Ihanko oikeasti vanhemmat haluaa ostaa jo ekaluokkalaiselle 200 euron puhelimia?
"Holopainen arvelee älypuhelimen minimihintojen asettuvat jatkossa noin 200 euron paikkeille. Tämä koskee myös lasten älypuhelimia.
– Lapsetkin ovat hyvin laatutietoisia. Heille on tärkeää, että viestintäsovellukset toimivat, näyttö on hyvä...
halu saada parempi puhelin koskee jo ekaluokkalaisia, sillä luokkakavereiden kesken tehty vertailu vaikuttaa puhelimen hankintaan.
– Ekaluokkalaisellekaan ei riitä enää perusälypuhelin"
http://www.digitoday.fi/mobiili/2016/04/26/suomessa-iso-muutos-edullise…
Kommentit (88)
Näin opettajana näkee valitettavan paljon sitä, että se "vanha" puhelin heitetään seinään että saadaan uusi. Tästä tosin huomatessani tiedotan aina vanhemmille. Tulevat seuraavana päivänä nöyrän näköisenä vanha nokia kourassa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misät lähtien ekaluokkalainen ylipäätään ihan oikeasti tarvitsee puhelimen?
No suunnilleen sen ekaluokan alusta asti?? Ainakin jos ei ole ip-kerhossa ja kulkee koulumatkalla yli 500m yksinään....
Aika harvalla on kotona lankapuhelinta, josta soittaa vanhemmille töihin koulupäivänä jälkeen.
Miellä ekaluokalainen joutuu ihan oikeasti kulkemaan koulumatkansa bussilla yksin, kun meidän vanhempien on käytävä töissä ja emmekä voi 24/7 pitäämään häntä kädeästä kiinni. Eikä niitä ip-kerho paikkoja kaikille riitä(jonossa sijalla 12 ja ehkä perustuu vielä lakiikin, että sellainen on järjestyttävä, mutta). Hän ihan oikeasti osaa seurata mihin aikaa bussi on hänen pysäkällillä. Aika kun ei aina ole vakio. Ihan kiva tosiaan saada se puhelu, että on kotiin päässy ja muutekin saada kiinni lapsi tarvittaessa kiinni.
No ihan varmasti pitää olla puhelin. Sellaisia hyypiöitä tuolla liikkuu, lapsiakin ahdistellaan jatkuvasti. Kannattaa kysellä keitä vieressä on istunut ja antaa neuvoja jos joku ahdistelija tulee kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ekaluokkalainen tekee älypuhelimella?
Seuraa esim. bussiaikatauluja, ilmoittatuu harkkoihin, katsoo kirjaston aukioloaikoja, jäähallin vapaita luisteluaikoja ja hoitaa tavottoman paljon muita ihan arkisia asioitaa.
Lue: pelaa.
Meillä ei vielä ole tarvetta lapselle puhelinta hankkia, mutta tulevaisuudessa tulee saamaan omani tai isänsä vanhan puhelimen. Sen verran puhelinfriikkejä molemmat ollaan, että iphonen uusin luuri löytyy aina, ja näin ollen tulee lapsella olemaan se markkinoiden toisiksi uusin kapula. Eli summa summarum; vartavasti lapselle en IKINÄ ostaisi yli satasen puhelinta, mutta kiertätettynä saa kyllä arvokkaan puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Misät lähtien ekaluokkalainen ylipäätään ihan oikeasti tarvitsee puhelimen?
Tämä on vähän kuin kysyisi miksi ihminen tarvitsi ylipäätänsä mitään mitkä eivät ole ns. perustarpeita, esim. asunnon, ruuan ja vaatteet. Pidetään lapset vaatteisssa ja ruuassa kyllä ne lapsille riittää.
Miksi kaikki pitäisi tarpeen kautta selittää tai järjellä selittää?
Me ostettiin ensin halpis Samsung lapsille. Eivät kestäneet edes vuotta. Huoltorumba alkoi n. 1 kk käytön jälkeen.
Seuraavaksi ostettiin kalliimmat ja laadukkaampaa puhelimet eikä niiden kanssa ole ollut ongelmia. Ei mun hermot ja jaksaminen riitä huonon puhelimen kanssa värkkäämiseen ja huoltofirmojen kanssa säätämiseen.
En ymmärrä miksi tuon ikäisillä lapsilla pitää olla joku älypuhelin..? Eikö tavallinen näppäilypuhelin riitä?
Lasten olisi hyvä kommunikoida kasvotusten, eikä naama kiinni ruudussa.. ei tee silmillekään hyvää jatkuva ruudun tuijottelu. Kotona voi tietokoneella hoitaa asioita, jos tarvitsee..
Leikkiikö nykyajan lapset keskenään vai pelaako vaan jotain pelejä puhelimilla? :/
No meillä on iPhone tokaöuokkalaisella. Ei liene keltään pois?
Meillä tuleva ekaluokkalainen on saanut meidän vuosikausia vanhan Nokian kapulan. Ilman älyä tai kosketusnäyttöä. Lapsi itsekin on tyytyväinen, kun tietää, että puhelin kestää kolauksia eikä tarvitse hermoilla, jos puhelin sattuisi rikkoutumaan tai katoamaan. Noita vanhoja löytyy vielä muutama lisääkin laatikosta, joten vähän aikaa pärjätään noilla ilman, että tarvitsee mennä puhelinkauppaan ollenkaan.
Mitä muiden eskarilaisten vanhempien kanssa olen jutellut, aika moni on kauhistellut ajatusta ostaa ekaluokkalaiselle mitään parempaa puhelinta. Se riittää, että voi soittaa ja ne perheet, joissa äiti on kotona, ei nähdä puhelimelle tarvetta ollenkaan. Nämä siis keskiluokkaisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja totuus on että ne älypuhelinten älyominaisuudet on oikeasti noin pienillä 99 % viihdekäytössä. Se on pelikone eikä juuri muuta.
Viihdekäytössä ne on 99% aikuisillakin.
Kun annetaan kuva ettei kukaan osta lapselle halpaa puhelinta saadaan kauppa käymään kalliimpien puhelinten suhteen. Todellisuus on sitten ihan toinen. Eihän kukaan nyt lapselleen niin huonoa puhelinta ostaisi kun siinä voi joutua vaikka kiusatuksi. Ihan kauppamiesten veto koko juttu.
Mun lapsella on 600 euron puhelin, tai siis puhelin on maksanut uutena niin paljon. Saattaa sitä puhelinta kauhistella koulussa ope tai iltapäiväkerhon vetäjä tai kuten ap, kaverin äiti. Tosiasiassa eivät tiedä että puhelin on miehen vanha työpuhelin, firma uusii puhelimet parin vuoden välein avainhenkilöillä, vanhan saa pitää itse. Meillä siirtyvät muistin tyhjennyksen jälkeen lasten puhelimiksi. On siinä kateellisilla ihmeteltävää!
Olen kauan ihmetellyt, miksi pikkulapsille pitäisi hankkia ylipäänsä älypuhelin, kun ihan tavallinen "vanhanaikainen" luuri riittäisi soitteluun, tekstailuun ja onhan niissä kai jokunen pelikin. Mitä kalliimpi puhelin on, sen varovaisempi lapsen on oltava, jotta se ei särkyisi tai katoaisi / varastettaisi. Epäilen myös, että noissa huippukalliissa puhelimissa on valtava määrä toimintoja, joita lapsi ei tarvitse. Ei niitä tarvitse tavan aikuinenkaan. Totuus on, että mitä enemmän toimintoja on, sitä helpommin puhelin menee epäkuntoon eikä korjaamisesta selviä parilla eurolla. Aikuisena olen pärjännyt aina alle 200 euron laitteilla enkä koe jääneeni mistään paitsi. Ne toiminnot, joita tarvitsen ja useimmiten käytän, ovat tarjolla. Ja käyttämättömiksi jää koko joukko toimintoja, joko siksi että ovat maksullisia tai siksi, että en katso niitä tarvitsevani. Minun ei tarvitse pönkittää itsetuntoani kalliilla laitteilla!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuon ikäisillä lapsilla pitää olla joku älypuhelin..? Eikö tavallinen näppäilypuhelin riitä?
Lasten olisi hyvä kommunikoida kasvotusten, eikä naama kiinni ruudussa.. ei tee silmillekään hyvää jatkuva ruudun tuijottelu. Kotona voi tietokoneella hoitaa asioita, jos tarvitsee..
Leikkiikö nykyajan lapset keskenään vai pelaako vaan jotain pelejä puhelimilla? :/
Leikitkö sinä vain lapsena? Vai teitkö muutakin?
täyttä Bullshittiä koko "uutinen". Kuluttajaa on tähänkin asti yritetty ohjailla ostamaan kalliimpia laitteita, mm. siten, että Verkkokauppa.comin myymälässä ei ole halvasta luurista edes näytekappaletta esillä. Sitten se onkin helppo vetää myynnistä sillä verukkeella, ettei kukaan halua ostaa sitä. Eli asiakkaan, joka ei ole netissä etukäteen perehtynyt puljun tarjontaan, pitäisi jotenkin mystisesti arvata tuollaisia tuotteita olevan varastossa. Vittu mitä paskaa sanon minä, enkä jatkossakaan aio maksaa puhelimesta yli sataa euroa. Asiakkaitaan kusettavat firmat menevät myös hyvin äkkiä boikottiin meidän perheen ja tuttavapiirimme keskuudessa.
Vanhemmat! Kai älyätte ostaa lapsellenne sellaisen puhelimen, johon ei saa nettiyhteyttä?!
Kai ymmärrätte, että lapsenne kyllä käy katsomassa netistä maailman kaikki kauhut ja seksikieroudet, vaikka mieli ei vielä ole kypsä niitä vastaanottamaan jqa käsittelemään. Pelkällä googletuksella ja Youtubituksella tulee jo vaikka mitä sontaa silmien eteen.
Lapsenne kaverisuhteitakin estyy, koska kaikki vanhemmat eivät halua lapsensa viettävän aikaa sellaisen kanssa, joka tuo ne asiat esiin neitstä, mistä vanhemmat yrittävät lapsiaan suojella.
Vierailija kirjoitti:
Olen kauan ihmetellyt, miksi pikkulapsille pitäisi hankkia ylipäänsä älypuhelin, kun ihan tavallinen "vanhanaikainen" luuri riittäisi soitteluun, tekstailuun ja onhan niissä kai jokunen pelikin. Mitä kalliimpi puhelin on, sen varovaisempi lapsen on oltava, jotta se ei särkyisi tai katoaisi / varastettaisi. Epäilen myös, että noissa huippukalliissa puhelimissa on valtava määrä toimintoja, joita lapsi ei tarvitse. Ei niitä tarvitse tavan aikuinenkaan. Totuus on, että mitä enemmän toimintoja on, sitä helpommin puhelin menee epäkuntoon eikä korjaamisesta selviä parilla eurolla. Aikuisena olen pärjännyt aina alle 200 euron laitteilla enkä koe jääneeni mistään paitsi. Ne toiminnot, joita tarvitsen ja useimmiten käytän, ovat tarjolla. Ja käyttämättömiksi jää koko joukko toimintoja, joko siksi että ovat maksullisia tai siksi, että en katso niitä tarvitsevani. Minun ei tarvitse pönkittää itsetuntoani kalliilla laitteilla!
Ei minunkaan, mutta voin silti ostaa sellaisen jos ominaisuudet sattuvat miellyttämään ja sopii yhteen muun elektroniikan kanssa kuten tietokoneen tai ipadin. Pärjäähän sitä vaikka päällään seisten mutta miksi pitäisi jos ei ole pakko?
Vierailija kirjoitti:
Käyn minä paskallakin, mutta en minä sitä aina ja koko ajan tee. Eli puhelimen käytöstä laaditaan ihan samat säännöt kuin lasten muissakin tekemisissä.
Se, että sinä et ymmärrä ei tarkoita sitä, että älypuhelimen käyttö ei olisi perusteltua. Sillä opettaan niitä puhelinmen käytön aakkosia hyötykäytössä siinä missä viihde käytössäkin. Paikannus, aikataulut, jne...
Saattehan te toki ostaa lapsillenne kalliita laitteita, mutta uutisessa oli kyse siitä, että kohta halpaa vaihtoehtoa ei ole enää edes tarjolla, koska kukaan ei mukamas sitä osta. Tämä on mielestäni huolestuttavaa, koska mä ainakin kuluttajana haluan pitää itselläni mahdollisuuden valita.
Meillä ainakin älypuhelin hankittiin GPS ominaisuutensa vuoksi. Liittymäkin maksaa vain noin 4e kuussa.