Poika järjestää kotibileet, yksi äiti protestoi..
Ysiluokkalainen poikamme on kutsunut luokan meille vapunaattona ja pyytänyt meitä vanhempia olemaan illan poissa.
Tämä sopii miehelleni ja minulle. Tulisimme n. klo 23.00 kotiin.
Eilen yhden luokkatoverin äiti soitti ja vaati, että olisimme kotona juhlien ajan. Muuten heidän lapsensa ei voi tulla. Sanoin, että asia on jo sovittu ja emme lähde muuttamaan suunnitelmia. Pelkää kovasti, että alkohlia ym. päihteitä käytetään ja homma luisuu käsistä.
Miten te suhtautuisitte tähän äidin kannanottoon?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Heh,
Huvittavaa, mitkä mittasuhteet saa tilanne, jossa vanhemmat lähtevät muutamaksi tunniksi pois ja antavat 15-vuotiaiden juhlia keskenään.
Jo ollaan parittajia ja kossupullo on isketty käteen. Vähintään vieraista puolet raiskataan ja toinen puoli saa alkoholimyrkytyksen. Vähäntään yksi tappelun tuoksinnassa menettää henkensä. Asunnosta tietenkään ei ole jäljellä kuin seinät, jos niitäkään.
Lasu ilman muuta vetämään jo etukäteen tässä tapauksessa, uhoaa joku :D
Mutta onhan se todettu täällä aikasemminkin, että ei ole täysipäisiä paikalla kuin murto-osa keskustelijoista.
Meinaatko, että noin pahasti pitäisi mennä ja olla asioiden, ennen kuin se (20 nuoren bileet ilman aikuisia kämpässä, alkoholia mukana, muutama tunti) olisi huono ja ei-tavoiteltava juttu?
Itse olen juhlinut alaikäisenä kaverin vanhempien kodissa monet kerrat. Meillä oli aina hauskaa ja mukavaa, mitään ei mennyt rikki ja pidettiin huoli toisistamme. Kyllähän me alkoakin juotiin, mutta ikinä ei sattunut mitään pahaa. Ei oltu tyhmiä kuitenkaan. Bileistä tiesi tasan se oma kaverijoukko, ja ei niistä ulospäin hiiskuttu. Ei tietenkään, koska jos jotain olisi mennyt pieleen, ei oltais saatu enää bileitä pitää.
Musta on huvittavaa, kun vanhemmat luulee ettei teinit juo tai juhli. Tietysti juhlii, eri asia kuka juo ja paljonko, mutta aika naiivia olettaa että ei kukaan juo tietenkään mitään alaikäisenä.
Teinit juo, jos teinit juo, mutta en ala erikseen järjestämään heille mahdollisuuksia siihen omassa kodissani. En myöskään oleta, että kukaan muukaan vanhempi järkkää tilat ryyppäämiseen ja kaljat kaappiin alaikäisille. Tämä juomiskulttuuri on mennyt överiksi, samoin kuin se että mitään ei voida kieltää, vaan aina on myötäiltävä teinien oikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Teinit juo, jos teinit juo, mutta en ala erikseen järjestämään heille mahdollisuuksia siihen omassa kodissani. En myöskään oleta, että kukaan muukaan vanhempi järkkää tilat ryyppäämiseen ja kaljat kaappiin alaikäisille. Tämä juomiskulttuuri on mennyt överiksi, samoin kuin se että mitään ei voida kieltää, vaan aina on myötäiltävä teinien oikkuja.
Nuorten juominen on kyllä nimenomaan vähentynyt jatkuvasti. Eli mielikuvasi on täysin väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap edelleen kysymys johon et ole vastannut. Jos bileissä ongelmia niin mistä lapsenne saa apua? Oletteko lähellä? Onko sovittu naapuri tai joku joka tulee tarvittaessa apuun.
Usein tuota apua ei tarvita. Mutta joskus se voi pelastaa jopa tappeluilta, poliisilta jne. Eli järjestättekö että lapsi tietää mistä saa helposti apua tarvittaessa? Vai jankkaatko vaan ettei tuota ongelmaa ole kerrostalossa, vaikka alaovi olisi lukossa riittää että jotku käyvät kavereita jututtamassa tai tupakalla ja rappuun pääsee sakkia. Ja sitten kun palataan tupakalta asuntoon niin jotkut puolitutut tunkee mukaan. Itse huomasin kerrostalossa asuessa että välillä jotkut laittoivat alaoven väliin jotain ettei ovi lukittunut. Sitten pääsi koko illan kulkemaan vapaasti ( paitsi kun minä huomasin niin toki kävin lukitsemassa alaoven vaikka naapurissa olikin bileet...).
Ei varsinaisesti ole sovittu (ainakaan vielä) mitään.
Ollaan tosiaan aika lähellä itse.
Kerroit,että olette 10 minuutin ajomatkan päässä. Mutta oletteko itse ajokuntoisina?
Tokihan teinit testaa ja touhuaa kiellettyä, jos niille antaa mahdollisuuden.
Ei asioita tarvii tehdä liian helpoksi.
Jos on ite melskannut pentuna, ei automaattisesti oikeuta omia teinejä tekemään niin.
Kämpän saa perusteluita vastaan käyttöönsä. Lanit, lautapelit, roolipelit, leffa-/musailta, simpson maraton... ovat riittäviä syitä ostamaan kaappeihin herkkuja ja pysymällä itse pois jaloista. Eli siis "vierasmajassa".
Kaverin muksu lintsas kavereineen koulusta ja pitivät päivisin bileitä, kun vanhemmat oli pois. Tyhjensivät baarikaapin, eikä olleet moksiskaan kiinni jäätyään.
Päivitteli, että mitä on tehtävissä. Oli ollut viidet baarikaapin tyhjennysbileet. Mitäpä jos et täyttäis niitä nurkkia uusilla alkoilla, joka työreissun jälkeen.
Yllättävää, että vinkkini toimi. Hän on vieläkin kiitollinen. Siitä seurasi mukavat ajat, eikä hän enää reissannutkaan niin usein.
"Paremmissa piireissäkin" voi oppia uutta. ;)
Jahas, pyhäkoululaiset/lestadiolaiset/tai vaan muuten höyrähtäneet kommentoimassa. Uskomatonta paskaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani ei bileissä käy ennenkuin ovat 18. Koska niin paljon on ap:n kaltaisia leväperäisiä vanhempia. Vaikka se oma nuppu olisi hyvä ja hönen lähikaverit, niin kullakin luokalla on kusipäänsä.
Itseäni ihmetyttää aina tällaiset vanhemmat, jotka näkevät muiden lapset "kusipäinä" ja vanhemmat "leväperäisinä" ym.
Ja omaa lasta suojellaan kuin jalokiveä maailman pahuudelta.
Ollaan tosiaan täältä Helsingistä vilkkaalta alueelta ja en kyllä tällaisiin asenteisiin ole törmännyt livenä koskaan. En luokittele ihmisä tuolla tavoin ollenkaan enkä ole havainnut muidenkaan tekevän (paitsi täällä). Oletteko oikeasti perheellisiä?
Jos, niin kauhea kohtalo tuokin teinillä, ettei voi olla normaalisti nuorten riennoissa mukana. Mitä sitten parikymppisenä tapahtuu, kun mitään kokemusta ei ole?
ap[/quote
Onko teitä haukuttu kusipäiksi ja leväperäisiksi, vai kuvittelet jo tietäväsi toisten mielipiteet? Ja ei sellaisille ihmisille tapahdu mitään ihmeitä, jotka eivät pääse bilettään teininä. Itse olen saanut tiukan kasvatuksen, enkä päässyt yökyliin tai diskoihin. Ihan tavallista elämää olen viettänyt aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, pyhäkoululaiset/lestadiolaiset/tai vaan muuten höyrähtäneet kommentoimassa. Uskomatonta paskaa...
Ja roskaväki vähettälemässä pikkulaittomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten juominen on kyllä nimenomaan vähentynyt jatkuvasti. Eli mielikuvasi on täysin väärä.
Nuorten juominen on vähenyt ja varmaankin aika paljon siksi että oman ikäluokkani vanhemmat eivät ole itse yhtä viinan persoja, kuin omat vanhempani ja heidän ikäluokkansa, emmekä näin myöskään katso samalla tavalla läpi sorimien omien lastensa alkoholikokeiluja.
Kyllä teinit ehtii ryypätä itsensä kuutamolle esim 2 tunnin aikana, jos vaikka klo 19 aloittavat niin kunnon kiito on jo klo21, laatta lentää klo22. Joku valmis vatsahuuhteluun klo22.30. Miten voit luottaa siihen että sinun asunnossasi ei kukaan vedä semmoisia övereitä että on hengenvaara lähellä? Tuon ikäiset kun vasta hakevat rajojaan ja vaikka omasi olisikin viisas niin joku hänen luokkatovereistaan varmasti sen verran kokematon. En itse voisi mitenkään ottaa vastuuta (ja olla poissa vastuuta ottaessani) siitä että joku tosiaan ryyppää itsensä ihan luukut kiinni, sammuu ja jopa meinaa tukehtua oksennukseensa. Tai mitä tulee sitten siihen sekstailun/raiskaushommiin, tuskin nyt sentään kukaan luokkatoveriaan väkisin makaa.. Mutta silti pidän noita viinan käytön ylilyöntejä niin todennäköisintä että itse en lähtisi tuohon hommaan. On meinaan itsekin tullut vedettyä sen verran että se olo on ihan kauhea ja kun kyseessä on teini, niin.. Toivottavasti opetat pojallesi miten toimia vastuuntuntoisesti jos näitä ylilyöntejä tapahtuu. Eikä se välttämättä ole enää kiva juhla lapsellesikaan - kaitsea ja pitää huolta 20 päisestä ryyppylaumasta - vai aikoiko oma poikasi ryypätä myös tillin tallit? Oletko kysynyt, tiedätkö?
Tapahtui Tampereella kotibileissä kerrostalossa, johon oli kutsuttu koko luokka n. 20 nuorta :
Eka tunti meni ihan hyvin. Sitten alkoi kuokkavieraita lapata ovesta sisään.=》
paikalla n 40-50 nuorta.
Alkoholia runsaasti. Oksennettu & virtsattu muuallakin kuin wc:ssä.
Jauhot& ketsupit ym. levitelty pitkin kämppää. Alaovi rikottu ja parvekkeelta heitetty tavaraa alas mm. tv.
Isäntä itse muhinoi jonkun tyttösen kanssa vaatehuoneessa autuaan tietämättömänä mitä tapahtuu ja humalatilakin oli melkoinen.
Bileet päättyivät n. klo 22.30 poliisin saapumiseen paikalle eli n. 2,5h bileiden alkamisen jälkeen.
Naapurit kävivät valittamassa ennen sitä pari kertaa. Kun parvekkeelta alkoi lentää tavaraa poliusit kutsuttiin paikalle.
Ja joo. Luotan omiin lapsiini täysin, mutta he eivät saa pitää kotibileitä juuri noiden kuokkavieraiden takia. Lapsemme saa pitää bileet esim kellarissa, jossa meillä sauna, takkahuone ja "kuntosali" niin, että joku aikuisista on kotona. Tieto kotibileistä, varsinkin vappuna, leviää somessa valtavalla vauhdilla. Varautukaa
Tampereen bileet oli tarkoitus pitää vain 8 luokkalaisille.
Pari teiniä päätyi vatsahuuhteluun ja kaikki vanhempien piti hakea kaikki alkoholia nauttineet alaikäiset kotiin.
Minua ihmetyttää tämä idea '' luokkabileistä. ''
Siis, kun itse olin ylä-asteella, ei tullut AJATUKSEKSIKAAN viettää iltaa koko luokan kanssa. Ei meillä ollut mitään luokkahenkeä, ei me kaikki oltu kaikkien kavereita, hyvä jos joku pieni ryhmä kavereita löytyi. Ylä-asteella sellanen ala-asteen basic meidän luokka paras luokka idea lähti kyllä nopeesti ikkunasta ulos, ja ystävä porukka saattoi löytyä ihan toisesti luokasta.
Tiedätkö AP yhtään mitä muidia ja jätkiä sinne teidän taloon on tulossa? Ovatko kaikki oikeasti keskenäänsä kavereita? Mitä tiedät yleensä lapsesi luokan luokkahengestä? Millaisia ihmisiä sielä on? Onko lapsesi itse kaikkien kaveri?
Jokin tässä nyt vähän haiskahtaa... ettei vaan lapsesi järjestä bileitä ihan vaan sen takia että pääsisi sisälle kovien muidujen ja jätkien seuraan? Kuuli luokassa kuun muut puhui että olispa kiva päästä jonnekkin bilettää vappuna, ja lapsesi sitten alkoi vänkkäämään juhlia kotiinne, että tulkaa tänne näin vaan?
Noh ehkä olen ihan väärässä ja lapsesi luokka on erittäin mahtava ja luokkahenki löytyy ja kaikki on kaikkien kaveri tjsp. Kuulostaa tosi utopistiselta ajatukselta.
En itse ihan ymmärrä mistä kaikki mammat ovat nyt kauhuissaan. Teinit juovat jos juovat. Ainahan siihen on keinot keksitty: toiset lintsaavat koulusta ja juovat, toiset ovat kaverin luona "vaan kaksistaan yökylässä ja katotaan leffaa" ja kertovat kummatkin saman tarinan vanhemmilleen.
Kun ko. tapauksessa vanhemmat tulevat jo ajoissa kotiin, en voi ymmärtää mikä ongelma tässä on. Vieraat ovat ilmeisesti kaikki 15v eli mopoikäisiä. Eikö se nyt ole parempi, että viettävät iltansa tällaisissa "bileissä", jotka loppuvat ajoissa ja vanhemmat voivat vielä tarkastaa ainakin summittaisesti jokaisen vieraan kunnon, kun saapuvat paikalle.
Ei varmaan tarvitse erikseen sanoa, että bileisiin ei osteta vanhempien toimesta mitään juotavaa ja ne mahdolliset viinavarastot, mitä ap:lla on itsellään, tyhjennetään, niin ettei taloon jää mitään alkoholia.
Miten meinaat estää sen ettei siellä bileissä harrasteta seksiä?
Kuokkavieraita tuskin tulee kuin korkeintaan pari kaverin kaveria, kun on kerrostaloasunto kyseessä. Omakokitaloihin on isompi riski, kun tilaa on enemmän ja pääsee pihallekin ottamaan kuppia, jos etuovi ei aukeaisikaan. Kerrostaloissa on usein alaovikin kiinni.
Jos bileet loppuvat jo kello 23, niin ei siellä mitään suurta tuhoa saada aikaan. Jos ovat luokkakavereitakin keskenään, niin ovat tottuneet olemaan päivästä toiseen keskenään apinoimatta. Ei se viihteelle vaihtaminen tarkoita sitä, että alettaisiin öykkäröimään niin että kenelläkään ei enää ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin muksu lintsas kavereineen koulusta ja pitivät päivisin bileitä, kun vanhemmat oli pois. Tyhjensivät baarikaapin, eikä olleet moksiskaan kiinni jäätyään.
Päivitteli, että mitä on tehtävissä. Oli ollut viidet baarikaapin tyhjennysbileet. Mitäpä jos et täyttäis niitä nurkkia uusilla alkoilla, joka työreissun jälkeen.
Yllättävää, että vinkkini toimi. Hän on vieläkin kiitollinen. Siitä seurasi mukavat ajat, eikä hän enää reissannutkaan niin usein.
"Paremmissa piireissäkin" voi oppia uutta. ;)
Olisi ostanut kalliita pulloja joukkoon. Jos ei ole täysin röyhkeä lapsi, niin ei uskalla koskea, kun ei tiedä mikä on 150 euron pullo ja mikä 19 euron.
Mun nuoreni, 17-vuotias hyvän lukion oppilas, osallistui talvella ekoihin varsinaisiin kotibileisiinsä, joissa ei ollut aikuista paikalla. Edelliset olleet sitä, että ovat olleet tutulla tiiviillä ystäväporukalla jonkun luona (ja samassa talossa tai naapurissa aina joku aikuinen), ja biletys on ollut itse tehdyn ruuan syömistä, juttelua ynnä muuta päihteetöntä. Noissa talven kotibileissä oli pelkästään tän 9,5-keskiarvovaatimuksen lukion oppilaita, paljon just jotain lääkärien tai juristien mukuloita.
Hain nuoreni bileistä kotiin hänen omasta pyynnöstään aiottua aiemmin. Hänellä ei ollut siellä kivaa, koska häntä ja parasta ystävää lukuun ottamatta kaikki olivat ympäri kännissä.
Pointtini: Kyllä se hyvänkin perheen nuori juo joskus sen ensimmäisen känninsä. Mun nuorella se on edessä, mulla itsellä tapahtui alle 15-vuotiaana. Puolikkaan viinipullon juomiseen ei mene kuin puoli tuntia, ei tarvitse odottaa klo 23 asti. Ja varsinkin tytön kanssa olisin tarkkana. Ei ole kiva sammua ja tulla raiskatuksi jossain kotibileissä.