Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mua vaivaa?

Aloittaja.
27.04.2016 |

En tarvitse teiltä mitään varsinaisia diagnooseja, vaan lähinnä mikä-mulla-voisi-olla tyylisiä asioita tai mihin oireeni viittaavat -- viittaavatko edes mihinkään.

Olen lukion ekaa vuotta käyvä tyttö / täytän siis kesällä 17. Mulla on ollut jo useita viikkoja, ehkä muutamia kuukausiakin outo tila. Välillä on tosi hauskaa, mutta välillä, ihan yhtäkkiä, tuntuu, että koko elämä kaatuu päälle eikä tulevaisuutta löydy. En pysty aloittamaan esim. läksyjen tekoa, vaan se vaatii yleensä hieman ponnisteluja. Olen iloinen lähinnä vain ystävieni kanssa, muutoin olen joko hyvin neutraali tai jopa surullinen. Itkemään saatan nykyään alkaa jopa ilman syytä ja tuntuu, että stressaan aivan koko ajan: joko todella pienistä ja mitättömistä jutuista tai sitten ilman syytä tämäkin. Tämän ystävien seurassa esiintyvän iloisuuteni vuoksi he eivät usein voi kuvitella minua surullisena. Ärsyynnyn myös hyvin herkästi ja pienistä asioista, ja vaikken alakaan raivoamaan, jää vitutus yleensä päälle koko loppupäiväksi, tiuskin kaikille tms. Rakas harrastukseni ratsastus, josta pidin myös n. puolen vuoden tauon ennen kuin aloitin uudelleen n. kuukausi sitten, ei tunnu enää samalta. Olen kyllä iloinen sieltä tullessani ja nautin hyvin paljon hevosten kanssa tekemisestä, mutta tallille lähteminen on vaikeaa ja yleensä teenkin sen vain ajatukse "olen luvannut mennä joten menen" avulla. Aloitin juuri uudelleen syömään e-pillereitä puolen vuoden tauon jälkeen, mutten usko niitä syylliseksi, sillä olen aiemmin syönyt niitä muutaman vuoden ilman minkäänlaisia haittavaikutuksia tai mielialanvaihteluja.

Pieniä muutoksia olen havainnut myös fyysisesti: päätäni särkee paljon useammin, jopa päivittäin. Yleensä koulussa tai koulumatkoilla. Tunneilla en myöskään jaksa keskittyä kovinkaan usein. Silmäni tuntuvat kuivilta etenkin aamuisin n. tunti heräämisen jälkeen autossa, matkalla kouluun. Mikä lienee syy siihen, ajattelin nyt kuitenkin listata sen tähän. Nukun hieman aiempaa huonommin, mutta näe kovinkaan suurta eroa. Ruokahalu on sama kuin ennenkin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulotauti. Lopeta sairauksien ja vaivojen jatkuva googlettaminen.

Vierailija
2/6 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen googletellut vain muutaman kerran ja siksi, että muutos nykyiseen on ollut melko nopea ja tila vaivaa minua oikeasti. Vielä 2kk sitten nautin esimerkiksi yksinolosta, mutta nyt se vain ahdistaa, stressaa, itkettää ja vituttaa. Ja onko se, että pää särkee yhtäkkiä lähes päivittäin normaalia? Minulle lääkäri jo joskus aikoinaan kertoi, että edes kerran viikossa se ei ole normaalia. :D Ja onko normaalia stressata ilman syytä tai aivan mitättömiä asioita? En tiedä sinusta, mutta ainakin puoli vuotta sitten tällainen oli minulle aivan utopista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ns. Murrosikä. Hormoonit riehuu. Silmien kuivuuteen auttaa kun juot riittävästi, tai sitten voisit käydä optikolla sekä silmien kuivuuden että päänsärkyjen takia. Vakavien sairauksien pelko voisi kieliä masennuksesta samoin kun muut oireesi, mutta voi olla normaalia hormoonitoimintaan liittyvääkin. Käy puhumassa esim mielenterveyshoitajalle tilanteestasi, jos kovin alkaa päivät vaikuttaa synkiltä.

Vierailija
4/6 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään pelkää vakavia sairauksia, kunhan ajattelin jos joku voisi samaistua ja kertoa, mikä itsellä on ollut jne. En ainakaan itse pidä tällaista hetkessä tapahtuvaa muutosta normaalina, mutten vakavanakaan, sillä oireet eivät minua tapa. :D

Kiitos kuitenkin!

Vierailija
5/6 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai ne E-pillerit saattavat aiheuttaa tuommoisiakin sivuvaikutuksia. Nykyään tuon tapaista on muistaakseni jonkinverran kirjoiteltu uutisissa. Ystävä, valitettavasti en osaa neuvoa sekatyöläisen ja työttömän joutilaan koulutukseni pohjalta. Mutta e-pillereitä ei tietenkään tarvitse käyttää, kun pysyy poissa irtosuhteista ja seksistä ennen avioliittoa. En tahdo lyödä tällä kommentilla, tarkoitus on neuvoa, ja tilanteesi kuulostaa todella vaikealta. On kuitenkin yksi, joka puhtaassa Rakkaudessaan sinua, ystävä, kohtaan voi ja tahtoo auttaa - ei vain auttaa, vaan vieläpä pelastaa sinut. Koska Hän, Jeesus Kristus, rakastaa meitä syntisiä ja sinua niin suuresti, että Hän suostui ristinkuolemaan meidän ja sinun syntiesi tähden, että saisimme syntimme anteeksi. Tämä armo on vain otettava uskossa vastaan. Sillä ilman uskoa, ilman Jeesusta, emme voi kukaan pelastua joutumasta helvettiin, joka on oikeudenmukainen osamme syntisyytemme seurauksena. Mutta niin on Jumala maailmaa (meitä) rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa (Jeesuksen) ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Pyydä: "Jeesus, pelasta minut. Tule sydämeeni asumaan Herrakseni ja anna kaikki syntini anteeksi. Auta minut synnin tieltä tahtosi tielle." Hän sen kaiken tekee, pelastaa sinut ja muuttaa elämäsi, jos vilpittömästi jättäydyt Jeesukselle. Tosin pysymme syntisinä, keskeneräisinä, vajavaisina tämän "maallisen" elämämme ajan, mutta kun lankeamme, Hän tahtoo katuvan syntisen taas armahtaa ja nostaa. Jeesuksen Kristuksen ristillä vuotanut veri riittää puhdistamaan meidät kaikesta synnistä, kun katuen käännymme Hänen puoleensa. TR

Vierailija
6/6 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi voi todellakin aiheuttaa moniakin fyysisiä oireita. Itse ainakin huomaan juuri että turhaannun todella helposti jos stresssaa oikein kunnolla. Stressi itsessään ainakin itsellä vain pahensi muitakin asioita elämässä, joten siitä olisi ensimmäisenä hyvä päästä eroon. Myös päänsärkyjä olen laillasi kokenut stressin lyödessä päälle. Koita päästä siitä ensin eroon, jonka jälkeen muutkin oireet voivat helpottaa ja jopa hävitä :)

Lue lisää:

http://www.terveellinenelama.fi/mieli/stressin-fyysiset-oireet/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi