Valkokaulustyöntekijöiden olisi saatava pukuvähennysoikeus verotuksessa!
On väärin, että edullisia työvaatteita käyttävät duunarit saavat vähennyksensä, mutta kun tarvittaisiin vähennys pukua työasunaan käyttävälle, niin ei saa. Perusteluna lienee, että voihan työvaatteita hyödyntää myös arkena. Ai voiko vai? Kerran kesässä rippijuhlillako ja mustaa pukua hautajaisissa = arjessa?
- vähintään 300 € maksava puku (tarjous -40 %, halvin mikä kestää edes hetken ammattikäytössä, laatua on vaikea tunnistaa, koska vaihtelee), monesti maksaa 400-500 € ja on silloinkin tosiaankin "edullinen"
- useita lisähousuja pukuun per vuosi (ne kuuvat haaroista rikki, osta aina uuden puvun kanssa myös housuja)
- maksa puvun muokkauksesta sopivaksi lisähintaa 20-40 € (hihat, lahkeet)
- useita kauluspaitoja (kaulukset ja hihansuut kuluvat pesussa, menee useita vuodessa, easycare laatua 50-90 €/kpl)
- silkkisolmioita (edulliset tai siedettävän hintaiset 20-50 €/kpl, aina ei voi käyttää samoja, kuluvat, ruokatahrat pyritään puhdistamaan heti)
- puvun kanssa sopivat kengät (yhdet uudet talvi ja yhdet-kahdet kevyemmät sisäkengät/vuosi, jotta käytössä olisi aina vähintään vaihtoparit)
- kalossit + lakerikengät (5 vuodeksi) , frakki lisäosineen (10 vuodeksi ), smokki,
- irtotakit (näitä kuluu, myös puvuntakit alennetaan irtotakeiksi, kun ei ole enää täysin yhteen sopivia housuja), tarvitaan erivärisiä takkeja
- vyöt (pintanahkaiset hajoavat, joten yritä löytää kestäviä)
- sukat (silkkiä, villaa, sekoitteita)
- silkkikaulahuivit
- päällystakit eri vuodenaikoihin (puvun kanssa sopivia ja kalliita)
- muuta
Helposti menee 2000-3000 euroa vuodessa, vaikka kuinka yrittäisi olla tarjousten perässä! Miettikää , että kuinka paljon tämä on pois palkasta ja perheen budjetista!
Kommentit (31)
Ja olet muuten oikeassa. Verovähennyksen voisi saada hyvin noilla kuluilla. Ei pahalla, mutta hiukan hassua että miehesi ei itse osaa valita väriyhdistelmiä ym., miten hoituisi jos olisikin sinkku? Itse osaan miettiä nuo omalla maulla, joka on äärimmäisen hillitty ja konservatiivinen. Suunnittelin viime vuonna yo-pukukokonaisuudenkin kokonaan itse. Toisaalta hyvä että miehelläsi on ammattilaiset apuna niin oikeasti näyttää edustavalta ja tekee sen oikean vaikutuksen noissa piireissä.. Suomessa on erittäin paljon suuryritysten johtajia ja huippupoliitikkoja jotka eivät osaa pukeutua hyvin, ja selvästi kukaan ei myöskään auta.
M21
Vierailija kirjoitti:
Muuten vois olla ideaa, tietty kiinteä summa työhön liittyvien varusteiden hankintaan. Mutta ei nyt, nyt ei ole vähennysten etsimisen aika. Sit kun työllisyys on 75% ja talous tasapainossa.
Kiinteä summa per työssäkäyvä olis oikeudenmukainen ja sitä kannattaisin.
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Vahennykset/Verohallinto_teke…
Keksitte nyt asian joka on jo olemassa. Verotuksessa saa ammatin mukaan vähennyksiä, jossa on huomitu näitä työn tekemisen aiheuttamia kuluja.
Minkälaisista ammateista nyt puhutaan, että esimerkiksi puvun takkeja pitäisi ostaa vuosittain useampia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21 hanki ainakin huopalierihatuksi Borcalino!
Jostain on pukujen hankintakin aloitettava. Esiksi musta, sitten liituraita, harmaa, sininen ja beige tai neutraali tumman-keskiruskea?
ap
Miksi musta? Eikö mustaa käytä vaan palvelijat ja hautausurakoitsijat?
Ei, vaan musta on varmaan se suosituin puvun väri jota on kaupat täynnä. Musta on aina tyylikäs, sopii useimpiin pukutilanteisiin mitä ei voi sanoa noista muista luetelluista väreistä.
No sitä juuri tarkoitin. Minusta musta ei todellakaan ole hyvä valinta ainoaksi puvuksi. Tottakai voit laittaa sen päälle mihin vain, mutta se on samalla palvelusväen vaate. Ovimiehet, tarjoilija ja järjestysmiehet käyttävät mustaa. Minusta on asianmukaista erottua tästä joukosta käyttämällä tumman sinistä tai harmaata pukua. Tummana se on kuitenkin riittävän juhlallinen käytännössä mihin tahansa tilaisuuteen.
Tästä poikkeuksen tekevät hyvin erityislaatuiset tilaisuudet joihin mustan puvun voi sitten vaikka lainata. Esimerkkinä vaikka omat häät tai itsenäisyyspäivän juhlat Linnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21 hanki ainakin huopalierihatuksi Borcalino!
Jostain on pukujen hankintakin aloitettava. Esiksi musta, sitten liituraita, harmaa, sininen ja beige tai neutraali tumman-keskiruskea?
ap
Miksi musta? Eikö mustaa käytä vaan palvelijat ja hautausurakoitsijat?
Ei, vaan musta on varmaan se suosituin puvun väri jota on kaupat täynnä. Musta on aina tyylikäs, sopii useimpiin pukutilanteisiin mitä ei voi sanoa noista muista luetelluista väreistä.
No sitä juuri tarkoitin. Minusta musta ei todellakaan ole hyvä valinta ainoaksi puvuksi. Tottakai voit laittaa sen päälle mihin vain, mutta se on samalla palvelusväen vaate. Ovimiehet, tarjoilija ja järjestysmiehet käyttävät mustaa. Minusta on asianmukaista erottua tästä joukosta käyttämällä tumman sinistä tai harmaata pukua. Tummana se on kuitenkin riittävän juhlallinen käytännössä mihin tahansa tilaisuuteen.
Tästä poikkeuksen tekevät hyvin erityislaatuiset tilaisuudet joihin mustan puvun voi sitten vaikka lainata. Esimerkkinä vaikka omat häät tai itsenäisyyspäivän juhlat Linnassa.
Minulla on kaksirivinen joten varmasti erotun. Sitten kun on liivi ja mahdollisesti shakettihousut niin sillä erottuu. Taskuliinalla myös. Tajusin kyllä pointtisi, mutta tuttavapiirissä useimmilla se ainoa puku on juurikin se musta ja lakkiaisissa viime keväänä musta oli yleisin väri.
M21
Minustakin pitäisi olla vähennyskelpoinen. Muut saa tulla töihin farkuissa ja crocseissa, minun täytyy tulla jakkupuvussa ja banaaninutturassa. Jos tarvitsevat työasun kuten sairaalassa tai apteekissa, saavat sen töistä ja pestäänkin vielä. Minä vien pesulaan ja maksan itse. Taatusti en pidä siviilissä noita ankeita virkanaisjakkuja ja tätikenkiä, olen siviilissä enemmänkin rock, joten minulla täytyy olla kahdet vaatteet. Niittikäsilaukkuani en voi käyttää töissä kun ei ole tarpeeksi asiallinen.
Vastaus 24:lle.
Ainakin OTM, KTM ja VTM ja kaikissa (keski ja) ylemmän johdon tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisista ammateista nyt puhutaan, että esimerkiksi puvun takkeja pitäisi ostaa vuosittain useampia?
Mä olen nainen, että siinä mielessä vähän eri asia, mutta työssäni joudun päivittäin käyttämään jakkua/jakkupukua (ihan laadukkaita pikkutakkeja/puvuntakkeja vastaavia laadultaa) ja kyllä niitä on vaan pakko ostaa useampi vuodessa, sillä sekin käyttövaate kuluu päivittäisessä käytössä. Saati sitten jos yhtään haluaa pukeutumisellaan leikitellä sallituissa rajoissa, niin se tasan yksi tavallinen musta jakkupuku vuoden jokaisena päivänä ei oikein houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin liivipuvun, käyttäisin lounaspukua eli musta takki ja liivi, harmaa mustaraidalliset shakettihousut. Mustaa homburg-huopahattua käyttäisin päällystakin kanssa. Itse opiskelen nyt tradenomiksi amkissa ja haluaisin valkokaulus-pukutöihin. Pyrin tosin valtsikan maailmanpolitiikan linjalle tänä keväänä. Olen hakenut monia kesätöitä, myös toimistoon, mutta ei ole tärpännyt. Haku päällä edelleen toki.
M21
Elämämkoululainen alanuolettanut?
B2B-puolella myynti/konsultointi saan ainakin vähentää 1 puvun vuodessa työvaatteena.