Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikaansaamaton lääkäri

Vierailija
27.04.2016 |

Mitä tehdä jos hoitava lääkäri ei saa aikaiseksi mitään? Lupaa lähetteet verikokeisiin ja jatkotutkimuksiin muttei ole saanut aikaiseksi tehdä niitä kahdessa kuukaudessa.

Aiemmin on lähettänyt labraan ja luvannut soittaa mutta ei ole ikinä soittanut. Olenkin pyytänyt labratulokset ja antanut sukulaiseni (lääkäri) tulkita ne sekä määrätä tarvittavat lääkkeet.

Tuntuu hullulta maksaa tyhjistä lupauksista kerta kerran jälkeen.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä jos hoitava lääkäri ei saa aikaiseksi mitään? Lupaa lähetteet verikokeisiin ja jatkotutkimuksiin muttei ole saanut aikaiseksi tehdä niitä kahdessa kuukaudessa.

Aiemmin on lähettänyt labraan ja luvannut soittaa mutta ei ole ikinä soittanut. Olenkin pyytänyt labratulokset ja antanut sukulaiseni (lääkäri) tulkita ne sekä määrätä tarvittavat lääkkeet.

Tuntuu hullulta maksaa tyhjistä lupauksista kerta kerran jälkeen.

No vaihda lääkäriä!

Vierailija
2/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lääkäri antaa ne lähetteet minulle yleensä kouraan, ja varaan itse ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset kokeet oli kyseessä? Olitko varannut uutta soittoaikaa, kun mitään ei kuulunut? Mitä lääkkeitä sukulaislääkäri määräsi?

Vierailija
4/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus ylilääkärille. Kukaan ei voi tietää vastaanotolla tapahtuvista epäkohdista mikäli potilas ei vie asiaa eteenpäin.

Vierailija
5/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä terveyskeskuslääkärin ominaisuudessa soitan aina tuntemattomasta numerosta, koska huomasin, että osa potilaista soittelee sitten aikaa varaamatta asioistaan muuten minulle mihin aikaan työpäivää tahansa. Melko usein käy, ettei potilas vastaa tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun, vaikka soitan juuri annetulla soittoajalla, osa katkaisee puhelun, osalla kännykässä on toiminto, joka suoraan katkaisee tuntemattomasta numerosta tulevan puhelun. En soita uudestaan, jään odottamaan potilaan yhtedenottoa.

Vierailija
6/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sun soittaa itse sinne perään, jos mitään ei kuulu? Niillä lääkäreillä voi olla yli 100 potilasta ja 300 selvitettävää asiaa viikossa, joten joskus vain unohtuu eikä aina oikeasti ehdi. Aina kyse ei ole saamattomuudesta vaan siitä, ettei aikaa ole.

T. lääkäri, jolla ei varmasti ole aikaa soitella yhdestäkään labravastauksesta (halua kyllä olisi, jos olisi aikaa)

Vierailija
7/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Omakannasta sun tiedot, sieltä voi selvitä vastaus!

Vierailija
8/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksia tekemällä Suomi nousuun...!

Että sikäli.

Vierailija
9/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on pitkä aika kyllä, ja jos on luvannut. Mulla vähän samasta kokemusta. Vaihda lääkäriä.

Vierailija
10/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valituksia tekemällä Suomi nousuun...!

Että sikäli.

Epäkohtiin on kyllä hyvä puuttua. Ja lääkäreille maksetaan hyvin.

Vierailija
11/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso Omakannasta sun tiedot, sieltä voi selvitä vastaus!

Tarkoitatko syytä lääkärin aikaansaamattomuuteen? Sinähän se vekkuli olet ;D !

Täällä pikkupaikkakunnalla ei edes voi vaihtaa lääkäriä. Pakko vain odottaa enemmän tai vähemmin kiltisti niin kauan kunnes lääkäri virkoaa. Toki soitan lääkärin sihteerille joka viikko ja kysyn onko lähetteitä laitettu eteenpäin.

Vierailija
12/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiasta voi reklamoida, jos lääkäri on luvannut soittaa eikä tosiaan ole soittanut - eikä kyseessä ole juuri tuo, että potilas ei sitten vastaa puhelimeensa. Eihän se lääkäri sieltä tietenkään montaa kertaa yritä soittaa, ja yleensä soitto tulee tuntemattomasta numerosta.

Mun lääkärit on aina soittaneet ja vieläpä silloin kun ovat luvanneet. Joidenkin (esim. kirurgien) soitot on kyllä semmoisia että sanovat soittavansa sinä ja sinä päivänä, ja siinä sitten saat tehdä omia töitäsi koko päivän kännykkä päällä... mutta ovat soittaneet.

Vierailija
13/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä nyt aikaansaamaton on se potilas, joka ei ole saanut otetuksi 2 kk yhteyttä lääkäriin, josta ei ole kuulunut mitään kokeiden jälkeen.

Olen itse terveyskeskuslääkäri ja minulle tulee parhaimillaan kymmeniä labravastauksia päivässä, potilaita on määrätty ottamaan soittoajat vastauksista. Tässä eräänkin kerran tk:n käytävällä istuu vanhempi mies, joka ohimennessäni kysyy: "Mitenkäs ne minun muistiverikokeiden vastaukset oli?" En kyllä muistanut koko miestä, saatikka hänen verikokeiden vastauksiaan.

Vierailija
14/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko vain jäänyt odottelemaan jotain labralähetettä, jota ei ole tehty? Asia on varmaankin unohtunut. Ota yhteys lääkäriisi ja pyydä tekemään lähete, jos olette niin sopineet. Ole itse aktiivinen vastausten kyselyssä. Esim. meillä ei soitella kenellekään ellei sitten ole CRP 300 ja ihmisestä ei kuulu mitään. Ihmisillä on usein sellainen käsitys, että lääkäri soittaa kaikista vastauksista, normaaleistakin. Meillä sanotaan aina, että jos et itse kysy vastauksia, niin sitten et voi niitä tietää ollenkaan, koska ei kenelläkään ole 10 työpäivää viikossa, mitä tuo labrasuman purkaminen vaatisi.

T. sh

Vierailija
15/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kokeet oli kyseessä? Olitko varannut uutta soittoaikaa, kun mitään ei kuulunut? Mitä lääkkeitä sukulaislääkäri määräsi?

Kokeita on ollut lukemattomia clostridium difficile 027:sta eri puutostilojen määrityksiin. Sukulainen määräsi muun muassa vankomysiiniä sen jälkeen kun ripuloin puoli vuotta ja olin useaan otteeseen ensiavussakin tankattavana. Ensiavun lääkäri arveli vatsani kiukkuisuuden johtuvan Imodiumissa olevasta sorbitolista (?) ja lähetti kotiin.

Vierailija
16/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeita on ollut lukemattomia clostridium difficile 027:sta eri puutostilojen määrityksiin. Sukulainen määräsi muun muassa vankomysiiniä sen jälkeen kun ripuloin puoli vuotta ja olin useaan otteeseen ensiavussakin tankattavana. Ensiavun lääkäri arveli vatsani kiukkuisuuden johtuvan Imodiumissa olevasta sorbitolista (?) ja lähetti kotiin.

Ja kaiken tuon vaivan kanssa et sitten tullut ottaneeksi yhteyttä hoitavaan lääkäriin?

Vierailija
17/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiasta voi reklamoida, jos lääkäri on luvannut soittaa eikä tosiaan ole soittanut - eikä kyseessä ole juuri tuo, että potilas ei sitten vastaa puhelimeensa. Eihän se lääkäri sieltä tietenkään montaa kertaa yritä soittaa, ja yleensä soitto tulee tuntemattomasta numerosta.

Mun lääkärit on aina soittaneet ja vieläpä silloin kun ovat luvanneet. Joidenkin (esim. kirurgien) soitot on kyllä semmoisia että sanovat soittavansa sinä ja sinä päivänä, ja siinä sitten saat tehdä omia töitäsi koko päivän kännykkä päällä... mutta ovat soittaneet.

En kyllä oikein ymmärrä, miten tuollaisia soittoja voisi luvata. Meillä ei esimerkiksi näe lainkaan, milloin potilas on menossa labraan. Eihän lääkäri voi mitenkään käydä joka päivä tarkistamassa, että onko potilas tänään käynyt labrassa. Usein ajanvaraus on myös suljettu etukäteen, joten lääkäri voi siirtää asiaa esim. 2 viikon päähän. Tai voi siirtää, jos pitää jotain lunttilappua, mutta ne lunttilaput ovat aika epäluotettavia. Pääsääntö on, että kannattaa itse kysellä vastauksia, jos niitä ei kuulu eikä jäädä 2kk ajaksi odottelemaan.

Vierailija
18/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt aikaansaamaton on se potilas, joka ei ole saanut otetuksi 2 kk yhteyttä lääkäriin, josta ei ole kuulunut mitään kokeiden jälkeen.

Olen itse terveyskeskuslääkäri ja minulle tulee parhaimillaan kymmeniä labravastauksia päivässä, potilaita on määrätty ottamaan soittoajat vastauksista. Tässä eräänkin kerran tk:n käytävällä istuu vanhempi mies, joka ohimennessäni kysyy: "Mitenkäs ne minun muistiverikokeiden vastaukset oli?" En kyllä muistanut koko miestä, saatikka hänen verikokeiden vastauksiaan.

Älä yhtään edes yritä! Minä olen toiminut juuri niin kuten lääkäri on ohjeistanut ja mitta alkaa olla täynnä. Vastaan jokaikiseen puheluun enkä voi sille mitään ettei kyseistä lääkäriä saa langan päähän jollei hän itse soita. Soittopyynnöt ja kaikki muutkin asiatkin toimitetaan hänen sihteerinsä kautta.

Ok, alankin tästedes soittamaan joka ikinen arkipäivä sihteerille niin pitkään kunnes lähetteet ovat laitettu. Sihteerihän tästä joutuu välillisesti kärsimään enkä todellakaan halua kiusata häntä. Jollei muuta tapaa ole niin mennään sitten näin.

Vierailija
19/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaiken tuon vaivan kanssa et sitten tullut ottaneeksi yhteyttä hoitavaan lääkäriin?

Tämä on vain yksi esimerkki tästä aikaansaamattomuudesta. Kun kunnallinen ei pelaa niin pakkohan oli lopuksi pyytää hoitajalta labratulokset ja kysyä sukulaiselta. Jonkun täytyy elättääkiin perheensä huolimatta useammasta ongelmasta.

Aikaansaamattomuus vaikuttaa olevan niin sanotusti talon tapa.

Vierailija
20/32 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä oikein ymmärrä, miten tuollaisia soittoja voisi luvata. Meillä ei esimerkiksi näe lainkaan, milloin potilas on menossa labraan. Eihän lääkäri voi mitenkään käydä joka päivä tarkistamassa, että onko potilas tänään käynyt labrassa. Usein ajanvaraus on myös suljettu etukäteen, joten lääkäri voi siirtää asiaa esim. 2 viikon päähän. Tai voi siirtää, jos pitää jotain lunttilappua, mutta ne lunttilaput ovat aika epäluotettavia. Pääsääntö on, että kannattaa itse kysellä vastauksia, jos niitä ei kuulu eikä jäädä 2kk ajaksi odottelemaan.

Olen lääkäri, mutta myös asiakas, mm. työterveyshuollossamme, terveyskeskuksessani sekä muutamassa eri erikoissairaanhoidon klinikassa

Kyllä mulle on luvattu soittoaika; lääkäri sanoo että teen tässä nämä labrapyynnöt, koska käyt. Vastauksissa kestää viikko /kaksi viikkoa... mitä nyt sitten kestääkin. Jossain paikoissa lääkäri varaa itse soittoajan itselleen, ja on minun asiani käydä ajoissa labrassa ja lääkärin asia soittaa kun on soittoaika. Jossain taas lääkäri sanoo että käy ensin labrassa ja varaa sitten soittoaika. Oleellista toki on että lääkäri itse ymmärtää missä on töissä ja miten oma työyhteisö toimii.

Jos sinun työpaikassasi tätä asiaa ei ole organisoitu mitenkään eikä asia ja ohjeistaminen ole kenenkään vastuulla niin hopi hopi on aika muuttaa systeemejä toimivammiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi