Siis millainen ihminen pahoittaa tälleen lapsen mielen? (Nimiasiaa)
Oltiin Italiassa viime viikko lomalla tuttavaperheen kanssa. Meillä on tyttö ja poika ja tuttava perheellä on kaksi tyttöä, kaikki lapset ovat 4-8 vuotiaita.
Pysähdyttiin jätskille ja kahville yhteen baariin ja ihan mukavan oloinen tarjoilija tuli ottamaan tilauksia. Kun lapset valitsi jäätelöitä tarjoilija kai leikillään kyseli lasten nimiä. Tuttavaperheen tytöillä on minusta aika tyylittömät prinsessanimet jotka tietysti sanottiin, ja tarjoilija alkoi puhutella heitä "signorina ada" ja "signorina charlotta" (ei oikeat nimet mutta saman tyyliset). No minä tietysti näytin meidän lapsia ja sanoin kanssa "signorina" ja meidän tytön nimen ja sitten vaan meidän pojan nimen. Meidän molemmilla lapsilla on kauniit vanhat suomalaiset nimet mutta tarjoilija ei sanonutkaan meidän tytölle "signorina elvi" (tämäkään ei ole oikea nimi mutta aika lähellä) vaan pelkkä "signoriina". Ja pojan nimeäkään ei noteerannut mitenkään. Sitten kun jäätelöannokset tulivat tarjoilija antoi tuttavaperheen tytöille heidän annokset ja sanoi kummallekin "per signorina ada" ja "per signorina charlotta" mutta meidän tytölle sanoikin vaan "e per signorina" ja pojalle jotain "per signore".
Minulle tuli lasten puolesta kamalan paha mieli ja meninkin sisälle baariin ja etsin tarjoilijan käsiini ja sanoin että hänen täytyy puhutella meidänkin lapsia nimeltä kun kerran tuttavienkin lapsia. Tarjoilija selitti jotain, ettei ymmärtänyt että ne olivat nimiä, vaan jotain tilaukseen liittyviä vieraan kielen sanoja. Vaadin häntä tulemaan pöytään ja puhuttelemaan meidän lapsia kanssa nimellä. Niin hän sitten tulikin ja toi kaikille lapsille karkit ja antoi ensin meidän tytölle ja sanoi "per la bellissima signorina" ja äänsi tytön nimen hyvin huolellisesti. Samoin antoi meidän pojalle karkin ja sitten vasta muille tytöille. Vilkutti vielä perään kun lähdettiin pois. Kuitenkin minulle jäi tosi kurja mieli lasten puolesta kun heitä ei heti huomioitu. Aika moukkamaista käytöstä, vai mitä?
Kommentit (40)
Onko tällaisia naisia oikeasti?
Mielensäpahoittaja, wt-mamma maailmalla.
Lopeta jo, ap. Tyhmän provosi pitkittäminen on vain noloa...
mahtava tarina! 5/5 hyvä kun hait sen tarjoilian se oli aivan oikein! tällaisia ihmisiä suomi tarvitsee lisää ja suomalaisia nimiä!
Ahaa, Porvoossa on Italia-niminen kaupunginosa, en oo tiennytkään.
Tänne on ilmeisesti palkattu joku miettimään näitä aloituksia, tähän nimittäin oli jo käytetty aikaa. 👍🏻
"Kyse on siis siitä minkälainen ihminen oikein ryhtyy vitsailemaan tms lasten kanssa eikä sitten kohtele kaikkia lapsia tasapuolisesti!"
Sellainen ihminen, joka ei lasten nimiä kysyessään hoksaa etukäteen, että sieltä voi tulla vastaan todella oudon kuuloiset ja vaikeasti artikuloitavat nimet. Siksi hän ei teidän lastenne nimiä toistanut, koska ei osannut niitä lausua ja sanoa.
"Ja jos jälkeenpäin sitten yrittää olla mielinkielin ei se enää auta kun moka ja vahinko on jo tapahtunut."
Niin, no miksi sinä sitten menit tarjoilijaa erikseen vaatimaan, että hän huomioi myös teidän lapsenne nimeltä mainiten, kun ei se kerran sinua lepyttänyt ja tiesit jo etukäteen, ettei se enää mitään auta?
"Jäi kyllä hyvin ikävä kuva koko maasta tämän episodin vuoksi."
Aivan, koko Italiahan on syypää yhden tarjoilijan käytökseen, joka sekään ei ollut millään tavalla epäkohteliasta. ;DD Hän kuitenkin huomioi sinunkin lapsesi neidittelemällä ja herroittelemalla heitä kuten seurueen muitakin lapsia.
"Ja olisitte nähnyt miten ne tuttavaperheen tytöt olivat onnessaan kun ulkomaalainen setä heidät näin huomioi. Ja sitten meidän tyttären nimeä ei huomioitu ja kehuttu! Tottakai halusin samaa myös omille lapsilleni ja siksi asia niin minua suututtaakin."
Ja sinähän sait samaa myös omille lapsillesi, oikein nimeltä mainiten, kun kävit sitä vaatimassa. Tosin siitähän ei ollut mitään hyötyä enää, kun tarjoilijaparka ei sinun irmeliorvokkisi ja jaakoppitaavettisi nimiä heti ekalta kuulemalta osannutkaan sanoa.
"En vaan voi ymmärtää miten tätä epäillään täällä provoksi!"
Kaiketi juuri sen takia, että reaktiosi on niin täydellisen ylimitoitettua, ettei sitä voi todeksi uskoa.
Tarjoilija ei lausunut ääneen sinun lastesi nimiä, ja sinä suutut tästä, vaikka tiedostat sen, että sinun lastesi nimet eivät ole kansainvälisiä ja ulkomalaisen korviin helposti toistettavissa. Kukaan normaali vanhempi ei vedä hernettä nenään tällaisesta, vaan ymmärtää asian.
Sinulle jää paha maku suuhun koko maasta yhden tarjoilijan takia, vaikka kerrot itse, kuinka kohteliaasti hän lapsia puhutteli ja kävi vielä erikseen huomioimassa heidät nimeltä mainiten, kun olit sitä käynyt vaatimassa. Kelle tahansa normaalille ihmiselle tällainen tosiaankin riittäisi korvaukseksi mielen pahoittamisesta, varsinkin kun mitään oikea syytähän sinulla ei edes ollut mieltäsi pahoittaa.
"Ja kaiken lisäksi vielä se tuttavaperheen äiti koko ajan selitti lapsilleen että "Katso tuossa on sinun nimikkopyhimyksen kirkko" tai "Sinun nimi kirjoitetaan tuollalailla italiaksi". Ärsytti tuollainen kun nämä tytöt sitten kyseli meidän lapsilta, että miten teidän nimet kirjoitetaan italiaksi."
Yhyy, buhuu ja tarinasi viimeinen uskottavuus meni tässä. Oletettavasti olet ihan itse lapsesi kuitenkin nimennyt ja tietoisesti heille perinteiset suomalaiset nimet antanut. Miksi ihmeessä et antanut lapsillesi kansainvälisiä nimi, jos pahoitat mielesi siitä, että ne eivät ole kansainväliset?? Sinähän olisit han hyvin voinut sanoa lapsillesi, että heillä onkin niin erikoiset ja kauniit nimet, ettei niitä löydykään pitkin maailmaa. Tai sitten olisit voinut keksiä nopeasti jotkut kansainväliset väännökset lastesi nimistä, kun et kerran enää pysty itse antamiasi nimiä kestämään loukkaantumatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä omituisin provo, jonka olen täältä lukenut. Ja se on paljon se.
Sama.
Mä kyllä repesin tuossa kohdassa kun kuvittelin kuinka sellainen kuikelo tarjoilja tulee nöyristellen ojentelemaan karkit jokaiselle bellissima sigronginalle tai jotain.Kuvittelin tarjoilijalle vielä jostain syystä tämän tyyppisen asun: https://img.costumecraze.com/images/vendors/dreamgirl/9474-Prince-Charm…
Sä oot ap kyllä harvinaisen sekaisin.
Mä meen paskalle eikä se ole provo.
ap 😁
Kuukes nro 29! Miksi pitää noin kiusata ja pelleillä? En halua muuta kuin vähän ymmärrystä sille, että meidän lapsia ei huomioitu samalla lailla kuin tuttavaperheen lapsia. Ei lapsia saa asettaa erilaiseen asemaan jonkun nimen perusteella! Nyt nämä tuttavien lapset olivat niin iloisia kun heidän nimet tiedettiin ja heitä puhuteltuin kauniisti nimellä! Ja sitten se pettymys minun lasten kasvoilla, kun heitä ei huomioitu ja kehuttu! Ei ollut oikein tämä! Vähemmästäkin tulee paha mieli! Oikea Ap
olet kyllä ihan uuno, sietäisit hävetä. huh huh kunnon junttiäiti!
Älä jaksa, ei tätä sun juttua ota todesta kukaan. Ihan paska provo.
Hohhoijaa, miten surkea provo. Ja nää jatkoyrityksetkin on umpisurkeita.
Jos yrityksestä palkittaisiin, niin tämä olis 5/5. Mutta kun ei, niin ei. Olis edes hauska, mutta ei ole. Niin väkisin yritetty, että ei heti toista yhtä jaskaa tule mieleen.
Kauheaa! Siis se että mä tunnen kaksi naista jotka voi oikeesti käyttäytyä kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Ada ja Charlotte taipuvat italialaisen suuhun ja ovat helppoja muistaa. En voi uskoa että kukaan tuollaisesta voisi pahoittaa mielensä, eri asia jos lapsiasi ei olisi huomioitu lainkaan.
Jaaha. Ap. saapui paikalle yrittämään pitää trollaustaan hengissä.
Vierailija kirjoitti:
No johan oli kummallinen vastaanotto taas palstamammoilta! Lähinnä hämmentäviä nämä provohuutelut.
Ette siis kukaan edes yrittäneet ymmärtää minun pointtiani! Kyse on siis siitä minkälainen ihminen oikein ryhtyy vitsailemaan tms lasten kanssa eikä sitten kohtele kaikkia lapsia tasapuolisesti! Ja jos jälkeenpäin sitten yrittää olla mielinkielin ei se enää auta kun moka ja vahinko on jo tapahtunut. Jäi kyllä hyvin ikävä kuva koko maasta tämän episodin vuoksi.
Ja olisitte nähnyt miten ne tuttavaperheen tytöt olivat onnessaan kun ulkomaalainen setä heidät näin huomioi. Ja sitten meidän tyttären nimeä ei huomioitu ja kehuttu! Tottakai halusin samaa myös omille lapsilleni ja siksi asia niin minua suututtaakin. En vaan voi ymmärtää miten tätä epäillään täällä provoksi!
Ja kaiken lisäksi vielä se tuttavaperheen äiti koko ajan selitti lapsilleen että "Katso tuossa on sinun nimikkopyhimyksen kirkko" tai "Sinun nimi kirjoitetaan tuollalailla italiaksi". Ärsytti tuollainen kun nämä tytöt sitten kyseli meidän lapsilta, että miten teidän nimet kirjoitetaan italiaksi.
Onko teistä sitten tällaisesta harmistuminen niin kummallista, että pitää heti epäillä provoksi? Minusta kamalan epäoikeudenmukaista pieniä lapsia kohtaan herranjumala!
Lopeta jo. Ei kukaan lähde tylsämieliseen trollaukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Kuukes nro 29! Miksi pitää noin kiusata ja pelleillä? En halua muuta kuin vähän ymmärrystä sille, että meidän lapsia ei huomioitu samalla lailla kuin tuttavaperheen lapsia. Ei lapsia saa asettaa erilaiseen asemaan jonkun nimen perusteella! Nyt nämä tuttavien lapset olivat niin iloisia kun heidän nimet tiedettiin ja heitä puhuteltuin kauniisti nimellä! Ja sitten se pettymys minun lasten kasvoilla, kun heitä ei huomioitu ja kehuttu! Ei ollut oikein tämä! Vähemmästäkin tulee paha mieli! Oikea Ap
Etkö juuri sanonut menneesi paskalle? Mitä täällä vielä kuikkelehdit?
jos tarina olisi totta niin epäoikeudenmukaisesti lapsia olisi kohdellut ap kun on antanut niin suomalaiset nimet eikä kansainvälisiä prinsessanimiä kuten tuttavaperheen vanhemmat :)
Voitko sä ap kertoa vähän lisää millaisessa todellisuudessa elät? Olisi kyllä avartava kuulla.
Miten oot voinut edes suoltaa tällaisen tarinan?
Erityisesti nautin näistä kohdista (jotenkin niin kummallista ilmaisua...):
Tuttavaperheen tytöillä on minusta aika tyylittömät prinsessanimet jotka tietysti sanottiin
No minä tietysti näytin meidän lapsia
No johan oli kummallinen vastaanotto taas palstamammoilta! Lähinnä hämmentäviä nämä provohuutelut.
Ette siis kukaan edes yrittäneet ymmärtää minun pointtiani! Kyse on siis siitä minkälainen ihminen oikein ryhtyy vitsailemaan tms lasten kanssa eikä sitten kohtele kaikkia lapsia tasapuolisesti! Ja jos jälkeenpäin sitten yrittää olla mielinkielin ei se enää auta kun moka ja vahinko on jo tapahtunut. Jäi kyllä hyvin ikävä kuva koko maasta tämän episodin vuoksi.
Ja olisitte nähnyt miten ne tuttavaperheen tytöt olivat onnessaan kun ulkomaalainen setä heidät näin huomioi. Ja sitten meidän tyttären nimeä ei huomioitu ja kehuttu! Tottakai halusin samaa myös omille lapsilleni ja siksi asia niin minua suututtaakin. En vaan voi ymmärtää miten tätä epäillään täällä provoksi!
Ja kaiken lisäksi vielä se tuttavaperheen äiti koko ajan selitti lapsilleen että "Katso tuossa on sinun nimikkopyhimyksen kirkko" tai "Sinun nimi kirjoitetaan tuollalailla italiaksi". Ärsytti tuollainen kun nämä tytöt sitten kyseli meidän lapsilta, että miten teidän nimet kirjoitetaan italiaksi.
Onko teistä sitten tällaisesta harmistuminen niin kummallista, että pitää heti epäillä provoksi? Minusta kamalan epäoikeudenmukaista pieniä lapsia kohtaan herranjumala!