Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysasiantuntijat hoi!

Vierailija
27.04.2016 |

Meillä on pariviikkoinen vauva, jota haluaisin imettää. Esikoisen kohdalla se ei onnistunut, koska olin hyvin kipeä synnytyksen jälkeen, mutta tällä kertaa olosuhteet olisivat otollisemmat.

Ongelmana on kuitenkin se, että vauva nukahtaa lähes heti rinnalle päästyään eikä siis syö kovin kauaa. Tämä taas aiheuttaa sen, että mun on pakko pumpata maitoa, koska rinnat ovat aivan räjähtämispisteessä. En todellakaan kaipaa esim. rintatulehdusta nyt tähän soppaan.

Neuvolassa terveydenhoitaja on hyvin imetysmyönteinen, lähes fanaattinen. Pumpata ei saisi, ei saisi antaa pullosta edes rintamaitoa, tutti häiritsee imetystä ja on näin ollen pannassa.

Mitä tällaisessa tilanteessa siis pitäisi tehdä? Pumppaaminen ilmeisesti lisää maitoa, mitta jos en pumppaa, rinnat tulvivat. Olen kyllä yrittänyt herätellä vauvaa ja vaihtaa rintaa. Ilmeisesti hän kuitenkin saa noin lyhyilläkin ruokailuilla tarpeeksi maitoa, sillä paino on noussut hyvin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpatut maidot pakastimeen? Tai jos pullosta antaminen ei käy, anna ruiskulla?

Vierailija
2/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne minullakin ollut. imetin tiheästi sen vähän kerrallaan minkä vauva söi. Oli tyytyväinen ja kasvoi. Pumppasin maitoa muutamaan kertaan päivässä ja laitoin pakkaseen, vauvalle olen tarjonnut pelkkää rintaa. Maidontulo tasoittuu kyllä pikkuhiljaa eikä pumppaaminen mitään haittaa. Pian vauva jaksaa syödä isompia määriä kerrallaan niin helpottaa. Tsemppiä 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruiskulla missään tapauksessa. Imeminen on elintärkeä taito vauvalle ja sitä pitää provosoida rinnalla / pullolla.

Vierailija
4/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella tutti häiritsee imetystä? Anna tuttia vaan, oppii sen avulla tehokkaammaksi imijäksi rinnallakin!

Vierailija
5/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parin viikon ikäisen vauvan kanssa ongelmia imetyksessä, jouduin siirtymään pariksi päiväksi täysin ja muutamaksi päiväksi osittain pulloon. Ei todellakaan haitannut imetystä: vauva oli tauonkin jälkeen mielellään rinnalla ja imuote tuntui jopa paremmalta! (MAM-merkin pullo käytössä, vauva imee sitä leveällä otteella ja maidon virtaus vaikuttaa hitaalta verrattuna mun suihkutisseihin...) Mulla tosin vauva on innokas syömään ja usein ilmeisesti nukkuu ja syö samalla (?). Laiskasti syövän vauvan kanssa kokeilisin varmaan antaa ensin vähän boostia pullosta että jaksaa olla rinnalla. En usko että siinä mitään menettää jos kokeilee.

Mulla on muuten rinnat usein ylitsetursuavan täynnä, vaikka vauva syö usein ja paljon! Siitä ei varmaan mitenkään pääse :)

Vierailija
6/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli parin viikon ikäisen vauvan kanssa ongelmia imetyksessä, jouduin siirtymään pariksi päiväksi täysin ja muutamaksi päiväksi osittain pulloon. Ei todellakaan haitannut imetystä: vauva oli tauonkin jälkeen mielellään rinnalla ja imuote tuntui jopa paremmalta! (MAM-merkin pullo käytössä, vauva imee sitä leveällä otteella ja maidon virtaus vaikuttaa hitaalta verrattuna mun suihkutisseihin...) Mulla tosin vauva on innokas syömään ja usein ilmeisesti nukkuu ja syö samalla (?). Laiskasti syövän vauvan kanssa kokeilisin varmaan antaa ensin vähän boostia pullosta että jaksaa olla rinnalla. En usko että siinä mitään menettää jos kokeilee.

Mulla on muuten rinnat usein ylitsetursuavan täynnä, vaikka vauva syö usein ja paljon! Siitä ei varmaan mitenkään pääse :)

Täsmennän: imetysongelma oli siis vauvan suppean imuotteen aiheuttama kipu ja haavaisuus nänneissä, enkä tajunnut ongelmaa ajoissa. Pullo tuntui siis auttavan imuotteen laajentamisesta, ja parin pullolla syötetyn päivän jälkeen imetys sujui jopa paremmin. Pullo ei välttämättä siis pilaa kaikkea.

Vierailija
7/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä "imetyksen tuki ry" -facebook-ryhmään! Siellä paljon hyödyllistä tietoa ja osaajia ;)

Vierailija
8/9 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne minullakin ollut. imetin tiheästi sen vähän kerrallaan minkä vauva söi. Oli tyytyväinen ja kasvoi. Pumppasin maitoa muutamaan kertaan päivässä ja laitoin pakkaseen, vauvalle olen tarjonnut pelkkää rintaa. Maidontulo tasoittuu kyllä pikkuhiljaa eikä pumppaaminen mitään haittaa. Pian vauva jaksaa syödä isompia määriä kerrallaan niin helpottaa. Tsemppiä 😊

Kiitos kovasti!

Neuvolassa sanottiin, että pumppaamisesta ei ole kuin haittaa, koska sen takia maitoa tulee vain lisää ja lisää ja rinnat pakkautuvat. Ensin ajattelin itse, että olisi hyvä pumpata maitoa jääkaappiin, niin mies voi antaa sitä vauvalle pullosta, jos minä nukun tai käyn jossakin muualla. Terveydenhoitaja oli kauhistunut. Sanoi, että ei pulloa saa antaa missään tapauksessa, sillä kohta vauva ei syö rintaa enää ollenkaan pulloon totuttuaan.

Alkaa tuntua epätoivoisesti siltä, että korvikkeen antaminen olisi niin paljon helpompaa. Tuntuu, että tekee miten vain, niin se on väärin. Tuota maidon pakastamista en tosin ollut edes ajatellut, kiitos vinkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän