Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työtön, mutta tulen silti rahallisesti hyvin toimeen ja pystyn maksamaan opintolainaakin.

Vierailija
25.04.2016 |

Siinähän se jo otsikossa tulikin. Ymmärrän kyllä, että perheellisillä työttömillä raha ei meinaa riittää, mutta yksin asuvien työttömien valitusta rahattomuudesta ihmettelen. Kun hankkii vaikka kaupungilta sellaisen vuokra-asunnon, jonka kuukausivuokra ei ylitä kaupungin sosiaalitoimen hyväksymää vuokrarajaa ja jos muista tuloista vuokran vähennettyä ei jää käteen yli 480€/kk niin saa sossusta sen verran rahaa, että tuo 480€ jää vuokran maksun jälkeen. Lisäksi sossu maksaa kohtuullisen sähkölaskun ja terveydenhuoltomenot, lääkkeet ja kotivakuutuksen. Itselläni jää kuukausittain tuosta 480 eurosta säästöön +-200€.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin yksinasuvana työttömänä pärjään, mutta ei mulle kyllä säästöön jää senttiäkään, en tiedä millä pyhällä hengellä sinä elät jos noin paljon pystyt säästämään.

Vierailija
2/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää säästöön myös 200 e, tosin työmarkkinatuesta. Ihan hyvin siis tulen toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että sulla on noin. Kaikilla ei ole.

Vierailija
4/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se et kyllä ole sä, joka sitä opintolainaa maksat, vaan mä (ja muut työssä käyvät).

Vierailija
5/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin yksinasuvana työttömänä pärjään, mutta ei mulle kyllä säästöön jää senttiäkään, en tiedä millä pyhällä hengellä sinä elät jos noin paljon pystyt säästämään.

Minäkin siis saan työmarkkinatukea :) En mä pyhällä hengellä elele, puhelinlasku mulla on noin 20€/kk ja muita laskuja tuosta sossun tukemasta 480€ ei joka kuukaus menekkään sen opintolainan takaisinmaksun lisäksi, joka on 60€. Ruokaan menee joku 180-200€ kuussa ja sillon tällön ostelen myös meikkejä ja vaatteita.

Vierailija
6/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo sossun rahathan on laskettu niin että riittävät normaaliin elämiseen. Säästöönhän siitä ei saisi jäädä rahaa. Jos jää niin seuraavana kuukautena saa sitten vähemmän rahaa. Sä vissiin nostat ylijääneet rahat käteiseksi säästöön?

Ja aika pienellähän sä elät. Mulla menisi vähintään 300 euroa jo pelkkään ruokaan, hygienia- ja vaateostokset yms. siihen päälle vielä.

Vierailija
7/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se et kyllä ole sä, joka sitä opintolainaa maksat, vaan mä (ja muut työssä käyvät).

Joo tarkoitinkin, että maksan omaa opintolainaa takaisin pankille, vähän huobosti kyllä muotoilin tuon :)

Vierailija
8/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nuo sossun rahathan on laskettu niin että riittävät normaaliin elämiseen. Säästöönhän siitä ei saisi jäädä rahaa. Jos jää niin seuraavana kuukautena saa sitten vähemmän rahaa. Sä vissiin nostat ylijääneet rahat käteiseksi säästöön?

Ja aika pienellähän sä elät. Mulla menisi vähintään 300 euroa jo pelkkään ruokaan, hygienia- ja vaateostokset yms. siihen päälle vielä.

Joskus nostan käteiseksi, joskus jätän tilille, eipä ainakaan vielä ole kukaan tuosta mitään sanonut tai jättänyt seuraavan kuun ttt:tä pienemmäksi tilillä olevan rahasumman takia. Eikä sitä rahan nostoakaan kieltää voi kuitenkaan.

Vierailija
9/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi työtön mutta onnellinen ja tyytyväinen. Itse en jaksa työmarkkinatuesta säästää, kun on kuitenkin vähän rahaa säästössä, vaikka siitä vähän voisikin pistää syrjään. Ihan hyvin tulen toimeen sinkkuna mutta olisihan tätä minimalistista elämämäntyyliä vähän ikävä pakottaa vaikka perheelle. Yksin menee ihan hyvin. Täytyy olla kiitollinen valtiolle ja työssäkävijöiölle, että työttömänäkin ihmisarvoinen elämä onnistuu. 

Vierailija
10/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden maahanmuuttajan joka saa käteen sähkön, vuokran ja sairaskulujen jälkeen 680€. Ei tartte ihmetellä miten sillä riittää rahaa. Pistää jemmaan usean satasen joka kuukausi. Käyttää ruokaan vain n. 100€/kk ja hyödyntää kaikki kirkon ilmaisruuat.

Tuon summan siis saa käteen maahanmuuttaja joka käy kielikurssilla. Sitten kun muutama tonni on kasassa on aika mennä sinne kotimaahan lomailemaan. Siihen samaan maahan mistä on tullutkin sen perusteella että on tarvinnut turvapaikkaa.

Vierailija
11/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Asutaan erään säätiön yksiössä Helsingissä, vuokra 450 e. Aivan liian pieni asunto, mutta meidän tuloilla ei saa valittaa ja ei ole muuta vaihtoehtoa.

Olen opiskelija, tulot yhteensä 900. Miehen tulot olleet kuukausia nolla, mutta onneksi ensi viikolla hänellä alkaa työt.

Tosiaan kahden hengen tulot n. 900 e plus satunnainen opintolaina ja vanhempien tuki, mutta hyvin pärjätään.

Vierailija
12/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää asumiskulujen jälkeen rahaa noin 400 euroa. Tästä pitää maksaa puhelinlasku, netti, ruoka, bussikortti ym. Kyllähän tuolla toimeen tulee, mutta mihinkään erikoiseen ei ole varaa. Harrastukset olen joutunut jättämään pois (siis sellaiset jotka maksaa, lenkkeily ja kotijumppa on onneksi ilmaista :)

Uusia vaatteita ei ole pahemmin varaa ostaa, eikä kenkiä. Kampaamossa en ole käynyt aikoihin. Kaikkiin tuollaisiin "isompiin" hankkeisiin kuten kengät tai takki täytyy säästää pitkän aikaa. Yritän laittaa sivuun joka kuukausi edes vähän että sitten voi noita isompia hankintoja tehdä tarpeen mukaan.

Ei tämä mitään hääviä elämää ole, mutta ainakin on oppinut elämään taloudellisesti ja luulen että se taito säilyy sittenkin kun tulot (toivottavasti) jonain päivänä ovat paremmat.

Vierailija
13/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se jo otsikossa tulikin. Ymmärrän kyllä, että perheellisillä työttömillä raha ei meinaa riittää, mutta yksin asuvien työttömien valitusta rahattomuudesta ihmettelen. Kun hankkii vaikka kaupungilta sellaisen vuokra-asunnon, jonka kuukausivuokra ei ylitä kaupungin sosiaalitoimen hyväksymää vuokrarajaa ja jos muista tuloista vuokran vähennettyä ei jää käteen yli 480€/kk niin saa sossusta sen verran rahaa, että tuo 480€ jää vuokran maksun jälkeen. Lisäksi sossu maksaa kohtuullisen sähkölaskun ja terveydenhuoltomenot, lääkkeet ja kotivakuutuksen. Itselläni jää kuukausittain tuosta 480 eurosta säästöön +-200€.

Eli kuppaat veronmaksajia ja ylpeilet sillä.

Vierailija
14/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus nostan käteiseksi, joskus jätän tilille, eipä ainakaan vielä ole kukaan tuosta mitään sanonut tai jättänyt seuraavan kuun ttt:tä pienemmäksi tilillä olevan rahasumman takia. Eikä sitä rahan nostoakaan kieltää voi kuitenkaan.

Ei voi kieltää ei, mutta sinun moraalisi voisi sen kieltää. Vähän kyseenalaista säästää veronmaksajien rahoista.

Vierailija
15/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole nyt ihan rehellinen. Itse olen vastaavassa tilanteessa eli työtön yksin asuva, jolla on opintovelkaa. Opintovelan kuukausilyhennystä ei oteta menoina huomioon, joten käteen ei jää aloittajan mainitsemaa summa. Säästöönkään ei juuri jää mitään, päivastoin. Joinakin kuukausina tili on tyhjä jo ennen kuin saan työmarkkinatuen, asumistuen tai toimeentulotuen. En polta enkä juo, en osta valmisruokia, en ostele turhia kulutustavaroita enkä pelaa rahapelejä, silti joka kuukausi tekee tiukkaa. 

Siksi kysynkin, onko aloittaja kirjoittamassa jonkinlaisen agendan puolesta, jotta työssäkäyvät saisivat taas aihetta vaatia työttömien tuet alas?

Vierailija
16/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kieltää ei, mutta sinun moraalisi voisi sen kieltää. Vähän kyseenalaista säästää veronmaksajien rahoista.

Niin. Meneppäs AP nyt ostamaan vaikka tupakkia tai alkoholia niillä rahoilla. Säästäminen on kielletty. 

Vierailija
17/17 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Valitettavasti tuntuu todella pahalta, jos -en tiedä, mutta siis jos -sossun rahoista ei saa säästää. Esimerkiksi itse voisin haluta säästää paitsi pahan päivän varalle, mutta myös hyvien päivien varalle. Esimerkiksii nyt Wappuna voisin vähän irrotella. Tai jos ja kun tiedän tulevaisuudessa olevan läheisen synttärit/ häät/ tms. jotka saattavat tedä isonkin loven budjettiin, tai pahimmassa tapauksessa viedä sen miinukselle, jollei ole yhtään säästössä/ varautunut. - Vai haetaanko sitten erikseen "harkinnan varaista" tukea? Nöyryytttävää. Tai ainakin hieman tylsää. Alan taas ymmärtää pienen hetken niitä, jotka vaativat kansalaispalkkaa tms. - Johon yleisemmin suhtaudun hieman penseästi ja torjuvasti.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän