Voiko 14-vuotias vahtia 1-vuotiasta kauppareissun ajan
1-v menee nukkumaan, voinko sen jälkeen mennä kauppaan ja jättää 14-vuotiaan kahdestaan taaperon kanssa kotiin n. 20 minuutiksi? 14-v on luotettava ja fiksu tyttö.
Kommentit (10)
EOS kun olen lapseton ja pihalla näistä asioista, mutta voisiko 14-vuotias mennä kauppaan?
Juu, ei todellakaan voi jättää kahta alaikäistä kahdestaan, lasun paikka ihan selkeästi. Tällaisia vastauksia tulet tältä palstalta saamaan.
Parikymmentä vuotta sitten ollessani 6-vuotias, 14 vuotias isoveljeni huolehti minusta viikon vanhempieni lomaillessa ulkomailla. Hyvin onnistui.
Katja Hänninen sai lapsen tuon ikäisenä.
Voit hyvin jättää. Kyllä minä luottaisin 14-vuotiaaseen kunhan hoidettava on vaan terve. Kipeää lasta en kovin pitkäksi aikaa jättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten ollessani 6-vuotias, 14 vuotias isoveljeni huolehti minusta viikon vanhempieni lomaillessa ulkomailla. Hyvin onnistui.
Ja reilut 50 vuotta sitten, ollessani ihan pikkuvauva, 14-vuotias tätini oli meillä kotiapulaisena ja hoiti minua koko vanhempien työpäivän ajan, päivästä toiseen, kunnes täytti 15 vuotta, jolloin ei tietenkään ollut enää 14-vuotias. Silloin oli äitiysloma jotain kolme kuukautta tai sinne päin vain, ja ihan normaalia että oli tuonikäisiä lapsenlikkoja.
Ennen vanhaan (50 vuotta sitten) tuonikäiset olivat jo kesätöissä lapsia kaitsemassa. Ja vuoden vanhemmat vakituisesti. Mutta tietysti nuoret saattavat nykyisin olla aika kädettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvin jättää. Kyllä minä luottaisin 14-vuotiaaseen kunhan hoidettava on vaan terve. Kipeää lasta en kovin pitkäksi aikaa jättäisi.
Eikös ne tytöt ennen vanhaan lähteneet töihin jo tuon ikäisenä ja nimenomaan lapsenlikoiksi :)?
Hyvää harjoitusta vastuun ottoon jo tuon ikäiselle, toki pitää tuntea, että on luotettava ja osaava.
Siis minkä ihmeen takia EI voisi?
No voit todellakin. Vaikka puoli päivää olisit kaupassa.