi, että käyn usein vessassa tai ainakaan kukaan ei silloin ääneen kommentoinut sitä. Mutta muistan kuinka itsellenikin jäi karmiva olo, että jos opettaja kuitenkin kertoo kaikille, vaikka olin kieltänyt. En ymmärrä miten tulee mieleen edes kysyä hyväksyntää sille, että toisen sairaudet kailotettaisiin koko luokalle.
Eli ymmärrän hyvin sua ja lastasi, jos jo pienessä asiassa tollainen olisi lapselle hirveää niin saatikka noin vakavassa. Veisin asian kyllä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyllä ihan elämän perusajatus on, että ikinä ei voi tietää minkälainen henkilön nykyinen tai entinen elämäntilanne on. Siksi kaikille ei voikaan puhua tai käyttytyä niin kuin ehkä niille parhaimmille kavereille. Eikä se silti tarkoita,että jokaisen henkiläkohtaisia asioita pitäisi yksityiskohtaisesti riepotella. Perustunneälyyn kuuluu, että ymmärtää asian ilman, että edes tietää toisen hankalasta elämäntilanteesta tms.
Opettaja -> rehtori -> koulutoimenjohtaja