Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti vanhemmat haluaa ostaa jo ekaluokkalaiselle 200 euron puhelimia?

Vierailija
26.04.2016 |

"Holopainen arvelee älypuhelimen minimihintojen asettuvat jatkossa noin 200 euron paikkeille. Tämä koskee myös lasten älypuhelimia.

– Lapsetkin ovat hyvin laatutietoisia. Heille on tärkeää, että viestintäsovellukset toimivat, näyttö on hyvä...

halu saada parempi puhelin koskee jo ekaluokkalaisia, sillä luokkakavereiden kesken tehty vertailu vaikuttaa puhelimen hankintaan.

– Ekaluokkalaisellekaan ei riitä enää perusälypuhelin"

http://www.digitoday.fi/mobiili/2016/04/26/suomessa-iso-muutos-edullise…

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin tokaluokkalaiselle hänen elämänsä ensimmäinen puhelin ja kyllä se maksoi 179 euroa. Ei tullut edes mieleenkään ajatella, että se oli jotenkin kallis. Ja siis itselläni on 8(!) vuotta vanha Nokia N78 joten en harrasta kalliiden puhelimien ostoa. Mulla on ipad mini netin käyttöön. Puhelimen näyttö on niin pieni.

Poika ei edes käytä puhelintaan pahemmin vaan haluaa olla perheen tietokoneella ja ipadillä. Puhelin oli Samsung ja siinä oli pölyn- ja iskunkestävät kuoret. Se oli melkein tärkeintä valinnassa mulle... Ja ajattelin, ettei joku 4gt muistia (halvemmissa malleissa) riittäisi kovin pitkälle?

Vierailija
22/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen satasen android-luurin voi ostaa täällä kaupasta tai tilata vielä halvemmalla suoraan Kiinasta... ihan miten kauppiaat haluaa homman hoitaa.

Meillä meni tokaluokan puoliväliin (puhelin ei ole ollut mukana koulussa) mun vanhalla älynokialla, kunnes lapsi totesi ettei siihen saa mitään "tarvittavia" pelejä. Eli nyt kesällä olisi luurin osto edessä tulevalle kolmasluokkalaiselle ja kyllä siihen varmaan se parisataa menee. Oma oli pari vuotta sitten 300€ ja miehen näppäinkapula samaan aikaan 110€ :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut ekaluokkalaisten Iphonejen vaihtuvan halpisluureihin sitä mukaa kun ne kouluvuoden aikana katoavat jonnekin.  

Vierailija
24/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan ekaluokkalaiselle "harjoituspuhelimeksi" joku minun tai isänsä vanha puhelin. Ennen kuin näkee muistaako lapsi pitää huolta puhelimesta, uuden puhelimen ostoa ei edes harkita. Jos vanha häviää viikossa, on ihan selvät ettei 200€ puhelinta osteta.

Miksihän halvemmat puhelinmallit pitää kokonaan jättää pois myyntivalikoimasta, koska jotkut vanhemmat haluavat ostaa kalliita puhelimia. Se ei mitenkään auta pienituloisempia ostamaan lapsilleen kallista älypuhelinta.

Vierailija
25/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan se ostaa jo ekaluokkalaiselle vähän parempi puhelin. Ei niillä halpiksilla ensinnäkään oikein tee mitään (hitaita, tehottomia, pieni muisti) ja niiden käyttöaika on ehkä noin vuosi. Sen jälkeen niissä ei enää toimi uusimmat sovellukset eikä ne saa enää tarvittavia päivityksiä. Ovat siis hitaita ja tärkeät turvapäivitykset jää saamatta. Lapsella on käytössään suht käyttökelvoton puhelin. 

Kun ostaa kerran vähän paremman puhelimen, niin se myös toimii kauemmin ja siinä on muistia tarpeeksi. Hinta on ehkä vähän korkeampi, mutta sekin tasoittuu kun puhelinta voi käyttää 2-3 vuotta. Ja säästää paljon omia ja lapsen hermoja.

Vierailija
26/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä annetaan ekaluokkalaiselle "harjoituspuhelimeksi" joku minun tai isänsä vanha puhelin. Ennen kuin näkee muistaako lapsi pitää huolta puhelimesta, uuden puhelimen ostoa ei edes harkita. Jos vanha häviää viikossa, on ihan selvät ettei 200€ puhelinta osteta.

Miksihän halvemmat puhelinmallit pitää kokonaan jättää pois myyntivalikoimasta, koska jotkut vanhemmat haluavat ostaa kalliita puhelimia. Se ei mitenkään auta pienituloisempia ostamaan lapsilleen kallista älypuhelinta.

Höpö juttuja.  Jos halpispuhelimille on kysyntää, niin joku niitä myy.  Ei puhelinmarkkina ole mitenkään säänneltyä.  Siirry sen myyjän asiakkaaksi, joka myy tavaraa jota haluat ostaa sillä hinnalla millä haluat ostaa.  Jos ei löydy, jätä ostamatta.  Yritä irrottautua kulutushysteriasta.

Vierailija
27/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misät lähtien ekaluokkalainen ylipäätään ihan oikeasti tarvitsee puhelimen?

Vierailija
28/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen havainnut ekaluokkalaisten Iphonejen vaihtuvan halpisluureihin sitä mukaa kun ne kouluvuoden aikana katoavat jonnekin.  

Hah, totta. Aika usein ne myös hajoaa korjauskelvottomaksi. Lapsen kaverin puhelin putosi koulumatkan aikana ojaan, ei siitä enää kalua tullut.

Vierailija
29/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ostanut vain 70 euron puhelimen. Mutta tässä onkin kyse siitä, että hinnat nousevat niin, että alle 200e et enää puhelinta saa. No toki käytettyjen kauppa tulee kasvamaan.

Vierailija
30/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kirjastossa töissä ja alakoululaiset tulee sinne usein koulun jälkeen viettämään aikaa kunnes vanhemmat pääsee töistä. Vähän väliä löytyy jonkun puhelin yksinään jostakin tai lapsi tulee itkien kertomaan, että puhelin on hukassa. Tää on jokaviikkoista. Ei kyllä kuuluisi työtehtäviini etsiä niitä puhelimia... että voisitte opettaa ne huolehtimaan omaisuudestaan. Tämän kokemuksen myötä en omien lapsien puhelimiin paljon rahaa pistä ellei oikeasti ole huolellinen ja tarkka lapsi.

Vierailija
31/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ekaluokkalainen tekee älypuhelimella?

Seuraa esim. bussiaikatauluja, ilmoittatuu harkkoihin, katsoo kirjaston aukioloaikoja, jäähallin vapaita luisteluaikoja ja hoitaa tavottoman paljon muita ihan arkisia asioitaa.

Kuulostaa heitteillä olevalta ekaluokkalaiselta... Missä vanhemmat?

Siinä rinnalla opettelemassa näitä asioita hänen kanssaa. Kaikkea ei tarvitse valmiiksi pureskella lapselle kun voi rintarinnan opetella tämän teknologian tuomia mahdollisuuksia mihin kaikkeen muuhunkin sitä puhelinta voi käyttää kuin esim. pelaamiseen.

Mihin itse käytät omaa älypuhelintasi? Miksi lapsen tarve tähän on vähäisempi kuin aikuisen. Ihan samaa perusarkea hänkin elää.

Vierailija
32/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet havainnut niin se on koko totuus asiasta?

Vierailija
33/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraa esim. bussiaikatauluja, ilmoittatuu harkkoihin, katsoo kirjaston aukioloaikoja, jäähallin vapaita luisteluaikoja ja hoitaa tavottoman paljon muita ihan arkisia asioitaa.

Ekaluokan opettajana en nyt ihan usko. Kellonajat ylipäätään on vielä haasteellisia suurimmalla osalle, edes tokaluokkalaiset eivät vielä hahmota kovin hyvin aikatauluja. Toki joku yksittäinen voi olla todella omatoiminen mutta yleistä ei taatusti ole. Harrastuksissakin on yleensä säännöissä että vanhemmat  ilmoittaa poissaolot jne. ainakin noin pienten kohdalla.

Vierailija
34/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kauheaa jos luultaisiin ettei meillä ole rahaa! Siksi pitää ostaa kalleimmat puhelimet lapsille. Ja miehelle kallis auto. Ettei vaan joku luule meitä köyhiksi.

Vierailija
35/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä rinnalla opettelemassa näitä asioita hänen kanssaa. Kaikkea ei tarvitse valmiiksi pureskella lapselle kun voi rintarinnan opetella tämän teknologian tuomia mahdollisuuksia mihin kaikkeen muuhunkin sitä puhelinta voi käyttää kuin esim. pelaamiseen.

Mihin itse käytät omaa älypuhelintasi? Miksi lapsen tarve tähän on vähäisempi kuin aikuisen. Ihan samaa perusarkea hänkin elää.

Kyllä meillä ekaluokkalainen elää ihan toisenlaista arkea kuin aikuinen. Ekaluokkalainen on pieni lapsi, ymmärrätkö?

Vierailija
36/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolmasluokkaisella vielä sama iphone, joka ostettiin jo ekaluokalla. Ei tarvitse joka vuosi päivittää. Monesko halppisluuri teillä on menossa?

Vierailija
37/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen hölmöjä olette kun tosissanne väitätte ettei lapsi pärjää ilman kalliita puhelimia. Hyvin on teihin uponnut markkinointimiesten aivopesu. Tai sitten ette vain osaa järkeä käyttäen arvioida mistä kannattaa maksaa ja mistä ei ja saman olette jo ehtineet opettaa lapsillennekin. Joskus kannattaa ostaa kalliimpi jos se on laadukas ja lisähinnan arvoinen. Puhelimissa näin ei ole, niissä maksetaan ainoastaan mielikuvista.

Vierailija
38/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ekaluokkalainen elää ihan toisenlaista arkea kuin aikuinen. Ekaluokkalainen on pieni lapsi, ymmärrätkö?

Millälailla erilaista? Tuoto sinä esim. töitä kotiin. Minä en tuo, mutta lapsi tuo läksyjen muodossa. Käytkö töiden jälkeen harrastuksissa? Meillä käy sekä aikuinen, että lapset. Tapaatko ystäviäsi arjessa? Meillä tapaa sekä aikuiset, että lapset. Luetko esim kirjoja? Meillä lukee sekä aikuiset, että lapet. Mikä tekee aikuisen arjesta erilaisen? Laskut ja vastuuko? Vastuuta ei puhelimella kanneta, eikä taideta niitä laskujakaan joka päivä maksaa. Nyt puhutaan puhelimen käytöstä arjessa, eikä arjesta kokonaisuutena.

Vierailija
39/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolmasluokkaisella vielä sama iphone, joka ostettiin jo ekaluokalla. Ei tarvitse joka vuosi päivittää. Monesko halppisluuri teillä on menossa?

Meidän kouluikäiset on 1. ja 4. luokalla.  Molemmilla on ekat halpisluurit menossa.

Vierailija
40/88 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtkö sinä, että ekaluokkainen on jo iässä joka tähtää siihen itsenäistymiseen ja aikuisuuteen? Häntä  tulee jo ohjata vastuuseen asioistaan ikätasonsa mukaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi