Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko vuokrata asunnon koiralliselle?

Vierailija
27.04.2016 |

Lupaavalla vuokralaisella on villakoira. Kuulemma siisti ja hyväkäytöksinen, mutta vähän huolettaa miten käy asunnon kunnon/kulumisen kanssa...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole pentu, niin uskaltaisin. Ja tosiaan sopimukseen kirjattaisiin erikseen mahdollisien vahinkojen korvaus. Villakoirat ovat keskimäärin aika rauhallisia eivätkä järsi paikkoja.

Vierailija
22/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sopimukseen maininta, että koiran mahdollisesti aiheuttamat tuhot on vuokralainen velvoitettu korvaamaan/korjaamaan pois muuttaessaan. Mulla on pienehkö, sisäsiisti ja rauhallinen koira, joka ei ole ikinä aiheuttanut asunnolle mitään vahinkoa. Silti olen aina vuokrasopimusta tehdessäni ehdottanut tuollaista lisäystä sopimukseen. Ja kuvannut asunnon lattiat ja kolhut muuttoa ennen, ettei mene toisten jättämät jäljet omaan piikkiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää, että normaali koira sotkee vähemmän kuin ihminen. Ihminenkin voi oksentaa lattialle, ihmisellä voi tulla ripulit lattialle, ihminen voi kuolla ja kuset ja paskat tulee lattialle. Mun koira tee ikinä asioitaan sisälle, jos oksentaa, oksentaa matolle. Jos on ripuli, niin oon kyllä koiran kanssa kotona ja käydään ulkona. Koiran kynnet, ei ne lattiaan naarmuja tee jos niitä leikataan. 

Normaali kuluminen kuuluu asumiseen. Sen aiheuttaa kyllä se ihminen itse.

Koiralla ei ikinä tule ripuli sillä aikaa, kun se on yksin asunnossa? Aika hyvin opetettu kun oksentaa vain matolle.

Vierailija
24/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette tekin kanssa omanlaistanne porukkaa.

Takuuvuokrasta vähennetään normaalin kulumisen ulkopuoliset vauriot asunnolle joita kotivakuutus ei korvaa.

Vierailija
25/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin jännittää niin älkääpä vuokratko kenellekään. Asukas voisi täysin laillisesti myös vuokrata asunnon kertomatta omistajalle olevansa koiranomistaja.

Ihan yhtälailla sen lattian voi pilata vaikkapa huono tuoli.

Normaaliin vuokratoimintaan kuuluu perusremontointi niin asukkaiden välillä kuin asukkaiden aikanakin. 

Vierailija
26/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää, että normaali koira sotkee vähemmän kuin ihminen. Ihminenkin voi oksentaa lattialle, ihmisellä voi tulla ripulit lattialle, ihminen voi kuolla ja kuset ja paskat tulee lattialle. Mun koira tee ikinä asioitaan sisälle, jos oksentaa, oksentaa matolle. Jos on ripuli, niin oon kyllä koiran kanssa kotona ja käydään ulkona. Koiran kynnet, ei ne lattiaan naarmuja tee jos niitä leikataan. 

Normaali kuluminen kuuluu asumiseen. Sen aiheuttaa kyllä se ihminen itse.

Koiralla ei ikinä tule ripuli sillä aikaa, kun se on yksin asunnossa? Aika hyvin opetettu kun oksentaa vain matolle.

Ei munkaan koiraani ole tarvinnut opettaa oksentamaan matolle, mutta aina se mokoma tekee niin, eikä koskaan lattialle. :) Ripuloinut ei ole vielä koskaan yksin ollessaan, eli ulos on ehditty aina.

T. 22

Vierailija
27/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatavilla on koirattomia, kelpoja ehdokkaita, niin miksi ihmeessä ottaa lisäriski koirasta. Ihmisessä itsessään on jo niin paljon riskiä.

Sama koskee lapsiperheitä. Tietysti se vuokralainenkin voi aina pamahtaa paksuksi, sitä ei voi tietenkään estää. Meillä on ollut hankala löytää sopivia ehdokkaita vuokra-asuntoomme (suuri kolmio rauhallisella alueella), kun kaikilla halukkailla tuntuu olevan eläimiä ja lapsia, mutta nyt löytyi onneksi mukava pariskunta.

Vierailija
28/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kokemuksella lapsipeheen jäljiltä asunnoissa on paljon enemmän kulumaa/tuhoja kuin koirallisten.

Vierailija
29/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet tapetit eivät kyllä saa mennä käyttökelvottomiksi 1 v vuokrasuhteen aikana. 10 v välein voin kustantaa uudet tapetitkin.

vuokranantaja

Vierailija
30/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä koiralliselle vuokraisin mieluummin, kuin lapsiperheelle. Lapset ne vasta saavatkin aikaan tuhoa.

Vierailija
31/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuokrannut koiralliselle jo kahdesti ihan sen takia, että meilläkin on koira ja koska koirallisten on vaikeampi löytää asuntoa ni siinä voidaan sit ns. pitää yhtä. Tosin koirallisen pitää sitten olla paras tai yksi parhaista hakijoista, en tietysti vuokraa epäilyttävän oloiselle, vaikka koira olisikin. Molemmilla kerroilla koiraihminen on ollut oikein hyvä hakija ja myös ensimmäinen, joka on ilmoittanut ottavansa asunnon (syynä varmasti sekin, että kun monet ei vuokraa eläintenomistajille ni nopeasti tartutaan asuntoihin, joihin voi ottaa koiran).  Asunto on pysynyt tyylikkäänä ja hyvässä kunnossa koirasta huolimatta.

Vierailija
32/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaavalla vuokralaisella on villakoira. Kuulemma siisti ja hyväkäytöksinen, mutta vähän huolettaa miten käy asunnon kunnon/kulumisen kanssa...

Käykää huolellisesti asunnon kunto läpi vuorkalaisen kanssa ja kun ja jos hän joskus muuttaa pois, niin katsotte että onko koirasta tullut vahinkoja jotka eivät kuulu normaaliin kulumiseen, jos on niin sitten näitä korvataan vakuudesta. Mutta muista että jos uusit 10 vuotta vanhan pilatun lattian, niin vuokralaisen maksuosuus on puolet, jos oletetaan että parketin normaali käyttöikä on 20 vuotta.

Vierailija
33/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

cxvxcvcxvcx kirjoitti:

Jos tulee ainakin kolmeksi vuodeksi.

Korota vuokraa joka vuosi tasan 20e/vuosi koiran takia, saat siivousrahaa. Kirjaa 20e/vuosi vuokrasopimukseen vaikka 01.01.20XX nousee 20e.

Vuokrasopimuksia korotetaan indeksikorotuksella vuosittain muutenkin.

Vuokraa korotetaan tasan siten kuin vuokrasopimuksessa on sovittu.

Vierailija
34/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellisessä asunnossa, johon muutin kaksin mieheni kanssa, syntyi 2 lasta, siellä eli 2 koiraa ja 3 kissaa (kaikki ei samaan aikaan) 10 vuotta asuttiin, ja ei mitään eläimistä jääneitä jälkiä. Sain takuuvuokran täytenä takaisin. Lopputarkastuksessa yhdessä vuokranantajan kanssa, hän näytti kyllä hyvin hämmästyneeltä.

Vierailija
35/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole pentu, niin uskaltaisin. Ja tosiaan sopimukseen kirjattaisiin erikseen mahdollisien vahinkojen korvaus. Villakoirat ovat keskimäärin aika rauhallisia eivätkä järsi paikkoja.

Ei itsestäänselvyyksiä tarvi kirjata vuokrasopimukseen. Se on normaali käytäntö että vuokralainen korvaa normaalin käytön aiheuttaman  kulumisen ylittävät vauriot riippumatta siitä että miten ne on aiheutettu.

Jos vuokrasopimukseen rustataan erityispykäliä koiran aiheuttamista vahingoista, niin näitä voidaan oikeudessa tulkita niin että kissan aiheuttamia vahinkoja ei tarvi korvata, koska niitä ei ole mainittu.

Vierailija
36/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos laittaa vuokrasoppariin että lemmikit ei ole sallittu niin eikös vuokralainen silloin omalla allekirjoituksella tämän ehdon hyväksy?

Vierailija
37/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos laittaa vuokrasoppariin että lemmikit ei ole sallittu niin eikös vuokralainen silloin omalla allekirjoituksella tämän ehdon hyväksy?

No tavallaan joo, mutta tästä on käyty kai oikeastikin käräjiä, joissa todettu, että jos ei ole allergia-asunto ni tätä ei saisi lopulta kieltää. Tämä tosi mututuntumaa, ei tarkistettu. Itseäni se nyt ei koske, koska vuokraan eläinihmisille oikein mielelläni.

t: se koiranomistajavuokranantaja, joka toivottaa lemmikit tervetulleeksi asuntoonsa :)

Vierailija
38/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraihmiset viettää keskimääräistä säännöllisempää elämää, joka on tietysti hyvä juttu. Koirien on todettu olevan hyväksi mielenterveydelle, joten mt-ongelmaisen todennäköisyys pienenee. Saat uusittua parketin ja väliovat ja vuokralainen osallistuu kustannuksiin.

Vierailija
39/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan joo, mutta tästä on käyty kai oikeastikin käräjiä, joissa todettu, että jos ei ole allergia-asunto ni tätä ei saisi lopulta kieltää. Tämä tosi mututuntumaa, ei tarkistettu. Itseäni se nyt ei koske, koska vuokraan eläinihmisille oikein mielelläni.

t: se koiranomistajavuokranantaja, joka toivottaa lemmikit tervetulleeksi asuntoonsa :)

Lemmikkien pito on normaalia elämää, jota ei saa vuokrasopimuksessa rajoittaa tai jos on yritetty rajoittaa, niin ehto on kohtuuttomana mitätön.

Koiranpitokiellolle pitää olla oikeat perusteet, kuten se että asunto on allergia-asunnoksi sisustettu ja sen täytyy myös olla sitä, pelkkä teksti vuokrasopimuksessa ei tee asunnosta alleria-asuntoa.

Vuokrasopimuksissa ei ole täysin vapaata sopimisen vapautta, vaan asiat on määritelty laissa melko tarkasti.

Vierailija
40/41 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun edellisessä asunnossa, johon muutin kaksin mieheni kanssa, syntyi 2 lasta, siellä eli 2 koiraa ja 3 kissaa (kaikki ei samaan aikaan) 10 vuotta asuttiin, ja ei mitään eläimistä jääneitä jälkiä. Sain takuuvuokran täytenä takaisin. Lopputarkastuksessa yhdessä vuokranantajan kanssa, hän näytti kyllä hyvin hämmästyneeltä.

Olen ostanut asunnon jossa oli oleillut parinkymmenen vuoden ajan pari kissaa. Asunto oli päällisin puolin kyllä siisti, mutta kun tehtiin siihen remonttia niin oli ällistyttävää miten paljon kissan karvaa oli esimerkiksi listojen takana ja jopa muovimaton alla. Allerginen olisi varmasti saanut niistä oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan