Miten lapsiperhe vanhassa omakotitalossa voi enää pärjätä, kun hoitomaksut nousi pilviin ja samoin sähkön hinta?
Jos jo aiemmin on pärjätty juuri ja juuri niin entäs nyt. Täytyy ehkä myydä talo ja muuttaa kerrostaloon, niin säästyy sähkölaskun verran sijoitettavaksi hoitomaksuihin?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin päivähoitomaksut ja sähkön hinta ovat laskeneet? Ainahan kaikki hinnat nousevat. Jos joskus tilapäisesti jokin hinta laskee, niin hetken päästä se jo taas nousee.
Otapa nyt järki käteen. Itse sähkön hinta on Suomessa yksi Euroopan halvimpia. Sähkönsiirtomaksut on noussut, mutta niistäkään ei olla Euroopan kärkeä. Ihan on omista käyttäytymismalleista kiinni. Meillä on 2010 valmistunut okt ja sähköön kuluu 10 000 Kwh. Ilmalämpöpumppu ja suora sähkö.
Nämä taliaivojankkaajat eivät tajua, että Espanjassa ei paljon tarvi sähköllä lämmitellä omakotitaloja. Wttu että maa kantaa päällään typeriä "ihmisiä".
Kyllä siellä Espanjassakin sähköä kuluu, vai puuhellallako ruokansa tekevät ja käy kylmässä suihkussa. Sähkö tulee taivaasta. Auta armias ihmisiä, jotka pätevät tekemällä samanlaisia typeriä yleistyksiä. Sitä paitsi monet niistä kämpistä on homeessa, kun RH-% asunnoissa on yllättävän korkea. Eristykset, tuuletus ja lämmitys onnettomia. Samoin Briteissä. Been there, seen that..
Noh, noh, rintamamiestalon energiasyöppöys ja homeet ja lahoaminen riippuu kyllä siitä, kuka sen aikoinaan rakensi ja miten siitä on sen jälkeen pidetty huolta. Väitän, että minun isäni vuosina 1952-55 rakentama talo on edelleen ilman kaikkia noita ongelmakohtia, jos vain taloa reilut kymmenen vuotta hallinnut uusi isäntäpari ei ole niitä itse aikaansaanut. Isä oli niin äärettömän tarkka rakentaessaan, kaikki mitattiin millimetrien tuhannesosien tarkkuudella, ja huonoa jälkeä hän ei suvainnut ollenkaan. Hän halveksi näitä rakentajia, jotka halusivat valmista mahdollisimman nopeasti; ei, piti tehdä ajan kanssa ja tarkkaan. Lähes kaikkea isä osasi tehdä itse, vain sähkötyöt ja muuraaminen oli annettu toisten käsiin. Todistin itse isän rakentamisen ja remontoinnin tarkkuden, kun vuosina 1977-78 ensin alakerta remontoitiin ja rakennettiin sisävessa suihkulla ja sitten rakentamatta jätetty yläkerta tehtiin valmiiksi, jotta minä, teini-ikään juuri astunut tytär saisin vihdoin kaipaamani oman huoneen. Taloa pidettiin kunnossa jatkuvalla korjaamisella, mm. ikkunoiden uusimisella ja salaojituksen kuntoonsaattamisellla. Vielä viimeiseksi isä maalasi talon (ihan itse ja yksin, vaikka 80 vuotta oli jo tullut täyteen), ja lasikuistille laitettiin tuplaikkunat. Uusi omistajapari lapsineen sai hyvän ja terveen talon, toivottavasti ovat jatkaneet isän viitoittamalla tiellä.