Lääkkeiden omavastuu ja 100 % korvattavat lääkkeet
Otetaan esimerkiksi Thyroxin jota siis korvataan 100 % ja logiikan mukaan tätä pitäisi siis apteekista saada ilmaiseksi plus se toimitusmaksu.
Mutta nythän tämän vuoden alusta on lykätty omavastuumaksu jota ilman et noita tabletteja mukaasi saa, kunnes se on maksettu. Kyseessä on erityiskorvattava lääke. Onko tämä nyt ihan lainmukaista? Miten ne on saaneet tämän läpi? Jos ei siis osta mitään muita reseptilääkkeitä, mistä minä oikeastaan maksan? No, Thyroxinista. Ei se ole enää ilmaista.
Kommentit (48)
Isoäidillä oli aika raffi vuodenalku. 1000E eläke, siitä 280e vanhan kaksion vastike, lääkkeet 70e, c-todistus terkkarista 51e+käyntimaksu 29e ja patäri polikäyntiä 60e. Käytiin loppukuusta ostamassa ruokaa. Mut kyllähän heiltä vois viel vähän ottaa pois, niin heittäisivät henkensä.
Siirtykää ihmeessä, jos 50 e on kynnyskysymys omalle terveydelle. Tosin voi olla että Virosta ette saa kovin monta insuliinipakkausta sillä rahalla. Onko teillä mitään käsitystä mitkä esiml insuliinien todelliset kustannukset on veronmaksajille? Olisin todella tyytyväinen jos selviää alkuomavastuu + 4,50/kerta.
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää ihmeessä, jos 50 e on kynnyskysymys omalle terveydelle. Tosin voi olla että Virosta ette saa kovin monta insuliinipakkausta sillä rahalla. Onko teillä mitään käsitystä mitkä esiml insuliinien todelliset kustannukset on veronmaksajille? Olisin todella tyytyväinen jos selviää alkuomavastuu + 4,50/kerta.
Liisa Hyssäläkö se siellä? :D Hys hys, nyt.
Juu, farmaseutti olen kyllä ja veronmaksajana olen kiinnostunut mihin verorahoja käytetään, enkäpidä 50 euron alkuomavastuuta kohtuuttomana, varsinkin kun sen jälkeen lääkkeistä saa kuitenkin kohtuullisen korvauksen.
On todella kohtuuton korotus omavastuuseen heillä jotka käyttävät vain erityiskorvattavaa lääkettä! 4,50 € -> 45 €!!!
Vierailija kirjoitti:
Otetaan esimerkiksi Thyroxin jota siis korvataan 100 % ja logiikan mukaan tätä pitäisi siis apteekista saada ilmaiseksi plus se toimitusmaksu.
Mutta nythän tämän vuoden alusta on lykätty omavastuumaksu jota ilman et noita tabletteja mukaasi saa, kunnes se on maksettu. Kyseessä on erityiskorvattava lääke. Onko tämä nyt ihan lainmukaista? Miten ne on saaneet tämän läpi? Jos ei siis osta mitään muita reseptilääkkeitä, mistä minä oikeastaan maksan? No, Thyroxinista. Ei se ole enää ilmaista.
Joissain maissa lääkkeet maksetaan kokonaan itse oli hinta muutama euro tai muutama kymmenentuhatta euroa. Eivät lääkkeet koskaan ole ilmaisia vaan jotenkin ne maksetaan aina. Suomessa omavastuu ei ole kovin suuri mutta ei kaikista lääkkeistä saa kovin hyvää korvaustakaan. Lääkekatto kuitenkin rajoittaa kulut jotenkin järjelliselle tasolle.
Tuntuu vähän huvittavalta kun valitetaan muutaman euron lääkkeistä kun joku voi saada kymmenien tai satojen tuhansien eurojen lääkkeet yhteiskunnan piikkiin. Esimerkkejä kalliista lääkkeistä ovat Sprycel, Glivec, Replagal, Soliris, Yervoy, Gazyvaro, Arzerra, Zydelig, Imbruvica jne.
Tässä linkki tosielämän tapaukseen kun Kela ei korvannut vielä uutta lääkettä sairastuneelle: http://yle.fi/uutiset/onneksi_tama_tauti_tuli_minulle_nyt_eika_kymmenen…
No oisko se ollut reilua, että ne jotka muutenkin saa lääkkeensä lähes ilmaiseksi, niin alkuomavastuu ei koskisi heitä? Juuri tämä on reilua, että se kohdistuu kaikkiin.
Enemmän mua kuitenkin harmittaa eläkeläisten puolesta, heitä on kaikkein eniten lyöty märällä rätillä naamaan ja häpäisty vanhat koko ikänsä raataneet naiset ja miehet.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No oisko se ollut reilua, että ne jotka muutenkin saa lääkkeensä lähes ilmaiseksi, niin alkuomavastuu ei koskisi heitä? Juuri tämä on reilua, että se kohdistuu kaikkiin.
No mikseivät muuttaneet niitä erityiskorvattavuuksia? Mun mielestä se on ihan sekava nyt, en ymmärrä että mistä se omavastuu nyt oikeastaan maksetaan? Thyroxinistako? Vai ilmasta?
Mistä minä maksoin? Thyroxin ei maksa niin paljon. Entä jos en osta muita lääkkeitä, niin mikä tuo maksu on? Onko se taas joku uusi vero?
Tyypin 1 diabeetikotkin joutuvat maksamaan omavastuun, vaikka he kuolisivat ilman insuliinia...
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä maksoin? Thyroxin ei maksa niin paljon. Entä jos en osta muita lääkkeitä, niin mikä tuo maksu on? Onko se taas joku uusi vero?
Siis maksat joka ostokerralla lääkkeen kokonaisuudessaan itse kunnes 50 euron omavastuu on täynnä. En jaksa nyt googlata, mutta eiköhän vuoden satsi Thyroxinia maksa enemmän kuin 50 euroa. Itselläni menee 2x0,5 mg/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis maksat joka ostokerralla lääkkeen kokonaisuudessaan itse kunnes 50 euron omavastuu on täynnä. En jaksa nyt googlata, mutta eiköhän vuoden satsi Thyroxinia maksa enemmän kuin 50 euroa. Itselläni menee 2x0,5 mg/vrk.
Kiitos, tämä selvensi.
Lääkkeiden peruskorvaus nousee nykyisestä 35 prosentista 40 prosenttiin.
Lääkekorvauksiin tulee vuosikohtainen alkuomavastuu kaikille yli 18-vuotiaille.
Alkuomavastuun määräksi on esitetty 50 euroa.
Ylemmän erityiskorvausluokan lääkekohtaista omavastuuta on esitetty korotettavaksi 3 eurosta 4,50 euroon.
Lisäkorvauksen lääkekohtaista omavastuuta on esitetty korotettavaksi 1,50 eurosta 2,50 euroon. Vuonna 2016 lääkkeiden vuosiomavastuu (lääkekatto) on 610,37 euroa.
Kelan sivuilta kopioin.
Suosittelen, että luet jatkossa sanomalehtiä, niin tiedät paremmin mm. tällaisista asioista.
Minulla eläinperäisiä, hiukan on toisenlainen hinta😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä selvensi.
Selvensi vaikka mielestäni on liian suuri omavastuukorotus. Suomi on jo nyt täynnä kaikenmaailman veroja ja maksuja. Tk-maksukin maksetaan huippukorkeiden verojen päälle. Ruuan alvit huipussaan ja monissa paikoissa verotetaan vieläpä moneen kertaan päällekkäin.
Ja kaiken tämän aikana valtionyhtiöt siirtävät veroja veroparatiiseihin täysin häikäilemättä. Suomen rahat viedään muualle, meiltä varastetaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä selvensi.
Selvensi vaikka mielestäni on liian suuri omavastuukorotus. Suomi on jo nyt täynnä kaikenmaailman veroja ja maksuja. Tk-maksukin maksetaan huippukorkeiden verojen päälle. Ruuan alvit huipussaan ja monissa paikoissa verotetaan vieläpä moneen kertaan päällekkäin.
Ja kaiken tämän aikana valtionyhtiöt siirtävät veroja veroparatiiseihin täysin häikäilemättä. Suomen rahat viedään muualle, meiltä varastetaan koko ajan.
siis siirtävät voittoja, piti sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko oikeasti yhden milligramman Thyroxinia päivässä eli kymmenen tablettia tavallista annoskokoa? Luulisi että menisi kilpirauhasen ylitoiminnan puolelle tuolla annostuksella.
Taidat olla farmaseutti tai poliitikon tytär.