Ärsyttää / huvittaa eräs kaveri, joka sanoo ajatuksiaan ääneen
Jos esimerkiksi ollaan näkemässä ja sovitaan aika ja paikka, hän laittaa perään "Onpas kyllä mukavaa, että ehdit nähdä. Tulin siitä tosi iloiseksi!" Ja tietty sen jälkeen kun ollaan nähty, tulee viestiä taas "Oli tänään tosi mukavaa kanssasi. Sulla on tosi hauskat jutut ja ne sai mut nauramaan. Mielestäni olet viihtyisää seuraa."
Valitan varmaan turhasta, kun sanon näin, mutta nuo viestit on vaan niin outoja. Kehtaanko sanoa tuolle ääneen, etten halua joka kerta palautetta tapaamisistamme?
Kommentit (31)
Eikö oo hyvä kuulla joskus positiivista palautetta? :D
Kognitiivio psygologiassa tätä kutsutaan projektioksi.
Kysymys kuuluu miksi se ärsyttää sinua?
Onpa outo reaktiosi! Käy psykopaattitestissä heti! Nuo tehdään jo ihan sosiaalsista syistä ja kuuluvat perussosiaalisuuteen !
Minullakin yksi kaveri aina laittaa tapaamisen jälkeen "Olit tänään mukavaa kahviseuraa!" tms. Mielestäni se on vain mukavaa ja kohteliasta, vaikkakin vähän turhaa. Miksi sinua haittaa, että hän antaa "palautetta" tapaamisistanne?
Kaikesta sitä ihmiset ärsyyntyvätkin.
Hän on kohtelias ja pitää kaltaisestasi juntista.
Suosittelen, että tapaat jatkossa vain kaltaisiasi juntteja.
Nuo voi tavallaan kuulostaa vähän yliyrittämiseltä ja miellyttämisenhalulta, vähän niinkuin kaveri ajattelisi että onpa ihanaa kun joku suostuu häntäkin näkemään ja on siitä ylenpalttisen kiitollinen. Se ei ole mikään kiva tunne koska olin ennen sellainen itsekin johtuen huonosta itsetunnosta. Eli riippuu varmaan että onko kyse esim tuosta vai ihan vain kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin yksi kaveri aina laittaa tapaamisen jälkeen "Olit tänään mukavaa kahviseuraa!" tms. Mielestäni se on vain mukavaa ja kohteliasta, vaikkakin vähän turhaa. Miksi sinua haittaa, että hän antaa "palautetta" tapaamisistanne?
Kaikesta sitä ihmiset ärsyyntyvätkin.
Noh, nyt kun alan tarkemmin miettiä asiaa.. ärsyttää ehkä siksi koska tämä kaveri ei ole sellainen, josta jaksaisin innostua samalla tavalla. En pysty samaistumaan hänen hehkutuksiinsa. Joo, on ihan kiva käydä kahvilla mutta se luonneanalyysi joka kerta sen jälkeen... en kestä. Olen ymmärtänyt, ettei hänellä ole paljon sosiaalisia suhteita ja pelkään, että hän miettii minua ja tapaamisiamme liikaakin. ap
Minusta toi kuulostaa sellaselta riippumiselta ja toisaalta sille, että siinä aivan kuin mielistellään toiselle.
Varmistellaan jotain ku ei olla olla aivan varmoja esim.synkkaako oikeasti.
Ahdistavaa.
Ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Nuo voi tavallaan kuulostaa vähän yliyrittämiseltä ja miellyttämisenhalulta, vähän niinkuin kaveri ajattelisi että onpa ihanaa kun joku suostuu häntäkin näkemään ja on siitä ylenpalttisen kiitollinen. Se ei ole mikään kiva tunne koska olin ennen sellainen itsekin johtuen huonosta itsetunnosta. Eli riippuu varmaan että onko kyse esim tuosta vai ihan vain kohteliaisuudesta.
Joo siis nimenomaan tulee tuo fiilis, että yrittää epätoivoisesti miellyttää ja yrittää ihan liikaa. Ei osaa ottaa rennosti, vaan tekee noista kahvitteluista isonkin asian. ap
Mun anoppi tekee tota samaa ja käyttää lisäksi hyvin suureellisia adjektiiveja. Olivat reissussa ja laitoin kännykällä napatun rakeisen kuvan vauvasta nukkumassa isänsä kainalossa ja anopilta tuli sekä puhelu että viesti hehkuttaakseen HUIKEASTA kuvasta. No. Eihän siinä. Kun mennään sinne saa kuulla miten _upeaa_ kun järjestyi tapaaminen, sitten kun ollaan lähtöä tekemässä niin sama juttu, ja sitten vielä soittaa perään että olipas _aivan mahtavaa_ kun päästiin näkemään. Tänkin mä ymmärtäisin jos nähtäis harvoin, mutta asuvat parin kilsan päässä ja nähdään vähintään kerran viikossa, joskus kolmestikin.
Oletpa ap ikävä! Tulin vähän surulliseksi. :(
Mun lapsi oppii varmaan samanlaiseksi, kun kuuntelee miten puhun miehelle: "Mulla on paha mieli kun luin tyhmän nettikeskustelun", "Oon iloinen kun toit mulle kaupasta suklaata". Mies ymmärtää niin huonosti tunteenilmaisuja ja niiden syitä, että mulla on tapana puhua mahdollisimman paljon ja selkeästi miltä tuntuu ja miksi että tuokin tajuaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi tekee tota samaa ja käyttää lisäksi hyvin suureellisia adjektiiveja. Olivat reissussa ja laitoin kännykällä napatun rakeisen kuvan vauvasta nukkumassa isänsä kainalossa ja anopilta tuli sekä puhelu että viesti hehkuttaakseen HUIKEASTA kuvasta. No. Eihän siinä. Kun mennään sinne saa kuulla miten _upeaa_ kun järjestyi tapaaminen, sitten kun ollaan lähtöä tekemässä niin sama juttu, ja sitten vielä soittaa perään että olipas _aivan mahtavaa_ kun päästiin näkemään. Tänkin mä ymmärtäisin jos nähtäis harvoin, mutta asuvat parin kilsan päässä ja nähdään vähintään kerran viikossa, joskus kolmestikin.
Haha, HUIKEA anoppi sulla :D ap
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Ikävä olisin silloin, jos vaan lopettaisin tapaamasta tätä kaveria, kun yksi ominaisuus hänessä ärsyttää. Mutta sitä en ole tehnyt. Haluaisin vain, että hän lopettaisi mielistelyn. ap
Minä ainakin ilahdun tuollaisista viesteistä. Saatan laittaa itsekin välillä viestin, että oli tosi kiva nähdä... Jos tapaamisesta jäi pitkäksi aikaa hyvä mieli.
Jaahas, olipas taas aloitus.... Onkohan Suomessa susta liikaa kohteliaita ja hyvätapaisia ihmisiä, kun jaksat moisesta ärsyyntyä. Mulla voi olla tapana laittaa jälkeenpäin tekstaria tai meseä, että "olipa kiva tavata, toivottavasti nähdään jatkossa useammin" tms., mitä olen pitänyt vilpittömänä positiivisena palautteena. Ilmeisesti olen osan mielestä kuitenkin epävarma mielistelijä, jonka kannattaisi lopettaa moinen typerä palautteen anto välittömästi. Huh, eipä ihme, että Suomessa on paljon masennusta ja yksinäisyyttä, kun vähäinenkin kohteliaisuus ja pienet kauniit sanat saa tuollaisen vastakaiun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Ikävä olisin silloin, jos vaan lopettaisin tapaamasta tätä kaveria, kun yksi ominaisuus hänessä ärsyttää. Mutta sitä en ole tehnyt. Haluaisin vain, että hän lopettaisi mielistelyn. ap
Miksi pidät sitä mielistelynä? Kaveri voi haluta ilmaista sinulle, että arvostaa aina paljon tapaamisianne ja että olet hänelle tärkeä. Vaikka siksi että sinusta voisi olla kiva kuulla se.
Ihana :D