Mitä mieltä olet kotiäidistä, joka laittaa vanhemmat lapset (2 ja 4v) hoitoon
jotta itse saa olla kotona rauhassa vauvan kanssa?
Kommentit (34)
vanhemmilla lapsilla 3v ikäisestä lähtien. Neljä tuntia, neljänä päivänä viikossa. Rakastavat hoidossa oloa, eivätkä malttaisi kipeänäkään olla pois. Enkä todellakaan ole heitä hoitoon laittanut sen takia, että saisin olla vauvan kanssa kotona " vapaalla" , vaan isommat saavat ikäisiään kavereita ja virikkeitä, pakolla heitä en siellä ole pitänyt, jos eivät olisi hoidon alussa siellä viihtyneet, en olisi siihen pakottanut. Mutta tämä on aivan ihastuttava avoin pk jossa todella mukavat hoitajat ja kyllä lapset ovat viihtyneet todella. Keskimmäinen halusi siellä jatkaa vaikka vanhempi aloitti syksyllä eskarin, ei mistään hinnasta olisi jäänyt kotiin;) Eikä tässä äiti helpommalla edes pääse kun ravaa hoitopaikan ja eskarin väliä, niin hyvä kun kotityöt kerkeää tehdä. Kokopäivähoitoa en olisi edes lapsilleni ajatellut.
Mutta jokainen tekee tavallaan...
Tässä tapauksessa hoitopaikan lapsilleen.
Asiaa ei voisi fiksummin ilmaista.
joku ihmettelee näitä samoja asioita täällä....
En ole ennen av.ta tajunnut kuinka " kauheaa" on kun isommat on hoidossa ja äiti pienen kanssa kotona...
Töissäkin on käytävä jotta lapset saavat ruokaa.
Koska itsekin pidän omia kaksosiani 4,5-v hoidossa vaikka itse olen kotona vauvan kanssa... Ovat kuitenkin hoidossa vain 8 päivää/kk. Pidän heillä hoitopaikan, koska tällä kertaa pidän lyhyen äippäloman ja lapsilla olisi kuitenkin taas hoidon aloitus viimeistään edessä syksyllä. JOten mielestäni aika turhaa pitää heitä välillä kotona ja sitten taas sama totuttelurumba edessä syksyllä...
Lisäksi asumme erittäin syrjässä, eikä täällä näe toisia leikkikavereita koskaan. Kerhoihin en ala kuskaamaan, koska kerhoon 20 km, kun taas hoitopaikkaan onneksi vaan 3 km.
Toiseksi psykologi on toiselle lapsistamme ihan suositellut hoitoa, koska lapsi on hieman ikäisiään jäljessä ja toisten lasten seura tekee hänelle hyvää.
Siinä meidän syyt.
Lapsilla normaalit kuviot jatkuu ja äidinkin voimat riittävät paremmin.
Ja tottakai jos äiti on väsynyt niin on parempi laittaa isommat lapset päivähoitoon kuin että tilanne räjähtää käsiin. Vauva voi esim. valvottaa paljon öisin jonka takia ei yksinkertaisesti jaksa järjestää toimintaa isoille lapsille kotona.
Päiväkodissa on lapselle kavereita ja ohjattua kehitysvaiheeseen sopivaa toimintaa.
Vierailija:
Töissäkin on käytävä jotta lapset saavat ruokaa.
Vaan koko ajan kotona hoidetut lapset työnnetään hoitoon, jotta äiti saa olla kotona vain vauvan kanssa (ei kyse väsymyksestä).
ap
Olen puhunut asiasta paljon ystävieni ja tuttavieni kanssa, eikä kukaan ole tuominnut ap:n kuvaaman kaltaista ratkaisua. Päin vastoin monet pitävät outona sitä, että hoitoon tottunut ja siellä viihtyvä lapsi yhtäkkiä joutuisikin jumimaan kotona hajamielisen, väsyneen äidin ja kaiken huomion vievän vauvan kanssa. Täällä sitten pyörii jotain omasta mielestään täydellisiä mammoja, jotka tuomitsevat kaikki, jotka uskaltavat toimia omasta mielestään järkevällä tavalla eivätkä yritä väkisin tehdä kaikkea joidenkin ihmeellisten ylevien periaatteiden mukaan, jotka loppupeleissä usein sitäpaitsi kääntyvät itseään vastaan.. Amen.
Kannattaisko nyt katsoa peiliin ja miettiä, että mikä siinä kaverissa ja tässä ratkaisussa oikeasti sinua harmittaa?
Ja onpas hassua sanoa, että väsymyksestä ei ole kyse, Jospa onkin? Syy kaverillasi kuitenkin on, koska hän on tälläiseen ratkaisuun perheensä hyvinvoinnin kannalta päätynyt.
et aikoo viedä 2-vuotiaan joka päivä kokopäivä hoitoon. typerää.sanoo et lapsi tarvitsee virikkeitä. Minun mielestä huono äiti jos ei pysty 2vuotiaalle virikkeitä järjestämään.
Ja kuten sanoin, vanhemmat lapset raivataan pois nuorimman tieltä (ikänsä olleet muuten kotona).
ap
Jonkun 4-vuotiaan osapäivähoidon voisin ymmärtääkkin jos lapsella olisi kavereita tarhassa ja haluaisi itse sinne mennä.
Tuleeko teille itsellenne parempi mieli ja tunnetteko paremmuutta, kun pääsette sanomaan, että " kuinka typerästi ystäväni toimii" ja " Hän on huono äiti" ?
Jos kaverisi on sanonut pääsevänsä näin helpommalla, eikö siinä ole jo vallan mainio syy toimia niinkuin ystäväsi toimii? Miksei nykyään saisi tehdä mitään päästääkseen itse helpommalla, kun jo tuomitaan joka suunnasta? Ei ihme että äidit väsyvät ja masentuvat ja tekevät ties mitä, kun aina löytyy tällaisia (omasta mielestään) muiden yläpuolella olevia ihmisiä, jotka puuttuvat joka asiaan. Ihme kyyliä te mammat kyllä olette.. ja tosi lojaali ystävä olet ap kun täällä puit " ystäväsi" asioita.
Vierailija:
tosi lojaali ystävä olet ap kun täällä puit " ystäväsi" asioita.
Eikö tuo kerro jo sinulle, että ystäväsi ei jaksa lasten kanssa yksin kotona? Sinulla ei tosiaan ole ymmärrystä ystäväsi tilannetta kohtaa tippaakaan? Kuinka hyvin tunnet hänet? Onko mieleesi juolahtanut, että " pääsen näin helpommalla" tarkoittaisi tässä tapauksessa, että minä en jaksa huolehtia kunnolla kaikista ja tällä ratkaisulla haen helpostusta perheeni elämään ja näin kaikilla on parempi? Ja tosiaan kaiken kukkuraksi olo ja elämä HELPOTTUU.
Ihmettelen muutenkin tuota tyyliä, että lapsia tehdään, mutta toisten pitäisi hoitaa.
ap