En kyllä ihan ymmärrä lääkärin ammatin hehkutusta
Omassa lähipiirissä suunnilleen joka kolmas haluaa lääkikseen, ja moni tuntuu hakevan sinne ennen kaikkea statuksen sekä hyvän palkan takia. Olen itse lääkäreiden lapsi, ja kuullut niin paljon ammatin todellisuudesta, että välillä mietin miten korkealta moni tulee putoamaan, kun kuvitelmat eivät vastaakaan todellisuutta.
Huonot työajat, järkyttävän suuri vastuu, kiire, melko vähäiset mahdollisuudet vaikuttaa oman työpäivän kulkuun ainakin julkisella puolella, "likainen" työ, epärealistiset odotukset lääkäriä kohtaan niin potilaiden kuin sairaalan muun henkilökunnan toimesta, näin muutamia mainitakseni. Tuntuu myös olevan jonkinlainen tabu, että moni lääkäri oikeasti uupuu ja ihan sairastuukin taakkansa alla, mutta silti töihin sinnitellään ja masennustakin pyritään hoitamaan itse vaihtelevalla menestyksellä. Alanvaihto johonkin kevyempään hommaan on lähes sula mahdottomuus, koska tutkintoon on nähty paljon vaivaa, ja muutenkin sitä oudoksuttaisiin yleisesti niin paljon. Palkka on toki ihan hyvä, mutta todellakin sen eteen myös tehdään töitä, enkä kuitenkaan omasta lapsuudestani muista meidän olleen mitenkään erityisen varakkaita, joskaan rahahuoliakaan ei koskaan vanhemmillani ollut.
Toki työ on todella antoisaa sellaiselle, joka on oikeasti kiinnostunut ihmisestä ja lääketieteestä, sekä omaa auttamishalua, mutta mitä olen tuttavieni puheita kuunnellut, on moni hakeutumassa lääkikseen täysin vääristä syistä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
porwpaw kirjoitti:
En arvosta enään sairaanhoitajankaan ammattia, suomalaiset sairaanhoitajat ovat stalkkereita Hoitajat.netin johdolla! Tulin Suomeen töihin että olisin päässyt pakoon nettihakkereista, kuinka ollakaan törmäsin heihin työpaikallani. Pitäisi niinkuin ilmaiseksi markkinoida Suomea ja suomalaisuutta? Pilasivat elämäni jo Tukholmassa, kun saatana kävi niin kateeksi joidenkin ihmisten "näkemys" siitä että käyttäsin Pradaa??? Mikään ei tässä maailmassa ole pahempaa kuin saatana paskojen journalistien Suomealaisten intohimoinen tarve tuhota toisen ihmisen elämä! Saatana olin töissä dementtia kodissa! Mutta hitto soikoon sinne saatanan väkivaltaisten suomalaispaskojen on tungettava saatanan "Me juostaan maratonia" paskansa kanssa! Mikään ei saatana pysy näitten saatanan vasdtenmielisten suomalaispaskojen päässä ei sitten saatana vieköön millään! Yle oikeen mainostaa ne valkoset autot on suomalaisia. Joo, jee sitten stalkattiin! Ei sitten saatana missään vaiheessa käynyt mielessä että en olisi enään 12v.vuoden jälkeen ollut suomalainen, mutta hitto soikoon jonkun saatanan ilmaisen taidepläjäyksen takia en voinut asua enään kotonani! Siis kuka helvetti haluaa tilla stalkatuksi netissä tai kotonaan? Ei kukaan, mutta kun se näitten vastenmielisten ääliöden takia ei pysy se tieto siellä vastenmielisessä väkivaltaisessa päässä ei sitten millään? Sama koskee SVTä saatan eivät osaa ajatella omilla aivoillaan!
LÄÄKKEET!
Terveisin Hoitajat.net!!!! Poliisi on jo kannoillanne!
Itse tahdon psykiatriksi (tai no, se on uravaihtoehto numero 1). Olen kyllä nyt lukiossa ollessani huomannut monen haluavan lääkikseen vain statuksen ja rahan takia. Huoh. Valehtelisin jos väittäisin, etteivät ne minua motivoi, mutta syvempää on kuitenkin kiinnostukseni ihmismielen toimintaan ja ihmisyyteen ylipäänsä. Lääkärin työ on rankkaa, ja palkka tavallaan korvaa sitä henkistä ja fyysistä rasitusta, jota työhön liittyy.
No enpä ymmärrä minäkään, ei ole ikinä lääkis kiehtonu.T. KTM.
En yhtään ihmettele, että lääkikseen hakeudutaan nykyään aivan vääristä syistä. Käytännössä katsoen kaikilla muilla aloilla saa varautua pätkätöihin ja työttömyyteen, huonoihin työehtoihin, palkattomiin harjotteluihin jne. Ainoastaan lääkäreillä on taattu työpaikka ja todella hyvä palkka, jollaisesta monilla muilla aloilla voi vain haaveilla. Tämä myös näkyy lääkäreiden asenteessa. Monella on selvästi väärää nestettä päästä eikä minkäännäköistä halua auttaa potilasta vaan ainoastaan rahastaa mahdollisimman paljon. Muilla aloilla nämä huonoimmat saattaisivat karsiutua pois, mutta lääkäripulan takia lääkäreillä ei ole samaa pelkoa.
Tätä samaa olen miettinyt ja itse asiassa ihan sama juttu juristien kanssa. Oikiksessa huomasi hyvin, minkälainen kuva joillakin opiskelijoilla oli asianajajan työstä: jakkupuvussa ja korkkareissa sipsuttelua jne mutta ne kuvat on karisseet aika nopeasti jo heti uran alkuvaiheessa. Ympäripyöreät päivät koostuu sopimusten ja muiden pilkun viilaamisesta ja vaikka palkka onkin suht hyvä niin töitä saa tehdä sen eteen todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa olen miettinyt ja itse asiassa ihan sama juttu juristien kanssa. Oikiksessa huomasi hyvin, minkälainen kuva joillakin opiskelijoilla oli asianajajan työstä: jakkupuvussa ja korkkareissa sipsuttelua jne mutta ne kuvat on karisseet aika nopeasti jo heti uran alkuvaiheessa. Ympäripyöreät päivät koostuu sopimusten ja muiden pilkun viilaamisesta ja vaikka palkka onkin suht hyvä niin töitä saa tehdä sen eteen todella paljon.
Eikö se ollutkaan sellaista kuin Ally McBealissa tai Suitsissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ollutkaan sellaista kuin Ally McBealissa tai Suitsissa?
Kaukana siitä, vaikka monella sellainen kuva tuntuu olevan. Silti rakastan työtäni enkä osaa kuvitella itseäni missään muussa ammatissa. Onneksi juristeilla on hyvät mahdollisuudet tehdä todella monenlaisia töitä.
No se kiire koskee lähinnä julkista sektoria. Yksityisellä voi keikkalääkärinä itse määritellä milloin ottaa vastaan ja montako potilasta. Työajat ovat hyvin joustavat. Eikä kaikilla mitään kuolevia potilaita ole, riippuu ihan mitä tekee ja mihin erikoistuu.
Viimeksi kun olin lääkärissä, niin lääkäri keskittyi enemmän huokailemaan kiirettä kuin asian hoitoon. Ehdin ovelle asti, kun hän tajusi, että ei voikaan niin vain määrätä lääkkeitä vaan pitää tarkistaa, että onko jotain esteitä niille. Ei tosin olisi ollut.
Ei kaiken maailman toistaitoisten ja eilispäivän käenpoikasten edes kannata miettiä, miten pärjäisivät lääkiksessä ja kuinkakohan vaativaa työtä se on. Lääkikseen hakeutuvat eivät ole lusmuja ja saamattomia, siitä pitää jo vaativa pääsykoe huolen. Lääkikseen hakeutuu omanlaisensa porukka ja he pärjäävät lääkärin vaativassa ammatissa oikein hyvin.
Tunnen monta lääkäriä ja kaikki ovat erittäin päteviä ja hyviä työssään. Työ ei ole oikeanlaisella asenteella varustautuneelle erityisen raskasta.
Kokoomuksen äänestäjä.
Jep, hyi hitto, en ikinä haluais lääkäriksi, aivan kuvottavaa työtä. Ei viitsi oikein ajatellakaan...epäsiistejä ja likaisia ja haisevia asiakkaita. Haisevien alapäiden tutkimuksia. Paiseita. Poskionteloiden punkteerauksia. Jalkasilsaa. Räkäisiä, köhiviä ja kurkkukipuisia. Ihottumaa. Sukupuolitauteja. Peräpukamia.
Kaikkea ällöttävää, minusta lääkärin työtä voi iljettävyydeltään verrata johonkin likakaivojen tyhjentäjän hommaan tai roskakuskin duuniin. Niin paljon ei maksettais, että haluaisin olla lääkäri. Ja sitten vielä se, että tuloksetkin tuppaavat olemaan laihoja. Aniharva oikeasti paranee jostain sairaudesta lääkärin avulla, lähinnä kai hän kirjoittaa erilaisia mömmöreseptejä, joista asiakkaat sitten saavat taas uusia oireita. Minusta tuo olis todella toivotonta ja masentavaa. Mutta ei kai lääkärit ainakaan nykyään tosiaan minkään kutsumuksen takia mene lääkikseen, vaan suuren palkan. Eihän lääkärillä ole edes aikaa paneutua potilaisiinsa, vaikka harvallapa taitaa olla kiinnostustakaan, kunhan vaan sen reseptin kirjoittaa, ja seuraava sisään. Tuntisin itseni myös rikolliseksi, kun auttaisin lääketehtaita tekemään jättibisnestä.
Aivan, mutta niin kauan kun lääkärin ammattia säännellään voimallisesti eikä kilpailua synny, alalle hakedutaan palkan ja statuksen vuoksi. Tästä syystä lääkäreitä ei myöskään saada syrjäseuduille.
Syöpäpotilas:on hienoa, että kohdallesi on sattunut ystävällisiä lääkäreitä. Kaikki kaltaisesi ihmiset eivät pääse ajoissa hoitoon edes sille huonolle lääkärille.