Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona kasvatettu muka paremmin käyttäytyvä, hah!

Vierailija
26.04.2016 |

Naapurissa on vajaa 4-vuotias poika, ollut vain pari kuukautta päiväkodissa nuorempana. Jäi kotiin äidin kanssa kun sai pikkusisaruksen.
Tapasimme äidin kanssa viimeksi kaupungilla ja siinä jutellessamme tuo poika tönäisi oman 2-vuotiaani kumoon ihan yllättäen, ilman syytä. Äitinsä tietenkin vaati pyytämään anteeksi, mutta kun poika ei sitä tehnyt, asian annettiin olla. 2-vuotiaani, tuo päiväkodin kasvatti, pyysi ITSE anteeksi- siinä sitten selitin, että vika ei todellakaan ollut hänen!

Toinen tapaus on 5-vuotias tyttö. Aina kun tapaan äitinsä jossain, tyttö käyttäytyy todella huomionhakuisesti sekä äitiään että minua (= vierasta) kohtaan. Keskeyttää jutut, tunkee iholle. Jne.

Palstalta vaan saa lukea niin usein että kotona kasvatetut lapset olisivat muka jotenkin parempikäytöksisiä kuin päiväkodissa kasvatetut. En jaksa uskoa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiinni perheen omista tavoista. Ei taida ne täällä sukupuolielimien nimiä latelevat äidit mitään kultaista käytöskirjaa kotonaan noudattaa ja lapsilleen opettaa.

Vierailija
2/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kylläpä hienosti osasit korostaa kuinka loistava kasvattaja itse olet.

Ei niitä lapsia siellä hoidossa kasvateta. Säilytetään vaan työpäivän ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee kotoa ja vanhemmat opettavat esimerkillään. Meillä on kolme kotonahoidettua lasta, nyt jo teinejä kaikki. Koulusta on tullut aina pelkkää positiivista palautetta, ei mitään käytöshäiriöitä, ovat puolustaneet kiusattuja, menestyneet opinnoissaan erinomaisesti. Kiitosta on tullut myös kohteliaisuudesta ja hyvistä käytöstavoista. Osaavat myös jutella vanhempien ihmisten kanssa ja auttavat ihan tuntemattomiakin, avaavat oven toiselle, antavat istumapaikkansa vanhukselle. Viimeksi viikonloppuna lapsiani kehuttiin niin, että melkein itku pääsi. Usein ihmettelen, että miten juuri minä olen saanut nämä ihanuudet hoiviini <3.

En silti väitä, että kotihoito on ainoa autuaaksitekevä asia. Hyvä päivähoito on hyvää ja varmasti parempi vaihtoehto kuin se, että kotona hoitaa äiti tai isä, joka itse ei osaa käyttäytyä, joka ei viitsi opettaa mitään lapselleen, ei tehdä hyvää ruokaa, ei ulkoilla ja keksiä toimintaa. Ja ei tee kotivanhemman työtä sydämestään ja rakkaudella.

Vierailija
4/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee lapsia sitoutuu myös heidän kasvatukseensa., Ei sitä voi ulkoistaa päivähoidolle, harrastusohjaajille tai opettajille, ne vain täydentävät (tai yrittävät korjata moukkavanhempien aiheuttamia vahinkoja).  

Jos aikuinen on saanut hyvän kasvatuksen, hän ymmärtää, että 4- ja 5-vuotiaat ovat aika pieniä vielä eivätkä aina osaa toimia aikuisten toivomalla tavalla. He voivat silti olla hyvin kasvatettuja. Kun hyvin kasvatettu aikuinen tapaa naapurin lapsineen sattumalta kaupupungilla, hän ottaa myös lapsen tilanteessa huomioon. Lapset oppivat esimerkistä ja matkimalla.

Jos kotona eri anneta toiselle tilaa, ei katsoita silmiin, ei sanota kiitos, anteeksi tai ole hyvä, niin ihan lapsen tulevaisuuden tähden on syytä toivoa, että hän oppii nuo perusasiat jossakin muualla.

Vierailija
5/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otantasi on peräti kolme ja sillä perusteella teet sitten jotain päätelmiä koti- ja päiväkotikasvatuksen vaikutuksista?

Vierailija
6/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee juu, että kun sä olet pari kertaa tavannut "huonosti käyttäytyvän" kotikasvatin, niin siitä voi muitta mutkitta vetää johtopäätöksen, että kaikki kotikasvatetut ovat huonosti käyttäytyviä. Justiinsa niin.

Vierailija
7/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä ollut huonoja kokemuksia päiväkodista, jos siellä kuulemma vain säilötään lapsia.

Meidän päiväkodissa ainakin lapsia kasvatetaan, opetetaan tavoille, ihan jokainen päivä eri tilanteissa. Pienimmätkin tietävät että kädestä ei saa ottaa ja että synttärisankarille lauletaan yhdessä. Nyt on vappu lähestymässä ja siitä on juteltu kovasti lasten kanssa. Miten päiväkodissa voisi välttyä tapakasvatuksen antamiselta, kysyn vaan?

-ohis-

Vierailija
8/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän naurut kiitos. 

Ihania, itsekeskeisiä, esiintymisvalmiita, yhteiskunnankiipijöitä tulee tarhoista ja kotikasvatetuista ei tule mitään. Näin se neukkulandiassa menee. "Pitäähän sen äidinkin mennä töihin / kaalimaalle/ riisipellolle - mikä ero oikeasti ? Ovat poissa suurimman osan päivää lastensa elämästä ja niin se vain on.

Vierailija
9/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn pitäisi mennä tilastokeskukseen töihin. Aika suvereenisti kehittelee pomminvarmat päätelmät.

Vierailija
10/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lapset kasvateta aina kotona?

Vierailija
11/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kasvattaa, päiväkoti ja koulu tukee. Kaikki lähtee kotoa.

Vierailija
12/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet pikkasen yleistäis? Ihan vähän vaan?

Vierailija
13/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ystäväperheen lapset on mun mielestä aika huonosti käyttäytyviä. Kun ovat meillä kylässä tyhjentävät pullalautasen ennenkuin kukaan muu ehtii koskeakaan, eivät laita takkejaan naulakkoon, vaan ovensuuhun lattialle, eivät kiitä herkkuhetken jälkeen, eivät oma-aloitteisesti tervehdi kun tulevat meille tai kun näen heidät jossain ulkona. Heillä on usein likaiset kädet. Eivät riisu aina kenkiään eteiseen, saan saapastelevat perille asti rapakengillään. Olen kuullut heidän myös kiroilevan ja kuulemma ovat kiusanneet muita lapsia.

Ei ole tullut mieleen, että se on päiväkodin vika, mutta varmaan se on, kun siellä päivänsä viettävät? Kiitos ap, nyt ymmärrän. 

Vierailija
14/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi oli siis oppinut mekaanisen tavan sanoa "anteeksi" edes tajuamatta sen merkitystä? 

Hienoa!

Vierailija
15/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau, sulla oli jopa 2 esimerkkiä! :D

Vierailija
16/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas teillä ollut huonoja kokemuksia päiväkodista, jos siellä kuulemma vain säilötään lapsia.

Meidän päiväkodissa ainakin lapsia kasvatetaan, opetetaan tavoille, ihan jokainen päivä eri tilanteissa. Pienimmätkin tietävät että kädestä ei saa ottaa ja että synttärisankarille lauletaan yhdessä. Nyt on vappu lähestymässä ja siitä on juteltu kovasti lasten kanssa. Miten päiväkodissa voisi välttyä tapakasvatuksen antamiselta, kysyn vaan?

-ohis-

Niinhän sitä luullaan. Oletko päiväkodissa töissä? Itse olen satunnaisesti, kasvatus on teatteria ja vie aikaa oikealta työltä.

Ja ap 2 vuotiaat usein pyytää anteeksi jos heitä vastaan rikotaan ja sanovat olehyvä kun heille annetaan jotain, kiitos kun itse antavat.

Anteeksi pyytäminen ei ole sitä että lapsi pakotetaan sanomaan sana anteeksi, vaan sitä että pohditaan mikä meni vikaan ja miksi, miltä toisesta tuntuu, miltä itsestä tuntuu. Kun suuttumus on mennyt ohi pystyy lapsi aitoon anteeksi pyyntöön ja toisen lohduttamiseen. On aivan järjetöntä heti vaatia anteeksi pyyntöä ellei kyse ole vahingosta jolloin vahingontekijä on heti pahoillaan aidosti.

Vierailija
17/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kokemukset on se pyhä totuus, jota nyt pitää julistaa kuten evankeliumia? 

Vierailija
18/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä selkeästi sellaiset asiat kun oman vuoron odottaminen, muiden tavaroiden rauhaan jättäminen ja se että muiden puheen päälle ei huudeta, on selvästi kotona kasvatetuille vaikeampia hahmottaa. Jos pk:n käynyt lapsi oppii nuo alle kaksivuotiaana, kotokasvatetut ei vielä eskari-ikäisenä oikein noita osaa.

Vierailija
19/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se olet sinä, joka niitä sanoja vielä sen 2 vuotiaan suuhun laittaa. Etkä voi tietää osaako hän parin vuoden päässä vastaavassa tilanteessa sanoa anteeksi tai olla tönäisemättä ketään kumoon. Ei tuo lapsikaan sitä silkkaa pahuttaan tehnyt tai ollut pyytämättä anteeksi. Hän ei vaan vielä osaa erottaa oikeaa ja väärää kuten ei tule tekemään sinunkaan lapsesi.

Mutta sitähän sinä yritätkin tässä sanoa nyt , että kotihoito on itse saatanasta. Mutta päivähoito ei tule estämään tulevaisuudessa oman lapsesi huonoa käytöstä. Vastaavia tilanteita joudut hänenkin kohdalla ratkomaa hänen ollessa se käyttäytyjä. 

Vierailija
20/23 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä selkeästi sellaiset asiat kun oman vuoron odottaminen, muiden tavaroiden rauhaan jättäminen ja se että muiden puheen päälle ei huudeta, on selvästi kotona kasvatetuille vaikeampia hahmottaa. Jos pk:n käynyt lapsi oppii nuo alle kaksivuotiaana, kotokasvatetut ei vielä eskari-ikäisenä oikein noita osaa.

Tuntemani 8- vuotias tyttö ei oikein osaa noita asioita vieläkään vaikka on päivähoidossa ollut jo alle vuoden ikäisenä. Mutta hän lienee vain yksittäistapaus, kuten apkin esimerkit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi