Avoimessa perusopinnot ja haku päiväopintoihin
jos nyt just tänään aloitan avoimessa yliopistossa perusopintokokonaisuuden, ehtisin tehdä siitä ehkä ennen syksyä puolet, niin kannattaako ottaa koko 25 opintopisteen juttu vai yksittäisiä kursseja kerrallaan?
nyt haen opiskelemaan tuota aihetta joka kiinnostaa, mutta jos en tällä kertaa pääse, tekisin se avoimessa.
sitten jos taas pääsen, opinnot alkaisivat syksyllä, voinko mennä kursseille päiväopetukseen kun olen maksanut avoimeen ne kurssit? jos en siis pääse, teen avoimessa iltaopintoina...
Kommentit (9)
joo tiedän että minua kiinnostaa ja saan aiheen tehtyä joka tapauksessa. no taidan ilmoittautua opintokokonaisuuteen, saapahan tehdä niitä sit talven jos en pääse päiväopintoihin. pieni mahdollisuus on päästäkin pääsykokeissa läpi, mutta eiköhän tuon saa sumplittua jos oon avoimessa jo tekemässä alkua. mietin vain, onko kellään kokemusta?
olisi kiva kuulla, onko muut avoimessa opiskelleet siirtyneet päätoimisiksi ja miten se on sujunut?
Tässä yksi kokemus avoimesta päätoimiseksi opiskelijaksi siirtymisestä. Menin pääsykokeen kautta sisään. Olin tehnyt avoimessa pääaineen perusopinnot ja aineopinnot. Opintojen puolesta kaikki sujui hyvin ja sain korvattua kurssit ilman ongelmia. Kanditutkinnon tein normaalisti.
Jos jotakin kielteistä, niin opiskelijatovereihin tutustuminen oli vaikeaa. Muut samaan aikaan aloittaneet tutustui peruskursseilla toisiinsa ja minähän en niille enää mennyt. Yhteistä oli tosi vähän
Mutta tee ne opinnnot samn yliopiston avoimessa mihin haetkin. Eri yliopistot ei lue toisten yliopistojen avoimen opintoja hyväksi kuin opintokokonaisuuksina (eli esim. Perusopinnot), eli yksittäisistä kursseista et hyödy.
Miksi turhaan maksaisit kaikki opinnot, jos kuitenkin pääsisit tutkinto-opiskelijaksi? Silloin ei olisi mitään väliä, kummassa suorittaisit puuttuvat kurssit, sillä usein luennot ovat aivan samoja perus- ja avoimen opiskelijoille.
Jos saa opiskelupaikan, jatkat vaan siitä, mihin asti olet ehtinyt. Siellä voi olla muita sellaisia, jotka ovat jo suorittaneet avoimessa perus- ja aineopintojakin, eli ei kaikki muutkaan ensimmäisiltä johdantokursseilta opintojaan aloita vaan pikemminkin 3. vuosikurssilta sikäli kuin yliopistossa vuosikursseja olisi.
Itse luin 25op perusopinnot avoimessa ja hain näiden pohjalta erillishaussa eri yliopistoon ja pääsin sisään :)
no sitä just mietin että jos en pääse nyt sisään, niin aika vaan kuluu, en ole enää teini :) ja seuraava haku on taas ensi vuonna. eli nyt on mahdollista tehdä opintoja jne. hmmm...pitää suunnitella. mutt kiva kuulla miten muilla on mennyt ja muutenkin mielipiteitä.
Käy kurssit avoimessa yksi kerrallaan. Surullisen moni ilmoittautuu perusopintoihin ja maksaa niistä mutta motivaatio ei riitäkään niiden suorittamiseen. Kun käyt muutaman kurssin, huomaat, kiinnostaako opiskelu oikeasti.