Mies painostaa enkä osaa kieltäytyä
Olen avoliitossa ja tunnen jatkuvasti painostusta miehen puolelta käyttäytyä tietyllä tavalla. Suurin ongelma on varmasti rahan lainaaminen. Hänellä on paremmat tulot, mutta pyytää jatkuvasti rahaa lainaksi. Mies näkee kilometrien päähän, että lainaan vastahakoisesti, mutta aina painostaa niin kauan että taivun. Nytkin mies on velkaa yli 3000 €, enkä yhtään tiedä, koska meinaa maksaa takaisin.
Monissa muissakin asioissa tunnun toimivan hänen painostuksensa alla, vaikka loppupeleissä annan itse periksi. Mies ei yhtään välitä mielipiteistäni ja tunnen olevani alistettu. En tiedä, miten pääsen tästä asemasta poiskaan, kun esim. eropuheita mies ei ota kuuleviin korviinsa.
Kommentit (18)
Kuulostaa pahalta. Itse eroaisin aivan ehdottomasti jos tilanne on tuollainen. Mitä mies tekee jos et esim suostu lainaamaan?
Jos haluat erota niin etsi asunto, muuta pois äläkä kerro miehelle minne. Jos se on ihan hullu niin voin tietty alkaa häiriköimään jolloin pitää tehdä rikosilmoitus tai uhata kertoa asiasta miehen työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat erota niin etsi asunto, muuta pois äläkä kerro miehelle minne. Jos se on ihan hullu niin voin tietty alkaa häiriköimään jolloin pitää tehdä rikosilmoitus tai uhata kertoa asiasta miehen työpaikalla.
Siis mies voi alkaa häiriköimään, en minä
Tehkää kirjallinen sopimus lainan maksusta ja määräajasta. Muuten ero.
Vierailija kirjoitti:
Olen avoliitossa ja tunnen jatkuvasti painostusta miehen puolelta käyttäytyä tietyllä tavalla. Suurin ongelma on varmasti rahan lainaaminen. Hänellä on paremmat tulot, mutta pyytää jatkuvasti rahaa lainaksi. Mies näkee kilometrien päähän, että lainaan vastahakoisesti, mutta aina painostaa niin kauan että taivun. Nytkin mies on velkaa yli 3000 €, enkä yhtään tiedä, koska meinaa maksaa takaisin.
Monissa muissakin asioissa tunnun toimivan hänen painostuksensa alla, vaikka loppupeleissä annan itse periksi. Mies ei yhtään välitä mielipiteistäni ja tunnen olevani alistettu. En tiedä, miten pääsen tästä asemasta poiskaan, kun esim. eropuheita mies ei ota kuuleviin korviinsa.
Ei sitä eroa puhumalla otetakaan vaan eroamalla. Tuolla 3000 eurolla olisit maksanut vuokratakuut ja muuttokuljetuksen ja olisi jäänyt vielä ylikin.
En uhkaile erolla, vaan haluan ihan oikeasti erota. Miehellä on kaupungilla, Satolla, VVO:lla tms. ollut jo pitkään asuntohakemukset vetämässä, mutta mistään ei tunnu asuntoa saavan luottotiedottomana. Tämä nykyinen asunto on siis minun, joten luonnollisesti jään tänne asumaan.
Monesti kieltäydyn, mutta se jatkuva painostus on niin rasittavaa, että en näe muuta uloskäyntiä siitä tilanteesta kuin vain suostua miehen tahtoon. Tiedän tämän olevan ihan omaa vikaani, mutta en toisaalta omalle temperamentillekaan voi mitään, koska olen kiltti ja varmasti suht helppo uhri.
Ap
Onko sinulla velkakirjaa antamistasi lainoista? Harvinaista toki avoliitossa tehdä velkakirjoja. Et ehkä ikinä näe noita rahoja, jos mies heittäytyy hankalaksi ja kokee antamasi rahat lahjana.
Itse laitoin avokille 5.000 euron laskun erotessamme, olin maksanut hänen laskujaan ja osuuksiaan yhtiövastikkeesta jonkin aikaa. Hän ei suostunut jälkikäteen velkakirjaa allekirjoittamaan, mutta ihme kyllä maksoi sitten muutamassa kuukaudessa minulle velkansa.
Tee nyt alkajaiseksi lainoista velkakirja ja laita mies allekirjoittamaan se. Muista laittaa siihen velan erääntymispäivä ja viivästyskorko.
Seuraavaksi hanki itsellesi asunto. Miehelle ei kannata puhua muutosta mitään, hän kuitenkin painostaa sinua perumaan asian. Pyydä apua joltain kaveriltasi, jos et itse saa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En uhkaile erolla, vaan haluan ihan oikeasti erota. Miehellä on kaupungilla, Satolla, VVO:lla tms. ollut jo pitkään asuntohakemukset vetämässä, mutta mistään ei tunnu asuntoa saavan luottotiedottomana. Tämä nykyinen asunto on siis minun, joten luonnollisesti jään tänne asumaan.
Monesti kieltäydyn, mutta se jatkuva painostus on niin rasittavaa, että en näe muuta uloskäyntiä siitä tilanteesta kuin vain suostua miehen tahtoon. Tiedän tämän olevan ihan omaa vikaani, mutta en toisaalta omalle temperamentillekaan voi mitään, koska olen kiltti ja varmasti suht helppo uhri.
Ap
Olisiko miespuolisista sukulaisista apua tässä tilanteessa? Miehesi ihan selkeästi käyttää sinua vain hyväkseen ja varmasti on valunperin valinnutkin sinut juuri noiden ominaisuuksien vuoksi.
Silloin vaan erotaan eikä kysellä. Omanikaan ei ottanut puhetta erosta kuuleviin korviinsa. Onko teillä sormukset? Ota omasi sormesta ja vie hänelle ja sano, että tää oli nyt tässä. Jos ei ole sormusta eikä puhe mene perille niin joku päivä pakkaat ja lähdet. Vai pitäisikö mies saada ulos asunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten sinun kannattaa varmaan vaan hyväksyä tilanne. Ei me muut voida sinun miehesi käytöstä muuksi muuttaa.
Mihin mies sitten rahaa on tarvinnut tuollaiset määrät?
Itse yrittäisin varmaan rakentaa jonkin sortin näennäistä yhteisymmärrystä, jos mahdollista, sillä jos vaan eroatte, miehellä tuskin on motivaatiota maksaa senttiäkään takaisin..
Anna miehelle viikko aikaa esittää pitävä muuttosuunnitelma. Ja jos ei sitä tule, hae käräjäoikeudesta häätö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mies voi alkaa häiriköimään, en minä
Kahvit purskahti nenään, kun kuvittelin jonkun random palstalaisen tarjousta alkaa häiriköimään, jos mies ihan hullu :D
Siis käske ukon painua helvettiin? heitä sen kamat ulos, vie avaimet ja sano ettei takaisin voi tulla. Kyllä se voi mennä kaverinsa, sisaruksensa tai äitinsä luokse majailmeaan siihen saakka kunnes saa asunnon. Asunnonsaantikin nopeutuu, kun ei ole kotia.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa sattuu kaikenlaista.
Nii-i, ei tästä voi keskustella, kun ei sellaista vois oikeasti tapahtua. Vai?
Eroa. Erolla uhkailu ei auta, jos et ole valmis sitä toteuttamaan. Vaihtoehtoisesti voit opetella kieltäytymistä.